[
Men hur 17 gör man med kalket? Ska det blandas med vatten eller borstar man in det i trät..eller..?[/quote]
blandade kalk och vatten till "filmjölk" penslade på med stor pensel flödigt . Lät torka 24 tim borstade med skurbursten (torr) sopade upp kalket. sådan på med såpan flödigt .När det var torrt tog jag fram skurhinken skura såpa+kallvatten. färdigt
ångrar inte det för fem öre
mvh km
Men hur 17 gör man med kalket? Ska det blandas med vatten eller borstar man in det i trät..eller..?[/quote]
blandade kalk och vatten till "filmjölk" penslade på med stor pensel flödigt . Lät torka 24 tim borstade med skurbursten (torr) sopade upp kalket. sådan på med såpan flödigt .När det var torrt tog jag fram skurhinken skura såpa+kallvatten. färdigt
ångrar inte det för fem öre
mvh km
Hej Golvsmurf!
Du gillade inte Faxebehandlingen skrev du.
Vilken såpa har du använt till din kalk/såpavariant?
NYFIKEN!!!!
Du gillade inte Faxebehandlingen skrev du.
Vilken såpa har du använt till din kalk/såpavariant?
NYFIKEN!!!!
louise-malmsten skrev:[
Men hur 17 gör man med kalket? Ska det blandas med vatten eller borstar man in det i trät..eller..? blandade kalk och vatten till "filmjölk" penslade på med stor pensel flödigt . Lät torka 24 tim borstade med skurbursten (torr) sopade upp kalket. sådan på med såpan flödigt .När det var torrt tog jag fram skurhinken skura såpa+kallvatten. färdigt
ångrar inte det för fem öre
mvh km
Var fick du tag på osläckta kalket?. Har varit till varenda typ av byggmarknad i Tyskland (och här har de många fler än i Sverige) och ingenstans har de osläckt kalk.
Det finns färdigblandad kalk + vatten avsett för golv. Vi köpte vårt i Melby Byggnadsvård i Skänninge.
Enligt deras rekommendationer skulle man späda ytterligare. Det var väldigt drygt, vi köpte sex liter, och kommer att använda drygt hälften till ca 150 kvm.
/EB
Enligt deras rekommendationer skulle man späda ytterligare. Det var väldigt drygt, vi köpte sex liter, och kommer att använda drygt hälften till ca 150 kvm.
/EB
Hej,EB skrev:
Undrar vad denna kostade? Såpade ni golvet efter detta och isådana fall, vilken såpa använde ni då, fabrikat/tillverkare?
Blev ni nöjda med resultatet. Kan man få se en bild på hur det ser ut?
Jag står själv ifärd att kalka o såpa 40 kvm golv och är lite nyfiken på resultatet. Tror att jag har bestämt mig i alla fall.
Vicki
En liter kalk+vatten kostade 35:-. Såpan är Allbäcks linoljesåpa och vi betalade ca 80:- för en burk med en liter. Det var billigt, jag har sett det dubbla priset.
Först blötte vi ett par brädor i taget och penslade på kalkblandningen. Den första gången blev vi förskräckta, för golvet blev klart citrongult. Men det försvann när det torkade. Sen såpade vi två gånger. Det fick torka emellan. Eftersom golvet var lite strävt, dammsög vi hårt så att det blev liksom polerat (hoppas du förstår).
Golven är Siljans furugolv, andrasortering med ganska mycket kvistar och olikheter i färg, men vi tycker att de är snygga.
De är lätta att hålla rena, hittills i alla fall, vi har bara bott här i en månad. En av katterna envisas med att släpa in och äta sina sorkar mitt fram på "fin"-rumsgolvet, och det är lätt att torka bort spåren på morgonen.
Men tyvärr, ingen hemsida till bilder, inte ännu.
/EB
Först blötte vi ett par brädor i taget och penslade på kalkblandningen. Den första gången blev vi förskräckta, för golvet blev klart citrongult. Men det försvann när det torkade. Sen såpade vi två gånger. Det fick torka emellan. Eftersom golvet var lite strävt, dammsög vi hårt så att det blev liksom polerat (hoppas du förstår).
Golven är Siljans furugolv, andrasortering med ganska mycket kvistar och olikheter i färg, men vi tycker att de är snygga.
De är lätta att hålla rena, hittills i alla fall, vi har bara bott här i en månad. En av katterna envisas med att släpa in och äta sina sorkar mitt fram på "fin"-rumsgolvet, och det är lätt att torka bort spåren på morgonen.
Men tyvärr, ingen hemsida till bilder, inte ännu.
/EB
Vi blandar såpa och vatten, mycket mer vatten än såpa, exakt hur mycket har jag inte koll på, men blandningen är ganska "fet".
Sedan penslar vi golvet med det på samma sätt som med kalkblandningen. Det finns kanske andra och bättre sätt, men detta är vad vi kom på och vi tycker att det fungerar bra.
/EB
Sedan penslar vi golvet med det på samma sätt som med kalkblandningen. Det finns kanske andra och bättre sätt, men detta är vad vi kom på och vi tycker att det fungerar bra.
/EB
Har precis såpat första gången efter lutning. Såpan ska blandas 1 - 10 vid "nybehandling" och 1 - 40 vid underhåll. Kanske ska vattnet vara varmt för att såpan ska blanda sig väl? Hursom helst är resultatet hittills över förväntan!
Siljans golv har nämts tidigare i denna tråd, så jag tänkte bara tipsa om vad Siljan sa när det gäller att lägga nytt furugolv på befintlig balk med gammal kutterspånsisolering, -man bör undvika att ha luftgap (som det alltid blir när isoleringen sjunkigt ihop efter många år) då man kan få temperaturdifferenser över/under detta golv som då får det nya golvet att "bukta" och resa sig.
Alltså ska isoleringen gå hela vägen upp mot furugolvet,
och Gullfiber/Rockwool går bra, nackdelen med kutterspån är om man använder linoljor, kommer det ner något genom furugolvet på spånet är det hög risk för brand.
Alltså ska isoleringen gå hela vägen upp mot furugolvet,
och Gullfiber/Rockwool går bra, nackdelen med kutterspån är om man använder linoljor, kommer det ner något genom furugolvet på spånet är det hög risk för brand.
Hur får man såpat golv att inte vara kladdigt....??
Jag har kalkat och såpat golvet och är väldigt nöjd med resultatet...färgen och lystern i golvet är underbar...men efter 2 såpningar och en natts torktid så är det fortfarande kladdigt...
MEN...jag har inte skurat det ännu med vatten...ska göra detta ikväll...kan hända att det blir bättre efter det...
Är det någon som vet...som har erfarenhet av detta....???
Ska man polera det efteråt...med vanlig trasa eller ska ma hyra en polermaskin...??
Vicki
Jag har kalkat och såpat golvet och är väldigt nöjd med resultatet...färgen och lystern i golvet är underbar...men efter 2 såpningar och en natts torktid så är det fortfarande kladdigt...
MEN...jag har inte skurat det ännu med vatten...ska göra detta ikväll...kan hända att det blir bättre efter det...
Är det någon som vet...som har erfarenhet av detta....???
Ska man polera det efteråt...med vanlig trasa eller ska ma hyra en polermaskin...??
Vicki
Ville bara säga det att nu har jag skurat golvet med kallt vatten och det har blivit kanonbra...
Det är inte kladdigt längre. Jag skurade med en borste och flödigt med kallvatten, sen torkade jag upp och lät det torka. Sen har jag moppat golvet med såpavatten 1 ggr (1X40) alltså bara lite såpa och mest vatten.
Efter det så fick det torka upp och nu har jag torkat hela golvet med en trasa.
Nu är det så fint och jag är supernöjd... 8)
Det blev precis det resultatet jag ville att det skulle bli + lite bättre. MEN...vilket slit det har varit, fast kul!
Det är inte kladdigt längre. Jag skurade med en borste och flödigt med kallvatten, sen torkade jag upp och lät det torka. Sen har jag moppat golvet med såpavatten 1 ggr (1X40) alltså bara lite såpa och mest vatten.
Efter det så fick det torka upp och nu har jag torkat hela golvet med en trasa.
Nu är det så fint och jag är supernöjd... 8)
Det blev precis det resultatet jag ville att det skulle bli + lite bättre. MEN...vilket slit det har varit, fast kul!
Vi har/hade vitsåpade trägolv hemma...jättesnyggt men precis värdelöst!! det blir lätt solkigt/smutsigt där du går mycket, ex runt spis, i hall, spiller man rödvin (som jag har gjort) är det nästan omöjligt att få bort...det är jättesvårt att hålla rent! Går du in med skor blir det solkigt efter som man får skura bort...usch.Nu har vi slipat om golven och lackat dem istället..inte alls lika snyggt men betydligt fräschare och mer lättskönt OCH mycket skönare att gå på!