16 310 läst ·
131 svar
16k läst
131 svar
SEB "stjäl" räntedagar vid alla lönekörning
Om du finner det mer effektivt och bättre att cykla runt med pengarna så tycker jag att du ska göra det. Det är ju helt fritt att använda banken om man nu vill...Alfred Jonsson skrev:
Vet att det tog minsta två dagar tidigare, men då har det ändrats. Har inte tänkt så mycket på det under senare tid då jag och sambon har samma bank nu, det hade vi inte förr.PCLarsson skrev:Clearingsystemet mellan bankerna går fyra gånger varje dag!
Om du menar två dagar om du överför en dag och de är framme nästa dag så blir så fallet om du gör din transaktion efter 14.
Sammanställning över clearingrutiner mellan banker...
En överföring som signeras en vardag ...
senast kl 08.45: når mottagaren samma dag, senast kl 12.30
senast kl 11.45: når mottagaren samma dag, senast kl 15.00
senast kl 14.00: når mottagaren samma dag, senast kl 17.20
mellan kl 14.00 och 23.30: når mottagaren nästa bankdag, senast kl 09.30.
En överföring till annan bank som registreras efter kl 14.00 dag före helgdag dras från ditt konto direkt men når inte mottagaren förrän senast kl 09.30 nästkommande bankdag.
Överföringar som sker på helgen når mottagaren först nästkommande bankdag.
Om det är så snabbt som du säger på alla banker så är det helt ok, då har bankerna skärpt till sig.
Bankerna var tvungna att ändra detta för att undvika att bötfällas.thewolf skrev:
Det är ju märkligt när man handlar med kontokort över Internet. Då går överföringen från mitt konto till säljarens på bråkdelar av en sekund. Varför går den överföringen så fort, medan andra tar flera dar?
Nopp,andersmc skrev:
när du genomför din korttransaktion så får säljaren en bekräftelse på att han kommer att få betalt (att kortet är ok och att betalning kommer att kunna ske). Dock får säljaren vänta 1 till 3 dagar innan han får betalt (pengarna in på kontot), lite olika beroende på ett par faktorer.
Men något kostar det ändå att ha alla datorsystemen, att ha förbindelse med andra bankers datorer, att verifiera funktionerna, att programmera och underhålla. osvAlfred Jonsson skrev:
Så jag tycker utan tvekan att banken bör få någon liten ersättning för detta.
Och ta ersättningen som en eller tre bankdagar med ränta är väl inte så tokig modell.
Jag upprör mig då över helt andra saker inom banksystemet ....
Fast de mesta pengarna tjänar de väl ändå i skillnaden mellan inlåninsräntan och utlåningsräntan? Vi får 0,000001% (ironisk men oftast är det i princip ingen ränta på lönekontot) på våra pengar som vi "lånar" ut till banken. Banken tar 3-4% procent när vi lånar pengar av dem. Det är här de har sina största intäkter.Mikael_L skrev:Men något kostar det ändå att ha alla datorsystemen, att ha förbindelse med andra bankers datorer, att verifiera funktionerna, att programmera och underhålla. osv
Så jag tycker utan tvekan att banken bör få någon liten ersättning för detta.
Och ta ersättningen som en eller tre bankdagar med ränta är väl inte så tokig modell.
Jag upprör mig då över helt andra saker inom banksystemet ....![]()
Är inte helt säker men jag har för mig att de även lånar av riksbanken (till reporäntan) och sedan lånar ut till oss på deras utlåningsränta.
Jag har inga problem med att banker tar ut avgifter för sina tjänster, men det borde vara mer transparent så att vi inte luras att tro att banken gör saker gratis åt oss.
Det är ju lite samma stuk som företag som erbjuder fri hemleverans och massor med folk faktiskt tror på att det är något som företaget tar från sin egen vinstmarginal.
Det är ju lite samma stuk som företag som erbjuder fri hemleverans och massor med folk faktiskt tror på att det är något som företaget tar från sin egen vinstmarginal.
Ja man kan ju givetvis diskutera nivån, men något bör ju banken få för tjänsten att flytta pengar, för verksamheten är ju inte gratis för dom.
Men som sagt irriterar jag mig personligen över betydligt värre saker inom bankväsendet.
Som varför jag ska betala såpass mycket för att få rätten att betala mina räkningar, trots att jag själv gör merparten av jobbet. (Men detta är ju på samma sätt inte heller gratis för banken, så ...)
Som varför jag inte alls får ränta på lönekontot.
Som varför bankerna ska åtnjuta garanterade statliga pengar om dom gör bort sig.
Men som sagt irriterar jag mig personligen över betydligt värre saker inom bankväsendet.
Som varför jag ska betala såpass mycket för att få rätten att betala mina räkningar, trots att jag själv gör merparten av jobbet. (Men detta är ju på samma sätt inte heller gratis för banken, så ...)
Som varför jag inte alls får ränta på lönekontot.
Som varför bankerna ska åtnjuta garanterade statliga pengar om dom gör bort sig.
Medlem
· Västernorrland
· 69 inlägg
Fast nu är systemet uppbyggt via banker och man bör ta seden dit man kommer. I den tredje sista sovjetstaten så är man anmodad att använda bankerna, lika bra då att via kollektivet puffa för ändrade vanor.PCLarsson skrev:
Vill minnas att jag läste någonting om detta i samband med postgirot, men det var några år sedan.