21 055 läst ·
233 svar
21k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Precis, det stämmer.P Patrik Hazard skrev:[bild]
De flesta sprickor verkar vara naturliga och fortsätter förbi skärningarna, så de har säkert varit där hela tiden Men just denna tycks gå från kanten på stenskivan och sluta i en skärning, så den sprickan har förmodligen hantverkaren orsakat. Det är väl samma spricka där det i en annan bild tycks vara en ilagad flisa?
Jag vet faktiskt inte vad
Riktigt tråkigt!
Tätskiktet och klämringen såg ju fint ut på första bilden i tråden, och så var de tvungna att kladda fogmassa över alltihop. Sen slutade det sådär!
Jag vet inte om det där går att laga, men det är nog tveksamt!
😮9 94jerdaw skrev:
Riktigt tråkigt!
Tätskiktet och klämringen såg ju fint ut på första bilden i tråden, och så var de tvungna att kladda fogmassa över alltihop. Sen slutade det sådär!
Jag vet inte om det där går att laga, men det är nog tveksamt!
Finns dock även där en antydning till spricka på andra sidan skärningen, så man kan ju tänka sig att det är en "naturlig" spricka i skivan och när man sågar till den trillar den helt enkelt mer eller mindre isär.P Patrik Hazard skrev:
Nu är jag verkligen ingen stenhuggare så jag spekulerar bara utifrån hur jag själv upplever resultatet, men jag tänker att en skiva med så pass mycket naturlig sprickbildning är mindre lämplig att såga i. Sprickorna runt golvbrunnen ser också väldigt onaturliga ut, oavsett om de är det eller inte så blir de en ganska iögonfallande kosmetisk brist.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Det går att laga under förutsättning att tillverkaren av tätskikt har specificerat hur man ska göra.9 94jerdaw skrev:
Jag föreslår att du anlitar en besiktningsman för att bli säker på att firman gör som de ska.
Hackat och skrapat är fel metod på tätskikt, det höll säkert. Under alla mina år så har jag lärt mig att vid ex plattbyte eller som i ditt fall så har tätskiktet blivit punkterat. Inga problem att laga men tråkigt, Har dock aldrig kladdat ner en brunn så där jäkla mkt.9 94jerdaw skrev:
Se senare inlägg för vad som ser ut att vara hål i tätskiktet.F Fjonken skrev:
Vi plattsättare jobbar ju med tunnskiktslimmning. Med andra ord så bygger inte fixet mer än ett par mm när det är som det ska. Absolut kan man få baka lite runt brunnen vid kuvertfall, men i ditt fall så det ser ut att vara typ 30-35mm. Det kommer inte en besiktningsman godkänna. Risk för släpp och sprickbildning i både fixet och plattorna.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
HBåll järnkoll på hur den läggningen av nytt tätskikt går till.
Om det stämmer som Fjonken bedömer att de har 30 35mm fix under plattorna, så behöver man ta en titt på underlaget också. Finns det ojämnheter som gör att de varit tvugna att ta till så mycket? Varför hardte blivit så.
Sedan kanske det är på sin plats att ha lite koll på plattorna de skall läågga också. Tvekasamt om det är OK med så mycket sprickor. Kan det vara andra sortering?
Om det stämmer som Fjonken bedömer att de har 30 35mm fix under plattorna, så behöver man ta en titt på underlaget också. Finns det ojämnheter som gör att de varit tvugna att ta till så mycket? Varför hardte blivit så.
Sedan kanske det är på sin plats att ha lite koll på plattorna de skall läågga också. Tvekasamt om det är OK med så mycket sprickor. Kan det vara andra sortering?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag reagerade också på detta direkt vid första anblick.F Fjonken skrev:Vi plattsättare jobbar ju med tunnskiktslimmning. Med andra ord så bygger inte fixet mer än ett par mm när det är som det ska. Absolut kan man få baka lite runt brunnen vid kuvertfall, men i ditt fall så det ser ut att vara typ 30-35mm. Det kommer inte en besiktningsman godkänna. Risk för släpp och sprickbildning i både fixet och plattorna.
Det ser ju ut som ramen till brunnssilen ligger typ 30-35mm över klämringen vilket är helt befängt. 😱
Snittytorna ser ju rent ut sagt förjävliga ut så man kan ju undra vad de kapar med för något och om de inte hört talas om polerpads. 🙃
Ser verkligen inte ut att vara några proffs som varit i farten tyvärr... 😢
Till stor del beror det väl förvisso på att förhöjningsring inte använts och man istället rundat av spackelkanten som då uppstår runt brunnen. Som framgår av första bilden.Paul-Staffanstorp skrev:
Är uppenbarligen en rätt vanlig metod, känner till flera plattsättare som envist menar att det är så man "ska" göra. Inklusive att sedan spackla till det med fix och fog som på TS bilder.
Vete tusan var det kommer ifrån, dock. Du som är proffs @Paul-Staffanstorp kanske har någon idé?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag tycker förvisso det på första bilden ser bra ut och att tätskiktet går snyggt ner bakom klämringen och där upplever jag inte att klämringen ligger djupt i förhållande till golvet.C cpalm skrev:Till stor del beror det väl förvisso på att förhöjningsring inte använts och man istället rundat av spackelkanten som då uppstår runt brunnen. Som framgår av första bilden.
Är uppenbarligen en rätt vanlig metod, känner till flera plattsättare som envist menar att det är så man "ska" göra. Inklusive att sedan spackla till det med fix och fog som på TS bilder.
Vete tusan var det kommer ifrån, dock. Du som är proffs @Paul-Staffanstorp kanske har någon idé?
Man ska INTE göra så utan precis som det ser ut på Fjonkens bild så ska det liva.
Man får inte bygga med fix i sådana mängder.
Kan hålla med dig delvis där med lite brantare mot brunnsflänsen. Dom ”nya” silarna är ganska mkt högre än dom standard så det blir automatiskt att man får baka lite runt brunnen men inte så där mkt,C cpalm skrev:Till stor del beror det väl förvisso på att förhöjningsring inte använts och man istället rundat av spackelkanten som då uppstår runt brunnen. Som framgår av första bilden.
Det finns en risk att fixets kraft drar sönder den porösa stenen alt det släpper från underlaget.
Samtidigt är det nog inte så mycket fix under själva plattorna som det ser ut, eftersom brunnen sitter en bra bit under golvnivån (vilket den då förvisso inte ska göra om man följer monteringsanvisningarna).F Fjonken skrev:
Försökte mig på en liten bild, med fixet i rött, ramen i lila:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder