halper halper skrev:
På golvet, inredning, maskiner och smutstvätt låg det. Jag tackar återigen för de lugnande orden, men frågan är fortfarande om det är rimligt att de bekostar sanering eftersom de har gjort fel och nu inte får vara där. Och de får inte heller städa upp det själva, med mindre att de har ett sådant tillstånd av Arbetsmiljöverket.

Kan jag göra det själv? Jag kunde ha renoverat badrummet själv också, men det var inte därför jag anlitade någon att göra det.
Hemma får man göra allt! Men som företag måste man alla tillstånd, men skulle givetvis vara orolig och ställa krav/prisavdrag mot entreprenör..

Silver78 Silver78 skrev:
Stämmer inte alltid. Har en bekant som jobbade extra i två veckor med bromsar till lastbilar på den tiden då dessa var fulla av asbest. Ingen annan exponering. Dog 35 år senare p.g.a. mesoteliom. Det är ju det här som är det kusliga med asbest.
Och min far jobbade yrkesmässigt med bromsar från ca 1950-1995, även med egen tillverkning av bromsband med asbest. Dessutom byggde han eternithus och kapade allt med vinkelslip, och han använde aldrig någonsin ett munskydd i hela livet. Dog närmare 90 år gammal med fullt friska lungor..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
V Varglarsen skrev:
Och min far jobbade yrkesmässigt med bromsar från ca 1950-1995, även med egen tillverkning av bromsband med asbest. Dessutom byggde han eternithus och kapade allt med vinkelslip, och han använde aldrig någonsin ett munskydd i hela livet. Dog närmare 90 år gammal med fullt friska lungor..
Samma argument som alla som inte vill sluta röka använder...

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
Det här är ju en löjlig diskussion.

Det finns ett svenskt regelverk för att skydda människor från de dokumenterade risker som finns och det ska följas. I det här fallet har det inte följts och ett arbetsmiljöbrott har skett.

Är det TS som har fallerat? NEJ
Således får den som fallerat ansvara för att sanera enligt gällande bästa praxis.

Jag förstår TS till 100%, oavsett risk så har asbesten diskuterats med uppdragstagaren och denna har då tagit på sig ansvaret och konsekvenserna.

Jag skulle betalat 0kr för arbetet tillls de hade gjort rätt för sig.

• Gilla
civilingenjören och 12 till
  • Laddar…
J
Ja, det är ju som att bilfirman klantar sig och repar lacken, inte vill man då lacka om själv? Näe, rimligt kan ju vara att bekosta det det kostat om det skulle gjorts på rätt sätt. Tycker TS har rätt i detta, ville han göra det själv hade han inte lejt in ett proffs. Då väntar man sig att alla regler följs, både arbetsmiljo, säkert vatten, städning och miljö för de boende och rätt deponi och återvinning av restprodukter. Ingen egen bedömning vad som är farligt eller ej. Då kunde ju rörisen slänga skräpet i morotslandet, om han inte tycker det är ett problem att ha gamla rör där...

Som info, jag skulle ta bort en radiator i källaren. Rörisen (som var bra att ha att göra med, men dyr - men det är väl alla) sa att "detta kan vara asbest, vi måste ta in nån, ta prover etc och kan inte jobba med det alls innan detta är gjort, MEN jag kan stänga av vattnet så får du kapa hela röret själv i ändarna där isolering inte finns, sagt och gjort så kapade jag där det gick genom väggarna och var oisolerat, bar ut röret helt oskadat, lämnade det på avsedd plats hos återvinningen och rörmokaren kunde följa reglerna. Supersmidigt hanterat!

• Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
Märkligt många skribenter i tråden med svåra brister i läsförståelse. Trots att TS gång på gång upprepar frågeställningen OCH upprepar vad som inte efterfrågas ska det gång på gång påpekas det som TS vill att tråden INTE ska handla om.

Det är skrämmande. PISA-resultaten visade hur usla våra ungdomar är i skolan, men många här, som med största sannolikhet är några decennier äldre, är uppenbarligen ännu sämre. Puöh!

@halper , som jag förstått det har du fortfarande inte fått svar från byggaren du anlitade. Det är först när du vet var han står i frågan som ditt nästa steg står i ett klarare ljus. Om han går under jorden är förstås även det ett svar...

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Märkligt många skribenter i tråden med svåra brister i läsförståelse. Trots att TS gång på gång upprepar frågeställningen OCH upprepar vad som inte efterfrågas ska det gång på gång påpekas det som TS vill att tråden INTE ska handla om.

Det är skrämmande. PISA-resultaten visade hur usla våra ungdomar är i skolan, men många här, som med största sannolikhet är några decennier äldre, är uppenbarligen ännu sämre. Puöh!

@halper , som jag förstått det har du fortfarande inte fått svar från byggaren du anlitade. Det är först när du vet var han står i frågan som ditt nästa steg står i ett klarare ljus. Om han går under jorden är förstås även det ett svar...
Byggaren har jag pratat med och han har lovat att det kommer ordna sig. Rörfirman har sagt samma sak, fast lite vagare, när jag talat med dem. Återstår att se vad som händer till slut! Ocab har städat och nästa vecka ska de ta några prover för att se om det är grönt ljus för att slutföra jobbet. Sedan får vi väl se om det knorras om kostnaden för saneringen, för den lär bli ganska stor.

halper halper skrev:
Byggaren har jag pratat med och han har lovat att det kommer ordna sig. Rörfirman har sagt samma sak, fast lite vagare, när jag talat med dem. Återstår att se vad som händer till slut! Ocab har städat och nästa vecka ska de ta några prover för att se om det är grönt ljus för att slutföra jobbet. Sedan får vi väl se om det knorras om kostnaden för saneringen, för den lär bli ganska stor.
Okej, då missade jag det längre upp. Då återstår det ju bara att höra vad det betyder att "det ordnar sig" (för vem, t ex :thinking:). Lycka till!

Staffans2000
Aha!
Du har på eget bevåg anlitat en firma för att städa ditt redan städade hus? Om så, kan det bli svårt att få ersättning.

Kommentarer som inte direkt önskas av TS. är ändå högst relevanta, eftersom han överreagerat våldsamt på ett problem som i praktiken inte finns. Att ge sig ut på ett korståg, för att lära rörläggeriet att lära lärlingen att Asbest är farligt, är inte TS. sak. Dessutom har han har redan påtalat det för dem, och det borda mer än väl räcka.

Liknelser likt denna:
J JohanLun skrev:
Ja, det är ju som att bilfirman klantar sig och repar lacken, inte vill man då lacka om själv? Näe,
är helt irrelevanta, eftersom det i detta fall inte orsakats någon skada! Detta poängterar "halper" dessutom själv. Även om han i nästa mening vill skrota torktumlaren! Principer i all ära. Men här har det gått över styr fullständigt.

Staffan

• Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha!
Du har på eget bevåg anlitat en firma för att städa ditt redan städade hus? Om så, kan det bli svårt att få ersättning.

Kommentarer som inte direkt önskas av TS. är ändå högst relevanta, eftersom han överreagerat våldsamt på ett problem som i praktiken inte finns. Att ge sig ut på ett korståg, för att lära rörläggeriet att lära lärlingen att Asbest är farligt, är inte TS. sak. Dessutom har han har redan påtalat det för dem, och det borda mer än väl räcka.

Liknelser likt denna:

är helt irrelevanta, eftersom det i detta fall inte orsakats någon skada! Detta poängterar "halper" dessutom själv. Även om han i nästa mening vill skrota torktumlaren! Principer i all ära. Men här har det gått över styr fullständigt.

Staffan
Nu missförstår du med vilje, Staffan. Eller så har du inte läst tråden.

Om du med ”på eget bevåg” menar ”efter diskussion med rörfirman”: ja, visst. Låt oss kalla det ”eget bevåg”.

Jag vet inte vad du menar med ”redan städade hus”. Detta puder låg klart och tydligt, lätt synligt, över allra minst en kvadratmeter.

Som nämnts är frågan, enkelt uttryckt: de har gjort det olagligt att arbeta där. Ska de fixa det? ja/nej. Om du inte tror att dessa regler finns av en anledning så okej, men i de allra flesta fall tycker jag man kan förutsätta att folk bör agera inom lagar och regler som finns. Annars förstår jag att vi missförstår varandra.

Du får gärna klippa in min citat där jag säger att jag tänker skrota torktumlaren, för det har jag helt glömt att jag skrivit. Också oklart om vad ”korståget” och ”principerna” handlar om.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
...om du byter torktumlare, vilket känns rimligt om den stått så mkt damm kommit in och den verkligen blåser runt damm... se till att destruera den så ingen annan får den i tron att den är ok... samma med dammsugare... I övrigt är det nog så att i alla äldre hus har det nån gång förekommit asbest damm...
Ber om ursäkt för denna lilla malör! Det var nog texten ovan som fastnat i mitt minne.

Är inte "pudret" på en m2 redan upptorkat?
Lagar bör man tolka med en viss försiktighet. Annars gör man det väldigt svårt för sig (som i ditt fall). Ett misstag har begåtts av den unge mokaren. Men någon skada av betydelse har det inte orsakat. Så, varför inte rycka på axlarna, hämta svabben och städa. När det åtgår betydligt mer arbete för att få "rätt", än att göra det själv, skall man tänka till en extra gång.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ber om ursäkt för denna lilla malör! Det var nog texten ovan som fastnat i mitt minne.

Är inte "pudret" på en m2 redan upptorkat?
Lagar bör man tolka med en viss försiktighet. Annars gör man det väldigt svårt för sig (som i ditt fall). Ett misstag har begåtts av den unge mokaren. Men någon skada av betydelse har det inte orsakat. Så, varför inte rycka på axlarna, hämta svabben och städa. När det åtgår betydligt mer arbete för att få "rätt", än att göra det själv, skall man tänka till en extra gång.
Pudret hade rörmokaren lämnat efter sig. Det var ju så jag upptäckte det från början.

Jag har kanske en mindre flexibel inställning till de flesta lagar, så därför kanske vi inte kommer bli riktigt överens. Tur det, så vi har något att diskutera.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nu missförstår du med vilje, Staffan. Eller så har du inte läst tråden.

Om du med ”på eget bevåg” menar ”efter diskussion med rörfirman”: ja, visst. Låt oss kalla det ”eget bevåg”.

Jag vet inte vad du menar med ”redan städade hus”. Detta puder låg klart och tydligt, lätt synligt, över allra minst en kvadratmeter.

Som nämnts är frågan, enkelt uttryckt: de har gjort det olagligt att arbeta där. Ska de fixa det? ja/nej. Om du inte tror att dessa regler finns av en anledning så okej, men i de allra flesta fall tycker jag man kan förutsätta att folk bör agera inom lagar och regler som finns. Annars förstår jag att vi missförstår varandra.

Du får gärna klippa in min citat där jag säger att jag tänker skrota torktumlaren, för det har jag helt glömt att jag skrivit. Också oklart om vad ”korståget” och ”principerna” handlar om.
Är det städat så är det inga problem för dom att jobba vidare

Jag vill bara lägga in en liten passus som jag inte tror är nämnt tidigare. Är inte så bevandrad i juridik, men någon annan här kan säkert svara på detta...

Är det inte så att BYGGHERREN har det juridiska ansvaret för arbetsmiljön.
Och i detta fall om det är en delad entreprenad så är det väl trådskrivaren som är byggherren??
Att dra in arbetsmiljöverket kan väl i detta fall resultera i att sanktionsavgiften hamnar på trådskrivaren om varken byggaren eller rörmockaren är Byggherre med delegerat ansvar?

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
B Blund skrev:
Jag vill bara lägga in en liten passus som jag inte tror är nämnt tidigare. Är inte så bevandrad i juridik, men någon annan här kan säkert svara på detta...

Är det inte så att BYGGHERREN har det juridiska ansvaret för arbetsmiljön.
Och i detta fall om det är en delad entreprenad så är det väl trådskrivaren som är byggherren??
Att dra in arbetsmiljöverket kan väl i detta fall resultera i att sanktionsavgiften hamnar på trådskrivaren om varken byggaren eller rörmockaren är Byggherre med delegerat ansvar?
Är inte heller så bevandrad i det. Min förståelse är att när man själv anlitat flera firmor och koordinerar projektet, ja då är man byggherre. Annars gäller konsumenttjänstlagen(?) om jag har rätt för mig. Så i mitt fall där jag har anlitat en firma som i sin tur tagit in underleverantörer av rör- och eltjänster, då är min ställning som konsument något mer skyddad.

En bra fråga. Viktigt att veta, och känns som något som inte alls är uppenbart för en vanlig enkel Svensson-renoverare som stambyter ett badrum från 1964…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.