29 814 läst ·
79 svar
30k läst
79 svar
Säkringen går när vi startar ugnen
min man tog gamla kontakten och min morbror som är gammal elektriker satte på den på ugnssladden, vi installerade inte den förrän tio dagar senare ungefär. Vi ska kolla proppen i helgen när ingen av oss jobbar och vi kan lyfta ut ugnen tillsammans. Uttaget får vi också kolla. Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn och har egen säkring så finns det inget sätt att koppla in och kolla den med något annat för att se om den går ändå. Men jag antar att säljaren hade berättat om spisen inte fungerade när hon sålde lägenheten.Emma242 skrev:Det framgår inte riktigt vem det var som tog den gamla kontakten och satte på ugnen ni har nu. Var det ni eller elektrikern? Jag skulle börja i den änden att felsöka. 1. Hur ledarna är kopplade i spisen, 2. är sladden hel? 3. Hur ledarna är kopplade i stickproppen, 4. Hur ledarna är kopplade i uttaget. Är allt OK där är det antagligen fel på spisen. Om det vore något fel mellan uttaget och säkringen så borde väl säkringen lösa ut hela tiden, med eller utan ugn.
Hej! Vi hade ett liknande problem. Dock var vår ugn gammal och välanvänd. Men i vårt fall var det fel på ett av värmelementen. Prova att köra enbart övervärme eller enbart undervärme och se om proppen går i båda fallen.
Bara så ni ska kunna utesluta alla möjligheter
Bara så ni ska kunna utesluta alla möjligheter
Kom ihåg att ta bilder på allt, hur sladden är kopplad i spisen och kontakten, om det finns något skylt där det står något om volt och L1, N eller liknande och även hur det ser ut i uttaget. Lägg sedan upp bilderna här, så kan du nog få bra hjälp.A annicka__22 skrev:min man tog gamla kontakten och min morbror som är gammal elektriker satte på den på ugnssladden, vi installerade inte den förrän tio dagar senare ungefär. Vi ska kolla proppen i helgen när ingen av oss jobbar och vi kan lyfta ut ugnen tillsammans. Uttaget får vi också kolla. Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn och har egen säkring så finns det inget sätt att koppla in och kolla den med något annat för att se om den går ändå. Men jag antar att säljaren hade berättat om spisen inte fungerade när hon sålde lägenheten.
Tack, vet det innerst inne också, men när listan växer sig lång med allt som gått fel och pengarna är slut, så känns det lite hopplöst! Nu har vi dessutom problem med en vvs kille som debiterat dubbelt vad han sa att han skulle för inkopplingen av gashällen vi egentligen inte ville ha, och måste ta itu med det. Har byggt och renoverat 90% av allt ensam parallellt med heltidsarbete och var stolt över resultatet, men så visar det sig även efter slutförandet att så mycket fortfarande är fel. Trist! men tack för pepptalketAlti skrev:
Aha, det är ni som har en högljudd köksfläkt.
Jag har bara renoverat en lägenhet och känner igen många av era problem från mina egna erfarenheter. Allt kommer att lösa sig! Det tar bara lite tid, och kan bli dyrt om man inte vet från början exakt vad som behöver göras. Läropengar för ett lyckligare liv lite senare. Och som sagt: Allt kommer att lösa sig!
Tack! Ska göra det, men kan först till helgen, jag och min man jobbar om varandra med olika skift denna veckan och el är väl det enda jag helt låter vara om jag är ensam. Men ska ta bilder på uttaget med avskruvat lock, och likaså kontakten, samt prova några tips här inne, låg värme, bara övervärme etc. Ugnen är ju ny och under garanti ftån IKEA så är det fel på den kan jag få en ny, men är det elen mellan uttag och proppskåp som är fel så får vi leva utan ugn vilket är tråkigt för jag bakar mycket..Emma242 skrev:
Hejsan!
Jag hade ett liknande problem med 2 ugnar från IKEA, så jag kontakta en elektriker. Han sa att man måste koppla förbi säkringen och bränna ut olja/fett på högsta värme på både över- och undervärme i en timme.
Sen kopplade han båda i säkringarna igen och de har funkade sedan dess.
Jag hade ett liknande problem med 2 ugnar från IKEA, så jag kontakta en elektriker. Han sa att man måste koppla förbi säkringen och bränna ut olja/fett på högsta värme på både över- och undervärme i en timme.
Sen kopplade han båda i säkringarna igen och de har funkade sedan dess.
Det där låter inte sunt, du menar kanske jordfelsbrytare och inte säkring?.alexander skrev:
Om en ugn drar så mycket att säkringen smäller omedelbart så skulle jag definitivt inte koppla in den utan säkring, då bedömer jag att det med hyfsad sannolikhet finns ett fel som kan leda till brand och/eller personskada.
Hej
jag har en egen fråga i detta sammanhang. Jag läste "Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn" och kunde se på bilden att kontakten ser väldigt annorlunda ut mot vad jag sett förr. Är detta nån ny standard för inkoppling? (nån som vet?)
Eller var det någon sorts nödlösning? (just i detta fall)
jag har en egen fråga i detta sammanhang. Jag läste "Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn" och kunde se på bilden att kontakten ser väldigt annorlunda ut mot vad jag sett förr. Är detta nån ny standard för inkoppling? (nån som vet?)
Eller var det någon sorts nödlösning? (just i detta fall)
Såklart var det så. Ignorera hela mitt meddelande. Kan man skylla på att det nästan är helg?A alfista skrev:
Redigerat:
Nu har vi en bild på proppskåpet. Men frågan kvarstår. Var det spissäkringen eller jordfelsbrytaren som löste? Jordfelsbrytaren är prylen till vänster om spissäkringen på bilden.
Sedan har vi nästa fråga. Löste säkringen (eller jordfelsbrytaren) när du kopplade in ugnen eller när du startade den?
Svaret på dessa frågor kan hålla svaret på om någon kopplat fel eller om ugnen är trasig.
Kanske har du inte fått hela förklaringen från elektrikern. Men det bör påpekas att det visst går att ansluta en induktionshäll till enfas. Men om gashällen redan är på plats är kanske den frågan överspelad.
Sedan har vi nästa fråga. Löste säkringen (eller jordfelsbrytaren) när du kopplade in ugnen eller när du startade den?
Svaret på dessa frågor kan hålla svaret på om någon kopplat fel eller om ugnen är trasig.
Kanske har du inte fått hela förklaringen från elektrikern. Men det bör påpekas att det visst går att ansluta en induktionshäll till enfas. Men om gashällen redan är på plats är kanske den frågan överspelad.
Om du studerar bilden på säkringarna ser du att det är spissäkringen som löst ut och inte jfb.A Avemo skrev:Nu har vi en bild på proppskåpet. Men frågan kvarstår. Var det spissäkringen eller jordfelsbrytaren som löste? Jordfelsbrytaren är prylen till vänster om spissäkringen på bilden.
Det går att bygga ut centralen så att du kan ha ytterligare en fas till hällen. Vad har ni för huvudsäkring?A annicka__22 skrev:Hej! Har renoverat köket i nya lägenheten och förutom allt annat som gått åt skogen så upptäckte vi igår dessutom att säkringen till inbyggnadsugnen går direkt när vi sätter igång den. Ugnen är ny (MATTRADITION från IKEA) och säkringen är 16 amp, inget annat är inkopplat på den då vi tvingades skaffa gashäll istället för induktion då det bara var en- fas i uttaget. När vi köpte lägenheten fanns det en nyare spis på plats med ugn och keramisk häll, provade aldrig den innan vi sålde den och bytte men utgår från att den fungerade. Vi har provat att byta säkringen men samma sak händer. Enligt ugnens specifikationer ska den fungera med så lite som en 13 amp säkring. Hjälp!
Den missade jag. Men var det när spisen kopplades in eller slogs på som säkringen löste? I det förra fallet kan det vara et fel på anslutningen. I det senare fallet måste det nästan vara fel på ugnen.Grizzlybjörnen123 skrev:
Var ser det ut som att det är tre faser?Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ju mycket gissningar här nu. Men om man antar att elektrikern visste vad han talade om så kan man väl lita på att det är enfas. Vidare finns det en märkning med 2,5mm². Om det syftar på stigaren så lär det vara 16A huvudsäkring. Och om det stämmer är jag beredd att hålla med om att det inte är en bra idé med elspis.