21 030 läst ·
233 svar
21k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Anlita en besiktningsman. Betala inget. Kontakta Säker Vatten det var väl i Säker Vatten de var medlemmar i om jag läste rätt. Hantverkarna skulle väl skriva kvalitetsdokumen, där ska utförande och material stå med. Dessutom står företaget för garantin i 10 år. Ring Konsumentverket för råd. Jag hade kastat ut dessa s.k. Hantverkare utan betalning. De har försökt flera gånger utan att det har blivit rätt. Förtroendet är förbrukat! Enl. mig så är det klantar som ska syssla med något annat.9 94jerdaw skrev:
Redigerat:
TS, jag förstår att ni är trötta på allting och vill få klart allting så fort som möjligt, men detta kommer inte att sluta bra för er.
Ditt främsta argument, att de har garanti i 10 år, bortser ifrån två saker:
Pausa arbetet. Ta in besiktningsman. Hoppas att företaget lyder besiktningsmannens utlåtande.
Ditt främsta argument, att de har garanti i 10 år, bortser ifrån två saker:
- Att företaget finns kvar om 10 år
- Allt arbete som måste läggas ner av dig den dagen man måste blanda in försäkringsbolaget p.g.a. läckage eller liknande.
Pausa arbetet. Ta in besiktningsman. Hoppas att företaget lyder besiktningsmannens utlåtande.
Update efter lördagens slipning av marmorn.
Vi städade damm i sovrummet tillräckligt länge för att se klockan slå om till vintertid.
Resultatet? Repor och virvlar i stenen samt fortsatt tveksamt fall.
Verkar även som att de har slipat fram djupare ådring och sedan stängt in smuts i den.
De har också gjort ett försök att runda socklarna men det ser mest ut som att de har gått på dem med trärasp.
Vi städade damm i sovrummet tillräckligt länge för att se klockan slå om till vintertid.
Resultatet? Repor och virvlar i stenen samt fortsatt tveksamt fall.
Verkar även som att de har slipat fram djupare ådring och sedan stängt in smuts i den.
De har också gjort ett försök att runda socklarna men det ser mest ut som att de har gått på dem med trärasp.
Riktigt så långt skulle jag inte gå. Entreprenören har inför så gott som varje omtag bytt ut underentreprenörer i hopp om att det ska bli bättre. Det är inte riktigt så att vi har försökt med exakt samma folk gång på gång och ändå förväntat oss ett annat utfall.MultiMan skrev:
Vi är lösningsorienterade också för att vi helt enkelt är i omgående behov av badrummet. Vi har haft möjlighet att över våren och sommaren duscha i föreningens bastulokal, men den är nu så kall att det är ohållbart. Bristerna i badrummet är ju redan där och lär inte heller försvinna till våren, och det skulle passa oss mycket bättre att ta nya tag då i stället. Hellre så än att över hela vintern behöva traska ut i kyla, slask eller snö för dusch och toa.
Det är otroligt svårt att nu efter ett halvårs slit och bara någon veckas arbete kvar till mål (om än tillfälligt men ändå brukbart) besluta sig för att riva upp allt och börja om från nytt med upphandling av ny entreprenör, beställningar och leveranser av material, etc.
Det är inget som jag är beredd att ta mig an på nytt samtidigt som vintermörker-deppen knackar på dörren.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
+1MultiMan skrev:
Har varit på väg att skriva något liknande ett tag nu. Oavsett TS försvarstal och unika omständigheter så är det många tokigheter. Besiktningsman skulle t.ex. varit inkopplad för länge sen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
9 94jerdaw skrev:
Som inte är värt någonting om de sätter sig i konkurs i övermorgon och startar på ny kula i annat namn strax efter... 🙃9 94jerdaw skrev:
Jag saknar ord och det mesta är redan sagt i detta ämnet men här har vi det största problemet vilket i grunden är orsaken till att ni inte lyder alla råd om att bryta med dessa jävla klåpare för det finns inget annat ord för dem... jag har sällan skådat så undermåligt arbete i hela mitt liv... mår fan illa av detta.9 94jerdaw skrev:
Kan en besiktningsman hjälpa oss komma ur avtalet samt omgående få tillbaka det vi hittills betalat, inklusive kostnader för material? För jag tror inte att vi behöver hjälp att peka ut brister, om det är allt de kan bistå med.B Bästerortarn skrev:
Självklart en svår sits som vi befinner oss i när en stor del av badrummet har betalats i takt med utfört arbete och inte minst att dessa betalningarna till större del har finansierats genom privatlån. Jag har inte råd att bekosta två badrumsrenoveringar och samtidigt tvista om att få pengar åter från det första.Paul-Staffanstorp skrev:
Som inte är värt någonting om de sätter sig i konkurs i övermorgon och startar på ny kula i annat namn strax efter... 🙃
Jag saknar ord och det mesta är redan sagt i detta ämnet men här har vi det största problemet vilket i grunden är orsaken till att ni inte lyder alla råd om att bryta med dessa jävla klåpare för det finns inget annat ord för dem... jag har sällan skådat så undermåligt arbete i hela mitt liv... mår fan illa av detta.
Jag har tidigare i tråden ställt frågan om det finns någon juridisk grund för att bryta avtalet eller sätta stopp för entreprenörens upprepade misslyckade försök, och det blev väldigt tyst på svar då.
Hur skulle processen se ut om jag gör rätt enligt er? Vill inte fastna mellan bef entreprenör som sitter på pengar men är för dålig för att färdigställa, och en ny entreprenör som vill riva ut rubbet och göra rätt men som jag inte har råd att betala innan pengarna är tillbaka från den föregående.
Att anlita besiktningsman och advokat skulle göra vägen framåt tydligare, men även där finns det inga garantier, samtidigt som det blir ytterligare pengar på spel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja detta är det absolut största felet Svenssons gör. 😢C cpalm skrev:
Jag har själv på mina snart 21 år förskottsfakturerat EN (1) kund 50% för hon gav ett så otroligt dåligt intryck men samtidigt var det ett bra jobb så jag ville inte tacka nej till det.
Under projektets gång pratade jag med en annan hantverkare i området och fick reda på att hon nyligen ärvt sina bortgångna föräldrars hus som var obelånat och värderat till närmre 10 miljoner.
Hon betalade båda fakturorna samma dag som hon fick dem så ibland kan man läsa av fel. 🙏
I annat fall förskottsfakturerar jag själv bara om det är enormt stora materialkostnader men då snackar vi +100k och uppåt för då får kunderna betala i samband med leveransen.
Annars aldrig förrän projektet är slutfört och absolut inte för arbetet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Tyvärr måste jag nog säga att ni sitter i en riktig rävsax då ni redan betalat en massa pengar även för arbetet och att ni skulle få tillbaka dem från en sådan här klåpare kan ni nog tyvärr se er i stjärnorna efter oavsett hur många besiktningsmän och advokater ni kopplar in för som jag nämnde innan så sätter de i värsta fall sig bara i konkurs för det är tyvärr så enkelt i detta landet.9 94jerdaw skrev:Kan en besiktningsman hjälpa oss komma ur avtalet samt omgående få tillbaka det vi hittills betalat, inklusive kostnader för material? För jag tror inte att vi behöver hjälp att peka ut brister, om det är allt de kan bistå med.
Självklart en svår sits som vi befinner oss i när en stor del av badrummet har betalats i takt med utfört arbete och inte minst att dessa betalningarna till större del har finansierats genom privatlån. Jag har inte råd att bekosta två badrumsrenoveringar och samtidigt tvista om att få pengar åter från det första.
Jag har tidigare i tråden ställt frågan om det finns någon juridisk grund för att bryta avtalet eller sätta stopp för entreprenörens upprepade misslyckade försök, och det blev väldigt tyst på svar då.
Hur skulle processen se ut om jag gör rätt enligt er? Vill inte fastna mellan bef entreprenör som sitter på pengar men är för dålig för att färdigställa, och en ny entreprenör som vill riva ut rubbet och göra rätt men som jag inte har råd att betala innan pengarna är tillbaka från den föregående.
Att anlita besiktningsman och advokat skulle göra vägen framåt tydligare, men även där finns det inga garantier, samtidigt som det blir ytterligare pengar på spel.
Därför jag många ggr hävdat att det är säkrare att anlita en Enskild Firma för de med AB har rent för enkelt att komma undan tyvärr.
Vi planerade och räknade på detta projektet i drygt ett års tid. Tog in runt ett dussin entreprenörer att räkna på jobbet baserat på platsbesök och ett i min mening relativt tydligt förfrågningsunderlag (se pdf tidigare i tråden). Valde i slutändan bland åtta olika offerter som såg ungefär likadana ut i betalningsvillkoren, så hur skulle man syna detta menar du?RoTe skrev:
Vidare tog jag den dyraste offerten för att slippa huvudvärk. Då entreprenören har varit verksam ett tag och hade flertalet exklusiva referensprojekt så var det för mig otänkbart att det skulle bli så som det nu blivit.