Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det ju inte. Visst finns de sådana lägen, men här säger ju mäklaren direkt att vill man genomföra en egen besiktning så kommer säljaren välja någon annan.
Det finns också flera skribenter i tråden som säger att de aldrig kommer sälja till någon som vill besiktiga. Vet man det redan innan så vad är problemet med att deklarera det i annonsen?
Finns säkert mycket man kan ha med i annonsen men varför? Nästa gång, fråga mäklaren innan visningen om det är på det viset så slipper du gå på en visning om det är så att det det bestämts i förväg.

Man kan ju också skriva i annonsen att betalning medelst kontanter i en ICA-kasse inte kommer att accepteras...

När mäklaren säger redan vid visningen att säljaren kommer att välja den som inte vill ha en egen besiktning så kan det ju vara så att man redan fått bud från någon spekulant där denne uttryckt att den inte är intresserad av egen besiktning. Då är det väl bra att man får reda på det innan man själv börjar bjuda om det nu är viktigt för en själv.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej men va trevligt att du dök upp igen.
Det du länkar till nu har med dolda fel att göra och säljarens ansvar.
.Menar du att det vara samma stycke du hänvisade till tidigare
när det gäller egoism så kan du läsa om det jag skrivit. Saker blir lite annorlunda då

Det normala är att man väljer den budgivare som lägger högst bud. Inte att man börjar diskutera vad deras bud innehåller.
Att man som köpare "kryddar" sitt innehåll är inte ovanligt men att säljaren börjar fråga runt är nog inte direkt vanligt.

Att man blir besviken om man lägger högsta bud sen får höra att valt en anna. budgivare. eller att det dyker upp krav som inte fanns innan.
Är ganska naturligt. Men om man inte har för avsikt att sälja till den som vill besiktiga. Var då rakryggad nog och säg det innan budgivningen börjar.

Jag har förlorat många budgivningar, det är inte så roligt eftersom man tyvärr börjar hoppas. Men jag har aldrig förlorat för att säljaren har en egen dold agenda. Det hade gjort mig irriterad Det hör inte till spelets regler.
Har läst dina inlägg men kan inte tolka dem på annat sätt än jag gjort.

Besviken kan man förstås bli. Men från det till att försöka inskränka säljarens fria val av köpare verkar inte friskt. Säljaren behöver inte ens uppge något skäl till att den väljer en specifik köpare.

Huruvida du förlorat på grund av en dold agenda hos säljaren eller inte har du förstås ingen aning om (även om du kanske inte varit högstbjudande). Självklart kan en dold agenda höra till spelets regler, vilka regler är det egentligen som du tänker på? Någon slags hemsnickrad personlig moral?

Att det blir så här på en överhettad marknad ser jag inte som speciellt underligt. Hade det istället varit svårt att hitta kunder så hade köparen haft möjlighet att ställa krav mot säljaren, krav som säljaren kanske inte skulle känna sig bekväm med. Men så är det på en öppen marknad, säljare och köpare måste vara överens för att det skall bli en affär och båda söker för sig en så bra affär som möjligt; med så få problem och överraskningar som det möjligt går.

Deal with it.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja...
tror att jag jag borde skippa det för din skull....

Eller inte....
Men snälla… kom igen nu!

S Serpum skrev:
Besikta är en självklarhet.
Hej.
Det är otroligt att så många tycker det är lustigt att man vill besiktiga ett hus innan man köper det. Vill man köpa ett hus som i regel kostar några miljoner så känns det väl rätt rimligt att man vill ha lite koll på vad det är man köper. Det är ju inte säljaren som betalar precis. Nej enligt mej då är det en självklarhet att vill man besiktiga huset så gör man de. Tack för mej. Heja blåvitt
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det sista steget i "haverist-spelet" är väl att göra en besiktning, dvs försöka så långt som möjligt uppnå sin undersökningsplikt. Om det då framkommer en eller flera omständigheter som innebär att huset inte är värt de pengar som jag har budat så skulle jag överväga om jag trots allt var beredd att gå igenom med köpet, eller om det finns något annat som kan ordnas för att köpet ska kännas bra för mig.
Därefter informera säljaren och ge dem tid att fundera på om vi kan hitta en bra lösning som båda parter blir nöjda med eller så får de gå vidare till budgivare 2.

Så länge jag inte känner budgivare 2 eller anser att felet gränsar till bedrägeri så är det helt upp till budgivare 2 att göra sin undersökning av objektet. Det berör inte mig.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
Även om man "köper in sig" (märkligt uttryck, får besiktningsmannen då två uppdragsgivare, med helt olika intressen?) I säljarens besiktning, vill man kanske komplettera med en besiktning av de delar som är undantagna som t.ex el, ventilation och uppvärmningssystem. Vad skulle säljaren vinna på att vägra de tilläggen? Det känns som att det inte gynnar någon.
Om det visar sig att det finns ett elfel som skulle upptäckts vid en noggrann undersökning, men köparen förnekats den möjligheten - vad gäller då? Innebär inte en sån vägran att säljaren inte uppfyller sin upplysningsplikt?

V videopac skrev:
Finns säkert mycket man kan ha med i annonsen men varför? Nästa gång, fråga mäklaren innan visningen om det är på det viset så slipper du gå på en visning om det är så att det det bestämts i förväg.

Man kan ju också skriva i annonsen att betalning medelst kontanter i en ICA-kasse inte kommer att accepteras...

När mäklaren säger redan vid visningen att säljaren kommer att välja den som inte vill ha en egen besiktning så kan det ju vara så att man redan fått bud från någon spekulant där denne uttryckt att den inte är intresserad av egen besiktning. Då är det väl bra att man får reda på det innan man själv börjar bjuda om det nu är viktigt för en själv.

Har läst dina inlägg men kan inte tolka dem på annat sätt än jag gjort.

Besviken kan man förstås bli. Men från det till att försöka inskränka säljarens fria val av köpare verkar inte friskt. Säljaren behöver inte ens uppge något skäl till att den väljer en specifik köpare.

Huruvida du förlorat på grund av en dold agenda hos säljaren eller inte har du förstås ingen aning om (även om du kanske inte varit högstbjudande). Självklart kan en dold agenda höra till spelets regler, vilka regler är det egentligen som du tänker på? Någon slags hemsnickrad personlig moral?

Att det blir så här på en överhettad marknad ser jag inte som speciellt underligt. Hade det istället varit svårt att hitta kunder så hade köparen haft möjlighet att ställa krav mot säljaren, krav som säljaren kanske inte skulle känna sig bekväm med. Men så är det på en öppen marknad, säljare och köpare måste vara överens för att det skall bli en affär och båda söker för sig en så bra affär som möjligt; med så få problem och överraskningar som det möjligt går.

Deal with it.
Nu verkar din läsförmåga vara ganska urkass.
Men men.
Eller ska du förvrida allting.

Det finns spelregler att följa. Dessa är ännu viktigare i en marknad vi har nu.
Om du inte tycker är intressant så är det ditt problem. Men kom inte och klaga på mig som försöker hålla mig till de spelregler som finns.
Spelet blir så mycket lättare när man håller sig spelreglerna. Att efter budgivningen börja kolla vad buden kan innebära. Ska man ha en extra budgivning där de 3 första får krydda sitt bud ytterligare? Vad är nästa steg?

Ni som nu verkar livrädda för att sälja ett hus där köparen får besiktiga det.
Varför inte då vara rakryggade och se till att eventuell spekulanter får reda på det innan budgivning.

sen får ni helt enkelt ta smällen att risken finns huset inte får maxpris.

Man behöver bara skylta med de regler som är annorlunda i den här budgivningen.

Det är när man läser den här tråden där folk vill ändra spelreglerna lite som det passar allt eftersom det passar.
Man inser är mäklaren måste få en tydligare roll gällande hur budgivningen går till styra upp säljare som inte tror att reglerna gäller dessa. Nu tror jag det funkar hyffsat men jag litar mindre på mäklaren en galna säljare.

har jag förstått allt rätt nu.
som säljare ska man självklart få ändra reglerna både före och under budgivningen och Cherry picking en självklarhet.?

Då ska jag berätta en hemlighet. Även om marknaden ser ut som den gör går inte folk med på vad som helst.
till och med den lilla kiosken vid Kebnekajse måste följa de regler som finns annars handlar man inte där även om konkurrensen är noll. Det gäller även priset.
Även en livsmedelsbutik hade fått slå igen.

Redigerat:
harry73
Skulle en säljare inte låta mig besikta huset och skulle jag trots allt vilja köpa huset, skulle jag vilja att det skrivs in i kontraktet att säljaren inte accepterar att köparen utför en egen besiktning.

Jag vet inte riktigt om det gör en skillnad i en eventuell dolda fel process enligt jordabalken, men det borde i alla fall skrämma säljaren något.
Handlar det om ett köp enligt Köplagen (t ex bostadsrätt), gör en sådan skrivelse i alla fall en stor skillnad, och innebär det i princip att säljaren tar över ansvaret för lägenhetens skick.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Även om man "köper in sig" (märkligt uttryck, får besiktningsmannen då två uppdragsgivare, med helt olika intressen?) I säljarens besiktning, vill man kanske komplettera med en besiktning av de delar som är undantagna som t.ex el, ventilation och uppvärmningssystem. Vad skulle säljaren vinna på att vägra de tilläggen? Det känns som att det inte gynnar någon.
Om det visar sig att det finns ett elfel som skulle upptäckts vid en noggrann undersökning, men köparen förnekats den möjligheten - vad gäller då? Innebär inte en sån vägran att säljaren inte uppfyller sin upplysningsplikt?
vinsten är att risken eller problemet att någon kliver av kontraket minskas.

säljaren har ingen egentlig upplysnings plikt.

Säljaren behöver inte besiktiga huset före köp. Det är bra reklam.
Däremot kan det vara smart att berätta så mycket man vet så man minimerar risken för dolda fel.

Ett tips till er som inte tycker köparen ska få besiktiga (och alla andrs)
tänk på att skriva ner allt ni kommer på om huset, ligger det ett avloppsrör ni inte vart var det går, skriv upp det. alla såna saker. då minskar man risken för att nått dolt fel.
Det handlar om att hålla ryggen fri för framtiden.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Har inte läst alla inlägg så kanske getts svar redan men så här hade jag gjort.

1) Hade aldrig köpt hus utan besiktning. Vi har själv gått miste om hus innan vi fick vårt nuvarande men det var det värt.
2) Det ni egentligen vill komma åt med besiktning är så klart dels att fackman tittat på huset men framförallt en ansvarsförsäkring hos besiktningsmannen där ni kan få ersättning om hen missat något hen inte borde missat. Denna eventuella försäkring är utställd mot beställare, i detta fall säljarna, men ibland kan man som köpare antingen ta över eller köpa denna försäkring. Kan ni ta över denna och besiktningsmannen kommer från något större företag eller är ackrediterad skulle jag också säga att egen besiktning är onödig. Om detta inte är fallet hade jag också haft besiktning som ett absolut krav.
Vad jag vet har det i praktiken varit näst intill omöjligt att få ut något från säljarbesiktares ansvarsförsäkringar. Hur det har varit på köparbesiktarnas sida vet jag inte, men jag har fått för mig att det inte skulle vara lika illa.

Fördelen med att besikta innan är att man minskar risken för ”prutare” det är ju inte rimligt att begära avdrag för sådant som var känt vid budgivningen. Så visst finns det en fördel med säljarbesiktning.

Jag tycker att diskussionen har blivit märklig. De flesta som säljer ett hus vill ha en snabb och smidig affär med så högt pris som möjligt. Det finns andra faktorer än priset som påverkar. Det kan vara tillträdesdagen, köparens banklöften eller ej, följdkrav av olika slag från köparen. Om det finns en tekniskt kompetent köpare som kan slå till snabbt kan detta vara en fördel. Senast vi sålde så hade vi högsta bud från en köpare där det visade sig att köparen hade en internetbank där inte löften var klara. Det skulle fixas på en dag, två dagar men det drog ut på tiden. Vi vet inte varför, förklaringen var krånglig bank, men det kan ha varit problem med köparen. Mäklaren tog då kontakt med nummer två som dagen därpå skulle skriva kontrakt på ett annat hus, men hellre tog vårt hus om vi slog till direkt. På dagen bestämde vi då att gå vidare med budgivare nummer två. Sådana här faktorer spelar roll.
Flertalet säljare tycker säkert att det är ok med en köparbesiktning om det inte drar ut på tiden men föredrar troligen en marginellt lägre nivå om det går snabbare. Risken är alltid uppenbar att andra intresserade köpare hoppar av om det tar tid. Så här är det tyvärr på heta marknader, och det missgynnar köpare som inte har egen kompetens eller är villiga att ta stora risker. Om man är en sådan köpare får man acceptera att det kan ta längre tid, men förr eller senare kommer en bra möjlighet.

• Gilla
magost77 och 5 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Jag tycker att diskussionen har blivit märklig. De flesta som säljer ett hus vill ha en snabb och smidig affär med så högt pris som möjligt. Det finns andra faktorer än priset som påverkar. Det kan vara tillträdesdagen, köparens banklöften eller ej, följdkrav av olika slag från köparen. Om det finns en tekniskt kompetent köpare som kan slå till snabbt kan detta vara en fördel. Senast vi sålde så hade vi högsta bud från en köpare där det visade sig att köparen hade en internetbank där inte löften var klara. Det skulle fixas på en dag, två dagar men det drog ut på tiden. Vi vet inte varför, förklaringen var krånglig bank, men det kan ha varit problem med köparen. Mäklaren tog då kontakt med nummer två som dagen därpå skulle skriva kontrakt på ett annat hus, men hellre tog vårt hus om vi slog till direkt. På dagen bestämde vi då att gå vidare med budgivare nummer två. Sådana här faktorer spelar roll.
Flertalet säljare tycker säkert att det är ok med en köparbesiktning om det inte drar ut på tiden men föredrar troligen en marginellt lägre nivå om det går snabbare. Risken är alltid uppenbar att andra intresserade köpare hoppar av om det tar tid. Så här är det tyvärr på heta marknader, och det missgynnar köpare som inte har egen kompetens eller är villiga att ta stora risker. Om man är en sådan köpare får man acceptera att det kan ta längre tid, men förr eller senare kommer en bra möjlighet.
Om nu marknaden är het bör det ju gå bra att hitta en ny köpare om någon drar sig ur.

F FGLIN skrev:
Om nu marknaden är het bör det ju gå bra att hitta en ny köpare om någon drar sig ur.
Det kan vara så, men det kan även ge problem. En del säljare har andra åtaganden och värderar därför en snabb affär. I vårt fall var det ett fritidshus där sommaren gick mot slutet, vid en försening hade vi nog fått vänta till nästa år. Det finns en risk att ett hus där köpare hoppar av ses som ett problemhus nästa gång det kommer på marknaden med minskat intresse. En annan risk är externa händelser som påverkar marknaden neråt, som räntehöjningar, politisk oro med mera. Därför värderar en försiktig säljare en snabb affär.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det kan vara så, men det kan även ge problem. En del säljare har andra åtaganden och värderar därför en snabb affär. I vårt fall var det ett fritidshus där sommaren gick mot slutet, vid en försening hade vi nog fått vänta till nästa år. Det finns en risk att ett hus där köpare hoppar av ses som ett problemhus nästa gång det kommer på marknaden med minskat intresse. En annan risk är externa händelser som påverkar marknaden neråt, som räntehöjningar, politisk oro med mera. Därför värderar en försiktig säljare en snabb affär.
Det handlar lite om vad det är för ett hus åxå. Är det ett hus man tänker totalrenovera så spelar det kanske ingen roll, men är det ett hus som kanske har några år på sig så kanske man vill ha en besiktning. Har själv totalrenoverat 2 st hus till mina barn och där hade inte någon besiktning gjort någon nytta.
Har man någon rätt kunnig med sig på visningen så kan man oftast se om huset mår bra. Heja blåvitt.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Det handlar lite om vad det är för ett hus åxå. Är det ett hus man tänker totalrenovera så spelar det kanske ingen roll, men är det ett hus som kanske har några år på sig så kanske man vill ha en besiktning. Har själv totalrenoverat 2 st hus till mina barn och där hade inte någon besiktning gjort någon nytta.
Har man någon rätt kunnig med sig på visningen så kan man oftast se om huset mår bra. Heja blåvitt.
Instämmer utan i sista meningen, det finns bättre lag som Stockholms stolthet!

• Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.