14 100 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Ser den här säkringslådan rätt ut?
Har man inte tummen mitt i handen så finns ett rimligt sätt att göra.
Skruva ut de 2 hela säkringarna.
Polygrip, lugnt och metodiskt skruva ut den utan att nudda höljet på tavlan.
Vill man vara extra försiktig så
Överbelasta säkringen så den går sönder.
Skruva ut de 2 hela säkringarna.
Polygrip, lugnt och metodiskt skruva ut den utan att nudda höljet på tavlan.
Vill man vara extra försiktig så
Överbelasta säkringen så den går sönder.
Det duger med nästan vilka tjockare handskar som helst för att hålla i polygripen, det är 230V inte kilovolt.Farstatjej90 skrev:
1. Lös ut säkringen genom att kortsluta till lämpligt jordställe.
2. Mät mellan säkringen och jord och verifiera att det är spänningslöst.
3. Skruva ur den trasiga säkringen med lämpligt verktyg eller grov handske.
Edit: den gamla regeln " Gummistövlar och ena handen i fickan" kan man ju komplettera listan med.
2. Mät mellan säkringen och jord och verifiera att det är spänningslöst.
3. Skruva ur den trasiga säkringen med lämpligt verktyg eller grov handske.
Edit: den gamla regeln " Gummistövlar och ena handen i fickan" kan man ju komplettera listan med.
Redigerat:
Rör inte den trasiga säkringen, du kan inte bryta strömmen till den. Jag rekommenderar att du kontaktar elektriker eller någon med kompetens. Det finns ingen form av personskydd bara överströmsskyddA Auxilium skrev:
Har alla ni som ger grönt ljus faktiskt gjort det här innan?
Att kortsluta mot jord kan vara extremt farligt och ge en kraftig ljusbåge(jämförbart med att krascha sin bil för att ta bort airbagen). Samt när du drar ut gängan kan det uppstå ljusbåge pga glappkontakt, särskilt om det finns belastning
Jag skulle absolut inte rekommendera att göra detta spänningssatt, särskilt inte på en huvudsäkring med trasig propphuv. Det är en onödig risk för något som inte är akut så länge anläggningen funkar och ingen riskerar att komma åt den
Att kortsluta mot jord kan vara extremt farligt och ge en kraftig ljusbåge(jämförbart med att krascha sin bil för att ta bort airbagen). Samt när du drar ut gängan kan det uppstå ljusbåge pga glappkontakt, särskilt om det finns belastning
Jag skulle absolut inte rekommendera att göra detta spänningssatt, särskilt inte på en huvudsäkring med trasig propphuv. Det är en onödig risk för något som inte är akut så länge anläggningen funkar och ingen riskerar att komma åt den
Ja dumt råd att ge till någon som inte kan, kan ge ödesdigra konsekvenserS Sebbegb skrev:Har alla ni som ger grönt ljus faktiskt gjort det här innan?
Ja naturligtvis går dessa två situationer att jämföra. Man kan även jämföra en kinapuff med ett kärnvapen, men de flesta anser att den jämförelsen är rätt skev. 😉S Sebbegb skrev:
Jag hade tagit på mig handskar och använt en polygrip. Det räcker med att vrida typ mindre än ett halvt varv för att spänningen ska försvinna i propphuven.
OBS! Så hade jag gjort, inget jag rekommenderar om man inte vill ta ansvar för sina egna handlingar.
OBS! Så hade jag gjort, inget jag rekommenderar om man inte vill ta ansvar för sina egna handlingar.
Stövlar och andra handen i fickan fungerar oxå, sålänge man inte har kontakt med något ledande😉Müssli skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, det har jag faktiskt. Jag har med vett och vilja kortslutit en 63A säkring med en bit 10mm2 ledare som låg och skräpade. Vi skulle riva en central och orkade inte klättra upp i taket till matande central för att göra den spänningslös på rätt sätt. (För vi var unga, och hade ju orkat klättra på ett helt annat sätt än man gör idag. Men vi var också otåliga. För det är man när man är ung...)S Sebbegb skrev:
Kabeln svetsade fast ordentligt i ena änden och krävde ett ordentligt ryck för att få loss.
Jag har även kortat en 50A säkring med min skruvmejsel under byte. Blev en ganska stor bit borta och jag hade den mejseln i många år sedan som påminnelse att kolla först innan man pillar...
Stod även precis bredvid när en kollega kortade en 125A säkring med toppen på sin skruvmejsel i ett styrskåp. Dj-lar vad det small... Och den skruvmejseln fick slängas, för den gick inte att använda som sådan längre...
Men jag var betydligt yngre och dummare då. Idag så skulle jag inte ge mig på dylika manövrar (och jag skulle i så fall inte ta 1,5mm2 kabel för att korta en 25A säkring. Jag skulle inte använda kabel öht.).
Och jag skulle i vilket fall rakt inte rekommendera att någon annan gör det.
Så pratar vi rekommendationer här, så landar faktiskt jag i "ring en elektriker."
Det här är farlig nära "Om du måste fråga så vet du inte tillräckligt, eller har tillräcklig erfarenhet av liknande situationer, för att få ett annat svar."
Jag vågar inte säga om jag medvetet skjutit en 20-A diazed men tior rök regelmässigt när fel musik spelades i skolans uppehållsrum för många, många år sedan. En vanlig stickpropp med polerna hopkopplade var standardutrustning i fickan på den tiden... 😎😱😳S Sebbegb skrev:
Varför ska man betala 2500 kr för att nån kommer dit med en handske och skruvar ur den när man själv kan ta en handske och skruva ur den? Alltså detta kräver inga särskilda kunskaper.S Sebbegb skrev:Har alla ni som ger grönt ljus faktiskt gjort det här innan?
TS har nyss köpt hus och det lär dyka upp eljobb framöver. Då kan han ju lika gärna ta det i samband med något annat förutsatt att det inte innebär en riskFarstatjej90 skrev: