13 722 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Ser den här säkringslådan rätt ut?
Om det är ett äldre hus finns sannolikt en servissäkringslåda utöver mätarsäkringarna.
Den sitter ofta också någonstans i källaren.
Hade det hänt hos mig hade jag slagit ifrån huvudbrytaren på mätartavlan (inte mätaren), skruvat ur servissäkringarna, mätt för spänningslöshet och sedan skruvat ur propphuven med lämpligt verktyg.
Hade jag inte haft tillgång till servissäkringarna hade jag slagit från huvudbrytaren på mätartavlan, mätt för spänningslöshet och sedan (oavsett om spänningssatt eller spänningslös, det beror ju på var huvudbrytaren sitter i förhållande till säkringarna) försiktigt skruvat ur propphuven med isolerad (märkt 1000 V) tång eller polygrip (beroende på vad jag har) med ena handen på tången och den andra bakom ryggen.
Poängen med att alltid slå ifrån huvudbrytaren är att säkringen blir strömlös (inte spänningslös) och då blir det ingen ljusbåge när man skruvar ut den.
Men det hela är farligt om man inte har ordentlig koll på vad man håller på med.
Det är dock gjort på några minuter och inga konstigheter.
Anlitar man en firma hade de nog inte heller bemödat sig att ta dit nätägaren för att göra spänningslöst i dess skåp.
Olika ideer med att skjuta säkringen hade jag definitivt avrått ifrån, för det behövs också isolerat verktyg, tråd etc och det blir en ljusbåge och kanske två händer - betydligt farligare.
Den sitter ofta också någonstans i källaren.
Hade det hänt hos mig hade jag slagit ifrån huvudbrytaren på mätartavlan (inte mätaren), skruvat ur servissäkringarna, mätt för spänningslöshet och sedan skruvat ur propphuven med lämpligt verktyg.
Hade jag inte haft tillgång till servissäkringarna hade jag slagit från huvudbrytaren på mätartavlan, mätt för spänningslöshet och sedan (oavsett om spänningssatt eller spänningslös, det beror ju på var huvudbrytaren sitter i förhållande till säkringarna) försiktigt skruvat ur propphuven med isolerad (märkt 1000 V) tång eller polygrip (beroende på vad jag har) med ena handen på tången och den andra bakom ryggen.
Poängen med att alltid slå ifrån huvudbrytaren är att säkringen blir strömlös (inte spänningslös) och då blir det ingen ljusbåge när man skruvar ut den.
Men det hela är farligt om man inte har ordentlig koll på vad man håller på med.
Det är dock gjort på några minuter och inga konstigheter.
Anlitar man en firma hade de nog inte heller bemödat sig att ta dit nätägaren för att göra spänningslöst i dess skåp.
Olika ideer med att skjuta säkringen hade jag definitivt avrått ifrån, för det behövs också isolerat verktyg, tråd etc och det blir en ljusbåge och kanske två händer - betydligt farligare.
Och det är ju förmodligen inget som TS kan göra själv, dvs den säkringen spänningslös.A avh67f skrev:
Själv skulle jag använda något av mina isolerade verktyg och skruva bort den (med iakttagande av största försiktighet), men det är nog inget jag vill föreslå någon annan att göra egentligen. Fast jag tror majoriteten av lite halvhyfsat händiga fixar det.
Nu är detta väl redan utrett, jag läser vidare nu.
Men jag ville bara snabbt skriva att det inte är så lätt att göra den spänningslös, det är låååångt ifrån säkert att det räcker med att slå av strömbrytaren där, troligast är spänningen kvar ändå.
Jag fick en utskällning efter noter efter att jag hade löst en abonnents problem en kväll.H HSP skrev:
Jag fick order om att aldrig mer vara i deras skåp och pillra, utan det var bara att ringa jouren, de var inte det minsta tacksamma att slippa skicka ut jouren ...
Ja risken finns naturligtvis men jag har skjutit många "huvudsäkringar" i mitt liv av olika anledningar, men ännu aldrig varit med om att servissäkringen rykt så selektiviteten har fungerat för mig. Är din erfarenhet verkligen att risken för att servissäkringen ryker är "mycket stor"?Mikael_L skrev:
Ja.Alfredo skrev:
Bättre ta chansen att lära sig och göra allt själv. Elektriker ställer bara till det. Kolla igenom forumet så ska du få se hur mycket tokigheter dom ställer till med...S Sebbegb skrev:
Jag tillämpar normalt inte metoden att "göra spänningslöst genom kortslutning" så min erfarenhet är väl något begränsad.Alfredo skrev:
Men jag kan säga såpass mycket att selektiviteten är urkass om det är en dvärgbrytare som föregås av en diazed. Stum kortslutning där brukar nästan alltid resultera i att både dvärg och överliggande diazed båda trippar.
Man har större säkerhet om båda säkringsleden är smältsäkringar (som det är i detta fallet vi diskuterar), men med endast en storlek större säkring (typ 20A resp 25A, så är marginalerna inte stora alls.
Servissäkringar i sådana här fall är mycket sällan större än 35A.
Jag var hos en kund som hörde av sig med problem, och det var snabbt utrett att det var servissäkringen som gett upp, personal från nätägaren kom jättesnabbt (faktiskt, jag hade precis packat tillbaka mitt stuff i bilen och var på väg att åka, när han kom), så jag kikade lite över axeln av nyfikenhet när han grejade i kabelskåpet, och jag såg att det var 25A servissäkringar, och kunden ifråga hade 20A mätarsäkring, så jag undrade lite försynt ifall det inte vore på sin plats att öka till 35A, så det inte händer igen,
Jo han höll med och hämtade 35A istället.
Problemet med att köpa från dessa sidor är att du inte vet om du får rätt kvalitet.Farstatjej90 skrev:
OM du köper av svensk säljare (företag) så har dom ansvar över att produkten håller den kvalitet som dom anger.
Det är allt för vanligt med piratkopior/sekunda produkter som säljs på såna sidor. Har varit ute för att kunder köpt lampor, mobilladdare mm som i bästa fall slutat fungera men ibland brunnit el exploderat.
Rekommenderar inte att snåla på skyddsutrustning mm där resultatet kan få konsekvenser.
Ring en elektriker omgående! det är inte värt TS liv att göra något av det som föreslås här.
En yrkesman har rätt kunskap och verktyg för att fixa detta faktiskt livsfarliga tillstånd då hela metallhättan är strömförande.
Det finns inget personskydd i den delen av anläggningen, att komma i kontakt med strömförande del är förenat med fara för liv o hälsa.
Jag hade aldrig vågat ge ett annat råd till någon med tanke på dom möjliga konsekvenserna om något går det minsta fel och vill inte ha någon annans liv på mitt samvete.
Tänker inte ens spekulativt berätta hur jag som elektriker hade bytt den trasiga huven.
En yrkesman har rätt kunskap och verktyg för att fixa detta faktiskt livsfarliga tillstånd då hela metallhättan är strömförande.
Det finns inget personskydd i den delen av anläggningen, att komma i kontakt med strömförande del är förenat med fara för liv o hälsa.
Jag hade aldrig vågat ge ett annat råd till någon med tanke på dom möjliga konsekvenserna om något går det minsta fel och vill inte ha någon annans liv på mitt samvete.
Tänker inte ens spekulativt berätta hur jag som elektriker hade bytt den trasiga huven.
Jag känner att jag kvalar in på den beskrivningen, och jag skulle helt enkelt bara skruva loss propphuven med min isolerade VDE-spetstång.L laxen86 skrev:

Ev dra på mig ett par arbetshandskar först, som lite extra skydd, ger nog lite strömbegränsning om de inte är blöta, ifall slarvolyckan skulle vara framme.
Iofs har jag en sådan här, helisolerad tång också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och 1000V-handskar, men ärligt talat skulle jag nog inte använda detta, dessa två prylar brukar jag använda då jag ska pillra in strömmätningsspolar eller prober när det finns nakna strömskenor eller annat sånt läskigt runt där jag ska in med händerna.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Rätt stor skillnad på en laddare och handskar. Man kan bedöma själv kvaliteten på dom härL laxen86 skrev:Problemet med att köpa från dessa sidor är att du inte vet om du får rätt kvalitet.
OM du köper av svensk säljare (företag) så har dom ansvar över att produkten håller den kvalitet som dom anger.
Det är allt för vanligt med piratkopior/sekunda produkter som säljs på såna sidor. Har varit ute för att kunder köpt lampor, mobilladdare mm som i bästa fall slutat fungera men ibland brunnit el exploderat.
Rekommenderar inte att snåla på skyddsutrustning mm där resultatet kan få konsekvenser.
Som husägare hör ett byte av en defekt propphuv till det småfix man förväntas klara själv och trådstartaren har fått bra tips.
Tänker man sig för är det inget farligt jobb utan som skrivits ta en isolerad tång och skruva ur metalldelen och är du extra försiktig ta på ett par kraftiga gummihandskar. Kan du inte bryta strömmen så koppla iallafall ur större förbrukare innan så slipper du eventuella skador på bottenplattan som kan orsakas av den gnista som annars uppstår då du skruvar ur säkringen.
Trådar om el liksom trådar där enbart ordet Asbest nämns brukar dra till sig olyckskorpar som målar upp värsta tänkbara scenario men med vanligt sunt förnuft och normal försiktighet kommer man långt.
Tänker man sig för är det inget farligt jobb utan som skrivits ta en isolerad tång och skruva ur metalldelen och är du extra försiktig ta på ett par kraftiga gummihandskar. Kan du inte bryta strömmen så koppla iallafall ur större förbrukare innan så slipper du eventuella skador på bottenplattan som kan orsakas av den gnista som annars uppstår då du skruvar ur säkringen.
Trådar om el liksom trådar där enbart ordet Asbest nämns brukar dra till sig olyckskorpar som målar upp värsta tänkbara scenario men med vanligt sunt förnuft och normal försiktighet kommer man långt.