21 693 läst ·
233 svar
22k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Stort tack för goda råd.Paul-Staffanstorp skrev:
Mitt råd till TS är att kontakta Bostik Support och fråga vad de säger om att använda detta till och limma en sådan marmorplatta med den produkten i en dusch och dessutom på golvet.
[länk]
Det är ju i princip omöjligt för dem att få full täckning under hela plattan med detta så risken är ju i min värld överhängande att den kan ge sig och spricka ganska snart.
Skulle de trycka ut så mycket av denna massan och sen fått för sig att dra ut det med en tandspackel för att få täckning så kommer ju nästa problem och det är att vatten bakom väggplattorna inte kan ta sig ner under golvplattan och fram till brunnen för detta är en lim & tätmassa som gör att inte vatten kan transportera sig mellan fuktskyddsfolien och plattan ner till brunnen.
Sen är det bara att kolla branschreglerna på bkr.se och läsa innantill att brunnsilens ram ska bruksfyllas under och detta är inget bruk utan en lim och tätmassa som fungerar på samma sätt som silikon och det står också klart och tydligt att man inte ska lägga silikon runt silen vilket detta är jämställt med då det tätar så inte vattnet under plattor kan ta sig till brunnen.
Lider med dig TS.![]()
Stenläggaren hade famnen full med sådana tuben när han kom. Och det luktade mycket starkt efter arbetet. Så jag misstänker att det har gått åt en hel del.Paul-Staffanstorp skrev:
Har fått svar från entreprenören att de använde Bostik PanelTack HM.Paul-Staffanstorp skrev:
Har frågat supporten. Men vi vet nog vad svaret kommer att vara.
Tack för att du delar så utförligt!9 94jerdaw skrev:
Limsystem för fasadpaneler...
Hur kommer det sig att så pass många "hantverkare" ändå är så "kassa" med så enkla saker som att bara läsa ett par stycken text och göra som det står? Och sedan har mage att ta betalt för sina "tjänster"...
Dessutom saknas ju den mest elementära förståelsen för det man håller på med, dvs tex ett badrums eller tätskikts funktion.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Låter märkligt för Paneltack är tuber av hårdplast och inte sådana korvar som du visade på bilden tidigare 🤔9 94jerdaw skrev:
...och det är definitivt inte avsett för att limma marmor i en dusch med eller för den sakens skull en brunnsil heller 🙈😴
https://www.bostik.com/us/en_US/catalog/product/construction/nam/united-states/product-paneltack-hm/Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis.... men det borde du fått i skrift att visa entreprenören.9 94jerdaw skrev:
Det tråkiga i hela detta är att jag personligen inte skulle ge något för tätskiktet på det golvet för nu måste det bort igen och lappas än en gång och hur bra går det att få till detta och framförallt mot den plattan som ligger utanför duschzonen där de redan innan klåpat sig och dragit upp tätskiktslim på kanten av plattan.
Troligtvis gjorde de det för de inte kunde skarva ihop med den folien under plattan men det är ju såååå fel.
Usch vad jag lider med dig.
Tack!Paul-Staffanstorp skrev:
Precis.... men det borde du fått i skrift att visa entreprenören.
Det tråkiga i hela detta är att jag personligen inte skulle ge något för tätskiktet på det golvet för nu måste det bort igen och lappas än en gång och hur bra går det att få till detta och framförallt mot den plattan som ligger utanför duschzonen där de redan innan klåpat sig och dragit upp tätskiktslim på kanten av plattan.
Troligtvis gjorde de det för de inte kunde skarva ihop med den folien under plattan men det är ju såååå fel.
Usch vad jag lider med dig.![]()
Riva hela badrummet och börja om från 0...Paul-Staffanstorp skrev:
Precis.... men det borde du fått i skrift att visa entreprenören.
Usch vad jag lider med dig.![]()
Men också sjukt irriterande att man anlitar en firma man tror kommer göra ett bra jobb och så tar de in klåpare som UE.
Jag slängde ut en målare i våras för att jag anlitat honom och inte de klåpare till hantlangare han kom dragandes med och "övervakade" nån kvart varje morgon...
Var det verkligen utomhusvarianten av PanelTack, inte Interior?
Den släpper ifrån sig metanol i gasform när den härdar, inte helt hälsosam.
Snudd på nytt hantverkare-rekord att använda ett system för ventilerade fasadskivor inomhus i ett badrum..
Den släpper ifrån sig metanol i gasform när den härdar, inte helt hälsosam.
Snudd på nytt hantverkare-rekord att använda ett system för ventilerade fasadskivor inomhus i ett badrum..
I det här fallet är det nog en lågoddsare att underentreprenören normalt jobbar med andra saker än att bygga badrum...N nb. skrev:
Även om det också finns "uppfinnarjocke-kategorin" som tycker sig veta bättre än tillverkaren och har jobbat fram sina egna lösningar, tyvärr ofta inte helt genomtänkta.
Kanske en kombo i detta fall?
Men tänker på denna hyfsat nyligen publicerade artikel:
https://www.byggahus.se/byggbolag-utfardade-saker-vatten-intyg-utan-att-ha-byggt-badrummet
Är underentreprenören BKR-auktoriserade? Får huvudentreprenören utfärda kvalitetsdokument för arbeten utförda av ej auktoriserad UE?
I det här läget om det hade varit mitt utrymme så hade dom fått rivit allt och börjat om, tagit dit en besiktningsman som besiktar allt i tre steg. För kan man inte montera sten med rätt produkter så hade jag börjat undra hur det ser ut med stomme, rör, el Vent etc.
Hmm ja...C cotillion skrev:
Metanol är giftigt och absorberas av kroppen även genom inandning, varpå det kan orsaka effekt på centrala nervsystemet och långvariga skador på organ. Känns ju inte supernyttigt att ha i små oventilerade utrymmen. Det luktade väldigt starkt när vi kom hem.