Det verkar som att det största som är på gång i svensk inrikespolitik är att SAP planerar att göra valrörelsen till en bostadspolitisk fråga. Kanske inte helt oväntat att bostadspolitik skulle flyta upp till ytan när vi har haft så stora demografiska förändringar och många ser gångna tiders (miljonprogrammen) liksom nuvarande bostadspolitik (byggs för få småhus) som problem.
Det är ännu lite oklart vilka exakta förslag S kommer att gå fram med men syftet är tydligt, man tänker dra åt tumskruvarna från statens sida så att den inhemska folkmajoriteten blandas med den invandrade gruppen som står längst ifrån samhället. Det ska ske genom klassisk social ingenjörskonst, d v s det som en gång var partiets paradgren. D v s man tänker sig att via centralplanering, lämpliga lagstiftningsåtgärder, myndigheters arbete och kommuners initiativ så ska befolkningens bosättning och sociala umgänge styras i en från centraladministrationen önskad riktning.
Och en annan sak är tydlig i retoriken, det är majoritetsbefolkningens beteende att isolera sig genom sin fria bosättning som ses som huvudproblemet och det man vill stävja. Den invandrade gruppen ses mer som offer för omständigheterna om jag tolkar utspelen rätt.
Jag tänker att denna tråd kan sammanfatta de konkreta förslagen vartefter de presenteras och diskutera deras livskraft och realism.
Det är ännu lite oklart vilka exakta förslag S kommer att gå fram med men syftet är tydligt, man tänker dra åt tumskruvarna från statens sida så att den inhemska folkmajoriteten blandas med den invandrade gruppen som står längst ifrån samhället. Det ska ske genom klassisk social ingenjörskonst, d v s det som en gång var partiets paradgren. D v s man tänker sig att via centralplanering, lämpliga lagstiftningsåtgärder, myndigheters arbete och kommuners initiativ så ska befolkningens bosättning och sociala umgänge styras i en från centraladministrationen önskad riktning.
Och en annan sak är tydlig i retoriken, det är majoritetsbefolkningens beteende att isolera sig genom sin fria bosättning som ses som huvudproblemet och det man vill stävja. Den invandrade gruppen ses mer som offer för omständigheterna om jag tolkar utspelen rätt.
Jag tänker att denna tråd kan sammanfatta de konkreta förslagen vartefter de presenteras och diskutera deras livskraft och realism.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det jag har sett hittills har handlat om att förbjuda de sämst ställda att bosätta sig där de vill. Inte motsatsen. Influerat av Danmark skulle jag tro, där har det varit en hel del sånt de senaste (10?) åren och mycket annan kriminalpolitik har ju hämtats därifrån.
Ja vi får se vad de vågar gå fram med i slutändan. Tvång och maktmedel är ju alltid känsligt. En möjlighet är ju att de inte går fram med något med konkretion före valet och sen kör på efter att de vinner valet med argumentet att det alltid har stått klart vilken inriktning de har för sin politik. Svårt att veta när man är så stark i retoriken men så svag i policy.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Aftonbladets Anders Lindberg drar en lans för partiets nya inriktning i helgen:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LMRLWx/lawen-redar-har-ratt-vi-bor-blanda-befolkningen?
Han ser det jag angav i trådstart, att detta kan blir den nygamla politiska striden med borgerligheten. Han kallar det för en verklig politisk konflikt.
Hur verklig den blir beror nog på vad S landar i för konkreta förslag tänker jag.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LMRLWx/lawen-redar-har-ratt-vi-bor-blanda-befolkningen?
Han ser det jag angav i trådstart, att detta kan blir den nygamla politiska striden med borgerligheten. Han kallar det för en verklig politisk konflikt.
Hur verklig den blir beror nog på vad S landar i för konkreta förslag tänker jag.
Är ju ändå uppfriskande att sossarna har gått från att förneka att invandringen är ett problem, till att acceptera att vi måste anpassa intaget till kapaciteten till att öppet erkänna att det gått åt helvete. Förvisso samma resa som moderaterna gjorde, bara ett riksdagsval senare.Claes Sörmland skrev:
Aftonbladets Anders Lindberg drar en lans för partiets nya inriktning i helgen:
[länk]
Han ser det jag angav i trådstart, att detta kan blir den nygamla politiska striden med borgerligheten. Han kallar det för en verklig politisk konflikt.
Hur verklig den blir beror nog på vad S landar i för konkreta förslag tänker jag.
Det var nog klart redan 2015 i deras ledning vad jag förstår. Men det är ju en stor organisatorisk koloss som ska vändas och årtionden av retorik och positionerande mot politiska motståndare som ska hanteras utan att alienera de egna anhängarna. Klart det tar tid, typ tio år. Nu är vi där.H hapazard skrev:
Jag tror realistiskt sett man får släppa tankarna på upprättelse om man har drabbats.A ajn82 skrev:
Prussiluskorna tyckte de gjorde dessa angrepp från en moraliskt högre position och de lär aldrig erkänna att de hade fel. Folk erkänner generellt inte sådana här misstag, enklare att ljuga och förneka. De tystnar helt när åldern tar ut sin rätt och till sist dör de.
Lyssna på kungen: Nu vänder vi blad!
Naturligtvis lätt att säga för oss som inte fick våra liv förstörda av de upphöjda mobbarna. Men vad är alternativet till att gå vidare?
Oavsett mitt ovanstående inlägg så flyr medelklassen de kommuner som utgör storstäderna till kringliggande kommuner, exempelvis
Stockholm => Österåker
Malmö => Vellinge
Orsakerna är flera men bla brist på tomtmark att bygga sin egen villa hindrar inflyttning i många fall. Där bygger S hyresrätter istället (i existerande villaområden).
Resultatet är sämre skatteunderlag och högre kostnader i kommunen som utgör kärnan i staden. Tvärtom i kringliggande kommuner. Rösterna ändras också med flyttströmmarna. Som en hostile takeover i näringslivet.
Summa summarum det som var tänkt att främja integration ökar segregationen.
Stockholm => Österåker
Malmö => Vellinge
Orsakerna är flera men bla brist på tomtmark att bygga sin egen villa hindrar inflyttning i många fall. Där bygger S hyresrätter istället (i existerande villaområden).
Resultatet är sämre skatteunderlag och högre kostnader i kommunen som utgör kärnan i staden. Tvärtom i kringliggande kommuner. Rösterna ändras också med flyttströmmarna. Som en hostile takeover i näringslivet.
Summa summarum det som var tänkt att främja integration ökar segregationen.
Lyssnade på P1 i morse, där pratade de med en arabisktalande man som hade studerat på SFI i två år och knappt kunde göra sig förstådd på svenska. Det handlade om att det var många flyktingar som var arbetslösa för att de inte kunde prata svenska. Främst män då kvinnorna fick jobb i barnomsorg och äldreomsorg. Reporten hade en ledande fråga om han hade några svenska vänner. Det hade han inte, men han skulle ju gärna vilja ha det för att lära sig bättre svenska. Problemet var ju bara att han inte pratade tillräckligt bra svenska för att kunna skaffa sig några svenska vänner...
Reportaget handlade om att man måste kunna bra svenska och engelska för att kunna få ett jobb, eftersom man måste kunna ta till sig skrivna instruktioner på dessa språk. Det finns i praktiken inga "ingångsjobb" som inte kräver språkkunskaper, förutom att man tydligen inom barnomsorg och äldreomsorg inte behöver dessa kunskaper.
Reportaget handlade om att man måste kunna bra svenska och engelska för att kunna få ett jobb, eftersom man måste kunna ta till sig skrivna instruktioner på dessa språk. Det finns i praktiken inga "ingångsjobb" som inte kräver språkkunskaper, förutom att man tydligen inom barnomsorg och äldreomsorg inte behöver dessa kunskaper.
