L Laurentiusson skrev:
Jag är ingen expert på det juridiska, men jag skulle nog hellre betala för 1,5 badrum om det innebär att det utförts korrekt än att betala för 1 badrum som är utfört med massvis av fel. Sedan förstår jag att det är en ekonomisk fråga förstås.

Vissa badrumsbyggare marknadsför sig med att dom bara jobbar med egen anställd personal vilket kanske möjligen kan ses som ett kvalitetstecken (dock ej nödvändigtvis förstås). Man kan även använda sig av en så kallad trestegsbesiktning för att upptäcka fel i tid och korrigera vid behov. Att arbetet inte får fortsätta förrän respektive besiktning är ok är något man skulle kunna peta in i kontraktet. Kanske kan ta något längre tid men kan göra att slutresultatet blir bättre.

Vad säger egentligen entreprenören när du tagit upp alla fel? Du säger att dom försökt åtgärda med sina underentrepenörer men det har ju gått sådär. Om jag skulle varit entreprenören skulle jag tycka det var direkt pinsamt och skämmigt att misslyckas gång på gång.
Yes, detta är nog det mest realistiska tillvägagångssättet.

Entreprenören och stenleverantören skäms mycket riktigt och tar tyvärr in nya UE i försök att rädda upp, men så gör även de nya fel.
 
9 94jerdaw skrev:
Säger inte emot och har definitivt lärt mig läxan, men det som ni redogör för är åtgärder att vidta för att lättare ha medvind i tvist eller dylikt, inte hur man från första början undviker dåliga entreprenörer eller forcerar igenom en lyckad badrumsrenovering.

Att vänta på ARN och sedan även vänta på samt genomföra en domstolsprocess hade tagit längre tid än att göra detta badrummet flera gånger om. Det är stor skillnad på att ha rätt och få rätt.

Att häva ett avtal är inte helt enkelt eller riskfritt och jag har inget definitivt svar på hur många försök en entreprenör behöver ges innan det är juridisk OK för mig att göra så.

Att ensidigt häva avtalet är inte helt lätt att göra med ryggen fri. Det räcker inte bara att tycka eller deklarera att avtalet är hävt.

Samtidigt brukar det vara så att man vid avbrytande av tjänst blir betalningsskyldig för det arbete som hittills utförts. Absolut, det skulle gå att argumentera att felaktigt utfört är att likställa vid icke utfört. Men det är nog ingen juridisk självklarhet, och då är vi tillbaka på ruta ett, eller som jag kallar den: ”att tvista tar lång tid”.

Och ska man under denna ovissa tiden (förhastat) anlita en ny entreprenör, riva allt, och börja om? Då talar vi om risken att i slutändan betala för ett och ett halvt badrum.
Du har fel fokus, det handlar inte om att ha medvind i tvist, det handlar om att ditt enda påtryckningsmedel är pengar. Har hantverkaren redan fått betalt så har du spelat ut dina bästa (och nästan enda) kort redan i första given. Hade du haft det kortrt kvar på handen hade du kunnat ha en mycket mer självsäker och uppriktig kommunikation redan från början när saker började gå fel. Du hade vid första felet vågat säga att "detta är uppenbart inte yrkesmän och du behöver ta in kvalificerad UE för uppgiften som motsvarar förväntningarna som kommer med ditt höga arvode", och att vid upprepade fel kommer du vända dig till konsumentverket, ARN och häva avtalet.

Det är klart att du inte har något definitivt svar på hur många försök hantverkaren ska få innan du har sannolikt rimlig rätt att häva avtalet, du har ju inte undersökt saken - eftersom du ändå inte vågar häva avtalet då 300 000kr som du redan gett hantverkaren står på spel, och jag hade inte heller vågat det on jag var du.
Hade du varit intresserad av att häva avtalet hade du redan haft en besiktning utförd, fått tips av besiktningsmannen hur du går vidare, pratat med villaägarnas juridiska rådgivning, ringt konsumentverket och ställt frågor, kontaktat en jurist med erfarenhet i civilrätt och byggbransch, och inte minst så hade du ställt ett ultimatum gentemot hantverkaren. Hantverkaren har ju hittills enligt dig varit både skamsen och ursäktande, utan att du ens har någon hållhake på honom. Ifall din hållhake hade varit 450 000kr som han riskerar att inte få betalt så hade du fått se på förutom en skamsen hantverkare även en väldigt driftig hantverkare som nog fan hade kunnat skaka fram ett par riktiga yrkesmän åt dig. Det hade då heller inte varit särskilt konfliktfyllt att börja prata om hävning efter en 3-4 misslyckade försök eftersom er dynamik i relationen hade sett annorlunda ut och ni hade ganska naturligt kommit närmare punkten för hävning, och sannolikt då också förlikats under ganska neutrala former med en ersättning till hantverkaren för det grundarbete som utförts, ifall detta kan antas ha hållt god kvalitet. Så hade den saken csrit utagerad och ni hade även kunnat undeteckna en förlikning om att inte kräva motparten på någon annan ersättning i framtiden. Du hade haft pengar kvar till att betala för resten av ditt badrum. Och då hade du också lärt dig att man inte kan betala sig ur att få en kass hantverkare på halsen.

Men istället står du nu utan kort på handen "you dont have any cards" som Trump sa. Och är glad och tacksam över att hantverkaren fortfarande är tillmötesgående och trevlig, vilket han förstås är för att han skinnat dig rejält på pengar. Han har ju saltat offerten rejält men även tagit in riktigt billig arbetskraft och har därför råd att vara tillmötesgående mot dig och fortfarande göra bra med pengar. Det är alltså DU själv som betalar för alla dessa klåpare som avlöser varandra, inte din hantverkare. Så fort hans vinst börjar sina ska du se att det blir ett helt annat bemötande. Och vad gör du då? Dina pengar får du aldrig se röken av igen utan domstolsförhandling, vilket du ju förstås vill slippa.

Nä, jag hoppas du efter mitt långa orerande börjar inse att hålla inne med betalningen påverkar hela projektet på alla sätt och är själva grunden till att inte hamna i knepiga situationer. Du har fel fokus när du vill betala i förväg och istället gardera dig genom att betala riktigt mycket och hoppas att pengarna du kastar ska göra att någon vill dig väl. Det finns inget sätt att till 100% säkerställa på förhand att du får ett väl utfört arbete, så släpp det sökandet för du går in i processen med helt fel inställning.
 
  • Gilla
Laurentiusson
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Du har fel fokus, det handlar inte om att ha medvind i tvist, det handlar om att ditt enda påtryckningsmedel är pengar. Har hantverkaren redan fått betalt så har du spelat ut dina bästa (och nästan enda) kort redan i första given. Hade du haft det kortrt kvar på handen hade du kunnat ha en mycket mer självsäker och uppriktig kommunikation redan från början när saker började gå fel. Du hade vid första felet vågat säga att "detta är uppenbart inte yrkesmän och du behöver ta in kvalificerad UE för uppgiften som motsvarar förväntningarna som kommer med ditt höga arvode", och att vid upprepade fel kommer du vända dig till konsumentverket, ARN och häva avtalet.

Det är klart att du inte har något definitivt svar på hur många försök hantverkaren ska få innan du har sannolikt rimlig rätt att häva avtalet, du har ju inte undersökt saken - eftersom du ändå inte vågar häva avtalet då 300 000kr som du redan gett hantverkaren står på spel, och jag hade inte heller vågat det on jag var du.
Hade du varit intresserad av att häva avtalet hade du redan haft en besiktning utförd, fått tips av besiktningsmannen hur du går vidare, pratat med villaägarnas juridiska rådgivning, ringt konsumentverket och ställt frågor, kontaktat en jurist med erfarenhet i civilrätt och byggbransch, och inte minst så hade du ställt ett ultimatum gentemot hantverkaren. Hantverkaren har ju hittills enligt dig varit både skamsen och ursäktande, utan att du ens har någon hållhake på honom. Ifall din hållhake hade varit 450 000kr som han riskerar att inte få betalt så hade du fått se på förutom en skamsen hantverkare även en väldigt driftig hantverkare som nog fan hade kunnat skaka fram ett par riktiga yrkesmän åt dig. Det hade då heller inte varit särskilt konfliktfyllt att börja prata om hävning efter en 3-4 misslyckade försök eftersom er dynamik i relationen hade sett annorlunda ut och ni hade ganska naturligt kommit närmare punkten för hävning, och sannolikt då också förlikats under ganska neutrala former med en ersättning till hantverkaren för det grundarbete som utförts, ifall detta kan antas ha hållt god kvalitet. Så hade den saken csrit utagerad och ni hade även kunnat undeteckna en förlikning om att inte kräva motparten på någon annan ersättning i framtiden. Du hade haft pengar kvar till att betala för resten av ditt badrum. Och då hade du också lärt dig att man inte kan betala sig ur att få en kass hantverkare på halsen.

Men istället står du nu utan kort på handen "you dont have any cards" som Trump sa. Och är glad och tacksam över att hantverkaren fortfarande är tillmötesgående och trevlig, vilket han förstås är för att han skinnat dig rejält på pengar. Han har ju saltat offerten rejält men även tagit in riktigt billig arbetskraft och har därför råd att vara tillmötesgående mot dig och fortfarande göra bra med pengar. Det är alltså DU själv som betalar för alla dessa klåpare som avlöser varandra, inte din hantverkare. Så fort hans vinst börjar sina ska du se att det blir ett helt annat bemötande. Och vad gör du då? Dina pengar får du aldrig se röken av igen utan domstolsförhandling, vilket du ju förstås vill slippa.

Nä, jag hoppas du efter mitt långa orerande börjar inse att hålla inne med betalningen påverkar hela projektet på alla sätt och är själva grunden till att inte hamna i knepiga situationer. Du har fel fokus när du vill betala i förväg och istället gardera dig genom att betala riktigt mycket och hoppas att pengarna du kastar ska göra att någon vill dig väl. Det finns inget sätt att till 100% säkerställa på förhand att du får ett väl utfört arbete, så släpp det sökandet för du går in i processen med helt fel inställning.
Jag förstår poängen och du har rätt i att pengar är den enda reella maktfaktorn man har. Men min poäng är en annan. Det du beskriver är skademinimering, hur man agerar efter att man redan hamnat i fel sällskap. Det jag pratar om är hur man undviker att hamna där överhuvudtaget.

För när man står mitt i en entreprenad som gått snett är alla kort redan dåliga oavsett hur betalningen är upplagd. Att häva avtal, driva ärenden via ARN eller domstol, hålla inne betalning eller försöka styra om entreprenören är alla varianter av samma sak: brandsläckning. Det är taktik, inte strategi.

Problemet ligger längre uppströms. Det finns ingen tillförlitlig mekanism för att i praktiken skilja mellan seriösa och oseriösa aktörer innan man redan är fast. Det är det som gör konsumententreprenader så riskfyllda, inte bara folks betalningsvilja.

Jag ifrågasätter alltså inte vikten av att ha pengar kvar på handen, bara idén att det ensamt är lösningen. Det är en försvarsåtgärd, inte en garanti.
 
RoTe
Varför diskuterar vi ens det här längre? TS godkänn ditt badrum och gå vidare i livet med en viktig läxa lärd.
 
BirgitS
9 94jerdaw skrev:
Problemet ligger längre uppströms. Det finns ingen tillförlitlig mekanism för att i praktiken skilja mellan seriösa och oseriösa aktörer innan man redan är fast. Det är det som gör konsumententreprenader så riskfyllda, inte bara folks betalningsvilja.
Att använda sig av personliga referenser från vänner, kollegor, grannar etc. ökar chansen att få en bra entreprenör. Finns även tips i forumet.
Att använda sig av företag med egen anställd personal också. Lätt att kolla på allabolag etc. och Skatteverket.
Även kolla upp hos kronofogden.
 
9 94jerdaw skrev:
Jag förstår poängen och du har rätt i att pengar är den enda reella maktfaktorn man har. Men min poäng är en annan. Det du beskriver är skademinimering, hur man agerar efter att man redan hamnat i fel sällskap. Det jag pratar om är hur man undviker att hamna där överhuvudtaget.

För när man står mitt i en entreprenad som gått snett är alla kort redan dåliga oavsett hur betalningen är upplagd. Att häva avtal, driva ärenden via ARN eller domstol, hålla inne betalning eller försöka styra om entreprenören är alla varianter av samma sak: brandsläckning. Det är taktik, inte strategi.

Problemet ligger längre uppströms. Det finns ingen tillförlitlig mekanism för att i praktiken skilja mellan seriösa och oseriösa aktörer innan man redan är fast. Det är det som gör konsumententreprenader så riskfyllda, inte bara folks betalningsvilja.

Jag ifrågasätter alltså inte vikten av att ha pengar kvar på handen, bara idén att det ensamt är lösningen. Det är en försvarsåtgärd, inte en garanti.
Du fattar fortfarande inte. Du kan inte få den garantin du är ute efter. Det enda du kan vara säker på är att skaffa dig ett så bra utgångsläge som möjligt när du hamnar i skiten, och det är genom att inte betala i förskott. Jag har också beskrivit hur ditt ekonomiska påtryckningsmedel förhindrar konflikt och främjar samarbete och förlikning. Så det stämmer inte att hålla inne med betalningen bara är ett sätt för "brandsläckning", det är konfliktförebyggande och skapar en jämlikare relation.
 
  • Gilla
Laurentiusson och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Du fattar fortfarande inte. Du kan inte få den garantin du är ute efter. Det enda du kan vara säker på är att skaffa dig ett så bra utgångsläge som möjligt när du hamnar i skiten, och det är genom att inte betala i förskott. Jag har också beskrivit hur ditt ekonomiska påtryckningsmedel förhindrar konflikt och främjar samarbete och förlikning. Så det stämmer inte att hålla inne med betalningen bara är ett sätt för "brandsläckning", det är konfliktförebyggande och skapar en jämlikare relation.
Jag förstår dig. Tack!
 
H
Den här tråden får mig att inse att det nog är enklare att sätta sig in i badrum och renovera själv. Med det sagt skulle jag aldrig betala i förskott heller och be om referens från tidigare kunder. Själv fråga folk man känner som gjort sitt badrum om de är nöjda. Intressant tips om EF istället för AB.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Den här tråden får mig att inse att det nog är enklare att sätta sig in i badrum och renovera själv. Med det sagt skulle jag aldrig betala i förskott heller och be om referens från tidigare kunder. Själv fråga folk man känner som gjort sitt badrum om de är nöjda. Intressant tips om EF istället för AB.
Ja för 400 000kr av skattade pengar kan ju de flesta ta tjänstledigt från sitt vanliga arbete i alla fall ett kvartal till ett halvår och lägga mycket tid och noggrannhet på varje moment i renoveringen och ta in besiktningsmän en 4-5 gånger i processen flr god dokumentation och kvitto på att mab gjort rätt, och ändå både ha sparat rejält med pengar och samtidigt få ett bra utfört arbete.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja det är ju märkligt när arbetsspecialisering och industrialisering leder till försämrad produktivitet på detta sätt. Då är det något konceptuellt fel på lönelägen och utförandemetoder. Och byråkratin.
 
  • Gilla
husspekulanten och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Ja något allvarligt måste hända i branschen snart annars är vi snart tillbaka där vi var för 100 år sedan, med utedass och tvagning två ggr per år... Det är helt enkelt totalt orimligt att trådar som dessa är återkommande och att badrum regelmässigt kostar 200 000kr+, speciellt på glesbygden där kåken kanske är värd knappt tre ggr så mycket som badrummet kostar.
 
  • Gilla
  • Haha
grovspacklarn och 3 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
annars är vi snart tillbaka där vi var för 100 år sedan
För 100 år sedan var åtminstone hantverkarna skickliga på sitt yrke (den som inte höll måttet blev inte insläppt i skrået).
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har sagt det förr och säger det igen, hantverkare är kepskillarna längst bak i klassrummet som varken har haft eller har läshuvud eller förmåga att ta bra eller genomtänkta beslut i livet i stort. Hantverksarbete som utförs inom vvs, grovsnickeri, smälla upp klinkers, skivor och ytskikt i folks hem är inte svårt eller komplicerat men ställer vissa grundläggande krav på högre kognitiva funktioner. I skolan klarade inte dessa personer av det, men då satte lärare Underkänd som betyg och där tog det stopp. Marknaden har inte förmåga att ersätta den rollen.

Skolbetygen och bristen på att kunna följa instruktioner och arbeta med struktur ledde till ofullständiga betyg och/eller en hantverksutbildning. Att då tro att man ska lyckas få dessa lågpresterande killar att bli högpresterande och utföra snygga arbeten genom att ge dem mycket pengar är helt ologiskt. Många hantverkare saknar kapaciteten att överhuvudtaget utföra ett arbete noggrant och höga arvoden kommer inte förändra det. Det kan fungera om högre arvoden skulle betala för en noggrann arbetsledare med teknologbakgrund eller andra högre studier inom matematik, konstruktion, teknik. Men så fungerar ju inte marknaden.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
@
V varpan1 skrev:
Jag har sagt det förr och säger det igen, hantverkare är kepskillarna längst bak i klassrummet som varken har haft eller har läshuvud eller förmåga att ta bra eller genomtänkta beslut i livet i stort. Hantverksarbete som utförs inom vvs, grovsnickeri, smälla upp klinkers, skivor och ytskikt i folks hem är inte svårt eller komplicerat men ställer vissa grundläggande krav på högre kognitiva funktioner. I skolan klarade inte dessa personer av det, men då satte lärare Underkänd som betyg och där tog det stopp. Marknaden har inte förmåga att ersätta den rollen.

Skolbetygen och bristen på att kunna följa instruktioner och arbeta med struktur ledde till ofullständiga betyg och/eller en hantverksutbildning. Att då tro att man ska lyckas få dessa lågpresterande killar att bli högpresterande och utföra snygga arbeten genom att ge dem mycket pengar är helt ologiskt. Många hantverkare saknar kapaciteten att överhuvudtaget utföra ett arbete noggrant och höga arvoden kommer inte förändra det. Det kan fungera om högre arvoden skulle betala för en noggrann arbetsledare med teknologbakgrund eller andra högre studier inom matematik, konstruktion, teknik. Men så fungerar ju inte marknaden.
Du sågar då allt och alla. Är iofs ingen keps kille själv....men känner många akademiker som jag inte kan skruva i en glödlampa....
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du sågar då allt och alla. Är iofs ingen keps kille själv....men känner många akademiker som jag inte kan skruva i en glödlampa....
Handlar inte om att kunna skruva i en glödlampa tyvärr. Det handlar om generell exekutiv förmåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.