P
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga

• Gilla
PeterBubblare och 12 till
  • Laddar…
Till att börja med så skulle jag inte ta upp min önskan om besiktning (klausul), förrän det är dags att skriva kontrakt. Det är normalt att man har en sådan klausul, därmed inte något konstigt villkor för mitt bud.
Om säljarna inte vill gå med på en bes. klausul, så får de vara tydliga med det i objektbeskrivningen INNAN jag ens tittar på huset. Finns en sådan tydlighet, så måste jag givetvis vara tydlig med att mina bud är villkorade mot besiktning.
Sedan om man sitter där på kontraktsskrivningen och ifrågasätter varför mäklaren inte skrivit in den självklara klausulen, då kan det vara bra att ha ett oberoende vittne med.
Om det verkligen är så att säljaren på eget bevåg nekar en bes. klausul så gör mäklaren inte fel. Men mäklaren är skyldig att försöka få dig som köpare att fullfölja din undersökningsplikt. Börjar mäklaren att prata mot besiktning, så kan det vara läge att prata om fastighetsmäklarinspektionen. En anmälan dit kan få mäklaren avstängd.
I slutänden blir det en förhandling med säljaren. Men är det verkligen säljaren som på eget bevåg nekar besiktning, så skulle jag välja ett annat hus.

• Gilla
Makkan1234 och 101 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Till att börja med så skulle jag inte ta upp min önskan om besiktning (klausul), förrän det är dags att skriva kontrakt. Det är normalt att man har en sådan klausul, därmed inte något konstigt villkor för mitt bud.
Om säljarna inte vill gå med på en bes. klausul, så får de vara tydliga med det i objektbeskrivningen INNAN jag ens tittar på huset. Finns en sådan tydlighet, så måste jag givetvis vara tydlig med att mina bud är villkorade mot besiktning.
Sedan om man sitter där på kontraktsskrivningen och ifrågasätter varför mäklaren inte skrivit in den självklara klausulen, då kan det vara bra att ha ett oberoende vittne med.
Om det verkligen är så att säljaren på eget bevåg nekar en bes. klausul så gör mäklaren inte fel. Men mäklaren är skyldig att försöka få dig som köpare att fullfölja din undersökningsplikt. Börjar mäklaren att prata mot besiktning, så kan det vara läge att prata om fastighetsmäklarinspektionen. En anmälan dit kan få mäklaren avstängd.
I slutänden blir det en förhandling med säljaren. Men är det verkligen säljaren som på eget bevåg nekar besiktning, så skulle jag välja ett annat hus.
Tack för bra svar! Har aldrig sett någon objektsbeskrivning där säljaren vägrar en besiktningsklausul (det skulle ju verkligen ge sken av att man har saker att dölja) så som du säger är det nog bäst att ta upp när man väl sitter där och skriver.

Har dock hört mig för bland bekanta som köpt hus och INGET köpekontrakt har innehållit en besiktningsklausul per default

• Gilla
AWJJ och 4 till
  • Laddar…
V
H hempularen skrev:
Varför skall de framgå i prospektet?
Finns ingen skyldighet till de.
Varför skall säljaren få med på bes klausul?
Finns ingen skyldighet till det.
Varför tramsa med anmälningar mot mäklaren?
Intressera dig inte för huset om villkoren inte passar.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Etnoy och 46 till
  • Laddar…
Jag förstår varför säljare inte vill ha en besiktningsklausul. Innebär en osäkerhet för säljaren och den presumtiva köparen kan utan vidare dra sig ur.

Säljarens besiktning är ju tyvärr inte vatten värd. Har man då inte koll på läget blir det en svår sits.

• Gilla
Mazdarune och 20 till
  • Laddar…
P
V Villaägarenr1 skrev:
Med den logiken kan ju ingen köpa hus om man inte är väldigt duktig på att granska alla detaljer själv. Och även om man är duktig, när ska man hinna med det? På en 30 minuters visning? Lagen säger ju klart och tydligt att köparen har undersökningsplikt samtidigt som nästan alla säljare vägrar låta köpare undersöka huset.

• Gilla
Heidina och 36 till
  • Laddar…
Vem säger att du inte får vara där längre än 30 min? Är man intresserad så kollar man.. även om du besiktigar så är det ändå DIN undersökningsplikt vilket inte förändras om du så tar in 10 besiktningsmän.. Sen är det ju så att det så säljaren som dikterar villkoren för köpet och inte köparen. Tyvärr får man leva med det eller anpassa sig till säljarens villkor :D

• Gilla
  • Wow
johel572 och 8 till
  • Laddar…
P
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Vem säger att du inte får vara där längre än 30 min? Är man intresserad så kollar man.. även om du besiktigar så är det ändå DIN undersökningsplikt vilket inte förändras om du så tar in 10 besiktningsmän.. Sen är det ju så att det så säljaren som dikterar villkoren för köpet och inte köparen. Tyvärr får man leva med det eller anpassa sig till säljarens villkor :D
Mäklaren säger att "nu är visningen över" när visningen är över. Hen är alltid ytterst ovillig att låta en vara kvar några timmar och gå igenom varje vrå. Det kanske funkar ute på landet när man bara har 1-2 spekulanter men så fungerar inte Stockholm

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
MiTi och 14 till
  • Laddar…
Jag har aldrig stött på en mäklare som kört ut mig om jag förklarat att jag är väldigt intresserad men vill kolla överallt. Det är ju som sagt ett tjänstefel om denna gör så.. Sen tar det inte flera timmar att gå över en fastighet av normal storlek. Man måste ju inte inspektera varje skruv.. Men det låter lite som du är bitter över att inte få göra saken på ditt sätt.. Som jag skrev tidigare det är säljaren som sätter villkoren, precis som alla andra affärer du gör. Den dagen du ska sälja så får du också bestämma (y)

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
gww och 18 till
  • Laddar…
P
Jag har aldrig stött på en mäklare som kört ut mig om jag förklarat att jag är väldigt intresserad men vill kolla överallt. Det är ju som sagt ett tjänstefel om denna gör så.. Sen tar det inte flera timmar att gå över en fastighet av normal storlek. Man måste ju inte inspektera varje skruv.. Men det låter lite som du är bitter över att inte få göra saken på ditt sätt.. Som jag skrev tidigare det är säljaren som sätter villkoren, precis som alla andra affärer du gör. Den dagen du ska sälja så får du också bestämma (y)
Nej absolut inte bitter. Men du kanske inte köper hus i Sthlm heller? Går man på ett hus med väldigt få intressenter (ovanligt) är mäklaren generellt mer medgörlig. Annars är visningarna som längst runt 45 minuter och sen säger mäklarna att de inte har tid med mer än så.

Och som sagt, en regelrätt besiktning där man får gå igenom grund, vind etc är de extremt motvilliga runt

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Nä det stämmer, jag har inte köpt någon fastighet i Sthlm men flera i GBG. Men det finns inget som hindrar dig att gå upp på taket, vinden ner i källare och krypgrund. Det är ju bara att krypa runt på visningen. Men känner man sig inte säker på att kolla själv så får du nog vänta tills du antingen hittar en fastighet som är besiktigad enligt din önskan eller att du får igenom din egen besiktning.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Nej det är just det, OM villkoren inte passar så är jag inte intresserad. OM säljaren då kommer med udda krav vid kontrkatskrivningen, så är säljaren uppenbarligen inte intresserad av att sälja. MEN mäklaren får enl. lag inte driva köparen att köpa utan besiktning.

OM det verkligen är säljaren som på eget bevåg ställer sig negativ till besiktning, så är det inte så mycket att göra. Men MÄKLAREN får inte driva den linjen.

Och mäklare som bryter mot regelverket bör rensas bort. Vilket kan ske genom en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen.

Det finns givetvis ingen skyldighet att säljaren skall vara tydlig med sina villkor i objektbeskrivningen, men då får säljaren också finna sig i att jag som köpare ställer krav på att normala villkor skall gälla för köpet. Blir det strul vid konrkatskrivningen, med risk att budgivningen måste tas om. så beror det på att säljaren ställer udda krav, inet jag som spekulant.

• Gilla
gww och 44 till
  • Laddar…
P
Nä det stämmer, jag har inte köpt någon fastighet i Sthlm men flera i GBG. Men det finns inget som hindrar dig att gå upp på taket, vinden ner i källare och krypgrund. Det är ju bara att krypa runt på visningen. Men känner man sig inte säker på att kolla själv så får du nog vänta tills du antingen hittar en fastighet som är besiktigad enligt din önskan eller att du får igenom din egen besiktning.
Jo men även om det går så är det otroligt svårt att hinna med detta på max 45 minuter. Man behöver ju också fuktmätare och annan utrustning med sig för att göra en bra bedömning. Finns ju en massa annat man vill kolla på huset, tomten etc.

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att det är säljaren som på eget bevåg "vägrar besiktning" utan det är mäklaren som inte är intresserad av att köparen arrangerar en egen besiktning och därför driver säljaren och affären åt det hållet.

Mäklaren vill förmedla en säljarbesiktning, för det får han provision på.
Mäklaren vill lägga så lite arbete som möjligt på affären, och en besiktning av köparen tar tid.
Mäklaren vill ha ett snabbt och säkert avslut, för att lägga så lite arbete som möjligt på varje affär, och därför ingen besklausul som ger köparen möjlighet att dra sig ur.
Mäklaren vill inte lägga ner arbetet med nyckelhantering osv runt en besiktning av köparen, därför argumenterar han mot den.

En besiktning på uppdrag av säljaren är en del av marknadsföringen, och har ett begränsat värde för köparen. De jag sett har varit ganska så ytliga. Just att uppdraget att besikta kommer från säljaren i ett annat syfte än att köparen ska kunna uppfylla sin undersökningsplikt gör att den i mina ögon får ett begränsat värde för denne.

Som någon redan skrev, mäklaren får inte driva linjen att köparen inte ska anordna en egen besiktning. Mäklare som gör detta ska anmälas och städas bort.

• Gilla
  • Älska
gww och 28 till
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har svårt att tro att det är säljaren som på eget bevåg "vägrar besiktning" utan det är mäklaren som inte är intresserad av att köparen arrangerar en egen besiktning och därför driver säljaren och affären åt det hållet.

Mäklaren vill förmedla en säljarbesiktning, för det får han provision på.
Mäklaren vill lägga så lite arbete som möjligt på affären, och en besiktning av köparen tar tid.
Mäklaren vill ha ett snabbt och säkert avslut, för att lägga så lite arbete som möjligt på varje affär, och därför ingen besklausul som ger köparen möjlighet att dra sig ur.
Mäklaren vill inte lägga ner arbetet med nyckelhantering osv runt en besiktning av köparen, därför argumenterar han mot den.

En besiktning på uppdrag av säljaren är en del av marknadsföringen, och har ett begränsat värde för köparen. De jag sett har varit ganska så ytliga. Just att uppdraget att besikta kommer från säljaren i ett annat syfte än att köparen ska kunna uppfylla sin undersökningsplikt gör att den i mina ögon får ett begränsat värde för denne.

Som någon redan skrev, mäklaren får inte driva linjen att köparen inte ska anordna en egen besiktning. Mäklare som gör detta ska anmälas och städas bort.
Sant. Flera säljares besiktningsprotokoll jag granskar har ett flertal punkter son säger "gick inte att besiktiga" "eller utredning krävs". Men jag som köpare får inte utreda. Detta i känsliga partier som tak, grund etc

• Gilla
gww och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.