120 675 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ingen verkar nappa på tanken att säljare som inte vill tillåta köparna att utföra en egen besiktning ska skriva det i annonsen.
Kan det vara så att säljarna gärna ser att vi som vill genomföra en egen besiktning ska komma på visning för att andra ska se hur många som är intresserade och de ser gärna att vi lägger bud för att trissa upp slutpriset, men köpa får vi inte.
Det enda rätta borde ju vara att alla bud från budgivare stryks när det framkommer att säljaren inte vill låta oss besiktiga. Då kan de kvarvarande budgivarnas se om de trissats upp onödigt högt.
Säljaren får en smidig affär, precis som önskat, men kanske ett lägre slutpris, men det var ju acceptabelt?
Kan det vara så att säljarna gärna ser att vi som vill genomföra en egen besiktning ska komma på visning för att andra ska se hur många som är intresserade och de ser gärna att vi lägger bud för att trissa upp slutpriset, men köpa får vi inte.
Det enda rätta borde ju vara att alla bud från budgivare stryks när det framkommer att säljaren inte vill låta oss besiktiga. Då kan de kvarvarande budgivarnas se om de trissats upp onödigt högt.
Säljaren får en smidig affär, precis som önskat, men kanske ett lägre slutpris, men det var ju acceptabelt?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Svaret är att man gjorde om skrivelsen om när man får hoppa av då det inte fungerade. Det är bättre som det är nu.G Greger_08 skrev:
att ta in offerter hjälper inte om säljaren inte vill godkänna avhoppet. För då kommer denne hitta en offert som visar andra siffror.
samt diskussionen vad som ska ingå
Det finns en anledning till varför.gjorde.om paragrafen, för att den helt enkelt inte fungerade.
Att den nya modellen med öppet köp skulle bara sämre det har jag inte hört något om.
Mem visst förekommer det folk som utnyttjar den nya modellen. Men den är bättre ändå.
Det finns folk till allt. köpare som försöker lura till sig pengar genom dolda fel. De hoppas på en förlikning. Många blir livrädda och går med på allt. Detta handlar om att köparen hittar på någon.
Detta slipper du inte även om man tog bort möjligheten helt att kliva av
Ur min synvinkel så handlar det inte om att en eventuell köpare inte får köpa om de vill ha en egen besiktning, utan det är en fråga om helhetsbilden. Skiljer de 10000kr efter en budgivning mellan en köpare som är villig nöja sig med min säljarbesiktning och en som vill göra en egen så väljer jag helt klart den förra eftersom det är en mindre risk för mig. Om båda vill göra en egen så är det en helt annan situation.Fairlane skrev:
Ingen verkar nappa på tanken att säljare som inte vill tillåta köparna att utföra en egen besiktning ska skriva det i annonsen.
Så är det. Men det kan ändå bli problem på heta marknader med snabba beslut. Det tar tid att boka, genomföra och utvärdera besiktning, kanske upp til ett par veckor. Om köparen då vill pruta och säljaren väljer att gå till andra spekulanter riskerar säljaren att dessa gått vidare på annat håll. Det finns också en misstanke om något konstigt när köpare hoppat av, så säljaren löper en risk att även andra spekulanter vill pruta. Om säljaren har en tidsbegränsning kan det bli knepigt.C cpalm skrev:Det vissa kanske missar är att det med besiktningsklausul är helt upp till säljaren om man vill acceptera prutning eller inte. Klausulen ger endast köparen rätt att låta köpet återgå, så en säljare kan också pressa en prutare ganska hårt genom att säga att då får du i så fall kliva av så säljer jag till nästa spekulant på listan.
När vi bokade vår säljbesikning så var det 3-4v väntetidK klimt skrev:Så är det. Men det kan ändå bli problem på heta marknader med snabba beslut. Det tar tid att boka, genomföra och utvärdera besiktning, kanske upp til ett par veckor. Om köparen då vill pruta och säljaren väljer att gå till andra spekulanter riskerar säljaren att dessa gått vidare på annat håll. Det finns också en misstanke om något konstigt när köpare hoppat av, så säljaren löper en risk att även andra spekulanter vill pruta. Om säljaren har en tidsbegränsning kan det bli knepigt.
Som köpare vill man besikta och det gjorde jag också 2008 då jag köpte ett hus.
Jag vet inte hur det ser ut dör jag bor nu om det är vanligt med snabba affärer.
Men skulle jag sälja idag så skulle jag lätt klra med försäkring mot dolda fel eller friskrivningsklausul.
Orka mer petiga köpare och folk som tror dom ska ha "10år garanti" på allt
Jag vet inte hur det ser ut dör jag bor nu om det är vanligt med snabba affärer.
Men skulle jag sälja idag så skulle jag lätt klra med försäkring mot dolda fel eller friskrivningsklausul.
Orka mer petiga köpare och folk som tror dom ska ha "10år garanti" på allt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det finns nog båda sidor.N noone70 skrev:Ur min synvinkel så handlar det inte om att en eventuell köpare inte får köpa om de vill ha en egen besiktning, utan det är en fråga om helhetsbilden. Skiljer de 10000kr efter en budgivning mellan en köpare som är villig nöja sig med min säljarbesiktning och en som vill göra en egen så väljer jag helt klart den förra eftersom det är en mindre risk för mig. Om båda vill göra en egen så är det en helt annan situation.
Dels finns det flera som skrivit i tråden att de inte kommer tillåta en köpare en besiktningsklausul om de ska sälja. De kan ju direkt skriva det i annonsen.
Sen har vi den andra varianten, den du beskriver här. Jag råkade själv ut för den och släppte det helt bara. Skulle jag hamna i samma situation idag skulle jag säga att alla mina bud stryks om jag inte får besiktiga. Då får säljaren sälja till tvåan om de vill, och de får enas om ett pris, men med mina bud strukna så kommer budgivningslistans 4-5 högsta bud vara från samma budgivare, så risken finns ju att de inte vill vara med till det beloppet heller då de i praktiken bjudit över sig själva..
Så kan man ju tänka. Jag hade velat få så bra betalt som möjligt för mitt hus och genom att vägra en köpare besiktning så försvinner många seriösa köpare.T TheGame skrev:Som köpare vill man besikta och det gjorde jag också 2008 då jag köpte ett hus.
Orka mer petiga köpare och folk som tror dom ska ha "10år garanti" på allt![]()
anekdotiskt så är de flesta av mina kompisar som har problem med sina hus (och kontakt med säljaren) de som inte gjort en egen besiktning. så är det ro och smidig affär du vill ha så är ju en köparbesiktning att föredra så att båda parter vet vad man avtalat om.
Så lång tid har man som köpare normalt inte på sig. Brukar vara 10-14 dagar. Sen får man omförhandla om man inte får tag på en besiktningman inom den fristen. Men jag antar att besiktningsmännen prioriterar köparbesiktningar där tidspressen är större. En säljbesikning är ju inte "akut" på samma sätt.N noone70 skrev:
Jag tror tankesättet här är att "om jag dikterar alla villkor och ger mig själv alla fördelar och motparten alla nackdelar så maximerar jag min vinst". En väldigt naiv förhandlingstaktik, som dock ändå kan vara framgångsrik i en del sammanhang. Känns ju även igen från näringslivet.Fairlane skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 304 inlägg
Det här med säljarbesiktningar är en följd av 2011 års fastighetsmäklarlag och att man då lättade på förbudet för mäklare att tillhandahålla kringtjänster. Alla som jämför med mer än tio år gamla försäljningar jämför därför med en annan tid. De nya kringtjänsterna har också tagit tid på sig att etablera sig, så även fem–tio år gamla försäljningar kan nog sägas vara enligt äldre tradition.
Och även om jag själv ser säljarbesiktningar och nekade besiktningsklausuler som ett otyg så har jag svårt att se hur vi kan bli av med dem. De har en rätt rejäl uppsida för säljaren och en mindre uppenbar nedsida för köparen.
Det vore intressant att höra från någon av mäklarna som läser och skriver här hur mycket de tjänar på att förmedla besiktningar, stylingtjänster och liknande. Jag kan tänka mig att det är rätt lite, och att uppsidan för mäklarna främst är en enkel affär med mindre risk för omtag.
Och även om jag själv ser säljarbesiktningar och nekade besiktningsklausuler som ett otyg så har jag svårt att se hur vi kan bli av med dem. De har en rätt rejäl uppsida för säljaren och en mindre uppenbar nedsida för köparen.
Det vore intressant att höra från någon av mäklarna som läser och skriver här hur mycket de tjänar på att förmedla besiktningar, stylingtjänster och liknande. Jag kan tänka mig att det är rätt lite, och att uppsidan för mäklarna främst är en enkel affär med mindre risk för omtag.
Med vad det verkar så verkar det som så att man får rätt bra betalt även fast man inte tillåter köpare besikta.Viktor.J skrev:
Så kan man ju tänka. Jag hade velat få så bra betalt som möjligt för mitt hus och genom att vägra en köpare besiktning så försvinner många seriösa köpare.
anekdotiskt så är de flesta av mina kompisar som har problem med sina hus (och kontakt med säljaren) de som inte gjort en egen besiktning. så är det ro och smidig affär du vill ha så är ju en köparbesiktning att föredra så att båda parter vet vad man avtalat om.
Som sagt det verkar ju vara mer negativt om dom drar sig ur och man måste utannonserat på nytt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det var segt. Minns inte hur lång tid det tog för oss med säljarbesiktningen, men köparbesiktning gick betydligt fortare, det minns jag. Förra huset så skrev vi kontrakt precis vid påsk, vilket gjorde det lite lurigare att hitta en besiktningsman, men vi hade besiktigat inom 2 veckor.N noone70 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, man får rätt bra betalt ändå, då det finns de som köper ändå.T TheGame skrev:
Det skulle dock vara intressant att se om det påverkades ifall säljaren var tydlig redan från start med förutsättningen "ingen köparbesiktning". Det skulle innebära att några som idag åker på visningen och lägger ett bud inte skulle göra det. Är det två som budar mot varann, varav en absolut vill besiktiga själv så skulle priset påverkas väsentligt, men det är svårt att säga exakt för det kan ju komma någon annan istället. Jag är rätt övertygad om att slutpriset skulle bli lägre, kanske ganska mycket lägre om man inte utnyttjade de spekulanter vars krav man ändå inte kommer acceptera.