A Auxilium skrev:
Så hur skulle en elektriker göra i det fallet?

Är ingenjör I grunden och jobbar med en del el i yrket, däremot inte högspänning. Har bra koll på en multimeter så om det bara är att slå av på rätt sätt och sätta på en ny huv löser jag det nog
Om du anser dig ha rätt kompetens för jobbet är det inte svårt.

Men du bör ha i åtanke att det ser ut som en blå propp, alltså 20A och det sitter högst sannolikt ingen jordfelsbrytare innan tavlan. Så alla former av olyckor har rätt förutsättningar för att kunna bli livsfarliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En nära döden upplevelse om Du pillar där utan vet- och kunskap.

Som en gillrade råttfälla!

Håll nära och kära borta från denna, i det skick som den är nu!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sitter det en elmätare där?
 
Nicke Nyfiken
H Hybro skrev:
Sitter det en elmätare där?
Det är undersidan av elmätaren man ser i överkant av bilden.
 
Har Du nån typ av mätinstrument?

Vet du hur man hanterar ett sådant?

Om inte, kalla in nån elektriker.
 
Nyköpt hus. Och ev begravning på köpet...

Oavsett. Du säger dig ha viss kunskap inom området.
Vad säger dig detta?
 
Farstatjej90
Du kan köpa en handske för elarbeten så du kan skruva ut säkringen...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan köpa en handske för elarbeten så du kan skruva ut säkringen...
Det är det säkraste alternativet om man inte kan bryta strömmen.

Polygrip är inte bra med spänning på eftersom den kan jorda mot plåten. Jag har på empirisk väg fastställt att även en liten mängd smält stål bränner igenom tjocka handskar, hud och naglar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Nirre och 7 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nyköpt hus. Och ev begravning på köpet...
Kan man gissa att TS köpte av ett dödsbo? 🙃
 
  • Haha
  • Gilla
Eje_19 och 6 till
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Så hur skulle en elektriker göra i det fallet?
Jag vågar knappt skriva detta då jag sedan ser påhoppen komma och det är inget jag rekommenderar att någon gör men jag skulle bara skjuta proppen... 😳😎😱
 
  • Gilla
HasseTeknik och 5 till
  • Laddar…
Vilken kaliber rekommenderar du för uppgiften?🤓
 
  • Haha
Bylow och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Vilken kaliber rekommenderar du för uppgiften?
Ett par decimeter FQ 1,5 kvm borde avsluta problemindividens lidande med en liten gnista och om man har tur en liten "puff". 😎 Någon direkt studsarsmäll är nog tyvärr inte att hoppas på.
 
Farstatjej90
H HenrikHuslöse skrev:
Det är det säkraste alternativet om man inte kan bryta strömmen.

Polygrip är inte bra med spänning på eftersom den kan jorda mot plåten. Jag har på empirisk väg fastställt att även en liten mängd smält stål bränner igenom tjocka handskar, hud och naglar.
Orange isolerhandskar för elektriker, 5kv-35kv, visas på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ sånt här är det TS ska ha. Finns massor på Aliexpress, Amazon etc. Behöver inte betala femdubbla för att köpa i svensk butik. Dom är ändå tillverkade i Kina...
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Med alla dessa tips så verkar det säkrast att bryta strömmen i Harsprånget. Ta på dig ett par stövlar och svetsar handskar så är det nara att skruva loss säkringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och alla andra kraftverk också 😁. Kanske släcka solen också samt varna förbipasserande på gatan?

Nä. Tag en tång med plastskanklar och skruva ut de. Sedan i med en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.