21 055 läst ·
233 svar
21k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Så här blev det idag! Nu i eftermiddag kommer stenläggaren och sätter marmorplattan.
Den nya marmorplattan i duschen är på plats!
Skippat kuvert och i ställer slipat fall på ca 9 mm.
Tveksam fog runt hela undersidan av brunnen. Vad tycks?
Flertalet gropar och vrår i fogen så jag överväger att låta den härda och rycka loss den för att sedan be dem lägga en ny, bättre slätstruken.
Skippat kuvert och i ställer slipat fall på ca 9 mm.
Tveksam fog runt hela undersidan av brunnen. Vad tycks?
Flertalet gropar och vrår i fogen så jag överväger att låta den härda och rycka loss den för att sedan be dem lägga en ny, bättre slätstruken.
Hoppas verkligen inte silen är satt med tublim. Det får man absolut inte göra.9 94jerdaw skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Helt korrekt... så uppfattar jag det också och då stoppar ju detta för eventuellt läckage utanför duschen att kunna ta sig mot brunnen.ullet skrev:
Vilka klåpare att kladda också. 😱🙃
Svårt och se hur de lyckats skarva den nya folien i duschzonen korrekt mot den som ligger under den plattan som ligger där.9 94jerdaw skrev:
Det ser ju ut som tublim alla dagar i veckan och det är ju bara BIG NO NO att använda sig av det där precis som att man inte lägger silikon runt silen som man också sett en del göra.9 94jerdaw skrev:
Detta går ju ner och tätar så inte vatten kan komma till brunnen.
Har de dessutom limmat dit hela plattan i tublim så är det ju verkligen katastrof. 😱😠
Limma upp en platta med tublim kan man ju göra vid ett stänkskydd i kök eller liknande om man byter en platta men inte fan på ett golv i en dusch.
Samma här än om jag inte jobbar något nämnvärt med marmor.F Fjonken skrev:
Dålig bild från hantverkaren så ser inte exakt vad det är utöver bostik. Någon annan som vet?F Fjonken skrev:
Verkar för övrigt vara under hela plattan, för det är synligt längs alla väggnära sidor.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja men det är ju en lim & tätmassa... och jag kan med absolut största sannolikhet säga att det inte kan vara godkänt till detta ändamål men jag orkar inte sätta mig in mer i det just nu.
Det är ju som vilket lim som helst och det blir tätt vilket gör att inte vatten kommer till brunnen när detta befinner sig under plattorna och tätar. 🙈
Det är ju som vilket lim som helst och det blir tätt vilket gör att inte vatten kommer till brunnen när detta befinner sig under plattorna och tätar. 🙈
Nu får vi hoppas att stenkillen får till golvet 3e gången gillt 😓😓Paul-Staffanstorp skrev:
Ja men det är ju en lim & tätmassa... och jag kan med absolut största sannolikhet säga att det inte kan vara godkänt till detta ändamål men jag orkar inte sätta mig in mer i det just nu.
Av ren nyfikenhet - hur går dialogen med entreprenören i det här läget?9 94jerdaw skrev:
- Jo, jag snackade med ett par killar på nätet och de säger att ni har gjort fel, så det här får ni göra om!
- Fan, var det byggahus.se? Sorry, tänkte att vi kunde komma undan med det här, men självklart har kunden alltid rätt. Vi bilar bort alltihop igen och gör om, det är bara ett par veckors extra jobb och lite material.
Min erfarenhet är att bortförklaringarna brukar komma fram betydligt tidigare än så här, och då har man inte så mycket att sätta emot som lekman som går på "hörsägen". Utan man får ta hjälp av någon erkänt sakkunnig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Mitt råd till TS är att kontakta Bostik Support och fråga vad de säger om att använda detta till och limma en sådan marmorplatta med den produkten i en dusch och dessutom på golvet.
https://www.bostik.com/sweden/sv_SE...mea/sweden/product-p590-seal-n-flex-one-plus/
Det är ju i princip omöjligt för dem att få full täckning under hela plattan med detta så risken är ju i min värld överhängande att den kan ge sig och spricka ganska snart.
Skulle de trycka ut så mycket av denna massan och sen fått för sig att dra ut det med en tandspackel för att få täckning så kommer ju nästa problem och det är att vatten bakom väggplattorna inte kan ta sig ner under golvplattan och fram till brunnen för detta är en lim & tätmassa som gör att inte vatten kan transportera sig mellan fuktskyddsfolien och plattan ner till brunnen.
Sen är det bara att kolla branschreglerna på bkr.se och läsa innantill att brunnsilens ram ska bruksfyllas under och detta är inget bruk utan en lim och tätmassa som fungerar på samma sätt som silikon och det står också klart och tydligt att man inte ska lägga silikon runt silen vilket detta är jämställt med då det tätar så inte vattnet under plattor kan ta sig till brunnen.
Lider med dig TS.
https://www.bostik.com/sweden/sv_SE...mea/sweden/product-p590-seal-n-flex-one-plus/
Det är ju i princip omöjligt för dem att få full täckning under hela plattan med detta så risken är ju i min värld överhängande att den kan ge sig och spricka ganska snart.
Skulle de trycka ut så mycket av denna massan och sen fått för sig att dra ut det med en tandspackel för att få täckning så kommer ju nästa problem och det är att vatten bakom väggplattorna inte kan ta sig ner under golvplattan och fram till brunnen för detta är en lim & tätmassa som gör att inte vatten kan transportera sig mellan fuktskyddsfolien och plattan ner till brunnen.
Sen är det bara att kolla branschreglerna på bkr.se och läsa innantill att brunnsilens ram ska bruksfyllas under och detta är inget bruk utan en lim och tätmassa som fungerar på samma sätt som silikon och det står också klart och tydligt att man inte ska lägga silikon runt silen vilket detta är jämställt med då det tätar så inte vattnet under plattor kan ta sig till brunnen.
Lider med dig TS.
Jag har varit på dem och ifrågasatt brister varpå de lyckligtvis har ursäktat och åtgärdat. Har haft som grund att det ser illa ut, och där det varit möjligt även hänvisat till regler eller ”hälsat från en branschkollega”.C cpalm skrev:Av ren nyfikenhet - hur går dialogen med entreprenören i det här läget?
- Jo, jag snackade med ett par killar på nätet och de säger att ni har gjort fel, så det här får ni göra om!
- Fan, var det byggahus.se? Sorry, tänkte att vi kunde komma undan med det här, men självklart har kunden alltid rätt. Vi bilar bort alltihop igen och gör om, det är bara ett par veckors extra jobb och lite material.
Min erfarenhet är att bortförklaringarna brukar komma fram betydligt tidigare än så här, och då har man inte så mycket att sätta emot som lekman som går på "hörsägen". Utan man får ta hjälp av någon erkänt sakkunnig.
Jag upplever att de menar väl och delar mina mål med högkvalitativt slutresultat, men att de har slarvat med valet av underentreprenörerna som står för genomförandet.