32 436 läst ·
238 svar
32k läst
238 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Nej, jag lever själv. Märkligt att du har så svårt att förstå att vissa vill att man håller löften man avgett om det inte skett något oförutsett.J Jansson69 skrev:
För några veckor sen hade jag en rörmokare på besök, vilket väl fungerade någorlunda, även om jag har vissa synpunkter på delar, inte värre än att jag betalade utan klagomål, men nästa gång kanske jag letar efter någon annan.
Vi hade kommit överens om en dag och en ungefärlig tid så jag såg till att arbeta hemma den dagen. Han dök upp i tid och utförde arbetet. Enligt ditt sätt att se det så hade han väl lika gärna kunnat komma veckan efter, för uttalade tider är ju inte så noga.
Om jag inte hade varit hemma på överenskommen tid så tror jag nog att jag hade fått betala för tid ändå, vilket jag faktiskt anser är korrekt. Frågan är om du är konsekvent nu och anser att jag inte borde betala för saker kan ju hända så att jag lovar att vara hemma innebär ju inte att jag måste vara det...
Jag gissar att du anser att det är ok om hantverkaren missar tiden och ingen reduktion på priset ska göras, men om jag missar tiden så ska jag betala...
Kan är en sak. Att medverka till att något som man anser undermåligt installeras är inte alls fackmannamässigt så jag förstår verkligen om de vägrar. Det är i min bok fackmannamässigt.Snigla skrev:
Detta ska dock inte tolkas som att jag har någon åsikt om IKEAS blandare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag har läst fel och svarat fel vare det. Jag har även bett om ursäkt och pudlat när jag upptäckte det.J Jansson69 skrev:
Något liknande har vi aldrig sett ifrån dig och till skillnad från dig besvarar jag frågor.
Jag provar igen, utan större förhoppning.
Jag och hantverkaren kommer överens om en tid som denne kan besöka mig. En av oss dyker inte upp på avtalad tid, utan att det finns några ursäkter som VAB eller sjukdom, eller trafik eller ...
1) om det är jag som inte dyker upp, bör hantverkaren då få betalt för sin tid ändå?
2) om hantverkaren inte dyker upp bör jag få betalt för min tid (exempelvis genom att minska beloppet på kommande faktura)?
Nej så är det inte @Fairlane tillskriver och medvetet ljuger/misstolkar där av så markerar jag!Alfredo skrev:
Har du problem med det ja då får du låta bli och läsa😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Trams, jag har bett om ursäkt för att jag läste fel och förklarat det. Du är tydligen inte större person än att du inte kan acceptera en ursäkt utan måste dra upp det hela i tråd efter tråd.J Jansson69 skrev:
Du är tydligen inte stor nog att besvara frågor heller så jag drar samma slutsats som Alfredo, att du bara är ute efter ett provocera.
Att du drar slutsatser är ingett nytt men sluta upp med allt som du brukar hålla på med tex. tillskrivningar som många medlemmar anmärker på så upphör jag med😉Fairlane skrev:
Trams, jag har bett om ursäkt för att jag läste fel och förklarat det. Du är tydligen inte större person än att du inte kan acceptera en ursäkt utan måste dra upp det hela i tråd efter tråd.
Du är tydligen inte stor nog att besvara frågor heller så jag drar samma slutsats som Alfredo, att du bara är ute efter ett provocera.
Så det är helt upp till dig!
Åter till TS frågeställning, företag har ingen skyldighet att ge garantier överhuvudtaget och absolut aldrig på varor som konsumenten köpt själv!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag har inte tillskriver dig något i den här tråden, det hindrade inte dig att dra upp det igen...J Jansson69 skrev:
Att man inte är överens är inte heller samma sak som att tillskriva någon något. Vad du tycker och tänker är ju lite svårt att veta eftersom du aldrig besvarar frågor, så då är det inte märkligt alls att får gissa.
Det där med att tillskriva andra saker är du rätt bra på själv, exempelvis i #198 och #200.
Nu struntar jag helt i vad du skriver hädanefter. En person som inte ens kan acceptera en ursäkt och som inte besvarar frågor lägger jag inte mer energi på att diskutera med.
Vad är det som säger att det inte finns några ursäkter? VAB och sjukdom är normalt sett inte något som förs vidare till kund. Normalt sett inget som FÅR föras vidare till kund; de utgör känsliga personuppgifter. Så bara för att kunden inte får höra ursäkten finns det ingen anledning att tro att det inte finns en sådan bakomliggande ursäkt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Om hantverkaren dyker upp på plats i tid så är det nog inte frågan om vare sig sjukdom eller VAB.A adron skrev:Vad är det som säger att det inte finns några ursäkter? VAB och sjukdom är normalt sett inte något som förs vidare till kund. Normalt sett inget som FÅR föras vidare till kund; de utgör känsliga personuppgifter. Så bara för att kunden inte får höra ursäkten finns det ingen anledning att tro att det inte finns en sådan bakomliggande ursäkt.
Frågan är alltså helt öppen "Om man lovar att ha något klart och inget oförväntat inträffar, är det då ok att svara lämna kunden utan att göra färdigt i tid, bara rycka på axlarna och säga att man kommer en annan dag och fixar klart?"
För mig är svaret givet att han man lovat, kunden har verkligen varit tydlig med hur viktigt tidpunkten är, då gör man vad man kan för att lösa det så bra som möjligt för kunden.