Vi (jag, sambo samt 1 åring) gjorde ungefär samma resa. Min sambo var cool lugn hela tiden medans jag hade en jävla ångest bitvis (ska tilläggas att jag är "man").

Gick också och funderade på om allt va rätt med huset och även den ekonomiska biten, nu bor vi här 5 år senare och trivs jättebra! Det är en stor affär med mycket pengar och beslut inblandade, det kanske är därför du velar?

Mvh
 
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Hej,
Jag skriver det här inlägget för att få lite input från vana husägare eller från någon som varit i en liknande situation.

-Vi har nyligen sålt vår lägenhet. Den var för trång för oss och trots en trög marknad fick vi ett bra pris. Vi har länge pratat om att köpa hus och nu har vi faktiskt möjligheten att göra det.

Trots det känner jag mest ångest. Vi har ännu inte hittat något att köpa och husmarknaden känns seg. Planen är att mellanlanda hos mina föräldrar till en början, vilket egentligen är tryggt, men det skapar ändå en stress.

Vi har god ekonomi, men ändå kan jag inte släppa känslan av att det kanske inte räcker eller att vi tar ett för stort kliv. Allt känns osäkert trots att det på pappret borde kännas stabilt.

-Vi har varit och tittat på ett kedjehus med en planlösning som känns perfekt och i ett helt okej skick, men med en ganska liten trädgård. Jag hade stora förhoppningar inför visningen.

När vi väl var där fick jag istället en stor klump i magen. Känslan var helt enkelt inte rätt, trots att huset egentligen uppfyller många av våra krav. Det gjorde mig ännu mer osäker på hur vi ska tänka framåt.

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, mer än att höra hur andra har resonerat i liknande situationer. Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?

Tack på förhand!
köp ett riktigt hus istället köpa kedjehus radhus är som att bo i lägenhet får klump i magen bara tänka på det har flera bekanta som har ångrat sig efter bara nåt år
 
  • Gilla
Emma Gunnarsson och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
köp ett riktigt hus istället köpa kedjehus radhus är som att bo i lägenhet får klump i magen bara tänka på det har flera bekanta som har ångrat sig efter bara nåt år
Radhus är för många en alldeles utmärkt kompromiss. I storstäderna kan man få ett betydligt bättre läge för pengarna om man går kedjehus/radhus och få fördelar av hus såsom separerade våningar, egen tomt, plats för bil och förvaring.

BRF radhus ska dock undvikas, jag pratar om friköpta hus. För mig var det en viktig faktor att slippa dela ekonomi med andra vilket är fallet med en BRF.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Har man inte lite ångest så lever man inte fullt ut. Köpa hus, köpa båt, starta företag, skaffa barn, åka på äventyr o.s.v. Det är när man utmanar sig och kliver ur sin komfort zone som man växer.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm_ och 4 till
  • Laddar…
K
M maria01 skrev:
köp ett riktigt hus istället köpa kedjehus radhus är som att bo i lägenhet får klump i magen bara tänka på det har flera bekanta som har ångrat sig efter bara nåt år
L Liljeros skrev:
Radhus är för många en alldeles utmärkt kompromiss. I storstäderna kan man få ett betydligt bättre läge för pengarna om man går kedjehus/radhus och få fördelar av hus såsom separerade våningar, egen tomt, plats för bil och förvaring.

BRF radhus ska dock undvikas, jag pratar om friköpta hus. För mig var det en viktig faktor att slippa dela ekonomi med andra vilket är fallet med en BRF.
Jag tänker att varje köpare måste bilda sig en egen uppfattning om vad som passar dennes behov.

Personligen vill jag för allt i världen inte bo i radhus, men det betyder inte att alla som valt radhus har valt fel. Jag känner många som bor eller har bott i radhus som är/har varit nöjda med det.

Det finns nog många som gillar tanken på brf-lösningen, för att slippa en del arbete och eget ansvar. Jag har flera kollegor som tillhör den kategorin.

Jag har även bekanta som säger att husköp varit det största misstag de gjort i livet, och som valt att flytta tillbaka till bekvämt problemfritt lägenhetsboende.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Härligt å bli av med nåt man ville flytta ifrån.
Boende under tiden har ni ju.

Skulle säga guldläge. Nu har ni ju tid att välja o vraka.

Ta det lugnt och gör det med omsorg, så blir det bra.

Jag bor ute på vischan, har inga behov av grannar på andra sidan väggen.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Vi gick igenom ungefär samma resa. Initialt var allt en möjlighet, både typ av boende och en mängd olika områden. Vi gick på flertalet visningar och vartefter så hade vi sållat bort det som inte alls var intressant. Det vi tillslut landade i var ett specifikt område och att det ej skulle vara lägenhet, därefter fick budgeten mest bestämma vilket faktiskt objekt det blev.

Det är många saker som spelar in och ibland tror jag man lägger för stor vikt vid själva objektet. Vi hade någon sorts grundkrav sett till yta och antal rum samt läge & kommunikationer för att förenkla vardagen. Resultatet blev att vi är supernöjda, vi känner att vi inte alls hade velat bo någon annanstans.
 
Viktigast är att bestämma sig var man vill bo, bostäder går att forma och bygga om väldigt mycket men man kan aldrig flytta på huset.

Det blev det avgörande för oss efter att ha letat villa i drygt 1,5 år. Vi valde helt enkelt att gå på radhus då vi inte ville behöva flytta längre ut från stan.
 
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Hej,
Jag skriver det här inlägget för att få lite input från vana husägare eller från någon som varit i en liknande situation.

-Vi har nyligen sålt vår lägenhet. Den var för trång för oss och trots en trög marknad fick vi ett bra pris. Vi har länge pratat om att köpa hus och nu har vi faktiskt möjligheten att göra det.

Trots det känner jag mest ångest. Vi har ännu inte hittat något att köpa och husmarknaden känns seg. Planen är att mellanlanda hos mina föräldrar till en början, vilket egentligen är tryggt, men det skapar ändå en stress.

Vi har god ekonomi, men ändå kan jag inte släppa känslan av att det kanske inte räcker eller att vi tar ett för stort kliv. Allt känns osäkert trots att det på pappret borde kännas stabilt.

-Vi har varit och tittat på ett kedjehus med en planlösning som känns perfekt och i ett helt okej skick, men med en ganska liten trädgård. Jag hade stora förhoppningar inför visningen.

När vi väl var där fick jag istället en stor klump i magen. Känslan var helt enkelt inte rätt, trots att huset egentligen uppfyller många av våra krav. Det gjorde mig ännu mer osäker på hur vi ska tänka framåt.

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, mer än att höra hur andra har resonerat i liknande situationer. Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?

Tack på förhand!
Jag köpte villa, dessutom själv och mådde periodvis mycket dåligt i processen, både över att vilja flytta, inte hitta det jag vill, inte ha råd, köpa fel etc. Det var mycket ledsenhet och rädsla.
Jag sålde först, köpte sedan. Det var inte kul heller, men omvänt hade inte gått, med tanke på hur länge jag letade.

Det som ändå hjälpt var att göra en tabell med de kraven / önskemålen jag hade och sedan för varje hus kryssa i vad de uppfyllde. Jag hade också gjort noggranna (och något pessimistiska) kalkyler, så att jag, innerst inne, ändå visste att det var lungt. Det fanns hus där "magkänslan" sa rätt (men den var nog lika mycket sinnesstämmningen just då och allmänt less och ibland var det tvärtom. "magkänslan" är inte alltid en så bra måttstock. När jag sedan väl hade köpt var det mycket ångest, rädsla över vad jag hade gjort. Nu, såhär 3 år efteråt, är det det bästa jag köpt och blev "rätt", också jämfört med alla andra hus och dessutom betydligt bättre ekonomi än mina "konservativa" kalkyler sa. (Hade jag räknat mer optimitiskt hade jag nog köpt hus många år tidigare.)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Mer centralt läge och mer boyta för pengarna är vanliga fördelar med radhus jämfört med fristående villa. En minimal P-plats för en eller i bästa fall två bilar brukar också ingå samt ibland ett trångt kallgarage i länga.

I övrigt har radhus samma nackdelar som lägenheter samt ofta uselt brandskydd hos äldre radhus då det ofta saknas brandväggar mellan lägenheternas vindar. I BRF är man beroende av grannarnas ekonomi och de flesta förstår inte att de förväntas bidraga till föreningens bästa utan förväntar sig servicenivån från en hyresrätt. BRF kan framstå som problemfritt ända tills stambytet kommer eller grannen från helvetet flyttar in.
 
T TommyC skrev:
Mer centralt läge och mer boyta för pengarna är vanliga fördelar med radhus jämfört med fristående villa. En minimal P-plats för en eller i bästa fall två bilar brukar också ingå samt ibland ett trångt kallgarage i länga.

I övrigt har radhus samma nackdelar som lägenheter samt ofta uselt brandskydd hos äldre radhus då det ofta saknas brandväggar mellan lägenheternas vindar. I BRF är man beroende av grannarnas ekonomi och de flesta förstår inte att de förväntas bidraga till föreningens bästa utan förväntar sig servicenivån från en hyresrätt. BRF kan framstå som problemfritt ända tills stambytet kommer eller grannen från helvetet flyttar in.
Grannproblem är väl inte något som är knutet till endast lägenhet/radhus?

Ser jag runt i både trådar på byggahus och bekantskapen skulle jag nästan vilja påstå att problemet verkar större i villa.

I övrigt så är det en ganska begränsad skara som har behov av att kunna parkera en hel bilflotta på uppfarten eller har mer behov av förråd/garage än en enklare redskapsbod.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Grannar som spelar hög musik, festar en stor del av natten eller kommer hem när alla andra sover och väcker hela trappuppgången på vägen in är problem som inte förekommer i villor. Har man 3-glasfönster så ska det till mycket stora störningar i närområdet för att man ska väckas.

Jag läser också och förundras över alla grannproblem som folk i villor skapar. Det kan vara grenar som växer in, folk som inte sköter sin trädgård exemplariskt och mycket annat som man oftast kan bortse ifrån om man inte är sugen på att bråka. Vi har en granne som är lite av en trädgårds-Hitler, bara att ignorera så tröttnar dom.

Vissa retar sig på EPA/A-traktorer eller någon som provar in corvette med raka rör. Vill man så finns det alltid något att reta sig på. Lägenhet och radhus är oftast mycket värre beträffande störningar som man inte bara kan bortse ifrån.

Jag betraktar inte mer än 1-2 bilar som en bilflotta. Det är skönt för besökare att inte behöva leta parkering i grannskapt när det är P-förbud på de närmsta gatorna.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Varför måste folk bo så tätt inpå varandra?

Här ute på landet är det lugnt o fridfullt.

Kan till och med gå ut o pissa utan att det generar någon.
 
Jag tycker ni ska ta tillfället i akt att bygga ert eget boende, det är nog ända sättet att få det precis som man själv vill.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Varför måste folk bo så tätt inpå varandra?

Här ute på landet är det lugnt o fridfullt.

Kan till och med gå ut o pissa utan att det generar någon.
Jo, stora fördelar som du nämner helt klart, men samtidigt så är det rätt skönt att inte vara beroende av bil för att kunna handla/åka till jobbet etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.