A annicka__22 skrev:
Han sa att jag kunde koppla antingen induktionshällen men att den skulle vara långsam, eller ugnen. Men inte båda två. Var tvungen att ha gas i vilket fall, eller köpa en kombispis, men jag hade redan köpt bänksskivan och byggt in skåpen och hade nyss sålt spisen som stod där innan.
Ja du kan nog inte köra boost funktion på 1-fas direkt, kanske på 1 platta men hällen hade ju kunnat gå att köra iaf.
 
A annicka__22 skrev:
Det var den som fanns inkopplad, vet inte varför, elektrikern var förbryllad och min morbror hade aldrig sett en sådan tidigare
Men.. nu skämtar du va? :(
 
Det norska uttaget har använts till enfas spis i brist på annat; ett perilex blir fel med bara en fas och tål bara 16 A (ja det finns 25 men det är ännu ovanligare) och ett vanligt uttag tål inte 20-25 A. Alternativet är ett blått CEE men det får inte plats bakom spisen.
Det har diskuterats och varit lite till och från om det norska är tillåtet i Sverige, hur det är nu vet jag inte på raken.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det går att bygga ut centralen så att du kan ha ytterligare en fas till hällen. Vad har ni för huvudsäkring?
När jag ringde vaktmästaren så sa han att vi har stigarledning och något om att jag inte kan installera tre faser utan att det påverkar grannarna ovanför och då var vi tvungna att ta dit EON och mäta. Plus att vi inte hade råd att göra allt detta
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
jag har en egen fråga i detta sammanhang. Jag läste "Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn" och kunde se på bilden att kontakten ser väldigt annorlunda ut mot vad jag sett förr. Är detta nån ny standard för inkoppling? (nån som vet?)
Eller var det någon sorts nödlösning? (just i detta fall)

Det är en supervanlig standard i lägenheter. Norwesco spisuttag 2-pol 1-fas. Inga konstigheter och har funnits länge.


https://www.elbutik.se/product.html...ZRVxAD5MRy9ZBNVWtn0P792ZmMFXo74hoCtEUQAvD_BwE
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Utan att vara helt säker då bilden är suddig när man zoomar ser det ut som att det är 3 faser in och är det så förstår jag inte varför man inte kan ha en glaskeramikhäll.

Vad är det för elektriker ni anlitat?
Han sa att det gick och att han kunde byta elskåp och dra el till köket, vi hade inte pengar till det, och pga stigarledningar så sa styrelsen att jag inte kunde dra tre fas till köket utan utredning och mätningar av EON.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det norska uttaget har använts till enfas spis i brist på annat; ett perilex blir fel med bara en fas och tål bara 16 A (ja det finns 25 men det är ännu ovanligare) och ett vanligt uttag tål inte 20-25 A. Alternativet är ett blått CEE men det får inte plats bakom spisen.
Det har diskuterats och varit lite till och från om det norska är tillåtet i Sverige, hur det är nu vet jag inte på raken.
Det är tillåtet och sätts inte upp i brist på annat, inte vad jag har hört iaf.:thinking:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Det är tillåtet och sätts inte upp i brist på annat, inte vad jag har hört iaf.:thinking:
Uttrycket "i brist på annat" ska uppfattas som att det är det som finns för enfasspis.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Uttaget som ni nu har till ugnen är ju använt till en spis innan. Elektrikern hade enkelt kunnat kolla vad det är för storlek på ledarna till det uttaget och koppla in hällen till den matningen om det är lämpligt och så dra fram en ny matning (om det inte finns) till ugnen. Det kostar inga 20 000 och det går att köra häll på 1-fas men det går inte att köra häll + ugn på samma 1-fas matning utan man behöver 2st olika. Är själv elektriker och har varit med och helrenoverat en 100+ 1-fas lägenheter så, det går.
Han sa att elcentralen var tvungen att bytas och det var meckigt med stigarledningar och inblandning av EON för mätningar osv. Det du sa ovan var ungefär vad han sa, att jag kunde välja antingen eller men inte båda utan kostnaden för arbetet. Han skruvade isär uttaget och kollade, de andra uttagen i köket är 8 AMP trot jag och försörjer både kyl/frys, diskmaskin och hushållsapparater
 
G GoGetLost skrev:
Men... Morbror har väll mätt i uttaget? Sen kan man använda såna uttag till lite vad som men i vanliga fall så kallas de spisuttag för att det främst och nästan alltid används just till en spis.
Han mätte inte, har inte de instrumenten, han kom bara dit för att montera på kontakten på sladden som jag bett honom. Tog för givet att det skulle funka eftersom det stått en spis där tidigare
 
A annicka__22 skrev:
Det var den som fanns inkopplad, vet inte varför, elektrikern var förbryllad och min morbror hade aldrig sett en sådan tidigare
Det är ett sådant uttag man använder. Vet inte om det är speciellt norskt men heter Norwesco om jag inte missminner mig. Kan vara så att morbror har kopplat kontakten fel?
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är huvudsäkringen?

Vet inte, hur kollar jag det? Minns inte vad elektrikern sa
 
A annicka__22 skrev:
Han sa att elcentralen var tvungen att bytas och det var meckigt med stigarledningar och inblandning av EON för mätningar osv. Det du sa ovan var ungefär vad han sa, att jag kunde välja antingen eller men inte båda utan kostnaden för arbetet. Han skruvade isär uttaget och kollade, de andra uttagen i köket är 8 AMP trot jag och försörjer både kyl/frys, diskmaskin och hushållsapparater
Den behövs inte alls bytas, man får nog plats med en liten kapsling ovanför, så dra en ny matning till ugnen är nog heller inga konstigheter. Kollade elektrikern inte vad det var för area på inkommande kabel från mätaren då?

Jag hade tagit dit en annan elektriker :rolleyes:
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Han mätte inte, har inte de instrumenten, han kom bara dit för att montera på kontakten på sladden som jag bett honom. Tog för givet att det skulle funka eftersom det stått en spis där tidigare
Okej, men om din morbror aldrig sett ett 1-fas spisuttag och då förmodligen inte heller en 1-fas stickpropp så kan det ju möjligtvis vara felkopplat.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ett sådant uttag man använder. Vet inte om det är speciellt norskt men heter Norwesco om jag inte missminner mig. Kan vara så att morbror har kopplat kontakten fel?

Kanske!? Vi ska öppna kontakten och uttaget och kolla båda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.