K klimt skrev:
Jag tycker att diskussionen har blivit märklig. De flesta som säljer ett hus vill ha en snabb och smidig affär med så högt pris som möjligt. Det finns andra faktorer än priset som påverkar. Det kan vara tillträdesdagen, köparens banklöften eller ej, följdkrav av olika slag från köparen. Om det finns en tekniskt kompetent köpare som kan slå till snabbt kan detta vara en fördel. Senast vi sålde så hade vi högsta bud från en köpare där det visade sig att köparen hade en internetbank där inte löften var klara. Det skulle fixas på en dag, två dagar men det drog ut på tiden. Vi vet inte varför, förklaringen var krånglig bank, men det kan ha varit problem med köparen. Mäklaren tog då kontakt med nummer två som dagen därpå skulle skriva kontrakt på ett annat hus, men hellre tog vårt hus om vi slog till direkt. På dagen bestämde vi då att gå vidare med budgivare nummer två. Sådana här faktorer spelar roll.
Flertalet säljare tycker säkert att det är ok med en köparbesiktning om det inte drar ut på tiden men föredrar troligen en marginellt lägre nivå om det går snabbare. Risken är alltid uppenbar att andra intresserade köpare hoppar av om det tar tid. Så här är det tyvärr på heta marknader, och det missgynnar köpare som inte har egen kompetens eller är villiga att ta stora risker. Om man är en sådan köpare får man acceptera att det kan ta längre tid, men förr eller senare kommer en bra möjlighet.
hade inte mäklaren gjort sitt jobb?
klart att man inte vill ha en krånglande köpare.
Problemet är att även om du har rätt är budgivningen sker i pengar inte i känslor.

C
Aajnor Aajnor skrev:
Det handlar lite om vad det är för ett hus åxå.
Är flera här som antytt att besiktning är meningslöst för renoveringsobjekt eller för äldre hus i allmänhet.
Det håller jag verkligen inte med om, om det inte är så att man får huset för en spottstyver.

Givetvis kollar man på olika saker, och givetvis är det meningslöst att besiktiga sådant man vet är kass.
Men ett renoveringsobjekt är inte lika med ett rivningsobjekt. Det kan finnas många rätt svårupptäckta och väldigt dyrbara fel även på husets stomme. Omfattande röt- och mögelskador, sättningar, ingjuten syll, felaktiga ändringar av bärande delar, skadedjursangrepp, för att nämna några exempel.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Det är framför allt där man behöver besikta.

Vi åkte på en liknande grej med säljare och mäklare samt besiktningsman.
Badrummet var nybyggt och enligt standard osv osv vid skrivningen, när vi fick tillgång för att måtta saker innan tillträde uppdagades att badrummet hade tt antal brister som gjorde det obrukbart.

Vi fick sedan driva detta med krav på ett nytt badrum mot säljare och mäklare innan tillträde skulle ske då det skulel rinna ut i sanden pga inte stor nog summa att tas upp i rätten.

MEN: Säljaren hotade då såklart att gå till budgivare 2.
Jag förklarade ödmjukt för säljaren att oavsett vem han sedan säljer till så är det att undanhålla information om han är fullt medveten om badrummets allvarliga brister, och detta fanns nu dokumenterat i vår korrespondens samt hos mäklaren. Vi krävde ersättning alt att han fick lägga ut den igen eller gå till budgivare nr.2 varpå vi gladeligen skulle kontakta dessa och förklara varför vi tvingades avbryta köpet.

Han och hans bror (som skickade falskt intyg på tätskikten) ersatte oss med 200' för ett nytt badrum och avslutade köpet. Brodern var INTE imponerad över den förstes handhavande.
Komiskt och pinsamt nog arbetar båda dessa med sveriges största kampanj/förening för äkta märkning av mat/livsmedel och medverkar ofta i TV på ämnet.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Som alltid när man läser trådar om bostadsköp här så förekommer det så grova fel bland svaren. På samma sätt som du bör rådfråga en elektriker när du har frågor kring el så bör du fråga en mäklare när du har frågor kring bostadsköp. Blir mörkrädd när jag läser en del av svaren nedan.

Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga

Personligen tycker jag inte att de svar som har kommit från mäklare i tråden är särskilt bra.

• Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Beror ju på om det är erfarna mäklare eller ej, men det finns ju inte ”bra” svar. Bara rätt och fel svar.

D Daniel 109 skrev:
Personligen tycker jag inte att de svar som har kommit från mäklare i tråden är särskilt bra.

R Rollerolle22 skrev:
Beror ju på om det är erfarna mäklare eller ej, men det finns ju inte ”bra” svar. Bara rätt och fel svar.
Nej, det är väldigt mycket tyckande i tråden. Man kan ha olika åsikt utan att det är rätt eller fel.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Jaså? Och vad är rätt svar på hur man ska agera om en säljare nekar till en besiktningsklausul då?

Bara att hävda att det ens finns ett rätt svar på en sådan fråga får en ju att tro att din analys av saken är ytlig.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Jag tar mig en näve popcorn, lutar mig bakåt och undrar - kommer denna tråd bli årets rekord ?

• Haha
  • Gilla
Stenben86 och 1 till
  • Laddar…
Det korta svaret är att det är säljarens bostad och säljaren bestämmer hur försäljningen ska gå till. Vill säljaren inte att det ska ske en besiktning så får man acceptera det som köpare. På samma sätt som att du inte kan kräva att en bil du hittat på blocket ska genomgå en undersökning på verkstad först. Kan det påverka priset? Absolut. Kan du bestämma vad säljaren ska göra med sin bil? Nej.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaså? Och vad är rätt svar på hur man ska agera om en säljare nekar till en besiktningsklausul då?

Bara att hävda att det ens finns ett rätt svar på en sådan fråga får en ju att tro att din analys av saken är ytlig.

• Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
harry73
R Rollerolle22 skrev:
Det korta svaret är att det är säljarens bostad och säljaren bestämmer hur försäljningen ska gå till.
Nej, Säljaren och köparen bestämmer alltid gemensamt hur en försäljning går till. Även om det just nu är säljarens marknad och säljaren i praktiken kan diktera villkoren och ändå hitta en idiot som vill köpa, kan läget snabbt ändras. Och då får säljaren vara glad om man hittar en köpare och fint acceptera villkoren köparen har.

Nej, tyvärr är du på fel spår. Givetvis finns det två parter i alla affärer, men det är säljaren och enbart säljaren som bestämmer hur förloppet ska gå till. Inte mäklaren, inte köparen. Mitt exempel med bilen på Blocket kvarstår.

harry73 harry73 skrev:
Nej, Säljaren och köparen bestämmer alltid gemensamt hur en försäljning går till. Även om det just nu är säljarens marknad och säljaren i praktiken kan diktera villkoren och ändå hitta en idiot som vill köpa, kan läget snabbt ändras. Och då får säljaren vara glad om man hittar en köpare och fint acceptera villkoren köparen har.
personen frågar hur han ska

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är väldigt mycket tyckande i tråden. Man kan ha olika åsikt utan att det är rätt eller fel.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Det korta svaret är att det är säljarens bostad och säljaren bestämmer hur försäljningen ska gå till. Vill säljaren inte att det ska ske en besiktning så får man acceptera det som köpare. På samma sätt som att du inte kan kräva att en bil du hittat på blocket ska genomgå en undersökning på verkstad först. Kan det påverka priset? Absolut. Kan du bestämma vad säljaren ska göra med sin bil? Nej.
Så rätt svar är alltså att svara på en annan fråga än den som ställs?

42.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Detta är ett diskussionsforum, men vi glider iväg från det. Den ursprungliga frågeställningen från en medlem var hur man hanterar att det idag är vanligt att försäljningar sker snabbt och då inte medger möjlighet till fördjupade undersökningar av intresserad spekulant. Trådskaparen har kanske fått en del kloka råd, men det är också mycket kommentarer kring moral och regelsystemet kring bostadsförsäljningar. Beträffande den senaste diskussionen kan man väl förenkla med att varje affär är en förhandling mellan köpare och säljare. Om den ena parten inte godtar villkoren blir det ingen affär. Man kan säga att säljaren avgör då denne äger egendomen, men man kan nog även säga att köparen avgör, om denne inte godtar villkoren så blir det ingen affär. Men detta är mest en lek med ord när båda parter i praktiken måste komma överens. Min egen slutsats är att styrkeförhållanden varierar beroende på utbud och efterfrågan. För närvarande är utbudet lågt och efterfrågan stor. Detta leder till prisuppgång och problem för köpare som inte kan bestämma sig snabbt. Vi som varit med ett tag vet att detta kan förändras i framtiden.

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.