VidarH VidarH skrev:
Jag skulle kunna hålla med om att det är dumt med segregerade aktiviteter, största exemplet är fotboll. Så inget stöd alls till P-lagen innan det finns F-lag på samma nivå. Eller?
Ja, du sätter fingret på det absolut viktigaste i en svår fråga.

Tack för din klarsynthet och analytiska briljans!

Ja? Det är ju trots allt ett väldigt löst taget exempel på segregering av någon form där subventioner och bidrag kan snedfördelas beroende på vad som är målet. Ska flickorna spela på b-planen om de har samma tider? Ska pojkarna få mindre ekonomiskt stöd för att de har mer engagerade föräldrar?
Jag tycker bara att det är sjukt dåligt att ungdomsverksamheten får mindre och mindre ekonomiska förutsättningar med tanke på att den har fostrat så många musiker och idrottare utöver att ge unga en annan miljö än hemmet att utvecklas i.

Krilleman
VidarH VidarH skrev:
Jag tycker bara att det är sjukt dåligt att ungdomsverksamheten får mindre och mindre ekonomiska förutsättningar med tanke på att den har fostrat så många musiker och idrottare utöver att ge unga en annan miljö än hemmet att utvecklas i.
Problemet ligger ju inte enkom i musiker och idrottare numera.
Har du glömt dödsskjutningar där GM är 12-13 år, och andra gängkriminella?

För visst ska det vara lika för "alla"?

Allt annat är ju skandal...

Krilleman Krilleman skrev:
Problemet ligger ju inte enkom i musiker och idrottare numera.
Har du glömt dödsskjutningar där GM är 12-13 år, och andra gängkriminella?

För visst ska det vara lika för "alla"?

Allt annat är ju skandal...
Vadå?! På 62 000 gängkriminella (officiell statistik) får du en Zaltan - bollkille - och några rapare. Det är väl jääättebra? Lite pangpang får vi tåla. Sverige har varit så "tråkigt" ju.

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
H hovapettson skrev:
Sverige har varit så "tråkigt" ju.
Det beror ju helt på vem du frågar...

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Så för att klargöra om jag fattar dig rätt, du säger att resultatet av att ta bort ungdomsverksamheten skulle vara färre skjutningar och minskat intresse för att bli kriminell rent allmänt?

Claes Sörmland
Det är faktiskt en bra fråga, vilka effekter av samhället organiserade ungdomsverksamheter har på kriminalitet. Det saknas väl som vanligt i dessa frågor data från experiment så vi kan väl bara gissa. Eller? Finns det en jämförelse mellan kommuner där man har tagit bort respektive satsat på ungdomsverksamhet och ser stora förändringar på kriminaliteten bland ungdomarna?

Två mekanismer lär motverkar varandra:

- Offentligt arrangerad ungdomsverksamhet samlar ungdomar så att de i grupp kan skapa en egen från vuxenvärlden skild subkultur, t ex en kriminell sådan. Man separerar alltså ungdomen från vuxenvärldens (föräldrarnas) kontroll.

- Offentligt arrangerad ungdomsverksamhet kan i bästa ge vuxenvärlden en möjlighet att styra och kontrollera ungdomar och hålla dem sysselsatta med något icke kriminellt så att de inte ägnar sig åt att utveckla en kriminell subkultur.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är faktiskt en bra fråga, vilka effekter av samhället organiserade ungdomsverksamheter har på kriminalitet. Det saknas väl som vanligt i dessa frågor data från experiment så vi kan väl bara gissa. Eller? Finns det en jämförelse mellan kommuner där man har tagit bort respektive satsat på ungdomsverksamhet och ser stora förändringar på kriminaliteten bland ungdomarna?

Två mekanismer lär motverkar varandra:

- Offentligt arrangerad ungdomsverksamhet samlar ungdomar så att de i grupp kan skapa en egen från vuxenvärlden skild subkultur, t ex en kriminell sådan. Man separerar alltså ungdomen från vuxenvärldens (föräldrarnas) kontroll.

- Offentligt arrangerad ungdomsverksamhet kan i bästa ge vuxenvärlden en möjlighet att styra och kontrollera ungdomar och hålla dem sysselsatta med något icke kriminellt så att de inte ägnar sig åt att utveckla en kriminell subkultur.
Och det är här det går fel i olika projekt typ fryshuset, fotboll i förorten, basket för killar på glid, hiphop för kriminella. Samla kriminella i grupp under ledning av före detta kriminella. Dålig idé.

Låt alla vara med (ingenting som formellt hindrar det redan idag men krävs lite värvningskampanjer) i typiskt svenska redan existerande verksamheter för ungdomar. Det behöver inte vara ”hippt” utan kan vara spela trumpet, scout, orientering, samla frimärken.

Återigen som exemplet med Festis och sprit.
Jag har själv tagit hand om ungdomar, inte kriminella eller på glid utan i förebyggande syfte, från utsatta områden och andra kulturer och det har fungerat mycket bra.

Nu är ju de mesta av aktiviteterna riktade till samhällsnormativa personer så jag har svårt att se korrelationen att Pelle 10 år inte kan delta på ledarledd (via föreningsstöd) pingis utvecklas till kriminell på tre år. Det jag väljer att se är de man lyckas hindra från att hamna bland kriminalvårdens klientel oavsett om det är bowling, scouter, musik, cykling, fotboll, stickning, matlagning eller filateli som är aktiviteten ifråga...
De "tuffa kidsen" väljer nog hellre basket och boxning hellre än mina exempel ovanför.

Edit: under tiden jag skrev detta så skrev någon ungefär samma sak med i stort sett samma exempel... Lite läskigt. Fast på ett bra sätt.

• Älska
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland
VidarH VidarH skrev:
Nu är ju de mesta av aktiviteterna riktade till samhällsnormativa personer.
Och därmed föll möjligheterna att göra något åt trådens problem. Att Täbys välartade medelklassungdomar är sjöscouter är förvisso trevligt men det löser inte utsatta områdens problem. Att lilla Simon blir sjöscout och inte hänger i Täbban och sniffar lustgas är jättebra men hans problem är av en annan dimension är trådens.

Och därmed föll möjligheterna att göra något åt trådens problem. Att Täbys välartade medelklassungdomar är sjöscouter är förvisso trevligt men det löser inte utsatta områdens problem. Att lilla Simon blir sjöscout och inte hänger i Täbban och sniffar lustgas är jättebra men hans problem är av en annan dimension är trådens.
Men riktade till (historiskt) utesluter väl inte att andra kan delta? På något sätt bör ”ADHD-aktiviteter” (ni väljer själva att bli kränkta) undvikas för strulputtarna och saker där långsiktig träning och övning ger resultat. Inlärningen är ju brant i början för alla så det är inte bara repetitivt gnet.

Därav att jag hade en rad under med lite mer anpassade aktiviteter. Dessa fanns där jag bodde i miljonprogrammen. Oftast var det svårt att komma in i verksamheten på grund av ledarbrist eller för att lokalerna inte kunde husera fler.
Så om det ska planeras nya områden så hoppas jag att det finns lokaler för att kunna plocka upp ungdomarna "i tid" så att säga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Jag har sett flera intervjuer med danska poliser och/eller danska ledande politiker och där är det återkommande en förvåning över att Sverige inte gör vad de vet hjälper, utan bara tar efter deras polisiära åtgärder med särskilda visiteringszoner, längre straff etc. Det som de anser hjälper är förebyggande verksamhet, det gäller att fånga upp så många barn som möjligt under låg- och mellanstadiet i någon sorts verksamhet i grupp så att de känner att de tillhör en grupp, har en plats i samhället. Återkommande när det gäller de som under högstadiet hamnar i kriminella gäng är att de känner sig ensamma, hänger på torget och blir intresserade av gänget för att där får de den tillhörighet som de saknar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett flera intervjuer med danska poliser och/eller danska ledande politiker och där är det återkommande en förvåning över att Sverige inte gör vad de vet hjälper, utan bara tar efter deras polisiära åtgärder med särskilda visiteringszoner, längre straff etc. Det som de anser hjälper är förebyggande verksamhet, det gäller att fånga upp så många barn som möjligt under låg- och mellanstadiet i någon sorts verksamhet i grupp så att de känner att de tillhör en grupp, har en plats i samhället. Återkommande när det gäller de som under högstadiet hamnar i kriminella gäng är att de känner sig ensamma, hänger på torget och blir intresserade av gänget för att där får de den tillhörighet som de saknar.
Jag har aldrig hört en politiker motsätta sig förebyggande arbete. Det har ju varit det enda man har pratat om och prioriterat de senaste årtiondena.

Kan det vara så enkelt att vi saknar tillräckligt ned majoritetsbefolkningsbarn att spä ut de invandrade barnen med? Att invandringsvolymerna helt enkelt har legat på en annan nivå än Danmarks och att de därmed har lyxen att spä ut barnen med majoritetskulturbarn?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag har aldrig hört en politiker motsätta sig förebyggande arbete. Det har ju varit det enda man har pratat om och prioriterat de senaste årtiondena
Och ändå sägs fritidsledare och liknande upp i massvis hos kommunerna, man stänger fritidslokaler, replokaler och liknande.

Det räcker inte med prat, det krävs resurser också!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.