14 043 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Ser den här säkringslådan rätt ut?
Gäller även många andra yrkesgrupper!Farstatjej90 skrev:
Absolut är det ju bäst lära sig själv laga vissa grejor och vissa problem är ju även återkommande problem. Som t ex med min tvättmaskin 🤔
Ibland får man dessutom instruera den som lagar när de säger "nu är det inga fel här mer" 😂 (tänker bla på min värmepump och bil.......)
Så har jag gjort hos en kund fast med en polygrip. Tog vanliga arbetshandskar som extraskydd om man skulle klanta sig helt. När man skruvar ur propphuven blir det spänningslöst i stort sett direkt.Mikael_L skrev:
Jag känner att jag kvalar in på den beskrivningen, och jag skulle helt enkelt bara skruva loss propphuven med min isolerade VDE-spetstång.
[bild]
Ev dra på mig ett par arbetshandskar först, som lite extra skydd, ger nog lite strömbegränsning om de inte är blöta, ifall slarvolyckan skulle vara framme.
Iofs har jag en sådan här, helisolerad tång också.
[bild]
Och 1000V-handskar, men ärligt talat skulle jag nog inte använda detta, dessa två prylar brukar jag använda då jag ska pillra in strömmätningsspolar eller prober när det finns nakna strömskenor eller annat sånt läskigt runt där jag ska in med händerna.
Känner man sig det minsta osäker eller rädd ska man givetvis inte göra så.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden