64 416 läst ·
116 svar
64k läst
116 svar
Rörmokarna har spridit asbest i huset: kan jag kräva sanering?
Om du läser TS första inlägg så var det rörmokaren som var och tittade på jobbet som påtalade att det antagligen är asbest samt att dom skulle undvika röra det.B b50gud skrev:
halper skrev:
När vi började arbetet så anlitade jag en byggare som i sin tur anlitade den lokala rörfirman. Under de första dagarna pratade vi mycket om vad och hur arbetet skulle göras, och jag påpekade då direkt att det kunde finnas asbest i olika former kring rören. Rörmokaren klämde på en böj och sa: ”ja, det här är asbest”.
Återigen, nu handlar det inte bara om TS och dennes familj utan även om den unga rörmokaren.B b50gud skrev:
Om inte byggaren vill stå för saneringskostnaden så får den i sin tur processa mot VVS-firman.
Eventuellt med en deal med TS om att TS få stå för en del av kostnaden som max motsvarar kostnaden för bortkapning av röret med asbestisolerade böjarna.
beror på hur avtalet med byggaren ser ut. i alla standard avtal friskriver man sig från eventuella asbetssaneringar och analyser det åligger byggherren att fixa det byggherre = TSDemmpa skrev:
Återigen, nu handlar det inte bara om TS och dennes familj utan även om den unga rörmokaren.
Om inte byggaren vill stå för saneringskostnaden så får den i sin tur processa mot VVS-firman.
Eventuellt med en deal med TS om att TS få stå för en del av kostnaden som max motsvarar kostnaden för bortkapning av röret med asbestisolerade böjarna.
@b50gud den äldre rörmokaren som var å tittade på jobbet och diskuterade arbetet med TS antog redan från början att det var asbest i rörböjisoleringen. Vad jag förstår så har VVSaren och TS kommit överens om att det skulle tas omhand framöver om det behövdes.
Sedan har det på något sätt missats från VVS-firmans sida, så att en ung rörmokare rivit isoleringen själv. Och på sådant sätt spridit fiber runt halva bostaden.
Med andra ord så är det VVS-firman som har fallerat i det hela.
Sedan har det på något sätt missats från VVS-firmans sida, så att en ung rörmokare rivit isoleringen själv. Och på sådant sätt spridit fiber runt halva bostaden.
Jag har ingen asbest. Och du har inte läst tråden.B b50gud skrev:om du har ett avtal med byggaren så är jag övertygad om att dom skivit in en klausul kring asbets där dom lägger hela ansvaret på dig både att kolla om det förekommer samt att bekosta saneringen innan de dyker upp. kostnad för sanering kan i många fall vara dyrare än det byggjobb som ska utföras. utöver i rörböjar förekommer asbets ofta i kakel och klinkerfogar golmattor golspackel fönsterkitt. ett bra och billigt matrial dock visade det sig farligt. men som flera skrivit överdriv inte faran.våttorka och möjligen torka ut torktumlaren är vad jag skulle gjort om jag vore i din sitiation. att driva en frågan juridiskt kostar troligen mer än det smakar. vill byggaren bekosta en sanering så var glad och tacksam men räkna inte med det.
Självklart ska byggaren, som är din motpart, ta kostnaden för att fixa sina misstag.
Ni hade ett avtal vad som skulle göras och inte och nu gjorde dom avsteg från er överenskommelse. Låt vara att det estetiskt eller arbetsmässigt skulle vara bättre att koppla in sig där dom gjorde men det var fortfarande inte korrekt.
Kan inget om asbest men misstänker att anmälan till arbetsmiljöverket är obligatorisk.
Ni hade ett avtal vad som skulle göras och inte och nu gjorde dom avsteg från er överenskommelse. Låt vara att det estetiskt eller arbetsmässigt skulle vara bättre att koppla in sig där dom gjorde men det var fortfarande inte korrekt.
Kan inget om asbest men misstänker att anmälan till arbetsmiljöverket är obligatorisk.
ts är inte kund hos vvs firman det är byggföretaget som är beställare en totalentreprenad om ts ska göra upp med någon om hur det ska göras måste han göra det med byggaren som i sin tur gör upp med vvs företaget. entreprenadjuridik så utan att ha sett kontraktet med byggaren går det inte att avgöra vem som gjort fel. om det är ett standardavtal där det åligger TS att kolla och sanera innan innan byggaren kommer är han helt skylldig själv att sedan vvs firman gjort ett arbetsmiljöbrott som utfört arbetet på det sätt det beskriv hjälper inte TS. han har bara byggaren att föra dialog med, om sedan byggaren av något skäl vill ha ersättning från VVS firman så berör det inte TS. men hela frågan är en storm i ett vattenglas. nu handlar det enligt den beskrivning som getts om kiselgul i böjarna som innehåller en viss del asbets men att börja sanera nu är som att kasta in jästen efter bullarna i ugnen. våttörka i rummet och angränsande rum så är frågan löst. alternativt riv huset och skicka rivningsmassorna på deponi och bygg nytt. lite överdriven reaktion. asbetsfibrer sjunker 1mm i vacum per timme så att få bort varje fiber i huset är omöjligt men det är väldigt små mängder detta handlar om,. på 70 talet kapade man asbets med vinkelslip och blandade den isolering man i detta fall pratar om asbets och kiselgul i en cemetblandare där det var stora moln av damm som fortfarande snurrar runt i huset så detta lilla tillskott gör varken till eller från. asbets är farligt men inte så att alla som exponeras en gång blir sjuka.Demmpa skrev:
@b50gud den äldre rörmokaren som var å tittade på jobbet och diskuterade arbetet med TS antog redan från början att det var asbest i rörböjisoleringen. Vad jag förstår så har VVSaren och TS kommit överens om att det skulle tas omhand framöver om det behövdes.
Varför fokuseras det så mycket på hur enkelt det är att sanera själv och att det inte är farligt?
Om detta hade varit ett avloppsrör som kapats upp med vinkelslip och då skitat ner hela huset med gammalt skräp. Skulle svaret även då varit.
Bara torka av och städa själv?
Tänk lite åt det hållet och ignorera att det just är asbets som smutsat ner och från detta ge råd om vem som ska betala för städning/sanering.
Om detta hade varit ett avloppsrör som kapats upp med vinkelslip och då skitat ner hela huset med gammalt skräp. Skulle svaret även då varit.
Tänk lite åt det hållet och ignorera att det just är asbets som smutsat ner och från detta ge råd om vem som ska betala för städning/sanering.
Börjar låta som TS har asbest-nojja precis som några andra i den här tråden.
Vad sa OCAB ska dom komma och sanera?
På med rymddräckterna fram med luftslussar.
Detta är totalt överdrivet.
Städa och låt det ursprungliga arbetet fortsätta men meddela dom deras (gärna den som utförde det) vad som hände och att den måste vara mer försiktig.
Alla ni nojjiga, gå ut och ta lite frisk luft.
Eller nej, det är föroreningar ute man kanske dör.
Vad sa OCAB ska dom komma och sanera?
På med rymddräckterna fram med luftslussar.
Detta är totalt överdrivet.
Städa och låt det ursprungliga arbetet fortsätta men meddela dom deras (gärna den som utförde det) vad som hände och att den måste vara mer försiktig.
Alla ni nojjiga, gå ut och ta lite frisk luft.
Eller nej, det är föroreningar ute man kanske dör.
Precis. Kul att betala 1500 kr + 400 kr per m2 + 350 kr per timme när det är någon annans fel.snuttjulle skrev:
Varför fokuseras det så mycket på hur enkelt det är att sanera själv och att det inte är farligt?
Du skriver med övertygelse. Men vet du? AMV har tydliga regler runt detta av en anledning. Oavsett är det entreprenörens ansvar.T TheGame skrev:
Tack för alla svar och lugnande kommentarer. Som redan påtalats några gånger är ju min fråga inte om hälsoeffekter (andra trådar finns) utan om följande händelsekedja som jag kanske skulle punktat upp från början:
Om de hade stoppat arbetet och sagt att de måste kapa just där hade jag naturligtvis fått bita i det sura äpplet och ta den kostnaden, men då hade det blivit en lägre kostnad än det blir nu, då prover ska tas även utanför tvättstugan osv.
- Jag anlitar en byggare.
- Han ringer en rörfirma.
- De kommer alla och kollar. Vi pratar om just rören i tvättstugan, som jag tar upp.
- Rörmokaren pekar på ett par böjar. Säger: ”här finns det asbest; dem rör vi inte”.
- Jag säger ”bra”. Jag nämner att vi kan koppla det fult, det är okej. Så fixar vi rören på riktigt vid en framtida renovering av tvättstugan där vi står. (Innan vilken isoleringen tagits bort på ett betryggande sätt.)
- Annan kille från samma firma skär sönder en böj.
- Gurmassa sprids, bekräftas innehålla asbest.
- Firman får nu inte arbeta vidare, enligt de regler som finns. En sanering måste utföras, vare sig jag vill eller inte.
Om de hade stoppat arbetet och sagt att de måste kapa just där hade jag naturligtvis fått bita i det sura äpplet och ta den kostnaden, men då hade det blivit en lägre kostnad än det blir nu, då prover ska tas även utanför tvättstugan osv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ligger det på golvet, totalt ofarligt! Äter du det eller att det är luftburet och andas in, kanske farligt, men knappast att du dör för att andas in 2ggr! Man behöver inte vara livrädd för hela livet..och att precis allt är farligt..halper skrev:
Problemet här är ju som sagt att ingen, som följer de arbetsmiljöregler som finns, får skicka in sin anställd här innan det är uppstädat. Med tanke på det så undrade jag alltså om jag hade rätt i att kräva att de som ställt till det också skulle betala för denna uppstädning.
Dess relativa farlighet eller ofarlighet har diskuterats i många många andra trådar. Jag kan nog däremot inte låta bli att säga att jag tycker det är oseriöst att påstå att det är ”totalt ofarligt”.
På golvet, inredning, maskiner och smutstvätt låg det. Jag tackar återigen för de lugnande orden, men frågan är fortfarande om det är rimligt att de bekostar sanering eftersom de har gjort fel och nu inte får vara där. Och de får inte heller städa upp det själva, med mindre att de har ett sådant tillstånd av Arbetsmiljöverket.H Husqvarna220Ac skrev:
Kan jag göra det själv? Jag kunde ha renoverat badrummet själv också, men det var inte därför jag anlitade någon att göra det.