24 287 läst ·
189 svar
24k läst
189 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Jag tror du har helt rätt! Det här med en utlovad tidsangivelse betyder nog helt olika saker för olika yrkesgrupper. Svårare än så är det inte! Du har nog precis förklarat problemet med en mycket stor tydlighet.J Jansson69 skrev:
Så ser hela samhället ut idag, titta på möten om hur många eller få som kommer i tid tex.Alfredo skrev:
Så ja jag ser det mer som ett samhällsproblem än att enskilda grupper som pressas på tider😉
Ja pratade givetvis i allmänhet, var på föräldrar möte och där dök en hel drös in för sent, hade bokad tid till läkaren som hämtade mig 20-25min senare än den bokade tiden, berättade om bilen jag lämnade på service som skulle göras klar samma dag som jag fick 3 dagar senare mm..Alfredo skrev:
Detta händer överallt hela tiden skulle vilja påstå att vårat samhälle är försenat på ett eller annat sätt😉
Då har vi inte ens nämnt våra bussar och tåg som i bästa fall kommer samma dag även om tidtabeller finns😱
Nej, jag skulle bli förvånad om de brydde sig om vem som har skruvat dit den så länge uppgiften är korrekt. Men om kommunen får reda på att minst en uppgift inte är korrekt så antar jag att de blir misstänksamma och funderar på om det kan finnas fler fel vilket då bör undersökas och det kostar både tid och pengar. Sen verkar det inte helt ovanligt att beslut baseras på handläggarens humör så om man retar upp denne genom att bli påkommen med att ljuga så finns risken för att denne då aktivt börjar leta fel.Alfredo skrev:
Hade jag haft brådis med att få ett slutbesked hade jag inte velat riskera det genom att medvetet ljuga i kontrollplanen, framförallt inte på en så obetydlig punkt där det inte är några problem med att vara ärlig
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Då blir det ju off topic i den här tråden. Men om hantverkaren orsakar en skada genom att bli försenad, oavsett om förseningen är 5 minuter eller 5 veckor, och visste vilka konsekvenser för projektet en försening innebär, så hamnar ju kostnaden för förseningen på hantverkaren. Så i fallet med det felaktiga och ofullbordade arbetet i den andra tråden du syftar på, så får man nog ta till både helgarbete och nattarbete om man skall räkna med att få något betalt.J Jansson69 skrev:
Sedan skall vi inte blanda in "it avdelningar" i diskussionen, ämnet är lite för brett. Men jag håller absolut med om att VISSA företag håller sig med lobotomerade it support avdelningar. Typ 2 månader för att man skall få inloggning (som konsult ser jag både företag med väl fungerande avdelningar, och sådana som skulle må bra av att sluta lobotomera sin personal).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Så är det ju. Men specificerar man en tid och verkligen poängterar hur viktigt tiden är brukar det bli bättre. Exempelvis brukar folk som alltid kommer sent vara i tid till flyget, tåget etc, för konsekvenserna blir jobbigaJ Jansson69 skrev:
Kanske hade det hänt något som kunde förklara varför det blev så?J Jansson69 skrev:
Där hände det väl faktiskt något som kunde förklara varför det blev försening.J Jansson69 skrev:
Det är en enorm skillnad mot när ingenting oväntat har hänt.
Ja där blir det ibland förseningar. Blir tåget försenat får man pengar tillbaka, riskerar man att bli mer än 20 minuter sen med SL för att trafiken inte går så får man ta en taxi och få ersättning för det. Blir flyget sent så får man ersättning för det.J Jansson69 skrev:
Om rörmokaren inte hinner klart innan helgen för att han glömt att ta med sig saker så åker han hem och återkommer i bästa fall på måndag och ingen ersättning utgår.
Ser du verkligen ingen skillnad?
Sen har jag haft ett antal hantverkare som inte verkade leva efter sin filosofi, de har ringt så fort som möjligt och meddelat att de kanske blir försenade etc, så din inställning att det är helt ok med förseningar är inte giltig för hela branschen, lika lite som min inställning att man levererar det man lovat om inget oväntat inträffar helt klart inte gäller hela min bransch heller. Ibland har vi inte hunnit i tid, av en eller annan anledning och då talar vi med kunden och försöker hitta en lösning. Är något akut, så hanteras det annorlunda än om det är ok att det görs färdigt veckan efter. Det är nog där vi har olika inställning framförallt.
Nja det är ju inte sant!H hempularen skrev:Då blir det ju off topic i den här tråden. Men om hantverkaren orsakar en skada genom att bli försenad, oavsett om förseningen är 5 minuter eller 5 veckor, och visste vilka konsekvenser för projektet en försening innebär, så hamnar ju kostnaden för förseningen på hantverkaren. Så i fallet med det felaktiga och ofullbordade arbetet i den andra tråden du syftar på, så får man nog ta till både helgarbete och nattarbete om man skall räkna med att få något betalt.
Tack för informationen om lobotomerad personal inom IT!H hempularen skrev:Sedan skall vi inte blanda in "it avdelningar" i diskussionen, ämnet är lite för brett. Men jag håller absolut med om att VISSA företag håller sig med lobotomerade it support avdelningar. Typ 2 månader för att man skall få inloggning (som konsult ser jag både företag med väl fungerande avdelningar, och sådana som skulle må bra av att sluta lobotomera sin personal).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Du fick kanske ingen förklaring, men det fanns kanske en förklaring om du hade ställt frågan.J Jansson69 skrev:
Vi har väl att gå på vad TS skriver?J Jansson69 skrev:
Jag har även ställt frågan till dig om det är ok med försening om man tydligt lovat något och inget oväntat inträffar. Du har då famlat runt med att någon kanske blir sjuk eller behöver vabba. När man då följer upp med att vara väldigt tydlig med att ingen vabbar, ingen blir sjuk, inget oväntat inträffar etc var det ju tydligt att det fortfarande var ok med en försening för att man har rätt att korrigera sitt arbete...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ev. Oseriös rörmokare är detta okej?
Tvättstuga -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Diskmaskin vill ej starta, tips?
Vitvaror -
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vill stänga av vattnet men vet ej hur.
Vatten & Avlopp