1 099 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Dåligt vattentryck i villan och söker en VVS-montör / rörmokare/ råd
Hej,
Jag har dåligt vattentryck i villan och söker en VVS-montör / rörmokare som kan hjälpa och undersöka?
Trycket är dåligt i alla kranar
Huset är 8 år gammalt (Länna i södra Stockholm) och vi har hela tiden haft dåligt vattentryck och speciellt på övervåningen och speciellt om man duschar både nere och uppe på övervåningen samtidigt.
Vi har Nibe pump och jag har ställt in rätt tryck i Nibe pumpen till 1,5 bar men det blev inte bättre
Grannen har ngt högre vattentryck trots att deras hus ligger lite högre upp än vårt men säger att han är nöjd
Vi har försökt med Grundfos-kompressor som vi köpte på Ahlsell och trycket blir då bättre men kompressor för sådant oväsen och går sönder hela tiden så att jag tänkte att eventuellt kunna lösa det här lite mera grundligt och hitta källan till varför trycket är så lågt och få det åtgärdat
Jag har ingen manometer så att jag kan mäta
Så om det är kommunalt vatten /tryckreduceringsventil eller ngn felkoppling eller luft i systemet vet jag inte
Tack för alla svar
Jag har dåligt vattentryck i villan och söker en VVS-montör / rörmokare som kan hjälpa och undersöka?
Trycket är dåligt i alla kranar
Huset är 8 år gammalt (Länna i södra Stockholm) och vi har hela tiden haft dåligt vattentryck och speciellt på övervåningen och speciellt om man duschar både nere och uppe på övervåningen samtidigt.
Vi har Nibe pump och jag har ställt in rätt tryck i Nibe pumpen till 1,5 bar men det blev inte bättre
Grannen har ngt högre vattentryck trots att deras hus ligger lite högre upp än vårt men säger att han är nöjd
Vi har försökt med Grundfos-kompressor som vi köpte på Ahlsell och trycket blir då bättre men kompressor för sådant oväsen och går sönder hela tiden så att jag tänkte att eventuellt kunna lösa det här lite mera grundligt och hitta källan till varför trycket är så lågt och få det åtgärdat
Jag har ingen manometer så att jag kan mäta
Så om det är kommunalt vatten /tryckreduceringsventil eller ngn felkoppling eller luft i systemet vet jag inte
Tack för alla svar
Trycket i värmesystemet/värmepumpen har ingenting med trycket i tappvattnet.
Ta lite bilder på inkommande kallvatten samt där vattnet fördelas ut till olika tappställerna.
Det kan sitta ett filter på inkommande kallvatten som är igentäppt.
Ta lite bilder på inkommande kallvatten samt där vattnet fördelas ut till olika tappställerna.
Det kan sitta ett filter på inkommande kallvatten som är igentäppt.
Om det är (mycket) skräp i silarna i tappställerna så är det bara det aktuella tappatället som berörs, eftersom TS skriver följande,H H-Thomasson skrev:
Så är det någon gemensam punkt, dels inkommande kallvatten till bostaden, dels inkommande kallvatten till VVBn i värmepumpen.M Marko9911 skrev:
Det kan ju mycket väl vara ett veck på inkommande rör/slang. Då lär trycket blir sådär. Jag har samma problem hos mig, men det beror på att jag har egen brunn genom ett vattenfilter, dvs motståndet för vattnet är för högt. För att få upp vattentrycket så skulle jag behöva en mycket kraftigare pump. Men det är det inte värt. Det går ju bra att duscha i en dusch åt gången.
Steg ett är väl att kolla vad du har för tryck och flöde vid första tappstället. En enkel manometer och ett T-rör kostar inte så mycket. Vad är trycket? Hur snabbt kan du fylla en 10L hink? Om det är lågt redan där är felet potentiellt hos kommunen. Har det alltid varit på detta sätt eller är det nytillkommet?
Jag är också lite nyfiken på exakt vad ni gjorde med en "Grundfos kompressor". Hur kopplades den in och vad var tanken? Varför gick den sönder hela tiden?
Jag är också lite nyfiken på exakt vad ni gjorde med en "Grundfos kompressor". Hur kopplades den in och vad var tanken? Varför gick den sönder hela tiden?
Hej Demmpa, tackDemmpa skrev:
Det var ngn som sa ngn gång om att vattentrycket beror på NIBE värmepumpen så att jag trodde att jag via NIBE pumpen kunde åtgärda dåligt vattentryck
Jag ska kolla var jag hittar denna filter på inkommande kallvatten och om den är igentäppt
Hälsningar
Kan man på ngt hitta/ lokalisera veck på inkommande rör/slang och rätta ut det?pacman42 skrev:
Det kan ju mycket väl vara ett veck på inkommande rör/slang. Då lär trycket blir sådär. Jag har samma problem hos mig, men det beror på att jag har egen brunn genom ett vattenfilter, dvs motståndet för vattnet är för högt. För att få upp vattentrycket så skulle jag behöva en mycket kraftigare pump. Men det är det inte värt. Det går ju bra att duscha i en dusch åt gången.
Tack.Claes Sörmland skrev:
Vet inte om servisventilen är fullt öppen i gatan men har för mig att det kollades upp för ngt år sedan och att problemet inte beror på det.
Jag måste verkligen be ngn vvs montör komma med manometer och mäta ändå
Om det är dåligt varmvattenflöde/-tryck men bra kallvattenflöde/-tryck så kan det vara skit i eventuell sil på inkommande kallvatten till VVBn/varmvattenväxlaren.M Marko9911 skrev:
Efter senaste rengöringen av vattenflitret så hade jag slemproppar både här och där i rören. Vissa kranar gav noll vatten innan silen rensades. Men detta påverkade inte duscharna, de har för stora hål.Demmpa skrev:
Så din teori om skit på inkommande sil är inte fel.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg