pappskallen skrev:
Vet inte om du väljer att inte förstå eller blundar för verkligheten, kanske pga. att du vad jag förstått jobbar inom banksektorn.
Du har ju liksom redan gett upp om detta är din första kommentar. :D Nej, jag jobbar inte inom banksektorn.

Konkurrensen är satt ur spel pga. några få aktörer har nästan hela marknaden i en branch där i pricip alla är "tvingade" att vara med.
Att några få aktörer har nästan hela marknaden betyder inte att konkurrens saknas. Så är det ju i många - om inte de flesta - branscher.

Flygplanstillverkning tex. Eller öltillverkning. Eller eltillverkning. Eller biltillverkning.

Det finns fler funktioner i samhället där detta fenomen finns. Elnätet/leverantörer, Bensinbolag och mobiltelebranchen är andra exempel där det vid flera tillfällen krävts både riktlinjer och lagstiftning för att skydda konsumenterna mot giriga storbolag i näst intill oligopolsits.
Men det finns redan lagstiftning för att skydda konsumenterna, så du är lite sent ute. Vilken extra lagstifning är det du frågar efter, egentligen?

Elnät är ingen bransch med konkurrens, där håller jag helt med dig. Det är nämligen så att elnätsföretagen (några hundra) har koncession. Elkraft finns det också flera 100, och du kan köpa av vem du vill.

Har du dessutom helt missat den senaste tidens debatt i allt från AB till P1 ang. bankernas illvilja till att sänka räntorna i takt med riksbankernas sänkningar så till och med landets finansminister ilsknar till ordentligt? (vilket bottnar i samma problem som vi diskuterar här nämligen oligopolställning, brist på konkurrens samt "tvingande" samhällsfunktioner)
Och eftersom det är "debatt" om bankerna, så innebär det att det inte lever i någon konkurrenssituation? Nej, så är det inte. Det är inte riksbanken som sätter räntan på dina och mina bolån, så varför någon blir upprörd över att Riksbankens minsta viftning inte följs slaviskt, det begriper jag inte. Vill du ha statlig reglerad ränta på bolån, eller vad kräver du?

Inte kan det väl vara så att bankerna investerar några pengar för sina kunder eller för att ligga i framkant...

Undrar hur det kom sig att jag nu kan betala räkningar via min mobil? Beror säkerligen på ett oligopol som utesluter all utveckling inom området, där ingen är beredd att ta några kostnader för att ligga i framkant utan i stället väljer att ligga still på sina tidigare tjänster och bara mjölka ur pengar.

Har några räkningar att betala så här i början på året, undrar om jag ska gå till banken eller cykla runt med pengarna. Kanske kan byta lite tjänster i stället, ett par timmar på kontoret hos e-on för att kvitta ut elräkningen ;)

Oligopolmarknader behöver lite mer "hjälp" för att fungera.
Staten kan fortfarande spela med SBAB kortet.
Att starta en bank med låga priser är inte helt enkelt trots att andra försökt, tex Kamprad med Ikano Banken.
Vissa i tråden, ingen nämnd ingen glömd, vekar bilda sin verklighetsuppfattning på AB nätupplaga.

-MH- skrev:
Du har ju liksom redan gett upp om detta är din första kommentar. :D Nej, jag jobbar inte inom banksektorn.
Gett upp och gett upp, men när jag läser dina inlägg så känns det som du väljer att inte förstå, för allvarligt du har väl inte missat den mediala debatten (eller ska vi säga stormen) som varit?? PLUS?? som ju inte direkt sate storbankerna i vacker dager. Och att finansministern så tydligt visat sin irritation tycker åtminstone jag är ytterst graverande.

Ber om ursäkt att jag misstagit mig ang. din profession, tyckte jag läste det tidigare.

-MH- skrev:
Att några få aktörer har nästan hela marknaden betyder inte att konkurrens saknas. Så är det ju i många - om inte de flesta - branscher.

Flygplanstillverkning tex. Eller öltillverkning. Eller eltillverkning. Eller biltillverkning.?
Visst och därmed inte sagt att dom gör rätt när dom utnyttjar sin dominerande ställning,tvärtom. MEN den stora skillnaden är att bankväsendet fungerar som en samhällsfunktion. det är i princip inget man kan välja bort. och precis som jag skrev tidigar så finns det fler sådana tjänsteleverantörer, som har fått sina pekpinnar pga sin dominerande ställning ta mobiltelebranchen tex.

-MH- skrev:
Men det finns redan lagstiftning för att skydda konsumenterna, så du är lite sent ute. Vilken extra lagstifning är det du frågar efter, egentligen?
en bättre reglering helt enkelt, jag är nog inte rätt person att tala om hur det ska göras men det funkar ju inget vidare idag med banker som formligen pumpar ut pengar i både löner och bonusar, som räddas av skattebetalarna om det skiter sig, som dessutom dras med urusla öppettider för vanligt folk.

-MH- skrev:
så varför någon blir upprörd över att Riksbankens minsta viftning inte följs slaviskt, det begriper jag inte.
men det gör tydligen Anders Borg och dom flesta andra......
om du med "minsta viftning" menar att räntan antingen sänks eller höjs så retar det naturligtvis folk att så fort räntan HÖJS så höjer bankerna kvickt som en höna skiter men sänks den så avvaktas det.... brist på konkurrens, oligopol och dåligt fungerande system skulle nog dom flesta kalla det

Nimajneb skrev:
Staten kan fortfarande spela med SBAB kortet.

Vissa i tråden, ingen nämnd ingen glömd, vekar bilda sin verklighetsuppfattning på AB nätupplaga.
Visst och jag är faktiskt lite förvånad att staten inte gjort det.

Däremot blir jag lite nyfiken på vad du avser med att bilda sin uppfattning på ABs nätupplaga.
Är det något jag missat?? något som är sensationsartart?

för egen del läser/lyssnar jag på allt möjligt, men baserar min verklighetsuppfattning mestadels på P1 och Rapport.........

pappskallen skrev:
Gett upp och gett upp, men när jag läser dina inlägg så känns det som du väljer att inte förstå, för allvarligt du har väl inte missat den mediala debatten (eller ska vi säga stormen) som varit?? PLUS?? som ju inte direkt sate storbankerna i vacker dager.
Du menar att eftersom ett program på TV satte storbankerna i dålig dager, så måste vi nu alla tycka "fy, fy" i unison kör? Ledsen, föredrar att tänka lite själv där...

Den mesta journalisitsken säker konfrontation, inte information.

Och att finansministern så tydligt visat sin irritation tycker åtminstone jag är ytterst graverande.
Har finansministern sagt att bankbranschen inte är konkurrensutsatt? Det har jag missat...

MEN den stora skillnaden är att bankväsendet fungerar som en samhällsfunktion. det är i princip inget man kan välja bort. och precis som jag skrev tidigar så finns det fler sådana tjänsteleverantörer, som har fått sina pekpinnar pga sin dominerande ställning ta mobiltelebranchen tex.
Vilken bransch kan vi viälja bort då? Matbranschen? Bilbranschen? Klädesbranschen? Husbyggarbranschen? Borde dessa branscher också regleras bättre?

Någon reglering av huspriserna har jag aldrig setts föreslå, trots att det är de höga huspriserna som gör att bankerna tjänar mer...

en bättre reglering helt enkelt, jag är nog inte rätt person att tala om hur det ska göras men det funkar ju inget vidare idag med banker som formligen pumpar ut pengar i både löner och bonusar, som räddas av skattebetalarna om det skiter sig, som dessutom dras med urusla öppettider för vanligt folk.
De otäcka, giriga bankdirektörena menar du? :D

Politiker, advokater, bankdirektörer och parkeringsvakter. Allas våra favorithatobjekt, Visst är det skönt att det finns en gemensam yttre fiende, något som vi kan snacka om när vi sippar vårt lådvin framför de senaste platt-TV:n där vi ivrigt följer vad som händer i Idol, Robinson och PLUS! :wow:

men det gör tydligen Anders Borg och dom flesta andra......
om du med "minsta viftning" menar att räntan antingen sänks eller höjs så retar det naturligtvis folk att så fort räntan HÖJS så höjer bankerna kvickt som en höna skiter men sänks den så avvaktas det.... brist på konkurrens, oligopol och dåligt fungerande system skulle nog dom flesta kalla det
Bästa gång du träffar "de flesta", fråga dem om det hade varit ett tecken på konkurrens om bankerna satt sin ränta exakt efter riksbankens ränta. Alltid och för alla.

pappskallen skrev:
Kanske staten är mer insatta i vad som gäller? SBAB drivs på kommersiella grunder i konkurrens med de andra bankerna. Skulle staten gå in och subventionera SBAB för att sänka boräntorna, skulle de sätta konkurrensen ur spel. Och det vill vi ju inte!

Förresten, listräntorna har alltid varit meningslösa. Jag minns när man enkelt kunde få 1,5%-enheters rabatt utan att blinka. Sen så gick det ner men det är väl på väg upp igen.

pappskallen skrev:

Däremot blir jag lite nyfiken på vad du avser med att bilda sin uppfattning på ABs nätupplaga.
Är det något jag missat?? något som är sensationsartart?

för egen del läser/lyssnar jag på allt möjligt, men baserar min verklighetsuppfattning mestadels på P1 och Rapport.........
MH har rätt i sin SBAB analys.

När det kommer till hysterisk sensationsjournalistik så verkar du hakat på denna.
Att i sin vildaste fantasi kunna tro att en bank som havererar och räddas av staten beror på bonusar och löner etc är minst sagt pinsamt, men det är ju den typ av artiklar som kommer fram hela tiden i media istället för att peka på de verkliga orsakerna då en bank havererar.

Nimajneb skrev:
När det kommer till hysterisk sensationsjournalistik så verkar du hakat på denna.
Att i sin vildaste fantasi kunna tro att en bank som havererar och räddas av staten beror på bonusar och löner etc är minst sagt pinsamt, men det är ju den typ av artiklar som kommer fram hela tiden i media istället för att peka på de verkliga orsakerna då en bank havererar.

Förstår mig inte på ditt sätt att läsa trådarna i detta forum???!!

Jag har aldrig skrivit att det beror på löner och bonusar när en bank kraschar.
Jag har skrivit att banker som kraschar räddas av staten/skattebetalarna.
Jag har skrivit att jag tycker att löner/bonusar är vidlyftiga.
MEN jag har aldrig skrivit att dessa två påståenden har med varandra att göra, det är något som du själv verkar ha fantiserat ihop (som flera gånger förr).

Men jag tror dom flesta förstått min ståndpunkt och jag kommer inte kunna föra tråden längre fram med mina argument så jag stoppar här.

Men till er som vill leva i er lilla bubbla i tron om att bankerna har konkurrens med vad man i folkmun menar konkurrens så vill jag bara önska er lycka till !

Banker-konkurrens, yeah, right d^_^b

pappskallen skrev:
Förstår mig inte på ditt sätt att läsa trådarna i detta forum???!!

Jag har aldrig skrivit att det beror på löner och bonusar när en bank kraschar.
Jag har skrivit att banker som kraschar räddas av staten/skattebetalarna.
Jag har skrivit att jag tycker att löner/bonusar är vidlyftiga.
MEN jag har aldrig skrivit att dessa två påståenden har med varandra att göra, det är något som du själv verkar ha fantiserat ihop (som flera gånger förr).
Möjligt att jag misstolkat dig tex i inlägg 49 där du skriver att oreglerade banker pumpar ut löner som räddas av skattebetalarna om det går åt pipan. ;)

"en bättre reglering helt enkelt, jag är nog inte rätt person att tala om hur det ska göras men det funkar ju inget vidare idag med banker som formligen pumpar ut pengar i både löner och bonusar, som räddas av skattebetalarna om det skiter sig"

Vad jag menar är att tex AB brukar använda samma vinkling att dom gånger staten gått in o räddat banker att syftet varit att rädda direktörsbonusar.

A
-MH- skrev:

Och eftersom det är "debatt" om bankerna, så innebär det att det inte lever i någon konkurrenssituation? Nej, så är det inte. Det är inte riksbanken som sätter räntan på dina och mina bolån, så varför någon blir upprörd över att Riksbankens minsta viftning inte följs slaviskt, det begriper jag inte. Vill du ha statlig reglerad ränta på bolån, eller vad kräver du?
Uppenbarligen håller varken Sverige nuvarande finansminister eller vår tidigare finansminister/statsminister Göran Persson med dig med tanke på deras uttalanden...

Du sätter dock huvudet på spiken, en statlig reglerad ränta på bolån skulle inte behövas OM konkurrens fanns vilket det bevisligen inte gör idag.

Att påstå att det idag finns en fungerande konkurrens mellan de svenska bankerna när det gäller räntor är rätt magstarkt men men.. god fortsättning!

Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
Att påstå att det idag finns en fungerande konkurrens mellan de svenska bankerna när det gäller räntor är rätt magstarkt men men.. god fortsättning!
Det vart visst ett litet skrivfel där;)
Du glömde ett "inte" mellan idag...och...finns.

Sedan kanske konkurrensen är lika uppenbar som för elektronikprylar eller annat liknande.

Alfred Jonsson skrev:
Uppenbarligen håller varken Sverige nuvarande finansminister eller vår tidigare finansminister/statsminister Göran Persson med dig med tanke på deras uttalanden...
Har de sagt att de inte finns någon konkurrens mellan bankerna, eller har du övertolkat deras uttalande?

Du sätter dock huvudet på spiken, en statlig reglerad ränta på bolån skulle inte behövas OM konkurrens fanns vilket det bevisligen inte gör idag.

Jaha, eftersom de inte följer varandra eller Riksbanken så är det ingen konkurrens? Vet du, jag tycker snarare att det som har hänt tyder på att det finns konkurrens.

Säg mig, hur skulle boräntorna vara/förändras för att du skulle anse det tyda på att det finns konkurrens mellan bankerna?

Alfred Jonsson skrev:
Du har väl inte missat att staten startade SBAB. En statlig bank som var de som först slopade topplånet. Samma bank som sedan tog bort kravet på kontantinsats. Det du förmodligen kallar konkurrensmässiga åtgärder vilket drev uppfastighetspriser till sådana höjder att myndigheter börjat komma med larmrapporter där man varnar för en bostadsbubbla och finansinspektionen känns sig tvungna att lagstifta om kontantinsats (hoppla, den som staten (!) tog bort)

Nej, jag betackar mig för statlig inblandning i annat än begränsningsregler.

pappskallen;

du verkar ha analyserat marknaden väl. Skulle inte du kunna ge ett exempel på en i ditt perspektiv väl fungerande bankmarknad och gärna ge lite exempel på jämförelseräntor (bolåneräntor) med mera, allt för att styrka att den marknad vi har i Sverige är så dålig som du vill göra gällande.

Ser fram emot lite djup i denna diskussion...

finns det någon i ditt perspektiv fungerande bankmarknad, ge i så fall gärna ett exempel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.