3 463 läst ·
61 svar
3k läst
61 svar
Sålt lägenhet utan att köpa hus
Egentligen ett bra råd, men kanske inte till den som kommer direkt från lägenhet. Testbo i ett par hus, kanske hyra, och sedan rita det egna drömhuset så slipper man rita ett nytt efter ett tag.F fribygg skrev:
Det är skönt med nytt, att få såväl planlösning och materialval efter eget tycke, bygger man dessutom själv slipper man dessutom undermåligt arbete.Hep skrev:
Blir man inte nöjd med första kåken säljer man eller bygger till om ytan inte räcker..
6
Det gäller även "nyckelfärdigt" hus.
Nu skriver väl inte lyckliga husbyggare där allt fungerade friktionsfritt här i BH.
Höll budgeten? Blev det inga byggfel? Funkade all teknik från början? Vad saknades vid inflyttningen? Glömdes trädgårdsplaneringens kostnad? Blev huset färdigt i tid? Etc etc etc. 😉 😆
Har man anlag för ångest och allmän oro är väl inte husbygge den lämpligaste lösningen. Är man inte väldigt intresserad av att sätta sig in i allt vad husbygge innebär är detta inte något bra råd.F fribygg skrev:
Det gäller även "nyckelfärdigt" hus.
Nu skriver väl inte lyckliga husbyggare där allt fungerade friktionsfritt här i BH.
Höll budgeten? Blev det inga byggfel? Funkade all teknik från början? Vad saknades vid inflyttningen? Glömdes trädgårdsplaneringens kostnad? Blev huset färdigt i tid? Etc etc etc. 😉 😆
Själv anser jag nog att nyckelfärdigt är lämpligare än begagnat hus, man slipper tidigare ägares eventuella fuskbyggen och får nytt med garanti. Skulle nått fel ev uppstå/ hittas tex vid 2-års besiktningen tar byggaren hand om problemet.yonna skrev:
Jo, jag är lycklig med mitt boende typ en mil från bolaget, ICA, sjukhuset, skolor mm.
Köpte huset 95. Helt beboligt med direktel och friggebod.
Trivs förträffligt. Och vi kan ha hund i hundgården utan Pär Svensson stör sig.
Har byggt om och ändrat på huset flera gånger, allt eftersom jag haft tid o lust.
Värmer sedan dryga 20 år med ved i en större ugn.
Visst i tusan.... Måste fixa mer ved till våren.
Tycker boendet är perfekt, med fin utsikt över dalen nedanför.
80 meter till närmaste grannar.
Störs inte alls av vad de pysslar med. Och vill heller inte veta.
Är inte avundsjuk eller nyfiken öht.
Köpte huset 95. Helt beboligt med direktel och friggebod.
Trivs förträffligt. Och vi kan ha hund i hundgården utan Pär Svensson stör sig.
Har byggt om och ändrat på huset flera gånger, allt eftersom jag haft tid o lust.
Värmer sedan dryga 20 år med ved i en större ugn.
Visst i tusan.... Måste fixa mer ved till våren.
Tycker boendet är perfekt, med fin utsikt över dalen nedanför.
80 meter till närmaste grannar.
Störs inte alls av vad de pysslar med. Och vill heller inte veta.
Är inte avundsjuk eller nyfiken öht.
Det är dock osannolikt att varken läget eller huset är perfekt för TS även om det passar dig/er, ett begagnat hus värmt med ved passar verkligen inte alla.H Hybro skrev:Jo, jag är lycklig med mitt boende typ en mil från bolaget, ICA, sjukhuset, skolor mm.
Köpte huset 95. Helt beboligt med direktel och friggebod.
Trivs förträffligt. Och vi kan ha hund i hundgården utan Pär Svensson stör sig.
Har byggt om och ändrat på huset flera gånger, allt eftersom jag haft tid o lust.
Värmer sedan dryga 20 år med ved i en större ugn.
Visst i tusan.... Måste fixa mer ved till våren.
Tycker boendet är perfekt, med fin utsikt över dalen nedanför.
80 meter till närmaste grannar.
Störs inte alls av vad de pysslar med.
Om jag uppfattar TS användarnamn rätt är han i 30års åldern, en perfekt tid i livet att bygga hus anser jag.yonna skrev:
Fortfarande relativt ung och med goda möjligheter att bygga för de egna behoven och sen hinna bo i kåken under många år/ kanske hela livet?
Att ge sina eventuella framtida barn möjligheten att växa upp i hus avpassat för familjens behov är nått jag varmt rekomenderar.
hur bygger man om ett radhus?L Liljeros skrev:
Bygga eller begagnat hus var alternativet i stället för fyrrums lägenhet i en boracke.
Jag hade inte orkat uppbåda ork med ett helt nytt husprojekt. Ett nyckelfärdigt alternativ med utrullad gräsmatta hade förmodligen blivit dyrare. D v s stort lån.
Köpte ett begagnat timrat hus i hyfsat skick med utvecklingspotential. Fullt beboligt när jag flyttade in.
Så renoverade jag ett rum åt gången, när jag iddes, de första åren.
Målade om efter typ 15 år efter inflytt. Nu är det dags igen. I vart fall på syd och västsida.
Rullat in nya vitvaror allt eftersom.
När huset nu blev 40 år så la jag själv nytt yttertak ( köpte bara material), en kompis visade mig hur jag skulle göra.
Köpte huset för 550 95. I dag värderat till 1.65.
Vet inte om man kan säga att jag bott gratis... Men en liten peng blir det väl, för att jag skött o vårdat huset.
Angående uppvärmning... Blir väl bergvärme eller luftvärmepump framöver och därtill myseldning i befintlig ugn, så klart. Började elda 2003, värmer hela bodelen med en tyngre stor ugn.
Jag hade inte orkat uppbåda ork med ett helt nytt husprojekt. Ett nyckelfärdigt alternativ med utrullad gräsmatta hade förmodligen blivit dyrare. D v s stort lån.
Köpte ett begagnat timrat hus i hyfsat skick med utvecklingspotential. Fullt beboligt när jag flyttade in.
Så renoverade jag ett rum åt gången, när jag iddes, de första åren.
Målade om efter typ 15 år efter inflytt. Nu är det dags igen. I vart fall på syd och västsida.
Rullat in nya vitvaror allt eftersom.
När huset nu blev 40 år så la jag själv nytt yttertak ( köpte bara material), en kompis visade mig hur jag skulle göra.
Köpte huset för 550 95. I dag värderat till 1.65.
Vet inte om man kan säga att jag bott gratis... Men en liten peng blir det väl, för att jag skött o vårdat huset.
Angående uppvärmning... Blir väl bergvärme eller luftvärmepump framöver och därtill myseldning i befintlig ugn, så klart. Började elda 2003, värmer hela bodelen med en tyngre stor ugn.
Redigerat:
Jag tror att de som vill bygga nytt vet att dom vill det, det är inte något man bara får för sig.
Själv skulle jag helt klart kunna tänka mig att bygga nytt! När jag väl sitter där med 30m till övers på banken. För tomten kommer kosta minst 10m med det läge vi vill ha, byggnaden lika mycket. För ett tråkigt kataloghus i tveksam kvalitet är uteslutet. Sen behövs rejäl buffert för att budgeten spricker sannolikt, och jag tänker inte lägga hela förmögenheten på ett hus.
Fram tills dess tänker jag njuta av vår välbyggda och välplacerade gamla kåk från mitten av förra seklet.
Själv skulle jag helt klart kunna tänka mig att bygga nytt! När jag väl sitter där med 30m till övers på banken. För tomten kommer kosta minst 10m med det läge vi vill ha, byggnaden lika mycket. För ett tråkigt kataloghus i tveksam kvalitet är uteslutet. Sen behövs rejäl buffert för att budgeten spricker sannolikt, och jag tänker inte lägga hela förmögenheten på ett hus.
Fram tills dess tänker jag njuta av vår välbyggda och välplacerade gamla kåk från mitten av förra seklet.