21 693 läst ·
233 svar
22k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Inget du har postat här tyder på att arbetet kommer att bli fackmannamässigt utfört i sin helhet.9 94jerdaw skrev:
Hur stor sannolikhet tror du att firman finns kvar om 2-10 år om det här är kvalitén de levererar? Att göra om varje moment 3-4 gånger kan knappast vara ekonomiskt lönsamt (men visst, vissa kunder kanske bara nickar och är glada när dom gör allt fel).
Min förhoppning är att firman går i konkurs snarast så att fler slipper få undermåliga badrum.
Slutresultatet borde visa sig inom någon vecka. Men ska börja fundera på hur jag bäst går till väga därefter.L Laurentiusson skrev:Inget du har postat här tyder på att arbetet kommer att bli fackmannamässigt utfört i sin helhet.
Hur stor sannolikhet tror du att firman finns kvar om 2-10 år om det här är kvalitén de levererar? Att göra om varje moment 3-4 gånger kan knappast vara ekonomiskt lönsamt (men visst, vissa kunder kanske bara nickar och är glada när dom gör allt fel).
Min förhoppning är att firman går i konkurs snarast så att fler slipper få undermåliga badrum.
Att ta in en besiktningsman på denna firman kanske inte heller räcker hela vägen. Finns väl en gräns hur långt denne kan hålla hand och guida.
En besiktningsman är din enda chans att få något vettigt gjort.9 94jerdaw skrev:
Har du betalat delar eller allt av jobbet ännu? I det här läget skulle jag säga att du har rätt att häva avtalet. Hantverkaren har ju fått göra om samma moment ett stort antal gånger nu och du har en enorm lists på fel som heller inte kunnat åtgärdas korrekt. Men ta in en besiktningsman som du går igenom allt med, sedan häver du avtalet med besiktningsutlåtandet som underlag. Du har ju också dokumenterat noggrant alla fel och du har skriftliga konversationer med hantverkaren om felen. Jag tycker att du just nu har lite för mycket tunnelseende och inte ser nyktert på konsekvenserna av ditt svindyra svindåliga badrumsrenoverande.
https://www.vasaadvokat.se/hava-avtal-med-hantverkare/
"En konsument kan dock genom enkel väsentlighet häva återstoden av ett arbete om starka skäl talar för att arbetet inte kommer att utföras på ett korrekt sätt. Som starka skäl kan i praktiken vara att en näringsidkare hittills begått många misstag i vilket det då kan förutsättas att även fler fel kommer att uppstå. Den exakta gränsen är dock osäker."
https://www.vasaadvokat.se/hava-avtal-med-hantverkare/
"En konsument kan dock genom enkel väsentlighet häva återstoden av ett arbete om starka skäl talar för att arbetet inte kommer att utföras på ett korrekt sätt. Som starka skäl kan i praktiken vara att en näringsidkare hittills begått många misstag i vilket det då kan förutsättas att även fler fel kommer att uppstå. Den exakta gränsen är dock osäker."
Jag tror du missar poängen här. Det är helt otroligt att firman fortfarande verkar så pass villiga att göra om jobbet gång efter gång. För detta kostar dem en j-vla massa pengar. Förr eller senare sätter de av ren självbevarelsedrift ner foten och vill ha betalt. Om inte annat genom att stämma dig. Det är inte minst då du vill ha en auktoriserad besiktningsman att hålla i (ena) handen. I andra handen kommer du troligen att vilja ha en advokat. Och ju mer besiktningsmannen vet om det som inte syns utanpå, desto bättre.9 94jerdaw skrev:
Detta börjar bli ett spel på väldigt hög nivå.
Har betalat i etapper, hittills ca 2/3 av offerten. Att häva återstoden arbetet lämnar oss i praktiken med ett halvfärdigt badrum som en ny entreprenör antagligen inte vågar ta över och behöver göra om från grunden.K Karl Heinz skrev:Har du betalat delar eller allt av jobbet ännu? I det här läget skulle jag säga att du har rätt att häva avtalet. Hantverkaren har ju fått göra om samma moment ett stort antal gånger nu och du har en enorm lists på fel som heller inte kunnat åtgärdas korrekt. Men ta in en besiktningsman som du går igenom allt med, sedan häver du avtalet med besiktningsutlåtandet som underlag. Du har ju också dokumenterat noggrant alla fel och du har skriftliga konversationer med hantverkaren om felen. Jag tycker att du just nu har lite för mycket tunnelseende och inte ser nyktert på konsekvenserna av ditt svindyra svindåliga badrumsrenoverande.
[länk]
"En konsument kan dock genom enkel väsentlighet häva återstoden av ett arbete om starka skäl talar för att arbetet inte kommer att utföras på ett korrekt sätt. Som starka skäl kan i praktiken vara att en näringsidkare hittills begått många misstag i vilket det då kan förutsättas att även fler fel kommer att uppstå. Den exakta gränsen är dock osäker."
Att få tillbaka pengarna för det arbetet som hittills betalats låter svårt, för att inte tala om materialkostnader för t ex stenen.
Ok förstår. Tänkte mer att en besiktningsman skulle hålla entreprenören i hand, vilket hittills jag har fått göra.C cpalm skrev:Jag tror du missar poängen här. Det är helt otroligt att firman fortfarande verkar så pass villiga att göra om jobbet gång efter gång. För detta kostar dem en j-vla massa pengar. Förr eller senare sätter de av ren självbevarelsedrift ner foten och vill ha betalt. Om inte annat genom att stämma dig. Det är inte minst då du vill ha en auktoriserad besiktningsman att hålla i (ena) handen. I andra handen kommer du troligen att vilja ha en advokat. Och ju mer besiktningsmannen vet om det som inte syns utanpå, desto bättre.
Detta börjar bli ett spel på väldigt hög nivå.
Ser inte riktigt hur de skulle kunna motivera betalning ens genom stämning om det inte är utfört enligt villkoren i avtalet.
Stämmer hursomhelst bra att jag har dokumenterat väl. Jag har dagliga bilder videor på bla tätskiktet särskilt precis innan stenläggningarna.
Tror det får bli så att vi försöker nå färdigställande under kommande vecka, och därefter gör en plan för hur vi går vidare. På så vis har vi åtminstone ett badrum under diskussionerna, om än tillfälligt. Det funkar inte att vara utan badrum i någon mer tid nu.
Nej för h-e, möjligen läxa upp dem när de gör fel.9 94jerdaw skrev:
Jättebra att du dokumenterar allt noga, men förr eller senare är det risk för att det blir argumentation och då kan du behöva besiktningsmannens auktoritet som dokumenterat sakkunnig inom området.
Upplever att jag hittills har läxat upp dem med framgång, haha!C cpalm skrev:
Men skämt åsido, ja, skulle det bli något motstånd eller ytterligare problem nu i det sista så får jag ta in en besiktningsman.
Har tydlig dokumentation på hur det som har byggts in ser ut. Den krackelerade tätskikts-skarven och blåsorna i duschen får kollas upp vidare.
Kom precis hem idag lördag efter att ha utrymt lägenheten hela dagen för ett försök till slipning av korrekt fall i marmorn.
Det är nu ett lager av stendamm på precis allting, hela vårt bohag, även inne i sovrummet som varit bakom låsta dörrar. Och det är svårt att andas luften i lägenheten så vi ska nu sisådär halv tio på lördagskvällen ta oss an en kylig vädring och lite storstädning.
Enligt offerten/avtalet skulle arbetsplatsen dammskyddas. Innan sommaren hade vi en dammsluss, men nu under hösten ingenting…
Det är nu ett lager av stendamm på precis allting, hela vårt bohag, även inne i sovrummet som varit bakom låsta dörrar. Och det är svårt att andas luften i lägenheten så vi ska nu sisådär halv tio på lördagskvällen ta oss an en kylig vädring och lite storstädning.
Enligt offerten/avtalet skulle arbetsplatsen dammskyddas. Innan sommaren hade vi en dammsluss, men nu under hösten ingenting…
Men du tänker ändå ge dom en till chans gissar jag?9 94jerdaw skrev:Kom precis hem idag lördag efter att ha utrymt lägenheten hela dagen för ett försök till slipning av korrekt fall i marmorn.
Det är nu ett lager av stendamm på precis allting, hela vårt bohag, även inne i sovrummet som varit bakom låsta dörrar. Och det är svårt att andas luften i lägenheten så vi ska nu sisådär halv tio på lördagskvällen ta oss an en kylig vädring och lite storstädning.
Enligt offerten/avtalet skulle arbetsplatsen dammskyddas. Innan sommaren hade vi en dammsluss, men nu under hösten ingenting…
Nu hade jag definitivt kontaktat en jurist.
Torrslipa en blank marmor… spännande och se hur jävla ojämn och sabbad den lär vara.
Sånt behöver man typ en jigg till och en jävla massa vatten,
Var av uppfattningen att det skulle våtslipas. Ska se i morgon bitti hur resultatet blev.F Fjonken skrev:
Har fått erbjudande att ta in på hotell medan lägenheten städas ur och textiler tvättas. Men känner i ärlighetens namn att vi hellre städar själva direkt ikväll med tanke på att vi har husdjur och bara hotell vore otroligt besvärligt.
