120 674 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har du läst många inlägg som handlar om köpare som hoppar av ett köp efter en besiktning då? Själv har jag missat dessa helt.M maria01 skrev:
Eller tänker du på alla inlägg om dolda fel och liknande? Det har jag påpekat i tråden tidigare. Det är något som skulle ha oroa mig mer än risken för någon hoppar av en försäljning.
Problemet är att.lagen ger köparen tio år på sig att hitta ett dolt fel.
Det är inte synd om någon som köper/säljer ett husBananskalare skrev:
Ni har inte funderat på vilken risk köparen tar?
Det är inte bara säljaren det är synd om.
Sen funderar jag på hur väl underbyggt beslutet att inte låta köparen besiktiga före köp?
tja jag osar en extrem egoism. När man till och ring aktar köparens roll i det hela.
Det bästa borde väl vara att slippa köpare helt.
Köparen ska lägga ut flera miljoner på ett hus. Där man trots besiktningar ändå inte vet exakt vad man får. man kan råka ut för något dyrt fel som man måste åtgärda. då står man där men en rejäl skuld som man måste öka på ytterligare.
så gråter säljaren över risken att en köpare hoppar av efter budgivningen. Vilket innebär att man tvingas vänta några veckor till.
Jo jag tycker verkligen synd om säljaren. vilka risker man pratar om och den det värsta man tycker synd om sig för att man ska få massa pengar.
Ingenstans är det någon säljare som faktiskt oroar sig för ett mycket allvarligare problem.
Där jag tycker synd om säljaren. Det är problemet med dolda fel. Har man ordentlig otur så kan det kosta flera hundra tusen att betala till köparen. För att inte tala om den pressen som finns.
Varför inte oroa sig för detta?
Visst man kan ha tur/otur när man gör ett köp… och det kan bli kostsamt - det är ”skirttrist” och kan förändra drömköpet till ett mardrömsköp.. men det är fortfarande inte ”synd om” någon - fortfarande många som inte har möjlighet till att skaffa ett eget hus!
Dolda fel tycker jag är världens skummaste grej.. tycker inte det borde finnas - man ska köpa ”grisen i säcken”.
Är glad själv att kunna kasta alla papper för ett av huset vi ägt nu.. om ett par år kan vi kasta en pärm till (nästa hus).
Herregud, säljaren har varit köpare och i många fall kommer bli det igen! Har tagit den risk du snackar om och nu vill han/hon/dem säkra upp sin investering…Bananskalare skrev:
Ni har inte funderat på vilken risk köparen tar?
Det är inte bara säljaren det är synd om.
Sen funderar jag på hur väl underbyggt beslutet att inte låta köparen besiktiga före köp?
tja jag osar en extrem egoism. När man till och ring aktar köparens roll i det hela.
Det bästa borde väl vara att slippa köpare helt.
Köparen ska lägga ut flera miljoner på ett hus. Där man trots besiktningar ändå inte vet exakt vad man får. man kan råka ut för något dyrt fel som man måste åtgärda. då står man där men en rejäl skuld som man måste öka på ytterligare.
så gråter säljaren över risken att en köpare hoppar av efter budgivningen. Vilket innebär att man tvingas vänta några veckor till.
Jo jag tycker verkligen synd om säljaren. vilka risker man pratar om och den det värsta man tycker synd om sig för att man ska få massa pengar.
Ingenstans är det någon säljare som faktiskt oroar sig för ett mycket allvarligare problem.
Där jag tycker synd om säljaren. Det är problemet med dolda fel. Har man ordentlig otur så kan det kosta flera hundra tusen att betala till köparen. För att inte tala om den pressen som finns.
Varför inte oroa sig för detta?
Sen vilka halmgubbar du fantiserar ihop! Hur många är det som säger att det är synd om säljaren och hur många säljare här i tråden har skrivit att de tänker neka en köpare att göra en besiktning, 2-3 st(om ens så många)?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du har kanske sovit men det jag konstaterade var att det är dolda fel man borde oroa sig för.N noone70 skrev:Herregud, säljaren har varit köpare och i många fall kommer bli det igen! Har tagit den risk du snackar om och nu vill han/hon/dem säkra upp sin investering…
Sen vilka halmgubbar du fantiserar ihop! Hur många är det som säger att det är synd om säljaren och hur många säljare här i tråden har skrivit att de tänker neka en köpare att göra en besiktning, 2-3 st(om ens så många)?
inte risken att köparen hoppar av. När man säljer.
sen vet jag inte varför du började yra om halmgubbar? Du kanske kan förklara det.
tja hur många som inte får besiktiga? Jag vet inte. Jag vet inte hur stort problem det är att folk gör en besiktning för att sedan hoppa av.
Men du har alltså inget emot att man väljer att besiktiga huset?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag håller med dig fullständigt när det gäller problemet med dolda fel. Hur ska jag kunna garantera att det inte finns något som jag inte kan veta om dessutom i 10år..Har mam köpt ett hus får man ta riskenSnigla skrev:
Det är inte synd om någon som köper/säljer ett husingen som tvingar någon att just köpa något (eller sälja/renovera). Det är snarare en förmån att ha möjligheten att köpa sitt eget hus att äga.
Visst man kan ha tur/otur när man gör ett köp… och det kan bli kostsamt - det är ”skirttrist” och kan förändra drömköpet till ett mardrömsköp.. men det är fortfarande inte ”synd om” någon - fortfarande många som inte har möjlighet till att skaffa ett eget hus!
Dolda fel tycker jag är världens skummaste grej.. tycker inte det borde finnas - man ska köpa ”grisen i säcken”.
Är glad själv att kunna kasta alla papper för ett av huset vi ägt nu.. om ett par år kan vi kasta en pärm till (nästa hus).
Jag har inget emot en besiktning… jag har aldrig påstått något annatBananskalare skrev:
Du har kanske sovit men det jag konstaterade var att det är dolda fel man borde oroa sig för.
sen vet jag inte varför du började yra om halmgubbar? Du kanske kan förklara det.
tja hur många som inte får besiktiga? Jag vet inte. Jag vet inte hur stort problem det är att folk gör en besiktning för att sedan hoppa av.
Men om köparen erbjuder sig att avstå så har jag inget emot det
Googla halmgubbe och argumentation så kanske du förstårBananskalare skrev:
Du har kanske sovit men det jag konstaterade var att det är dolda fel man borde oroa sig för.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Eller så utgår jag helt enkelt från att en affär går till som det brukar dvs jag utgår ifrån att det är tillåtet att besiktiga. Kommer säljaren sen och säger nej så drar jag till ska alla mina bud. Om det är jag och en annan budgivare som bjudit emot varandra de sista höjningarna så får se backa tillbaks ett antal steg, inte bara acceptera näst högsta budet. I värsta fall får man ta om budgivningen och det var väl en av de sakerna som säljarna fruktade, men det är ju inte mitt problem om inte säljaren kan vara ärlig och tydlig från start.V videopac skrev:
Nu är önskemålet om besiktning rätt vanligt, medan önskemål om att betala med kontanter i en ICA-kasse troligen inte är det.V videopac skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljarna-vaegrar-besiktning.449527/page-11#post-4710404
Där hittade jag ett bra inlägg från halmgubbe
Där hittade jag ett bra inlägg från halmgubbe
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
önskemålet är en vanlig budgivning.Fairlane skrev:
Eller så utgår jag helt enkelt från att en affär går till som det brukar dvs jag utgår ifrån att det är tillåtet att besiktiga. Kommer säljaren sen och säger nej så drar jag till ska alla mina bud. Om det är jag och en annan budgivare som bjudit emot varandra de sista höjningarna så får se backa tillbaks ett antal steg, inte bara acceptera näst högsta budet. I värsta fall får man ta om budgivningen och det var väl en av de sakerna som säljarna fruktade, men det är ju inte mitt problem om inte säljaren kan vara ärlig och tydlig från start.
Nu är önskemålet om besiktning rätt vanligt, medan önskemål om att betala med kontanter i en ICA-kasse troligen inte är det.
Där ingår besiktning samt en normal budgivning där den med högsta budet vinner.
Inte massa ytterligare förhandlingar om vem ebjuder mest
Det tycker jag låter som en vanlig visning Då behöver man inte släpa med alla regler.
Eller har vi för höga krav?
Glöm det huset.
Säljaren får göra sådär, anledningen är att man vill ha en snabb affär med nån som inte blir besvärlig.
Det är också mäklarens ”tips”till säljare när man säljer in olika ”besiktigad” mm tjänster: att köparna inte ska frestas att dra in egen besiktning som tar tid, och sen pruta pga massa fel dan innan papper ska skrivas på.
Det funkar på en het marknad.
Tyvärr.
Säljaren får göra sådär, anledningen är att man vill ha en snabb affär med nån som inte blir besvärlig.
Det är också mäklarens ”tips”till säljare när man säljer in olika ”besiktigad” mm tjänster: att köparna inte ska frestas att dra in egen besiktning som tar tid, och sen pruta pga massa fel dan innan papper ska skrivas på.
Det funkar på en het marknad.
Tyvärr.
Aaake37 skrev:Hej
Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.
Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.
Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.
Hur skulle ni Gå tillväga
Det är hettan på storstädernas marknad som gör om ”det normala” (reglerna)… och det heta marknaden. Har köpt flera hus i olika delar av Sverige (ej storstad) och har liksom aldrig varit med om att man inte besiktar huset själv.. kanske har kollat på 1 2 hus som säljaren besiktat inför försäljningen.. då ”måste” man ju besikta det!Bananskalare skrev:
Vi har heller aldrig köpt tjänsten när vi sålt..
(Däremot har vi valt att inte sälja till högstbjudande, men det hade inget med husbesiktningar att göra)