Entreprenören bekräftar att det är PanelTack HM som har använts och meddelar följande från sin underentreprenör:

Jag har pratat med teamet, som även varit i kontakt med sin representant på Bostik. Enligt honom ska det vara godkänt att använda det här limmet, vilket också är anledningen till att det valdes. Samtidigt förstår jag att ni haft kontakt med Bostik som, om jag tolkar det rätt, avråder från användning i den här typen av miljö.

Teamet som utförde montaget har arbetat med samma produkt i många år och i liknande projekt. De har haft flera diskussioner kring limmets hållfasthet och livslängd, och deras kontakt på Bostik har alltid bekräftat att det är ett starkt och stabilt lim, som kan användas inom det aktuella användningsområdet.

När jag själv läser om produkten delar jag dock er tveksamhet.

Med det sagt byter vi självklart ut den om ni önskar, så att allt känns tryggt och rätt utfört.

• Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Entreprenören bekräftar att det är PanelTack HM som har använts och meddelar följande från sin underentreprenör:

Jag har pratat med teamet, som även varit i kontakt med sin representant på Bostik. Enligt honom ska det vara godkänt att använda det här limmet, vilket också är anledningen till att det valdes. Samtidigt förstår jag att ni haft kontakt med Bostik som, om jag tolkar det rätt, avråder från användning i den här typen av miljö.

Teamet som utförde montaget har arbetat med samma produkt i många år och i liknande projekt. De har haft flera diskussioner kring limmets hållfasthet och livslängd, och deras kontakt på Bostik har alltid bekräftat att det är ett starkt och stabilt lim, som kan användas inom det aktuella användningsområdet.

När jag själv läser om produkten delar jag dock er tveksamhet.

Med det sagt byter vi självklart ut den om ni önskar, så att allt känns tryggt och rätt utfört.
Man har aldrig fått använda monteringslim/tublim vid montage av keramik i våtrum. Och till natursten ska ett vitt snabbfix användas. Självklart dubbellimmas.
Är det Höganäs, Mira, mega tätskikt? Såg inga loggor på folien. Känner igen det men kan inte komma på vilken leverantör

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
C
F Fjonken skrev:
Känner igen det men kan inte komma på vilken leverantör
Bauhaus "ProBau" tror jag...

• Gilla
Huaooja
  • Laddar…
Farstatjej90
F Fjonken skrev:
Man har aldrig fått använda monteringslim/tublim vid montage av keramik i våtrum. Och till natursten ska ett vitt snabbfix användas. Självklart dubbellimmas.
Är det Höganäs, Mira, mega tätskikt? Såg inga loggor på folien. Känner igen det men kan inte komma på vilken leverantör
Vad använder man för att montera keramik i våtrum? Vad är dubbel limmas?🤔

C cpalm skrev:
Bauhaus "ProBau" tror jag...
Ja, så ser det ut.

https://www.bauhaus.se/vatrumsfolie-probau-waterproofing-mat-550-1x30m

Kan inte säga nåt om dem, men skulle jag köpa ett hus där kvalitetsdokumenten för ett badrum säger att det är byggt med det skulle jag ju fundera över vad det var för firma som byggt det eftersom det kanske inte är helt vanligt att använda byggladornas egna märken bland välrenommerade entreprenörer...

Puh, och det i ett badrum för en halv miljon...😢

• Älska
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad använder man för att montera keramik i våtrum? Vad är dubbel limmas?🤔
Är man osäker så läser man i monteringsanvisningen som tätskiktsleverantören har. Dubbellimma är att man krattar ut fix på ex golvet med valfri tandad kam. Slätstryker alt kammar baksidan av plattan.
Vid montering av marmor föredrar jag 10mm kam på golvet och slätstryknkng på baksidan av plattan. För om om om det skulle bli nån avikelse i fixet så syns inte det om det skulle bli en vattensamling. Har du inte full täckning med fixet så kan du ha otur att se rillorna igenom när allt blir blött

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Men varför säger du limma? Säger man det med fix?🤔

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men varför säger du limma? Säger man det med fix?🤔
Vad vill du att jag använder för beskrivning? Det är ju ett lim.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
J
N nb. skrev:
Ja, så ser det ut.

[länk]

Kan inte säga nåt om dem, men skulle jag köpa ett hus där kvalitetsdokumenten för ett badrum säger att det är byggt med det skulle jag ju fundera över vad det var för firma som byggt det eftersom det kanske inte är helt vanligt att använda byggladornas egna märken bland välrenommerade entreprenörer...

Puh, och det i ett badrum för en halv miljon...😢
Det fick inte godkänt i LFs senaste test likaså LIP folie system 27 som många använder..

https://www.lansforsakringar.se/privat/tips-guider/tester/test-av-tatskikt/

Skrämmande att 9 av 19 tätskikt inte är täta!

https://www.lansforsakringar.se/493.../forebygg-skada/folder-tatskiktstest-2025.pdf

• Sammanställning av tätskiktssystem, visar vilka som hade läckage enligt Länsförsäkringars test. Nio system hade läckage, fyra var täta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
C
N nb. skrev:
Ja, så ser det ut.
Det verkar dock vara en "rebranding" av Mira 4500 vapourmat 100, som verkar vara exakt samma produkt med identiskt utseende.

• Gilla
nb.
  • Laddar…
Farstatjej90
F Fjonken skrev:
Vad vill du att jag använder för beskrivning? Det är ju ett lim.
Jag vet inte, jag försöker lära mig. Är det så man säger?

Jag vet inte, jag försöker lära mig. Är det så man säger?
Jag säger så iaf, så länge man förstår vad man menar utan att kliva på någons lättkränkta tå så får man väl säga vad som helst :)

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det verkar dock vara en "rebranding" av Mira 4500 vapourmat 100, som verkar vara exakt samma produkt med identiskt utseende.
Frågade entreprenören lite kort vad för folie det använts och fick denna länken: https://mira.eu.com/sv/produkter/taetskikt/4500-vapourmat-100

Bad honom ta hänsyn till LF:s test nu när duschgolvet ändå behöver göras om igen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Frågade entreprenören lite kort vad för folie det använts och fick denna länken: [länk]

Bad honom ta hänsyn till LF:s test nu när duschgolvet ändå behöver göras om igen.
Kan tycka att dom borde riva ner allt, skulle inte lita på att dom får ihop skarvarna.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F Fjonken skrev:
Jag säger så iaf, så länge man förstår vad man menar utan att kliva på någons lättkränkta tå så får man väl säga vad som helst :)
Jag tror inte det behöver bli en fråga om kränkningar, jag vill bara veta vad det kallas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.