H hovapettson skrev:
Jag är säker på att du vet hur välstånd uppstår?
Ja.
H hovapettson skrev:
du slipper ha någon föreläsning om kommunala utjämningsystemet för det är fullständigt oväsentligt.
Hade du låtit bli att sprida felaktigheter om det hade jag inte skrivit om det. Det var inte en av de saker jag hade på min lista över saker att göra när jag vaknade.

Så är det oväsentligt och du inte vet hur det funkar föreslår jag att du helt sonika slutar ta upp det.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja.

Hade du låtit bli att sprida felaktigheter om det hade jag inte skrivit om det. Det var inte en av de saker jag hade på min lista över saker att göra när jag vaknade.

Så är det oväsentligt och du inte vet hur det funkar föreslår jag att du helt sonika slutar ta upp det.
Detta forum är nedlusat av fullfjädrade aspbergare som inte klarar att ta ett resonemang, utan ser allt i detaljer. "Robin Hood-skatten" var för småorter i avfolkningsbygd, men nu suger Malmö upp alltsammans. Det var poängen. Och ALLA VET VARFÖR. Det kan politiker aldrig blanda bort. (Resultatet blir tvärtom, vilket jag stillsamt påpekade.)

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Detta forum är nedlusat av fullfjädrade aspbergare som inte klarar att ta ett resonemang, utan ser allt i detaljer.
Beklagar, men dina felaktiga premisser har inte med mina eventuella diagnoser att göra. Lär dig underbygga dina resonemang med fakta istället för lösa antaganden så ska du nog se att mängden aspiga svar minskar.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hovapettson skrev:
Detta forum är nedlusat av fullfjädrade aspbergare som inte klarar att ta ett resonemang, utan ser allt i detaljer. "Robin Hood-skatten" var för småorter i avfolkningsbygd, men nu suger Malmö upp alltsammans. Det var poängen. Och ALLA VET VARFÖR. Det kan politiker aldrig blanda bort. (Resultatet blir tvärtom, vilket jag stillsamt påpekade.)
Om du skriver vad du menar så blir det enklare. T ex:

Jag, hovapettson, tror att Malmös kommuns ekonomi skulle varit mycket bättre utan den stora invandring som Sverige har haft de senaste årtiondena. I denna kontrafaktiska verklighet tänker jag mig att...

Och det råder väl typ politisk konsensus kring denna fråga med undantag från några ytterkantspositioner. T o m S vill ju av bland annat det skälet ha en stram invandringspolitik framgent.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta tjänstemän är nog inte lämpliga för att jobba inom vården, hemtjänsten eller på äldreboenden. Det behövs andra sorters personligheter till det.
De flesta kommunala tjänstemännen är helt olämpliga men tyvärr så får de inte jobb i den privata sektorn pga just olämplighet.
kommunerna är de nya skyddade verkstäderna.

H hovapettson skrev:
Detta forum är nedlusat av fullfjädrade aspbergare som inte klarar att ta ett resonemang...
*Host host*
En forumdiskussion om begreppet "utrikes födda" med inlägg som diskuterar Syrien och flyktingars återvändo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du skriver vad du menar så blir det enklare. T ex:

Jag, hovapettson, tror att Malmös kommuns ekonomi skulle varit mycket bättre utan den stora invandring som Sverige har haft de senaste årtiondena. I denna kontrafaktiska verklighet tänker jag mig att...

Och det råder väl typ politisk konsensus kring denna fråga med undantag från några ytterkantspositioner. T o m S vill ju av bland annat det skälet ha en stram invandringspolitik framgent.
Typ. Eller så blir det otrevligt/osympatiskt att föreläsa? Ofta en poäng med att låta folk tänka själva. Jag har tvingat mig själv till det. Ibland gör vi våld på våra fördomar och drömmar - engelsmännen säger kill your darlings, rätt träffande.

BirgitS
H hovapettson skrev:
Typ. Eller så blir det otrevligt/osympatiskt att föreläsa? Ofta en poäng med att låta folk tänka själva. Jag har tvingat mig själv till det. Ibland gör vi våld på våra fördomar och drömmar - engelsmännen säger kill your darlings, rätt träffande.
Du borde nog göra det lite mer själv med tanke på alla felaktigheter du kommer med. Läs på och tänk utifrån dina nya kunskaper, i stället för utifrån vad någon med dåliga kunskaper har berättat för dig (eller hur du nu tror dig veta sånt som inte stämmer med verkligheten).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du borde nog göra det lite mer själv med tanke på alla felaktigheter du kommer med. Läs på och tänk utifrån dina nya kunskaper, i stället för utifrån vad någon med dåliga kunskaper har berättat för dig (eller hur du nu tror dig veta sånt som inte stämmer med verkligheten).
Jag tipsar dig ju. De flesta gillar sin bubbla. Den som följer regimmedia i TV-radio får ju inte veta någonting, egentligen. Det senaste nu är förutom full TDS denna hamasnoja. Jag har aldrig i hela mitt liv hört ett allvarligt ord missbrukas till den grad som nu ("folkmord"). Det röda pillret är kanske lite beskt i början, men det befriar dig. Skönt att slippa ljuga helt enkelt.

BirgitS
H hovapettson skrev:
Jag tipsar dig ju. De flesta gillar sin bubbla. Den som följer regimmedia i TV-radio får ju inte veta någonting, egentligen. Det senaste nu är förutom full TDS denna hamasnoja. Jag har aldrig i hela mitt liv hört ett allvarligt ord missbrukas till den grad som nu ("folkmord"). Det röda pillret är kanske lite beskt i början, men det befriar dig. Skönt att slippa ljuga helt enkelt.
Och jag tipsade dig om att du behöver lämna dina fördomar bakom dig, "kill your darlings". Inte vet jag vad du följer för media men du verkar sakna en hel del kunskap. Personangreppen kan du lägga av med.

Här är i Stockholm är verkligheten att man stöter på arbetande invandrare överallt, i butiker, kollektivtrafik, matställen, vårdcentraler, och som hantverkare, tandläkare etc. Det skulle inte gå att leva här utan alla dessa hårt arbetande 1: och 2:a generationens invandrare. Hemtjänst, äldreboenden, kollektivtrafik skulle sluta att fungera. Inte försöker de invandrarna ändra svensk kultur, de gillar den ju, här slipper de ju undan förtrycket i länderna de kom från.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här är i Stockholm är verkligheten att man stöter på arbetande invandrare överallt, i butiker, kollektivtrafik, matställen, vårdcentraler, och som hantverkare, tandläkare etc. Det skulle inte gå att leva
Det vet jag väl. Det är ju inte DE vi öht diskuterar. Det är de som kastar stenbumlingar i skallen på våra poliser och rånar och våldtar och kör lastbil på Drottninggatan. Vad trodde du?

H hovapettson skrev:
Det vet jag väl. Det är ju inte DE vi öht diskuterar. Det är de som kastar stenbumlingar i skallen på våra poliser och rånar och våldtar och kör lastbil på Drottninggatan. Vad trodde du?
Njej, den här tråden skall handla om förslaget om mer blandad bebyggelse, eller hur man skall uttrycka det. Och de som berörs av ett sådant förslag är i huvudsak inte folk som kastar stenbumlingar på poliser osv. Så du är rätt Off Topic.

Håll dig till trådens ämne!

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
N
H hapazard skrev:
Är ju ändå uppfriskande att sossarna har gått från att förneka att invandringen är ett problem, till att acceptera att vi måste anpassa intaget till kapaciteten till att öppet erkänna att det gått åt helvete. Förvisso samma resa som moderaterna gjorde, bara ett riksdagsval senare.
Sedan gäller det väl för S att få med kompisarna i V och Mp och kanske även C på båten. Jag säger bara lycka till med det uppdraget!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
SVTs 30 minuter frågade Teresa Carvalho, S rättspolitiske talesperson om trådens ämne (20:15 in i programmet).

https://www.svtplay.se/video/KBwPm7...rvalho-s-rattspolitisk-talesperson?video=visa

Svaret blev om jag förstår det rätt att det enda förslag man har är att bygga fler radhus och småhus dels i utsatta områden samt att bygga fler billiga lägenheter i attraktiva områden. På direkt fråga menade Carvalho att de icke integrerade invandrarna inte skulle ha förtur till dessa nya lägenheter i attraktiva områden. Hon hade inget svar på var dessa icke integrerade personer ska bo om de nu inte ska bo i de utsatta områdena. Svaret tycktes istället vara "stram migration", det beskrevs vara "grundförutsättningen". Vi ska helt enkelt inte släppa folk över gränsen om S får bestämma.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SVTs 30 minuter frågade Teresa Carvalho, S rättspolitiske talesperson om trådens ämne (20:15 in i programmet).

[länk]

Svaret blev om jag förstår det rätt att det enda förslag man har är att bygga fler radhus och småhus dels i utsatta områden samt att bygga fler billiga lägenheter i attraktiva områden. På direkt fråga menade Carvalho att de icke integrerade invandrarna inte skulle ha förtur till dessa nya lägenheter i attraktiva områden. Hon hade inget svar på var dessa icke integrerade personer ska bo om de nu inte ska bo i de utsatta områdena. Svaret tycktes istället vara "stram migration", det beskrevs vara "grundförutsättningen". Vi ska helt enkelt inte släppa folk över gränsen om S får bestämma.
Intressant. Det är alltså i praktiken Tidö-politik parat med en skenmanöver där man pratar om bostadsbyggande och befolkningsblandning/integration, men där de båda sakerna (byggande och blandande) i praktiken inte nödvändigtvis hänger ihop.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.