32 688 läst ·
238 svar
33k läst
238 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
MEN, som useless skriver. Det hela handlar egentligen inte om garantier eller den lagstadgade reklamationsrätten, utan problemet är att rörfirman inte vill "erkänna" att de har installerat denna blandare. Vilket de faktiskt ändå har gjort, så det blir någon slags konstig situation med att både kund och företag ska hålla på och ljuga om sakförhållandet, och att kunden blir utan det intyg som han tror att han behöver till slutbesiktningen.
useless skrev:
HAr kunden inga papper alls på det arbete som utförts?
Vad menar du med att jag inte svarat på frågan? Jag behövde ett intyg från sakkunig om att samtliga vatteninstallationer följde branschstandard, typ "säker vatten" eller motsvarande. Det stod som ett villkor i vårt startbesked för en utbyggnad där vi byggt kök. I intyget som rörisen skrev står nu exakt så, förutom att det är skrivet en avvikelse om att kunden, dvs jag, själv installerat kökskranen. Det räckte för att få slutbesked för bygglovet. Vi har ännu inte fått faktura på jobbet så jag vet inte om de kommer ta betalt för att installera kranen eller inte. Det är ju, som tidigare påpekats, svårt att kräva in pengar på något de skriver att de inte gjort. Vi lät dem byta ut vår diskmaskinsavstängare dock men de sa att inte skulle ta betalt för extrajobbet.C cpalm skrev:
Ledsen om jag missat att du redan svarat på detta. Ställde frågan i #196.P pizzaslizze skrev:
Är företaget auktoriserat av Säker Vatten?
I så fall gäller 2.1.2 i regelverket:
https://sakervatten.se/branschregle...-2/2-1-2-dokumentation-av-vvs-installationer/
Att du själv köpt in materialet är inte en avvikelse. Dessvärre har mig veterligen inte Säker Vatten någon sanktions- eller tvistlösningsfunktion i sitt upplägg, så man lär få vända sig till t.ex. ARN om de vägrar följa regelverket.
Företaget är inte certifierade enligt säker vatten, tydligen. Vi fick rekomenderat dessa av en bekant och kollade inte upp det innan vilket var dumt. Han som äger företaget är kunnig men han har tyvärr skickat outbildade personer på vissa grejer, det var därför han installerade våra egenköpta grejer. Efteråt sa chefen att de inte tänker ta ansvar. Om de vill fakturera för jobbet kommer vi att protestera men annars kommer vi bara låta saken bero och leta efter en bättre röris för kommande jobb.
OK, ja då är det ju svårt att tvinga dem att lämna ett intyg utifrån vissa principer, om det inte särskilt avtalats.P pizzaslizze skrev:
Huvudsaken är att du kom vidare med det intyg du fått.
Låter som att de är sura för att du snuvade dem på de kungliga materialpåslagen och vill "hämnas" för det.
Viktig läxa lärd, alltid kolla dem först.
Om jag summerar inläggen i tråden (rätta mig om jag har fel) så för att vara säkerska rörisen leverera alla ingående komponenter som denne monterar. Det är således onödigt att av snålhet köpa egna grejer för att spara några futtiga slantar vilket senare skapar problem med garantier och certifikat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Nja, det viktiga är att ha en kommunikation innan. Att man inte vill betala 3 ggr mer för samma sak är ju inte direkt snålhet. Att rörmokaren inte kan lämna garanti på artiklar som kunden köpt själv, men antingen tackar man nej till jobbet eller också tar man ansvar för det arbete man utför.G G.L. skrev:
I det här fallet ville ju rörmokaren göra jobbet men sen inte ta ansvar för det, vilket är absurt.
Jag tycker slutsatsen man kan dra är att man ska diskutera innan och upptäcker man att någon innan vill ta ansvar för sitt arbete så säger man Tack och adjö. Problemet är väl när man råkar ut som en TS råkade ut för som säger först när jobbet är klart att de inte tar ansvar för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden