En tecknad person står vid staket, hållandes en kopp med texten "Alla ska med! Någon annanstans!". Skylt säger "Jag trivs där jag bor!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Krilleman och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju helt enkelt inte sant. I Stockholm exempelvis har saker som Ytterstadssatsningen, Storstadssatsningen, Järvalyftet och Fokus Järva, Ung Kraft Järva, Aktiv Fritid Järva avlöst varandra.

Det är därtill en kommunal fråga och SD har aldrig varit med och styrt i Stockholm. Inte nu, inte tidigare.

Det funkar inte för att det är svårt. Inte för att det är nya idéer som inte prövats än.
Ett problem är väl att de avlöser varandra i stället för att vara ett kontinuerligt arbete.
Ytterstadssatsningen, Fokus Järva och Järvalyftet handlade väl om bostäder och boendemiljön, inte så relevant när det gäller att fånga upp låg- och mellanstadieelever och se till att de ingår i en grupp av jämnåriga.
Ung Kraft Järva riktade sig till unga vuxna. Storstadssatsningen var också något helt annat.

Aktiv Fritid Järva pågår just nu (sen drygt 2 år) och riktar sig till 6-17 år, så det går inte att veta om det gör någon nytta än. Pengarna kommer från EU. Men Järva är en mycket liten del av alla problemområden i Sverige.

Det finns statsbidrag för t.ex. idrottsverksamhet och MUCF ger statsbidrag till organisationer som vill göra något bra för unga etc. så det är ju inte så att regeringen inte kan påverka om de vill.
Förutom statsbidrag så kan regeringen förstås uppmana kommuner att satsa på vissa saker, och väcka debatt i samhället.

Du kan pumpa in oändliga pengamassor i de där slukhålen. Hasan och Ali tar pengarna och fortsätter med sin knarkförsäljning. De garvar åt dina projekt. Du förstår öht inte hur de här gossarna fungerar. Du skulle bli livrädd ifall du lärde känna dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Fokus Järva och Järvalyftet handlade väl om bostäder och boendemiljön, inte så relevant när det gäller att fånga upp låg- och mellanstadieelever och se till att de ingår i en grupp av jämnåriga.
Aj då. Ska du, jag eller TS ta det med sossarna?

BirgitS
H hovapettson skrev:
Du kan pumpa in oändliga pengamassor i de där slukhålen. Hasan och Ali tar pengarna och fortsätter med sin knarkförsäljning. De garvar åt dina projekt. Du förstår öht inte hur de här gossarna fungerar. Du skulle bli livrädd ifall du lärde känna dem.
Jag behöver inte förstå dem för att förstå danskar som berättar att det har fungerat i Danmark.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag behöver inte förstå dem för att förstå danskar som berättar att det har fungerat i Danmark.
Som man frågar, får man svar.
Vad Danskarna i allmänhet tycker fungerar vet vi nog inte. Det du vet är vad några Danskar anser. Hade andra blivit tillfrågade kanske svaret blivit det motsatta.
Som när SVT frågar "folk på stan". Av hundra som tillfrågats väljs tre ut och vips, så får man uppfattningen att "folk" tycker det SVT vill att vi skall tycka.

I Göteborg läggs det dubbelt så mycket pengar på vissa grundskolor och fritidsgårdar jämfört med de som får minst resurser i kommunen och har gjort så i många år utan det haft nån märkbar effekt.

Det är gott om exempel som Flamman i Malmö där det är högst oklart vad pengarna faktiskt gått till. Så länge det är på det sättet är "mer resurser" inte en lösning.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Som man frågar, får man svar.
Vad Danskarna i allmänhet tycker fungerar vet vi nog inte. Det du vet är vad några Danskar anser. Hade andra blivit tillfrågade kanske svaret blivit det motsatta.
Som när SVT frågar "folk på stan". Av hundra som tillfrågats väljs tre ut och vips, så får man uppfattningen att "folk" tycker det SVT vill att vi skall tycka.
Visst får du tro att poliser som jobbar i problemområdena ljuger när de säger att det är det förebyggande arbetet som har fått barn att inte bli gängkriminella. Du brukar ju tycka tvärtom mot andra.

BirgitS
B Byggmarodören skrev:
I Göteborg läggs det dubbelt så mycket pengar på vissa grundskolor och fritidsgårdar jämfört med de som får minst resurser i kommunen och har gjort så i många år utan det haft nån märkbar effekt.
Jag vet inte vad de har och inte har gjort i Göteborg men i t.ex. grundskolorna på Järvafältet i Stockholm har man ju fått upp kunskapsnivån otroligt mycket genom att satsa. Så visst går det om man vill.

https://www.mitti.se/nyheter/resultaten-i-jarvas-skolor-blir-battre-6.27.133831.90a172d110
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/battre-resultat-pa-rinkebyskolan
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/fran-kaos-till-kunskap-lar-av-rinkeby-och-hjulsta/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jarva-anamma-rinkebyskolan-vander-resultaten

BirgitS BirgitS skrev:
Visst får du tro att poliser som jobbar i problemområdena ljuger när de säger att det är det förebyggande arbetet som har fått barn att inte bli gängkriminella. Du brukar ju tycka tvärtom mot andra.
Nu fabulerar du igen. Som du vet sade jag att några poliser kan tycka si medans andra kan tycka så.
Frågar man bara de si:tyckande får man aldrig reda på att det även finns så:tyckande poliser.
Vet du inte att alla mynt har två sidor?
Isåfall kommer här en ögonöppnare.

Vanligen behövs det en kombination av piska och morot för att få någonting uträttat i såna här hall. Bara piska gör ingen nytta och bara morötter gör inte heller någon skillnad.

Vad gäller Danmark har de mycket lägre andel med utomeuropeisk bakgrund så problemet är mindre. Men, varför är de flesta skötsamma? Det är trots allt en minoritet som hamnar i problem och det är kanske detta man bör inrikta sig på.

Det satsas mycket mer pengar i problemområdena men ändå finns problemen kvar. Detta i kombination ed en bra skola säger mig att problemen handlar mycket om attityd. De flesta i problemområdena arbetar faktiskt, det är inte så att 50% driver runt.

En stor del av förklaringen tror jag är att man tillåtit kriminella nätverka att etablera sig och nu har vi mycket att ta igen.

Sedan är en stor del av SD:s väljare invandrare så det är inte så enkelt att alla vita svenskar har gaddat sig samman, jag har fullt med kollegor från Indien, Mellanöstern och annat och ingen av dessa bor i utanförskapsområden. Ingen av dem vill ha problemen till granne.

Kort sagt, vi har en stor uppförsbacke att klara av och det kommer inte att räcka med tvångsblandning typ expropriation i villaområden utan det krävs mycket att samhället visar vilka värderingar som är acceptabla och kanske att vi subventionerar arbeten för att få fler att lämna hemmet. Enkla lösningar finns det i alla fall inte.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat på en sak.

De där gängkriminella knarkhandlarna tycks ju lockas av status och pengar utan arbete. Arbete tycks de vara riktigt rädda för. Medan de inte är rädda för en semester i fängelse.

Hur skulle det vara att döma dem till straffarbete på ackord. När de till exempel har huggit 1500 gatsten eller hel barkat 2000 stockar är de fria oberoende om det tar ett år eller 20 år. Det skulle slå sönder deras arbetsbefriade utsugarideologi där arbete hör ihop med en sämre sorts människor.
Framför allt skulle straffen avskräcka.

Fast det är helt självklart att sådana straff inte skulle ha minsta verkan om samhället inte erbjuder ungdomarna ett fungerande och lockande alternitiv till kriminalitet. Utbildning, arbete, bostad som verkligen går att få i verkligheten och inte bara i teorin.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad de har och inte har gjort i Göteborg men i t.ex. grundskolorna på Järvafältet i Stockholm har man ju fått upp kunskapsnivån otroligt mycket genom att satsa. Så visst går det om man vill.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
"Men det är knappast resurser som saknas på Järvafältet; skolorna där badar tvärtom i pengar jämfört med andra områden. Utmaningarna som rektorer och chefer pekar på är av ett annat slag."
(från en av länkarna)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nåja. Utbildning, arbete och bostad är inte någon garant mot kriminalitet. Det går utmärkt att kombinera. Vissa människor söker sig helt enkelt till det vad den kriminella livsstilen har att erbjuda. Varenda myndighet är ju infiltrerad av kriminella nätverk nu för tiden.

Vad ska vi skylla på i detta fall? Avsaknad av utbildning? ungdomsidrott? Var det kanske fel på bostadsområdet?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...miljonbedrageri-i-assistansharva-i-sodertalje

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.