21 693 läst ·
233 svar
22k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Känner detsamma, men har också ett väldigt stort intresse i att få det klart snarast möjligt. Det skulle ta ca 6 veckor. Vi började i våras. Med tanke på att vi bor i en liten tvåa så kan man säga att det känns av att man bor i en renovering, och det tär på psyket att inte heller kunna duscha i sitt eget hem.F Fjonken skrev:
Blir det "good enough" så är jag ändå villig att acceptera det framför en total omstart.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Började i våras..... oh my god 🙈🙈🙈9 94jerdaw skrev:Känner detsamma, men har också ett väldigt stort intresse i att få det klart snarast möjligt. Det skulle ta ca 6 veckor. Vi började i våras. Med tanke på att vi bor i en liten tvåa så kan man säga att det känns av att man bor i en renovering, och det tär på psyket att inte heller kunna duscha i sitt eget hem.
Blir det "good enough" så är jag ändå villig att acceptera det framför en total omstart.
Lägenhet alltså... ännu viktigare att fuktskyddet är korrekt för det kan ju ställa till med väldigt stora projekt om det blir läckage nedåt 😪
Lite off-topic, men...F Fjonken skrev:
Över sommarledigheten när vi väntade på den nya stenen till duschen så passade vi även på att samla våra tankar i övrigt. Petigt men rättvist, känner vi, när vi har valt den dyraste av åtta olika firmor här i Stockholm.
Det har kaklats om och bytts plattor i flera omgångar pga snett, kantstött etc. Tillslut så sa de bara "vi fogar in dem nu, så får vi ta ett uppsamlingsheat senare där vi åtgärdar trasiga plattor och andra eventuella punkter."
Se samtliga anmärkningar här. Överlag tråkig slutfinish, fabriksnya snickerier som kladdats, etc. Skickades till entreprenören för någon vecka sedan och har tagits emot utan protest: https://drive.google.com/file/d/1cIdo9dkgqLc8rWO25yVJhP2gfPk_POhN/view?usp=sharing
Redigerat:
Sen i våras säger du, badrummet enbart eller kör ni allt?9 94jerdaw skrev:Lite off-topic, men...
Över sommarledigheten när vi väntade på den nya stenen till duschen så passade vi även på att samla våra tankar i övrigt. Petigt men rättvist, känner vi, när vi har valt den dyraste av åtta olika firmor här i Stockholm.
Det har kaklats om och bytts plattor i flera omgångar pga snett, kantstött etc. Tillslut så sa de bara "vi fogar in dem nu, så får vi ta ett uppsamlingsheat senare där vi åtgärdar trasiga plattor och andra eventuella punkter."
Se samtliga anmärkningar här. Skickades till entreprenören för någon vecka sedan och har tagits emot utan protest: [länk]
Vi brukar räknar på 8-10 veckor för ett badrum. Från rivning till duschande. Om det inte är fuktskadat.
Jag själv brukar räkna på 50h för ett badrum om det inte är mkt speciallösningar, och i ditt fall, 800x1000. Flytspackla och tätskikt är 5h, läggning av golvet ink tillverkning är 4h. Sättning av Väggar och fogning är 6-8h. Så vad är det som har hänt med tidsplanen 😓😓
När du har pratat med entreprenören så kräv skriftligt på att när dom gör om så att dokumentationen är korrekt utfört.
Jag fyller i två rapporter innan jag börjar med tätskiktet, sen fyller jag i kvalitetsdokumentet. Efter besiktningen där dom går igenom mina uppgifter och bilder så har kunden allt svart på vitt. Men det går ju såklart att fuska men blir det en skada och dom hittar ev fusk så blir man av certifikat.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
8-10v.... men bara 50h på ett badrum...F Fjonken skrev:Sen i våras säger du, badrummet enbart eller kör ni allt?
Vi brukar räknar på 8-10 veckor för ett badrum. Från rivning till duschande. Om det inte är fuktskadat.
Jag själv brukar räkna på 50h för ett badrum om det inte är mkt speciallösningar, och i ditt fall, 800x1000. Flytspackla och tätskikt är 5h, läggning av golvet ink tillverkning är 4h. Sättning av Väggar och fogning är 6-8h. Så vad är det som har hänt med tidsplanen 😓😓
När du har pratat med entreprenören så kräv skriftligt på att när dom gör om så att dokumentationen är korrekt utfört.
Jag fyller i två rapporter innan jag börjar med tätskiktet, sen fyller jag i kvalitetsdokumentet. Efter besiktningen där dom går igenom mina uppgifter och bilder så har kunden allt svart på vitt. Men det går ju såklart att fuska men blir det en skada och dom hittar ev fusk så blir man av certifikat.
Välkommen till Skåne så hyr jag in dig alla dagar i veckan för det finns ju inte ens på världskartan i min värld från rivning till färdigställande... 🙈
Förutsätter verkligen att du menade 150h.
Själv brukar jag räkna med 4-5v och 160h om det inte är en massa special.
De övriga timmarna är alla de andra yrkesgrupper. Jag har bara tagit ett snitt på hur jobben går. Mitt senaste jobb va på qPaul-Staffanstorp skrev:
8-10v.... men bara 50h på ett badrum...
Välkommen till Skåne så hyr jag in dig alla dagar i veckan för det finns ju inte ens på världskartan i min värld från rivning till färdigställande... 🙈
Förutsätter verkligen att du menade 150h.
Själv brukar jag räkna med 4-5v och 160h om det inte är en massa special.
12m2 golv, 38m2 vägg med fixtur till toalett, 12m gerade hörn,
30x30 rektifierat på golv och 30x60 på vägg. Hade 43h från flytspackel till färdigt. Wc-n brevid har jag 7h på.
Så du gör allt på ca 1tim/m2 grattis förmodligen Sveriges effektivaste/snabbaste plattsättare!F Fjonken skrev:
Endast badrummet. Och det var redan till stor det rivet. Byggstart var måndag den 28 april.F Fjonken skrev:Sen i våras säger du, badrummet enbart eller kör ni allt?
Vi brukar räknar på 8-10 veckor för ett badrum. Från rivning till duschande. Om det inte är fuktskadat.
Jag själv brukar räkna på 50h för ett badrum om det inte är mkt speciallösningar, och i ditt fall, 800x1000. Flytspackla och tätskikt är 5h, läggning av golvet ink tillverkning är 4h. Sättning av Väggar och fogning är 6-8h. Så vad är det som har hänt med tidsplanen 😓😓
När du har pratat med entreprenören så kräv skriftligt på att när dom gör om så att dokumentationen är korrekt utfört.
Jag fyller i två rapporter innan jag börjar med tätskiktet, sen fyller jag i kvalitetsdokumentet. Efter besiktningen där dom går igenom mina uppgifter och bilder så har kunden allt svart på vitt. Men det går ju såklart att fuska men blir det en skada och dom hittar ev fusk så blir man av certifikat.
Här är vårt förfrågningsunderlag från när vi begärde offerter. https://drive.google.com/file/d/1U4clK8xA5gCDfOG1IFHIHUPytCdNlc08/view?usp=sharing
Badrummet är ca 3 kvadratmeter till golvytan samt 3 meter i takhöjd.
Offerten som vi gick vidare med var följande:
Offertbelopp: 433 800 kr utan ROT.
Exklusive elarbeten och byte av elcentral (ca 25 000 kr)
Exklusive inredning och sten e.d. (ca 250 000 kr i inredning och ytskikt enligt ovan länkade förfrågningsunderlag)
Exklusive montering av kommod, tvättställ, spegel, duschglas och glashyllor.
Tidsåtgång: 25 arbetsdagar.
"Entreprenörens ansvar: Utföra allt arbete fackmannamässigt enligt rådande branschregler (BBV 21:1 och Säker Vatten 2021:1) i god kvalitet."
Slutförande: Slutintyg (Säker Vatten och BKR), monteringsanvisningar, garantibevis golvvärme, försäkran om utförd elinstallation, drift och skötsel redovisas inför slutsyn."
Redigerat:
Ja, det var väl inga orimliga krav eller anmärkningar? Jag upplever att slutfinishen blir styrande för hur mycket man kan begära vid framtida försäljning. Vi har haft för avsikt att ta fram en finare Östermalmslägenhet för typen av person som inte kompromissar med någonting, så de här bristerna befarar vi kan slå hårt på priset.C cpalm skrev:
Jag har under snart 20år i mitt yrkesliv arbetat efter att det ska vara enkelt, snabbt och effektivt med minst slitage på kroppen och samtidigt tjäna så mkt jag kan. Därav så mäter jag allt, tar in hjälp där inte lönen påverkas mot vad kroppen skulle påverkas. Tar ex in bärhjälp vid större leveranser. En flyttfirma med kollektivavtal hos oss tar 300/h per gubbe.J Jansson69 skrev:
Jag kostar 650/h. Där ex tjänar jag in många timmar och jag sparar på kroppen.
Ja och nej skulle jag säga. Materialval och design skvallrar ju om att man är ute efter toppklass, och det är ju uppenbart att resultatet inte matchar den nivån.9 94jerdaw skrev:
Å andra sidan är grejen att många av anmärkningarna enligt min uppfattning troligen passerar som acceptabla skönhetsfel enligt de bedömningsnormer som de olika branschorganisationerna ger ut.
Problemet är att när man är ute efter ett högklassigt utförande krävs också hantverkare som har förmågan att leverera på den nivån. Och den förmågan kommer tyvärr inte på begäran eller med prisnivån som man lite naivt kan tänka sig. Jag tror dessvärre att det är orimligt att förvänta sig att detta gäng skall kunna åstadkomma det resultat du vill ha, bara man ger dem tillräckligt många försök.
