3 463 läst ·
61 svar
3k läst
61 svar
Sålt lägenhet utan att köpa hus
Ja verkligen. Min poäng var nog egenligen att rådet "köp nytt så får du som du vill ha!" passar för få husköpare:H Hybro skrev:
-De som är otroligt kapitalstarka
-De som just vill ha ett kataloghus ute på vischan
-De som är mycket händiga/proffs och kan bygga själv
-...
Redigerat:
Visserligen händig inom många områden. Men aldrig att jag skulle bygga nytt.
Mest gillar jag de små pysslena.
Trivs utmärkt i egna garaget.
0.012 m kr bilen fick nya bromsar sist. Blir aldrig lönsamt för mig att köpa elbil. (Eller helt nytt hus.)
Mest gillar jag de små pysslena.
Trivs utmärkt i egna garaget.
0.012 m kr bilen fick nya bromsar sist. Blir aldrig lönsamt för mig att köpa elbil. (Eller helt nytt hus.)
Husköp är jättemycket ångest! Jag sov uselt i tre månader efter att vi skrivit på. Har inte vuxit upp i hus och förstod inte vurmen som maken stod för. Hur ska det ekonomiska gå ihop? Kommer vi få tid till varandra mitt i all renovering? Vad fan är ventilation och varför måste man plötsligt bry sig? Hur kan det finnas så många olika sorters isolering?!?
Vi hade pratat löst om hus i kanske två år. Gått seriöst på visningar i ett år. Gick på 20 visningar. Det var väldigt väldigt nyttigt. Man lär sig vad man vill ha, vad man ska titta efter, vad som är ett fetnej. Jag trodde jag ville ha en sekelskiftesvilla med träfasad utanför stan. Inte en siffra rätt när vi väl köpte. 60-talstegel med källare, i stan. 😅
Det krävde långa samtal mellan oss om vad man vill här i livet. Hur mycket man är villig att belåna sig. Vad man tror sig orka och vad man vill lägga sin tid på.
Allt detta sagt så är det vårt bästa beslut (förutom barnen då😅). Stormtrivs. Läget är perfekt. Hittade en bra renoveringsnivå och vi lär oss tillsammans. Barnen har det toppen och har egna små hörselkåpor och skyddsglasögon. Visade sig att det här med ventilation och isolering och dränering är rätt kul alltså.
Säkert inte rätt för alla men den här invandrarungen som växte upp i en etta med paraboler på balkongen så förstår jag svennevurmen för hus.
Vi hade pratat löst om hus i kanske två år. Gått seriöst på visningar i ett år. Gick på 20 visningar. Det var väldigt väldigt nyttigt. Man lär sig vad man vill ha, vad man ska titta efter, vad som är ett fetnej. Jag trodde jag ville ha en sekelskiftesvilla med träfasad utanför stan. Inte en siffra rätt när vi väl köpte. 60-talstegel med källare, i stan. 😅
Det krävde långa samtal mellan oss om vad man vill här i livet. Hur mycket man är villig att belåna sig. Vad man tror sig orka och vad man vill lägga sin tid på.
Allt detta sagt så är det vårt bästa beslut (förutom barnen då😅). Stormtrivs. Läget är perfekt. Hittade en bra renoveringsnivå och vi lär oss tillsammans. Barnen har det toppen och har egna små hörselkåpor och skyddsglasögon. Visade sig att det här med ventilation och isolering och dränering är rätt kul alltså.
Säkert inte rätt för alla men den här invandrarungen som växte upp i en etta med paraboler på balkongen så förstår jag svennevurmen för hus.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Går utmärkt, jag blåste själv ut hela huset, bara tak och fasad samt bjälklag kvar. Vi kunde då återuppbygga med precis den planlösning som vi önskade. Det är även möjligt i radhus, hus bör väljas utifrån vart dom ligger och inte om badrummet är på rätt ställe.M maria01 skrev:
tänkt mer på hur man ökar bo ytanL Liljeros skrev:
I stora delar av landet är plånboken något man behöver förhålla sig till när man köper boende. Jag såg ett större värde i att bo där jag ville, hade jag fått välja hade jag nog hellre haft en villa, det var dock 3-4 miljoner till och inget vi som föräldralediga småbarnsföräldrar kunde hantera då.T TommyC skrev:
Visst hade vi kunnat byta nu men vi trivs bra så lägger pengarna på annat istället.
Har inte heller sett många, men har några bekanta vars granne gjorde det. Friggebodar däremot finns det gott om, 3-4st bara i vårt kvarter.M maria01 skrev:
Bodde tidigare i ett område där man kunde välja att få en tredje våning vid nyproduktion av radhuset vilket kanske 10-20% valde. Det var däremot många som i efterhand lade till denna våning i egen regi.
Tror man behöver beslutat om man vill bo på landet eller ”i stan”. Jag vill påstå att ovanstående saknas på 99% av villatomterna i vårat område.H Hybro skrev:
Är själv uppväxt på gård men ser ett större värde i att barnen själva kan gå till centrum, kompisar och skolan.
Ser jag till dom boende vid mina föräldrar är det nog 50/50 på människor som vill bo landet samt dom som bor där för att dom inte har råd att bo i stan
Problemen med radhus och friggebod\attefallare är nog inte grannarna åt sidorna utan att både framsida och baksida ofta vetter mot kommunal mark. Nu med nya reglerna kanske det dyker upp fler bodar dock. Bygga ut kan man kanske göra uppåt med ett taklyft.