64 416 läst ·
116 svar
64k läst
116 svar
Rörmokarna har spridit asbest i huset: kan jag kräva sanering?
Ponera istället att det inte varit asbest utan ett vanligt fint slipdamm hade spritts i hela huset pga firmad glömt täcka dörren när man slipade en vägg inför tapetsering. Firman tvekar hur städning ska göras. Det är fredag eftermiddag. Målaren tackar för sig och säger att han inte vet hur problemet ska lösas. Stort födelsedagsfirande väntar i hemmet på lördagen. Schemat är fullbokat för att förbereda festen. Många gäster väntas.Staffan2000 skrev:
Aha!
Du har på eget bevåg anlitat en firma för att städa ditt redan städade hus? Om så, kan det bli svårt att få ersättning.
Kommentarer som inte direkt önskas av TS. är ändå högst relevanta, eftersom han överreagerat våldsamt på ett problem som i praktiken inte finns. Att ge sig ut på ett korståg, för att lära rörläggeriet att lära lärlingen att Asbest är farligt, är inte TS. sak. Dessutom har han har redan påtalat det för dem, och det borda mer än väl räcka.
Liknelser likt denna:
är helt irrelevanta, eftersom det i detta fall inte orsakats någon skada! Detta poängterar "halper" dessutom själv. Även om han i nästa mening vill skrota torktumlaren! Principer i all ära. Men här har det gått över styr fullständigt.
Staffan
Ska man i detta fall fira i dammet, vänta in måndagen och lyssna om firman vill städa efter sig?
Eller ta svabben och städa hela huset hela natten? Eller ringa en firma som kan städa i hemmet?
Jag är nog ändå av åsikten att om en firma klantar till det så ska de se till att man kompenseras till fullo. Om de inte kan lösa problemet direkt och det hindrar en att leva normalt i hemmet så skulle jag inte ha problem att kalla in en extern firma.
Om torktumlaren ska skrotas, rengöras eller inte göras nåt alls med kan jag inte bedöma men om den sugit i sig dammet så borde någon åtgärd vara aktuell. Jag skulle säga att en firma som hanterar sanering bedöma - antingen kan de rengöra den eller inte. Eller behövs det inte. Rörläggaren som inte ens visste att det var asbest i böjarna bör inte vara den som gör denna bedömning.
Det är trist när sånt här händer, det var säkert inte killens avsikt att det skulle bli så här. Jag skulle nog om detta hänt mig själv stängt utrymmet, våttorkat upp så mycket jag kunnat, öppnat övriga utrymmen för att ventilera osv. Jag hade INTE tagit min hemdammsugare och kört på, då den trots den har bra filter kommer hanteras i resten av bostaden. Däremot skulle jag kunna ta byggdammsugaren och byta filter och påse efteråt...
Det slutade säljas då, men har använts senare än det förbjöds. Många hantverkare tyckte det var bra och ansåg att allt ”ståhej” om asbest var överdrivet. Så det finns dom som änvänt ”så länge lagret räckte” — går att hitta i byggen och renoveringar in på 80-talet i fog, fix och lim.
Kan passa på att uppdatera tråden för en rapport om vad som har hänt hittills.
Ocab har varit här och städat upp tvättstugan och låtit en luftrenare stå några dagar för att fånga eventuella luftburna småsaker. De har nu också tagit luftprover, ett på nedervåningen i hallen utanför tvättstugan och ett på ovanvåningen i vardagsrummet som ligger i anslutning till trappan och hallen där badrummet är. (Rörmokaren bar materialet genom hallen samt gick upp och ner till badrummet genom vardagsrum och hallen.) Om resultaten, som förväntas komma i slutet av nästa vecka, är utan anmärkning så bör inga mängder ha spridits runt i huset. Det vore skönt, för då kan detta kapitel avslutas.
Rörfirman har skriftligt lovat att ta emot fakturan. Jag gissar att den kommer hamna runt 20000, med tanke på att luftproverna kostar ca 5000 kronor styck. Gissar att firman har någon typ av försäkring som torde täcka detta, men det återstår att se om de betalar.
Ocab har varit här och städat upp tvättstugan och låtit en luftrenare stå några dagar för att fånga eventuella luftburna småsaker. De har nu också tagit luftprover, ett på nedervåningen i hallen utanför tvättstugan och ett på ovanvåningen i vardagsrummet som ligger i anslutning till trappan och hallen där badrummet är. (Rörmokaren bar materialet genom hallen samt gick upp och ner till badrummet genom vardagsrum och hallen.) Om resultaten, som förväntas komma i slutet av nästa vecka, är utan anmärkning så bör inga mängder ha spridits runt i huset. Det vore skönt, för då kan detta kapitel avslutas.
Rörfirman har skriftligt lovat att ta emot fakturan. Jag gissar att den kommer hamna runt 20000, med tanke på att luftproverna kostar ca 5000 kronor styck. Gissar att firman har någon typ av försäkring som torde täcka detta, men det återstår att se om de betalar.
C Christian_Sthlm skrev:
Hyreshuset jag bor i är byggt -89. Man påbörjade ett stort projekt Jan-18 gm att göra om vindarna till 14 lgh o fortf återstår mkt. Vi har o är med om mkt byggdamm (rivning av vinden, betongdamm, sprutisolering m stenull etc etc) o hela tiden fått in mkt av detta i våra lgh. Samtidigt är ventilationssystemet endast preliminärt o mkt otillfredsställande ventilation. Man har hela tiden nekat till att det finns hälsorisker trots att vi har påtagliga sådana. Jag har även misstänkt asbest när vinden revs, men fastighetsägaren, en mkt stor sådan, nekar till att det skulle kunna finnas.......
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Oj vilket spektakel.
Asbest är (var) ett problem för de som arbetade med detta dagligen. för decennier sedan. Alternativt arbetar med att riva i detta dagligen idag då får man arbeta efter skyddsföreskrifter.
Hitta litet asbest här och där, åtgärda. Gå vidare i livet.
Punkt.
Asbest är (var) ett problem för de som arbetade med detta dagligen. för decennier sedan. Alternativt arbetar med att riva i detta dagligen idag då får man arbeta efter skyddsföreskrifter.
Hitta litet asbest här och där, åtgärda. Gå vidare i livet.
Punkt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Om huset ligger i Sverige så var asbest totalförbjudet långt innan huset byggdes så släpp tanken på att det kan ha varit asbest! (Sen är ju inte betongdamm etc särskilt kul heller i stora mängder under pågende arbete.)N Ngea skrev:
Har du inte vänt dig till fel firma? Du borde väl ha vänt dig till firman som du köpte badrumsrenoveringen av sen får de lösa dylika saker med sina underleverantörer.halper skrev:
Som jag tror att jag har nämnt i tråden uppräcktes detta en dag då ”min” byggare var oanträffbar och jag hörde därför av mig direkt till rörfirman för att de inte skulle fortsätta jobba där inne, och så vidare. De sa då att vi kunde lösa det med en saneringsfirma. Entreprenören blev meddelad på kvällen. Det blir naturligtvis entreprenören som jag i första hand får strida med om rörfirman i sin tur försöker låta bli att betala. Det underlättar i alla fall att han inte hade något emot att jag kontaktat Ocab. De kan ju inte gärna städa det själva, säger han.Claes Sörmland skrev: