marge skrev:
några ord från en som lagt furugolv i alla fall...  ;)
Såg ert golv på er hemsida. jättesnyggt! Vilken bredd har ni på plankorna??

Marge!

Jag gick in på din hemsida via explorer i stället (använder safari, vanligtvis) och då kom det upp mer på din hemsida. Så nu vet jag vilken bredd ni hade på era furuplank... :D

Ja, inte är det lätt att bestämma sig. Vi gjorde valet för ett halvår sedan och har lärt oss lita på forna tiders skurdamers utlåtande.
Vi valde såpat golv utan lut. tack och lov för det. Det är kladdigt nog med såpa, skulle man kleta med lut också hade man gråtit stortårarna. Oljat golv tyckte vi blev för brandgult.
Nu ställer underhållet till problem. Jag förstår varför kvinnorna jublade när linoleumgolven kom. Man skurar och skurar tills knogarna vitnar. Den smuts man kan få loss förvandlas till grå suddgummikorvar som far omkring på golvet. Fast snyggt är det som tusan, nästan så att det är värt allt slit.
En varning bara, aldrig såpat i kök eller andra rum där du kanske tappar en macka. Fett gör fula fläckar.

Lycka till!
Kristina

Vi funderar på att vitbetsa och sedan lacka :D dels för färgen och dels för att behålla den med. Det finns ju en massa UVskydd i lackerna numera hörde jag talas om apropos 'gulning'.

Vi har lutat och vitsåpat i sovrum och vardagsrum. Det är trevligt. Kräver dock mycket jobb i början. Bästa resultatet blev efter att ha polerat golvet, när träet är "fett" efter såpa behandling.

Trappan skall vi dock köra vitbets + matt 2-komp golvlack.

Todeloo,

Ja nu vart det bestämt vad vi skall göra med vårat Siljansgolv. Luta och olja för att sedan såpa på........de gav oss rådet att inte lacka trappan ( i samma material) då just trappor är extra utsatta för slitage och kommer att bli fult efter ett par år.....vi hör å lyder ( och stönar!)

vad ska ni göra med trappan?

vi har en nedslipad furutrappa som jag tänkte luta och sen olja med vitpigmenterad olja. behöver man vaxa ytan? ska man såpa?

någon som har erfarenheter från en trappa med lut och olja?

tack.

andré

har inte hängt med riktigt (var lite mycket att läsa )
men vi har också lagt in ett nytt furu eller gran tror jag det är rättare sagt (råder lite förvirring om det i skrivande stund) fick tag på det mycket billigt från en såg i närheten , spontat och torrt .
Vi beslutade oss för att olja det med naturell olja och sedan underhålla det med naturell golv-såpa. detta för att få den mest slitstarka ytan .

Har ett 12,5 mm furugolv som vi lagt på spånskiva, behandlingen gjordes med lut och faxe naturell olja. Men det blev inte riktigt som vi tänkt oss, det blev för mörkt/gult eftersom oljan inte var opigmenterad. Vi ville ha det ljusare (skulle ju ha valt vitpigmenterad olja!). Nu undrar jag om det går att vitolja alt. vitsåpa på detta, utan att slipa?! Kanske kan man vitolja när man oljar golvet nästa gång, om ca 1 år? Nån som har provat?!

/Åsa

Har trägolv i mina två hallar som jag skulle vilja behandla utan lack...är det möjligt?
Hur gör man med harts och/eller vax? Klarar man det som en normalhändig hemfixare?

hej
jag andvänder släckt kalk och såpa. Traditionellt och oerhört "hävy djuti" går barn in med leriga stövlar i hallen så blir det bara lite grusliggande som man får sopa upp! Jag har testat faxes såpa behandling och tyckte det var värdelöst känsligt som bara den. Kalket gör desutom att det blir ljusare varje gång man såpskurar det. desutom är kosnaden ringa !

mvh skursmurfen

Släckt kalk och såpa?

Använder du kalk varje gång du skurar eller var det bara som första behandling a la Kultuthantverkarna?

Måste snart bestämma hur vårt nya golv ska behandlas och velar mellan vitpigmenterat lut - såpa och kalk - såpa.

/EB

endast första gången! sedan tar jag bara såpa och KALLT vatten .Brukar ta en vanlig mopp men är det smutsigt typ fettfläckar mat etc (köket) så tar jag skurborsten. Mitt lackade golv ser smutsigare ut än dom såpade golven
mvh golvsmurfen :D

Åhh! Tack för svar! Det var vad jag ville höra..billigt, tåligt och enkelt!

Men hur 17 gör man med kalket? Ska det blandas med vatten eller borstar man in det i trät..eller..?

Har hört att om man lutat+oljat naturellt och sedan använder vitpigmenterad såpa för rengöring så kan furugolvet bli flammigt?
Gäller det även om man underhållsoljar hela golvet med vit olja, trots att det från början är naturell?
Någon som har erfarenhet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.