Farstatjej90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vattnet betalas genom föreningen. Det är alltså samma rapport.

Men att du inte läste det är närmast en bisak. Idén att ljuga sig ur en situation där man ändå har rätt förbluffar oavsett.
Du låter förbluffad helt klart. 🤔
Om man har kommunalt vatten och egen mätare förstår jag inte varför samfälligheten skulle behöva bli inblandad när man betalar fakturan. Detta är nåt påhitt dom har kommit på och TS borde betala sin egen faktura direkt och uppge en förbrukning till samfälligheten som är max innan extra avgifter minus en liter...

Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du låter förbluffad helt klart. 🤔
Om man har kommunalt vatten och egen mätare förstår jag inte varför samfälligheten skulle behöva bli inblandad när man betalar fakturan. Detta är nåt påhitt dom har kommit på och TS borde betala sin egen faktura direkt och uppge en förbrukning till samfälligheten som är max innan extra avgifter minus en liter...
Här, inlägg #124 förklarar hur upplägget är med tillgång till kommunalt VA via samfällighet.

Inlägget fick en tumme upp av TS @Matthies så jag förstår det som att denna vanliga lösning också gäller trådens VA.

• Gilla
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
Om man har kommunalt vatten och egen mätare förstår jag inte varför samfälligheten skulle behöva bli inblandad när man betalar fakturan.
Därför att det här är föreningen som har vattenavtalet med kommunen. Föreningen säljer sedan vidare vattnet till de olika fastigheterna. Det har förklarats tydligt i tråden.

• Gilla
Hummingbird och 5 till
  • Laddar…
G GPN skrev:
Hej. Bor själv i samfällighetsförening och behöver lite mer info för att hänga med. Ni har alltså kommunalt VA.
Sedan har alla fastigheter egen vattenmätare skriver du. Ägs dessa av kommunen eller samfälligheten?
Är det egna borde kommunen ha en anslutningspunkt för VA nätet till samfälligheten där kommunens ansvar överlämnas till samfälligheten.
Där bör det finnas en vattenmätare vilken kommunen fakturerar samfälligheten efter.
Fastigheternas sammanlagda förbrukning ska sedan stämma med kommunens uppgift.
Om dessa stämmer får man ju betala kubikmeterpriset mm efter sin förbrukning enligt sin vattenmätare.
Om inte så blir det att söka svar på varför det inte överensstämmer.
Ja, jag tror du uppfattat ganska rätt.

Situationen som uppstått är att samfälligheten vill ta ut en extra avgift på 200kr ovanpå kommunens vattenavgift, för varje m3 som överstiger 30 per fastighet och år.

Tråden handlar om huruvida samfällighetsföreningen har laglig rätt att ta ut denna extra straffavgift.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att det här är föreningen som har vattenavtalet med kommunen. Föreningen säljer sedan vidare vattnet till de olika fastigheterna. Det har förklarats tydligt i tråden.
Vilket fruktansvärt upplägg och jag hade börjat med att avveckla det direkt... Några vattenbaroner som ska ta ut avgifter och säkert sälja med vinst också ... Vilket skämt.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vilket fruktansvärt upplägg och jag hade börjat med att avveckla det direkt...
Samma upplägg är rätt vanligt när det gäller el i bostadsrättsföreningar. Det är ofta rätt lönsamt för samtliga parter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här, inlägg #124 förklarar hur upplägget är med tillgång till kommunalt VA via samfällighet.

Inlägget fick en tumme upp av TS @Matthies så jag förstår det som att denna vanliga lösning också gäller trådens VA.
Jag är inte superinsatt i exakt hur det fungerar, men jag tror du har helt rätt.
Samfälligheten sammanställer allas mätarställning en gång om året och lägger sedan fastighetsägarnas individuella förbrukning som en avgiftspost i samma faktura som föreningsavgiften.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Samma upplägg är rätt vanligt när det gäller el i bostadsrättsföreningar. Det är ofta rätt lönsamt för samtliga parter.
Verkar mycket lönsamt! Fråga TS!

• Haha
Matthies
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilket fruktansvärt upplägg och jag hade börjat med att avveckla det direkt... Några vattenbaroner som ska ta ut avgifter och säkert sälja med vinst också ... Vilket skämt.
Det är snarast ett upplägg på tillväxt. När man ska anlägga några nya småhuskvarter vid kanten av befintlig bebyggelse så ordnas VA ofta på detta sätt. Sparar kommunen pengar och exploatören sparar pengar. Tomterna går då att sälja för några hundratusen kronor lägre pris styck. Utanför storstäderna där tomterna kostar några hundra tusen kronor styck är detta lösningen som möjliggör småhusbebyggelse rent ekonomiskt. Annars blir det inget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Verkar mycket lönsamt! Fråga TS!
Även kloka lösningar går att missbruka.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är klart du skulle avvecklat det direkt. De gör ju precis vad en enskild person i en samfällighet kan göra, eller kanske ändå inte.

Jag förstår att du inte vill betala mera, men är du säker på att du vill betala anslutningsavgift tills ett kommunala vattnet? Det brukar inte vara gratis.

Men det är klart, vet man inte vad en samfällighet är eller hur den fungerar så kan man givetvis ha en massa åsikter som inte är helt genomtänkta.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
C Carsten Sjölin skrev:
Bör ju bli en diff när de jämför den egentliga mätarens förbrukning jft med uppgiven och genomföra en kontrollavläsning. Baserat på att det kanske finns en läcka då siffrorna diffar...🙂
Ingen VA-anläggning har hundraprocentigt debiterbar förbrukning och om det är en bamsestor samfällighet så finns det en teoretisk möjlighet att underrapporterad förbrukning kan "döljas" i den naturligt odebiterbara förbrukningen. Det är dock inget bra alternativ då det i förlängningen ändå kommer kosta samfälligheten och dess medlemmar mer än om det hade rapporterats rätt från början.

Och framförallt löser det inte problemet med det stolliga och otillåtna beslutet om "straffdebiteringen".

Nu hör inte det till saken men jag tror att många skulle bli förvånade över hur mycket av en kommuns producerade vatten som kan vara odebiterbart.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Vi bor 3 personer i villa och gör av med 60-70 kbm per år. 2 vuxna och ett barn. Odlar gör vi också. Förstår inte hur folk kan göra av med så mycket vatten.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Förstår inte hur folk kan göra av med så mycket vatten.
Det är väldigt enkelt. Enbart ett fullt badkar per dag blir ca 75 kubik på ett år, men det är som sagt helt OT.

• Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Problemet är att om man inte klandrar stämmobeslutet inom fyra veckor och samfällighetsföreningen och föreningsstämman har gjort allt formellt korrekt (alla handlingar fanns tillgängliga innan stämman, korrekt kallelseförfarande, lagt fram och fått Utgifts- och inkomststat godkänd, lagt fram debiteringslängd, protokoll har presenterats efter stämman) så vinner stämmans beslut laga kraft. Även utdebitering enligt felaktiga andelstal blir då gällande. Det finns till och med domstolsbeslut från Mark- och miljödomstolen där stämmobeslut har klandrats men där domstolen har låtit den felaktiga utdebiteringen kvarstå, för att det i just det fallet skulle innebära att den som överklagat skulle fått en högre utdebitering med korrekta andelstal (sedan rättades detta i högre instans av Mark- och miljööverdomstolen, 2013-01-17, mål F 9394-12, så debiteringslängden upphävdes). Poängen är att man måste klandra ett felaktigt stämmobeslut, annars kan man bli tvingad att följa det. Kronofogden kommer verkställa om det finns ett giltigt stämmobeslut med Utgifts- och inkomststat och debiteringslängd. Stämmobeslutet blir giltigt om det inte överklagas, även om det är felaktigt, så länge som all formalia är korrekt.
Kronofogden kan inte verkställa ett beslut som strider mot lag, förrättning o stadgar.

• Gilla
Matthies
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.