30 586 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
Säkringen går när vi startar ugnen
J jonaserik skrev:Menar du att du ska vända på stickproppen, det ska inte gå att göra, fanns en äldre Norwesco som det gick att tvinga ner fel väg. Finns nya nu som är ändrade så det inte går ( ser ut som det nya uttaget ) . Vad du än gör så försök inte att vända stickproppen., däremot så ska lossa locket på uttaget och fota. Det långa stiftet på proppen ska vara mot en gröngul ledning i uttaget, annars blir det kortis.
Jag tror det är svårt att komma åt kontakten att skruva av locket, för vi har en gashäll som är nerfälld i bänkskivan och skåpet och slangen är för kort för att kunna dra ut skåpet och komma åt. Jag är så himla trött på detta att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Vi var tvungna att köpa lägenhet för vårt andrahandskontrakt tog slut, och efter tre år i bostadskö har vi fortfarande inte blivit erbjudna något boende. vi hade bara råd med en etta, till tre pers och har använt alla våra pengar åt detta, men så mycket har gått åt skogen. Efter att vi flyttat in fick vi reda på att det var asbest i kakelfog i kök och badrum (gammal, sprucken och förmodligen i dammpartiklar över hela lägenheten då tidigare ägare har borrat och meckat i dessa väggar), toaletten gick sönder omedelbart efter att vi tagit över lägenheten så vi fick köpa ny som min man skulle installera, men avloppsröret var för högt och stort för nya (begagnade) toalettstolen så då fick vi ta dit rörmokare som vinkelslipade av röret och kopplade in den. Ekofärgen vi köpte och målade med sprack och krackelerade överallt, tydligen för att tapeten har stuckatur även om jag rollade på supertunnt, vi har gigantiska silverfiskar som lever mellan springorna i vårt brädgolv, induktionshällen jag köpte gick inte att koppla in fick vi reda på när elektrikern som var där och skulle göra det berättade att vi bara hade enfas i köket och att dra nytt skulle kosta 20000:- som vi inte har (eftersom det tidigare stod en nyare spis med keramisk häll där så tog vi för givet att det var trefas, men det var ju nu i efterhand korkat inser jag), så elektrisk häll var uteslutet. Trots att jag egentligen inte ville ha gas så fick jag lämna tillbaka hällen och köpa gashäll som skulle kosta 3000:- att installera enligt VVS killen jag ringde, men häromdagen kom fakturan på 5700:-, och en debitering för fem timmar när han inte ens var där två, och extrapengar vi inte har. I förrgår ringde grannen på och klagade på vår fläkt som vibrerade in till hans sovrum och störde så nu måste vi byta ut den när vi har råd och inte använda någon tills dess, och nu funkar inte ugnen. Jag orkar inte
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Spänning: 220-240V.
Minsta säkring: 13A.
Så står det på Ikeas hemsida om den ugnen, så en 16A säkring ska inte vara något problem. Felet ligger helt klart någon annanstans, exempelvis i själva ugnen.
Minsta säkring: 13A.
Så står det på Ikeas hemsida om den ugnen, så en 16A säkring ska inte vara något problem. Felet ligger helt klart någon annanstans, exempelvis i själva ugnen.
Vem har kopplat ugnen? Är det ni eller en elektriker? För rimligtvis har han ett egenkontrollprogram att följa och således borde den fungera när han lämnade platsen. Det låter mer och mer som att den är felkopplad.
Är ledsen att säga det men det är väl klart som fan att det går att ha en spishäll fast det bara är 1-faslägenhet, vad vare för elektriker där egentligen?A annicka__22 skrev:Jag tror det är svårt att komma åt kontakten att skruva av locket, för vi har en gashäll som är nerfälld i bänkskivan och skåpet och slangen är för kort för att kunna dra ut skåpet och komma åt. Jag är så himla trött på detta att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Vi var tvungna att köpa lägenhet för vårt andrahandskontrakt tog slut, och efter tre år i bostadskö har vi fortfarande inte blivit erbjudna något boende. vi hade bara råd med en etta, till tre pers och har använt alla våra pengar åt detta, men så mycket har gått åt skogen. Efter att vi flyttat in fick vi reda på att det var asbest i kakelfog i kök och badrum (gammal, sprucken och förmodligen i dammpartiklar över hela lägenheten då tidigare ägare har borrat och meckat i dessa väggar), toaletten gick sönder omedelbart efter att vi tagit över lägenheten så vi fick köpa ny som min man skulle installera, men avloppsröret var för högt och stort för nya (begagnade) toalettstolen så då fick vi ta dit rörmokare som vinkelslipade av röret och kopplade in den. Ekofärgen vi köpte och målade med sprack och krackelerade överallt, tydligen för att tapeten har stuckatur även om jag rollade på supertunnt, vi har gigantiska silverfiskar som lever mellan springorna i vårt brädgolv, induktionshällen jag köpte gick inte att koppla in fick vi reda på när elektrikern som var där och skulle göra det berättade att vi bara hade enfas i köket och att dra nytt skulle kosta 20000:- som vi inte har (eftersom det tidigare stod en nyare spis med keramisk häll där så tog vi för givet att det var trefas, men det var ju nu i efterhand korkat inser jag), så elektrisk häll var uteslutet. Trots att jag egentligen inte ville ha gas så fick jag lämna tillbaka hällen och köpa gashäll som skulle kosta 3000:- att installera enligt VVS killen jag ringde, men häromdagen kom fakturan på 5700:-, och en debitering för fem timmar när han inte ens var där två, och extrapengar vi inte har. I förrgår ringde grannen på och klagade på vår fläkt som vibrerade in till hans sovrum och störde så nu måste vi byta ut den när vi har råd och inte använda någon tills dess, och nu funkar inte ugnen. Jag orkar inte![]()
Du skrev också att det finns nya ledningar till köket, 1 av dem kanske är en passande till ugn men om inte så är fallet så är det förmodligen inget svårt jobb att få dit en ny i ellisten (om den inte är full) som du tyckte va ful, men på så sätt få en egen matning till ugn och sätta ett schuckouttag till den och använda spisuttaget till hällen.
Det framgår inte riktigt vem det var som tog den gamla kontakten och satte på ugnen ni har nu. Var det ni eller elektrikern? Jag skulle börja i den änden att felsöka. 1. Hur ledarna är kopplade i spisen, 2. är sladden hel? 3. Hur ledarna är kopplade i stickproppen, 4. Hur ledarna är kopplade i uttaget. Är allt OK där är det antagligen fel på spisen. Om det vore något fel mellan uttaget och säkringen så borde väl säkringen lösa ut hela tiden, med eller utan ugn.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ugnen går inte alltid med full effekt, testa en funktion med mindre effekt tex bara fläkt eller belysning.
Funkar det kan du sen börja kräma på med värme och se om det löser med högre effekt.
Funkar det kan du sen börja kräma på med värme och se om det löser med högre effekt.
Har varit med om samma sak på ny inbygggnassugn och problemet var sannolikt fukt/kondensrelaterat. Lösningen var att köra med lägsta värme/effekt och stegvis (mycket långsamt) öka värmen samtidigt som kondensen då försvinner av värmen.
Aha, det är ni som har en högljudd köksfläkt.A annicka__22 skrev:.... skulle kosta 3000:- att installera enligt VVS killen jag ringde, men häromdagen kom fakturan på 5700:-, och en debitering för fem timmar när han inte ens var där två, och extrapengar vi inte har. I förrgår ringde grannen på och klagade på vår fläkt som vibrerade in till hans sovrum och störde så nu måste vi byta ut den när vi har råd och inte använda någon tills dess, och nu funkar inte ugnen. Jag orkar inte![]()
Jag har bara renoverat en lägenhet och känner igen många av era problem från mina egna erfarenheter. Allt kommer att lösa sig! Det tar bara lite tid, och kan bli dyrt om man inte vet från början exakt vad som behöver göras. Läropengar för ett lyckligare liv lite senare. Och som sagt: Allt kommer att lösa sig!
kände igen namnet också - låter som en mardröm, verkligen hoppas allt löser sigAlti skrev:
Aha, det är ni som har en högljudd köksfläkt.
Jag har bara renoverat en lägenhet och känner igen många av era problem från mina egna erfarenheter. Allt kommer att lösa sig! Det tar bara lite tid, och kan bli dyrt om man inte vet från början exakt vad som behöver göras. Läropengar för ett lyckligare liv lite senare. Och som sagt: Allt kommer att lösa sig!
Ang. fakturan från VVS-killen, så är det bara att bestrida fakturan. Ange då skälen t.ex att du har fått prisuppgiften 3000 kr, samt att killen var där mindre än två timmar. Bestrid VARJE faktura, betalnings-påminnelse etc. Betala INGET så länge som beloppet är fel. Lycka till!A annicka__22 skrev:Jag tror det är svårt att komma åt kontakten att skruva av locket, för vi har en gashäll som är nerfälld i bänkskivan och skåpet och slangen är för kort för att kunna dra ut skåpet och komma åt. Jag är så himla trött på detta att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Vi var tvungna att köpa lägenhet för vårt andrahandskontrakt tog slut, och efter tre år i bostadskö har vi fortfarande inte blivit erbjudna något boende. vi hade bara råd med en etta, till tre pers och har använt alla våra pengar åt detta, men så mycket har gått åt skogen. Efter att vi flyttat in fick vi reda på att det var asbest i kakelfog i kök och badrum (gammal, sprucken och förmodligen i dammpartiklar över hela lägenheten då tidigare ägare har borrat och meckat i dessa väggar), toaletten gick sönder omedelbart efter att vi tagit över lägenheten så vi fick köpa ny som min man skulle installera, men avloppsröret var för högt och stort för nya (begagnade) toalettstolen så då fick vi ta dit rörmokare som vinkelslipade av röret och kopplade in den. Ekofärgen vi köpte och målade med sprack och krackelerade överallt, tydligen för att tapeten har stuckatur även om jag rollade på supertunnt, vi har gigantiska silverfiskar som lever mellan springorna i vårt brädgolv, induktionshällen jag köpte gick inte att koppla in fick vi reda på när elektrikern som var där och skulle göra det berättade att vi bara hade enfas i köket och att dra nytt skulle kosta 20000:- som vi inte har (eftersom det tidigare stod en nyare spis med keramisk häll där så tog vi för givet att det var trefas, men det var ju nu i efterhand korkat inser jag), så elektrisk häll var uteslutet. Trots att jag egentligen inte ville ha gas så fick jag lämna tillbaka hällen och köpa gashäll som skulle kosta 3000:- att installera enligt VVS killen jag ringde, men häromdagen kom fakturan på 5700:-, och en debitering för fem timmar när han inte ens var där två, och extrapengar vi inte har. I förrgår ringde grannen på och klagade på vår fläkt som vibrerade in till hans sovrum och störde så nu måste vi byta ut den när vi har råd och inte använda någon tills dess, och nu funkar inte ugnen. Jag orkar inte![]()
Det kommer att lösa sig! Skit kommer aldrig ensamt och du är bara inne i en period med mycket bajs. Det vänder. Ni kommer klara det! Kämpa!A annicka__22 skrev:Jag tror det är svårt att komma åt kontakten att skruva av locket, för vi har en gashäll som är nerfälld i bänkskivan och skåpet och slangen är för kort för att kunna dra ut skåpet och komma åt. Jag är så himla trött på detta att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Vi var tvungna att köpa lägenhet för vårt andrahandskontrakt tog slut, och efter tre år i bostadskö har vi fortfarande inte blivit erbjudna något boende. vi hade bara råd med en etta, till tre pers och har använt alla våra pengar åt detta, men så mycket har gått åt skogen. Efter att vi flyttat in fick vi reda på att det var asbest i kakelfog i kök och badrum (gammal, sprucken och förmodligen i dammpartiklar över hela lägenheten då tidigare ägare har borrat och meckat i dessa väggar), toaletten gick sönder omedelbart efter att vi tagit över lägenheten så vi fick köpa ny som min man skulle installera, men avloppsröret var för högt och stort för nya (begagnade) toalettstolen så då fick vi ta dit rörmokare som vinkelslipade av röret och kopplade in den. Ekofärgen vi köpte och målade med sprack och krackelerade överallt, tydligen för att tapeten har stuckatur även om jag rollade på supertunnt, vi har gigantiska silverfiskar som lever mellan springorna i vårt brädgolv, induktionshällen jag köpte gick inte att koppla in fick vi reda på när elektrikern som var där och skulle göra det berättade att vi bara hade enfas i köket och att dra nytt skulle kosta 20000:- som vi inte har (eftersom det tidigare stod en nyare spis med keramisk häll där så tog vi för givet att det var trefas, men det var ju nu i efterhand korkat inser jag), så elektrisk häll var uteslutet. Trots att jag egentligen inte ville ha gas så fick jag lämna tillbaka hällen och köpa gashäll som skulle kosta 3000:- att installera enligt VVS killen jag ringde, men häromdagen kom fakturan på 5700:-, och en debitering för fem timmar när han inte ens var där två, och extrapengar vi inte har. I förrgår ringde grannen på och klagade på vår fläkt som vibrerade in till hans sovrum och störde så nu måste vi byta ut den när vi har råd och inte använda någon tills dess, och nu funkar inte ugnen. Jag orkar inte![]()
J Jonas Arvidsson skrev:
När vi sålde spisen som stod på plats, tog min man av kontakten från den så att vi inte skulle behöva byta ut kontakten den satt i.
Elektrikern sedan var där för att installera ännu ett uttag och koppla in de båda, konstaterade att han inte kunde koppla in induktionshällen och ugnen båda eftersom det bara var en fas, sa att det skulle kosta typ 20000:- tror jag att dra nytt och byta ut elskåpet. Dessutom var det strul med om det ens gick eftersom vi har stigarledningar och jag är våning 1 och inte fick installera fler faswr utan att först blanda in EON och göra mätningar.. Vi fick skicka hem elektrikern och tänka. Lämnade tillbaks induktionshällen och köpte gashäll, fick vänta på vvs killen en vecka innan den var inkopplad så att vi kunde koppla in ugnen. Kontakten installerades av min morbror som var elektriker en gång i tiden men inte jobbat med det på typ 30 år. Vi varken testade eller installerade ugnen då av någon anledning. Kommer ladda upp bild på proppskåpet
G GoGetLost skrev:Är ledsen att säga det men det är väl klart som fan att det går att ha en spishäll fast det bara är 1-faslägenhet, vad vare för elektriker där egentligen?Det uttaget du visat bild på är ett spisuttag och förmodligen uppsäkrat till 20A med 4mm2 ledningar från centralen.
Du skrev också att det finns nya ledningar till köket, 1 av dem kanske är en passande till ugn men om inte så är fallet så är det förmodligen inget svårt jobb att få dit en ny i ellisten (om den inte är full) som du tyckte va ful, men på så sätt få en egen matning till ugn och sätta ett schuckouttag till den och använda spisuttaget till hällen.
Hej, tack för svar! Jag klistrar in ett annat svar jag gav för att det kanske förklarar, plus en bild på elskåpet. Säkringen till spisen är på 16AMP och resten är på 8 tror jag, elektrikern erbjöd sig att dra nytt men då måste elcentralen bytas och kostnaden var mer än vi hade med bästa vilja, så möjligheten fanns men vi hade inte råd.G GoGetLost skrev:Är ledsen att säga det men det är väl klart som fan att det går att ha en spishäll fast det bara är 1-faslägenhet, vad vare för elektriker där egentligen?Det uttaget du visat bild på är ett spisuttag och förmodligen uppsäkrat till 20A med 4mm2 ledningar från centralen.
”När vi sålde spisen som stod på plats, tog min man av kontakten från den så att vi inte skulle behöva byta ut kontakten den satt i.
Elektrikern sedan var där för att installera ännu ett uttag och koppla in de båda, konstaterade att han inte kunde koppla in induktionshällen och ugnen båda eftersom det bara var en fas, sa att det skulle kosta typ 20000:- tror jag att dra nytt och byta ut elskåpet. Dessutom var det strul med om det ens gick eftersom vi har stigarledningar och jag är våning 1 och inte fick installera fler faswr utan att först blanda in EON och göra mätningar.. Vi fick skicka hem elektrikern och tänka. Lämnade tillbaks induktionshällen och köpte gashäll, fick vänta på vvs killen en vecka innan den var inkopplad så att vi kunde koppla in ugnen. Kontakten installerades av min morbror som var elektriker en gång i tiden men inte jobbat med det på typ 30 år. Vi varken testade eller installerade ugnen då av någon anledning.”