64 416 läst ·
116 svar
64k läst
116 svar
Rörmokarna har spridit asbest i huset: kan jag kräva sanering?
Bra poäng. Jag tänkte inte ens på att fråga. Har aldrig behövt träffa någon i rättssalen så det slog mig inte att ta upp den biten. Om det nu skulle bli så, vilket jag verkligen inte hoppas, får jag ringa dem igen.C carra skrev:
Nej, det har du såklart rätt i, men i ganska många normala hem. Och har man en dammsugare av känt märke kan man köpa bara ett filter. Misstänker dock att högre Hepaklassning ger mer motstånd, så det skall kanske inte användas för länge pga överhettning. Men nu bara gissar jag. Någon annan här kanske som vet?J javlaandersson skrev:
Dags att kyla ner sig lite. Gör ingen grej av detta. Ok, det borde tagits omhand mer korrekt med hänsyn till arbetaren som kan tänkas jobba/utsättas för det oftare.
Städa av som man angivit ovan, sen kan du vara lugn och oroa dig för mer farliga saker (under förutsättning att du och rörmokaren inte tänker upprepa det hela dagligen i några år...).
Städa av som man angivit ovan, sen kan du vara lugn och oroa dig för mer farliga saker (under förutsättning att du och rörmokaren inte tänker upprepa det hela dagligen i några år...).
Varför ska ta sanera och städa själv? Varför ska sanering inte göras på det sätt som föreskrivs? Utgångspunkten måste vara att följa de regler som finns inte godtyckliga brdömningar, trots att faran/risken för bestående hälsoproblem sannolikt är låg
Tja, man kan ju ta det i samband med den ”vanliga” vecko-städningen bara. 
Det finns oändligt med trådar om detta och folk som är över-hispiga tyvärr. Problematiken handlar om de som arbetar med det dagligen 8h per dag, 40h i veckan. Så korrekt kanske är att begära att firman tar hand om sina anställda. Städningen löser ni enkelt enligt alla tips här, ingen raket-forskning... eller begär bara att huset rivs för säkerhets skull o skicka notan till någon annan pga att det kan vara farligt att bo där...
Det finns oändligt med trådar om detta och folk som är över-hispiga tyvärr. Problematiken handlar om de som arbetar med det dagligen 8h per dag, 40h i veckan. Så korrekt kanske är att begära att firman tar hand om sina anställda. Städningen löser ni enkelt enligt alla tips här, ingen raket-forskning... eller begär bara att huset rivs för säkerhets skull o skicka notan till någon annan pga att det kan vara farligt att bo där...
halper skrev:
Hej! Just som badrumsrenoveringen lider mot sitt slut så upptäcker jag på lördagens morgon att rörmokaren som varit här på torsdagen lämnat efter sig ett orange-beige-gult puder. Varningsklockorna klämtar när jag tittar upp och ser att han kopplat in vattnet till badrummet ovanför precis i en gammal böj, som nu är borta. Jag tar så försiktigt jag kan ett prov på pudret nedanför arbetsområdet och ett lite längre bort på golvet. Idag kör jag till Stockholm och några timmar senare är analysen klar: positiv.
När vi började arbetet så anlitade jag en byggare som i sin tur anlitade den lokala rörfirman. Under de första dagarna pratade vi mycket om vad och hur arbetet skulle göras, och jag påpekade då direkt att det kunde finnas asbest i olika former kring rören. Rörmokaren klämde på en böj och sa: ”ja, det här är asbest”. I torsdags var det en annan kille från rörfirman här. Ung, trevlig och uppenbarligen(?) omedveten om asbest. Tydligen hade han inte fått någon information från sina kollegor, eller så kanske han inte tyckte det var någon grej? Alternativt, som sagts i en annan tråd, har han helt enkelt ingen aning om var asbest kan förkomma. Han skar i alla fall upp isoleringen, bar ut den någonstans och svabbade/sopade hjälpligt upp.
Nu när jag fick provsvaret ringde jag omedelbart till rörfirman och pratade med chefen. Det tycker jag är rätt sak att göra oavsett vad jag har för ansvar. De kan naturligtvis inte fortsätta jobba där, vare sig de vill eller inte. Till min förtvivlan, men ärligt talat inte förvåning, säger chefen: ”ja klart man ska ha respekt för asbest men …”.
Jag påtalar då att AV är rätt tydliga: vet de om att det finns asbest kan de inte stå där och jobba. Han säger motvilligt och muntligt att jag kan ringa exempelvis OCAB och så ”får vi se hur vi löser det”.
Nu har dammet, i viss grad, spritts till resten av huset. Gjort är gjort osv, men naturligtvis behöver det städas upp. Det som oroar mig nu är att rörfirman kommer att sätta sig på tvären och säga att de inte kommer stå för det. Min enkla fråga: kan jag kräva att de bekostar sanering och andra kostnader? Pulvret har delvis hamnat i torktumlaren … Om ”nja”, vilka faktorer spelar in?
Jag är inte ute efter att ”sätta dit” dem. Jag vill bara helst att min fyraåring inte i onödan ska behöva utsättas för amosit, och jag vill att de ska betala alla kostnader eftersom de (1) borde ha vetat, (2) borde ha sett/förstått, (3) borde ha omedelbart stoppat arbetet och (4) borde ha omedelbart informerat mig, innan de – och vi – under två dagar traskade runt i hela huset.
Jag vet inte ens vem som kan ha svar, så tar tacksamt emot välinformerade ståndpunkter!
Under förutsättning att din 4-åring inte röker så kan du vara lugn, i princip ingen som inte röker drabbas av asbets Vilket är en lång fiber som punkterar celler och då exponerar dessa för ex canserigena ämnen så nä ingen kommer att dö.
Nej, normalt är det ≠ som betyder ”inte lika med”. I vissa programmeringsspråk finns omskrivningar för att använda andra symboler av tekniska skäl, såsom /=, <> och != (s.k. Digraphs). Men det är specialtillämpningar och inte normal notation.JanneJanne123 skrev:
Du kan hyra en asbestdammsugare och ventilator, ta på dej skyddsdräkt o mask o sanera asbesten själv men om rörfirman har konstaterat att det är asbeströr så är de skyldiga att ta dit en saneringsfirma. Denna kostnad ligger oftast utanför offertpris. Det brukar stå som undantag på offerten. En sanering av ett par rörböjar brukar ligga på
3000-5000 tusen .
De ville väl göra det smidigt för sej o slippa stopp i arbetet. Taskigt att skicka dit någon med noll koll på asbest.
3000-5000 tusen .
De ville väl göra det smidigt för sej o slippa stopp i arbetet. Taskigt att skicka dit någon med noll koll på asbest.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Stickspår, men då ska jag förtydliga mitt inlägg så att även du förstår vad jag menar.C civilingenjören skrev:
Normalt när man skriver != betyder det ”inte lika med”.
Jepp, jag menade såklart p3 andningsmask. Köpte själv en luftrenare med hepa 13 och en nilfisk med hepa 13 för min nattsömns skull. Jag skulle ändå råda till våttorkning först och främst då det torde vara det bästa och säkraste alternativet och långt ifrån alla dammsugare är lämpliga.T Tornhuset skrev:
Ännu en som inte läst ens det första inlägget. Det handlar inte om risken för TS och hans familj, utan för dem som arbetar med det. En ung kille på sitt första asbestjobb och som kan riskera att göra om detta hundratals gånger i sitt arbetsliv om han inte lär sig göra rätt från början.S SamB skrev:Tja, man kan ju ta det i samband med den ”vanliga” vecko-städningen bara.
om du har ett avtal med byggaren så är jag övertygad om att dom skivit in en klausul kring asbets där dom lägger hela ansvaret på dig både att kolla om det förekommer samt att bekosta saneringen innan de dyker upp. kostnad för sanering kan i många fall vara dyrare än det byggjobb som ska utföras. utöver i rörböjar förekommer asbets ofta i kakel och klinkerfogar golmattor golspackel fönsterkitt. ett bra och billigt matrial dock visade det sig farligt. men som flera skrivit överdriv inte faran.våttorka och möjligen torka ut torktumlaren är vad jag skulle gjort om jag vore i din sitiation. att driva en frågan juridiskt kostar troligen mer än det smakar. vill byggaren bekosta en sanering så var glad och tacksam men räkna inte med det.Anna_H skrev:
Det är ju framförallt personalen som jobbar med det som utsätts för risk om de gör likadant i fler badrum, så det är helt rätt att du tar tag idet. Givetvis är det inte du som ska betala för extrakostnaderna som uppstår på grund av att de utsätter sin personal för sådana här risker!
Om de hade gjort rätt från början (personlig skyddsutrustning, fuktat, plastat in, försiktigt demonterat, gjort rent eller hur man nu gör) så hade det handlat om några hundralappar i extrakostnad. Mer än så ska det givetvis inte kosta dig.
Stämmer inte alltid. Har en bekant som jobbade extra i två veckor med bromsar till lastbilar på den tiden då dessa var fulla av asbest. Ingen annan exponering. Dog 35 år senare p.g.a. mesoteliom. Det är ju det här som är det kusliga med asbest.V Varglarsen skrev:Lite väl mycket hysteri och skräck när asbest kommer på tal, folk verkar tro att döden är ett faktum så fort man fått litet damm på sig. Så är det INTE!
Långvarigt och rikligt arbete med asbestdamm KAN orsaka problem, inte någon sporadisk exponering.
Har släktingar som jobbat mycket med asbestdamm utan några som helst problem genom livet tex, och även jag själv har fått större dos än de flesta, och jag är kärnfrisk i lungorna.
Varför göra en höna av en fjäder? Våttorka och byt tumlare om det känns bättre, och lägg pengar och energi på något mer vettigt för familjen