Letade i 7 år innan jag köpte mitt.

Säkert gått på 100 visningar.

Det gäller verkligen att läppa stressen
 
F fribygg skrev:
Jag tycker ni ska ta tillfället i akt att bygga ert eget boende, det är nog ända sättet att få det precis som man själv vill.
Egentligen ett bra råd, men kanske inte till den som kommer direkt från lägenhet. Testbo i ett par hus, kanske hyra, och sedan rita det egna drömhuset så slipper man rita ett nytt efter ett tag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Dryga milen till närmaste affär.
Det gäller bara att planera inköpen och inte ränna till affären en gång i kvarten, när man käkar.
Typ jag behöver en öl nuuuuu.
 
Hep Hep skrev:
Egentligen ett bra råd, men kanske inte till den som kommer direkt från lägenhet. Testbo i ett par hus, kanske hyra, och sedan rita det egna drömhuset så slipper man rita ett nytt efter ett tag.
Det är skönt med nytt, att få såväl planlösning och materialval efter eget tycke, bygger man dessutom själv slipper man dessutom undermåligt arbete.

Blir man inte nöjd med första kåken säljer man eller bygger till om ytan inte räcker..
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
6
F fribygg skrev:
Jag tycker ni ska ta tillfället i akt att bygga ert eget boende, det är nog ända sättet att få det precis som man själv vill.
Har man anlag för ångest och allmän oro är väl inte husbygge den lämpligaste lösningen. Är man inte väldigt intresserad av att sätta sig in i allt vad husbygge innebär är detta inte något bra råd.

Det gäller även "nyckelfärdigt" hus.

Nu skriver väl inte lyckliga husbyggare där allt fungerade friktionsfritt här i BH.

Höll budgeten? Blev det inga byggfel? Funkade all teknik från början? Vad saknades vid inflyttningen? Glömdes trädgårdsplaneringens kostnad? Blev huset färdigt i tid? Etc etc etc. 😉 😆
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Typ jag behöver en öl nuuuuu.
😅
 
yonna yonna skrev:
Har man anlag för ångest och allmän oro är väl inte husbygge den lämpligaste lösningen.

Det gäller även "nyckelfärdigt" hus.
Själv anser jag nog att nyckelfärdigt är lämpligare än begagnat hus, man slipper tidigare ägares eventuella fuskbyggen och får nytt med garanti. Skulle nått fel ev uppstå/ hittas tex vid 2-års besiktningen tar byggaren hand om problemet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jo, jag är lycklig med mitt boende typ en mil från bolaget, ICA, sjukhuset, skolor mm.

Köpte huset 95. Helt beboligt med direktel och friggebod.

Trivs förträffligt. Och vi kan ha hund i hundgården utan Pär Svensson stör sig.

Har byggt om och ändrat på huset flera gånger, allt eftersom jag haft tid o lust.

Värmer sedan dryga 20 år med ved i en större ugn.

Visst i tusan.... Måste fixa mer ved till våren.

Tycker boendet är perfekt, med fin utsikt över dalen nedanför.

80 meter till närmaste grannar.
Störs inte alls av vad de pysslar med. Och vill heller inte veta.
Är inte avundsjuk eller nyfiken öht.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jag är lycklig med mitt boende typ en mil från bolaget, ICA, sjukhuset, skolor mm.

Köpte huset 95. Helt beboligt med direktel och friggebod.

Trivs förträffligt. Och vi kan ha hund i hundgården utan Pär Svensson stör sig.

Har byggt om och ändrat på huset flera gånger, allt eftersom jag haft tid o lust.

Värmer sedan dryga 20 år med ved i en större ugn.

Visst i tusan.... Måste fixa mer ved till våren.

Tycker boendet är perfekt, med fin utsikt över dalen nedanför.
80 meter till närmaste grannar.
Störs inte alls av vad de pysslar med.
Det är dock osannolikt att varken läget eller huset är perfekt för TS även om det passar dig/er, ett begagnat hus värmt med ved passar verkligen inte alla.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu skriver väl inte lyckliga husbyggare där allt fungerade friktionsfritt här i BH.

Höll budgeten? Blev det inga byggfel? Funkade all teknik från början? Vad saknades vid inflyttningen? Glömdes trädgårdsplaneringens kostnad? Blev huset färdigt i tid? Etc etc etc. 😉 😆
Om jag uppfattar TS användarnamn rätt är han i 30års åldern, en perfekt tid i livet att bygga hus anser jag.
Fortfarande relativt ung och med goda möjligheter att bygga för de egna behoven och sen hinna bo i kåken under många år/ kanske hela livet?
Att ge sina eventuella framtida barn möjligheten att växa upp i hus avpassat för familjens behov är nått jag varmt rekomenderar.
 
Visst är åldern optimal i detta fall. Att låta barnen växa upp i villa är en stor fördel. Och ångesten TS just nu har hör ju till ... 😉
 
L Liljeros skrev:
Viktigast är att bestämma sig var man vill bo, bostäder går att forma och bygga om väldigt mycket men man kan aldrig flytta på huset.

Det blev det avgörande för oss efter att ha letat villa i drygt 1,5 år. Vi valde helt enkelt att gå på radhus då vi inte ville behöva flytta längre ut från stan.
hur bygger man om ett radhus?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Bygga eller begagnat hus var alternativet i stället för fyrrums lägenhet i en boracke.

Jag hade inte orkat uppbåda ork med ett helt nytt husprojekt. Ett nyckelfärdigt alternativ med utrullad gräsmatta hade förmodligen blivit dyrare. D v s stort lån.

Köpte ett begagnat timrat hus i hyfsat skick med utvecklingspotential. Fullt beboligt när jag flyttade in.

Så renoverade jag ett rum åt gången, när jag iddes, de första åren.
Målade om efter typ 15 år efter inflytt. Nu är det dags igen. I vart fall på syd och västsida.
Rullat in nya vitvaror allt eftersom.
När huset nu blev 40 år så la jag själv nytt yttertak ( köpte bara material), en kompis visade mig hur jag skulle göra.

Köpte huset för 550 95. I dag värderat till 1.65.
Vet inte om man kan säga att jag bott gratis... Men en liten peng blir det väl, för att jag skött o vårdat huset.

Angående uppvärmning... Blir väl bergvärme eller luftvärmepump framöver och därtill myseldning i befintlig ugn, så klart. Började elda 2003, värmer hela bodelen med en tyngre stor ugn.
 
Redigerat:
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Jag tror att de som vill bygga nytt vet att dom vill det, det är inte något man bara får för sig.

Själv skulle jag helt klart kunna tänka mig att bygga nytt! När jag väl sitter där med 30m till övers på banken. För tomten kommer kosta minst 10m med det läge vi vill ha, byggnaden lika mycket. För ett tråkigt kataloghus i tveksam kvalitet är uteslutet. Sen behövs rejäl buffert för att budgeten spricker sannolikt, och jag tänker inte lägga hela förmögenheten på ett hus.

Fram tills dess tänker jag njuta av vår välbyggda och välplacerade gamla kåk från mitten av förra seklet.
 
En liten pengaskillnad att köpa för 30 eller
1.65 m kan man tycka.

Kan ju göra mig skuldfri om något år, om jag vill.
Men nuvarande hus o lege e bra.

Grannens hus gick nyligen för ca 1.6 m
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.