30 586 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
Säkringen går när vi startar ugnen
Varför är det i annat fall 3 säkringar och en huvudbrytare före elmätaren?A Avemo skrev:Den missade jag. Men var det när spisen kopplades in eller slogs på som säkringen löste? I det förra fallet kan det vara et fel på anslutningen. I det senare fallet måste det nästan vara fel på ugnen.
Var ser det ut som att det är tre faser?
Det är ju mycket gissningar här nu. Men om man antar att elektrikern visste vad han talade om så kan man väl lita på att det är enfas. Vidare finns det en märkning med 2,5mm². Om det syftar på stigaren så lär det vara 16A huvudsäkring. Och om det stämmer är jag beredd att hålla med om att det inte är en bra idé med elspis.
A annicka__22 skrev:Hej, tack för svar! Jag klistrar in ett annat svar jag gav för att det kanske förklarar, plus en bild på elskåpet. Säkringen till spisen är på 16AMP och resten är på 8 tror jag, elektrikern erbjöd sig att dra nytt men då måste elcentralen bytas och kostnaden var mer än vi hade med bästa vilja, så möjligheten fanns men vi hade inte råd.
”När vi sålde spisen som stod på plats, tog min man av kontakten från den så att vi inte skulle behöva byta ut kontakten den satt i.
Elektrikern sedan var där för att installera ännu ett uttag och koppla in de båda, konstaterade att han inte kunde koppla in induktionshällen och ugnen båda eftersom det bara var en fas, sa att det skulle kosta typ 20000:- tror jag att dra nytt och byta ut elskåpet. Dessutom var det strul med om det ens gick eftersom vi har stigarledningar och jag är våning 1 och inte fick installera fler faswr utan att först blanda in EON och göra mätningar.. Vi fick skicka hem elektrikern och tänka. Lämnade tillbaks induktionshällen och köpte gashäll, fick vänta på vvs killen en vecka innan den var inkopplad så att vi kunde koppla in ugnen. Kontakten installerades av min morbror som var elektriker en gång i tiden men inte jobbat med det på typ 30 år. Vi varken testade eller installerade ugnen då av någon anledning.”
Uttaget som ni nu har till ugnen är ju använt till en spis innan. Elektrikern hade enkelt kunnat kolla vad det är för storlek på ledarna till det uttaget och koppla in hällen till den matningen om det är lämpligt och så dra fram en ny matning (om det inte finns) till ugnen. Det kostar inga 20 000 och det går att köra häll på 1-fas men det går inte att köra häll + ugn på samma 1-fas matning utan man behöver 2st olika. Är själv elektriker och har varit med och helrenoverat en 100+ 1-fas lägenheter så, det går.
Skåpet till vänster kanske kan vara huvudsäkringar till stigarledningarna uppåt.
Min morfar hade så i sin 30 tals lägenhet på våning 1.
2 av säkringarna var till grannarna ovanför.
Sitter normalt i källaren, men hans del av huset hade ingen källare.
I en del äldre hus i Stockholm får man inte har elspis/ugn alls, det finns helt enkelt inte ström nog in i huset. Man får ha gas tills elen byggs ut.
I en del äldre hus i Stockholm får man inte har elspis/ugn alls, det finns helt enkelt inte ström nog in i huset. Man får ha gas tills elen byggs ut.
A annicka__22 skrev:min man tog gamla kontakten och min morbror som är gammal elektriker satte på den på ugnssladden, vi installerade inte den förrän tio dagar senare ungefär. Vi ska kolla proppen i helgen när ingen av oss jobbar och vi kan lyfta ut ugnen tillsammans. Uttaget får vi också kolla. Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn och har egen säkring så finns det inget sätt att koppla in och kolla den med något annat för att se om den går ändå. Men jag antar att säljaren hade berättat om spisen inte fungerade när hon sålde lägenheten.
Men... Morbror har väll mätt i uttaget? Sen kan man använda såna uttag till lite vad som men i vanliga fall så kallas de spisuttag för att det främst och nästan alltid används just till en spis.
Det är ju mest spekulationer nu. Men om det är enfasmatning 16A till lägenheten och en stigare på 2,5 mm² är det väl inte fel att rekommendera gashäll i stället?G GoGetLost skrev:Uttaget som ni nu har till ugnen är ju använt till en spis innan. Elektrikern hade enkelt kunnat kolla vad det är för storlek på ledarna till det uttaget och koppla in hällen till den matningen om det är lämpligt och så dra fram en ny matning (om det inte finns) till ugnen. Det kostar inga 20 000 och det går att köra häll på 1-fas men det går inte att köra häll + ugn på samma 1-fas matning utan man behöver 2st olika. Är själv elektriker och har varit med och helrenoverat en 100+ 1-fas lägenheter så, det går.
Så kan det ju vara. Vill man vara lite busig stänger man av strömmen för grannarnaIsakare skrev:
Skåpet till vänster kanske kan vara huvudsäkringar till stigarledningarna uppåt.
Sant, så kan det ju vara fast då bör ju inte matningen till spisen vara avsäkrad 16A heller men är det bara 2.5 mm2 så är väl gashäll inte en fel rekommendation. Dock så är det ju 3 stycken C25A vid sidan i en egen kapsling, skulle gissa på att det är avsäkrat till stigare där. Mycket enkla saker för elektriker som varit där att kolla och sedan informera TS om.A Avemo skrev:
Beror ju lite på huvudsäkringens storlek om man ska få det att fungeraG GoGetLost skrev:Uttaget som ni nu har till ugnen är ju använt till en spis innan. Elektrikern hade enkelt kunnat kolla vad det är för storlek på ledarna till det uttaget och koppla in hällen till den matningen om det är lämpligt och så dra fram en ny matning (om det inte finns) till ugnen. Det kostar inga 20 000 och det går att köra häll på 1-fas men det går inte att köra häll + ugn på samma 1-fas matning utan man behöver 2st olika. Är själv elektriker och har varit med och helrenoverat en 100+ 1-fas lägenheter så, det går.
Han sa att jag kunde koppla antingen induktionshällen men att den skulle vara långsam, eller ugnen. Men inte båda två. Var tvungen att ha gas i vilket fall, eller köpa en kombispis, men jag hade redan köpt bänksskivan och byggt in skåpen och hade nyss sålt spisen som stod där innan.A Avemo skrev:Nu har vi en bild på proppskåpet. Men frågan kvarstår. Var det spissäkringen eller jordfelsbrytaren som löste? Jordfelsbrytaren är prylen till vänster om spissäkringen på bilden.
Sedan har vi nästa fråga. Löste säkringen (eller jordfelsbrytaren) när du kopplade in ugnen eller när du startade den?
Svaret på dessa frågor kan hålla svaret på om någon kopplat fel eller om ugnen är trasig.
Kanske har du inte fått hela förklaringen från elektrikern. Men det bör påpekas att det visst går att ansluta en induktionshäll till enfas. Men om gashällen redan är på plats är kanske den frågan överspelad.
Vad är huvudsäkringen?A annicka__22 skrev:
Det var den som fanns inkopplad, vet inte varför, elektrikern var förbryllad och min morbror hade aldrig sett en sådan tidigarekvirre skrev:
Hej
jag har en egen fråga i detta sammanhang. Jag läste "Eftersom uttaget är norskt och speciellt till en ugn" och kunde se på bilden att kontakten ser väldigt annorlunda ut mot vad jag sett förr. Är detta nån ny standard för inkoppling? (nån som vet?)
Eller var det någon sorts nödlösning? (just i detta fall)