32 630 läst ·
238 svar
33k läst
238 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Frågan är då vad man avtalat. Ofta säger avtalet att om kunden inte är på plats får kunden betala en bomkörning medan om hantverkaren inte kommer får kunden en ny tid och ingen speciell ersättning.
Eftersom hantverkaren ändå får komma vid ett senare tillfälle ser jag inte vad denne skulle ha för incitament att låta bli att dyka upp i onödan. Utan när hantverkaren inte kommer så finns en anledning till det.
Eftersom hantverkaren ändå får komma vid ett senare tillfälle ser jag inte vad denne skulle ha för incitament att låta bli att dyka upp i onödan. Utan när hantverkaren inte kommer så finns en anledning till det.
Jag påstår nog att oftast säger avtalet ingenting om detta...A adron skrev:
Ingen tvivlar nog på att det finns en anledning. Frågan gäller om det finns en acceptabel anledning. Hann inte, är normalt inte en sådan.A adron skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Så lär det bli Ja, men det är rätt orättvist.A adron skrev:
Det hela handlade inte om detta i grunden.A adron skrev:
Det var en kund som var extremt tydlig med att arbetet måste vara klart en viss tidpunkt. Detta redan vid beställning av tjänsten. Företaget sa att det skulle vara klart då, inget problem.
För mig är det givet att jag som utförare endast lovar vad jag vet att jag kan hålla. Är jag det minsta osäker så meddelar jag det direkt. Om jag märker att det är risk att jag inte kommer hinna så meddelar jag det så fort som möjligt.
I fallet som diskuterades (i en annan tråd, men som tydligen även ska diskuteras här och i andra trådar) så dök hantverkaren upp rätt dag, men hade glömt lite saker som behövdes. När arbetsdagen var slut var jobbet inte klart, men hantverkaren åkte därifrån. Kunden fick själv fixa klart grejerna och ställde en fråga om det var möjligt att få någon ersättning för det hela.
Hade det varit jag så hade jag inte lämnat under läget om det inte var absolut tvunget och vårt företag hade gjort allt vi kunnat för att lösa situation för kunden eftersom vi misslyckats med vad vi lovat att göra. Här gäller det såklart att komma ihåg att inget försvårande dök upp, ingen var sjuk, ingen VABade eller liknande.
Andra har inställningen att kunden får skylla sig själv som hade en så tajt tidsmarginal och litade på att företaget skulle hålla vad dem lovar och att någon ersättning är utesluten för företaget har rätt att korrigera fel den gjort. Dvs det var inte VAB eller sjukdom, men eftersom sådant kan inträffa så behöver inte företaget hålla lovade tidpunkter ens om det inte inträffar.
Det är därifrån det hela kommer, i en helt annan tråd, så varför det ska diskuteras här vet jag inte.
Kan tala om för dig om varför det diskuteras, det beror idag helt och hållet på ditt inlägg #197 där du tar upp det som en fråga, så uppenbart så gillar du detta!Fairlane skrev:
Så återigen så låtsas du som ingenting🙄
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Glöm inte ditt inlägg #167 som faktiskt drog in den diskussionen i den här tråden....J Jansson69 skrev:
167 kommer före 197, så frågan är om det verkligen var jag som drog in det i den här tråden...
Återigen tillskriver du andra saker...
Nej återigen så läser du så illa så jag orkar inte besvara så läs igen och återkom om du anser att det inte stämmer😉Fairlane skrev:
Har inga problem med att de/nån säger nej.. pga t ex deras erfarenhet/tycke/inbillning att något inte går att göra tillräckligt bra.. för att de vill ”sätta sin stämpel” på jobbet.Alfredo skrev:
Har en sån plåtslagare .. och har full förståelse för att denne inte gillar mina idéer.. 😊 då får man vända sig till någon annan helt enkelt (om man vill ha det gjort). Inga problem.
Även hantverkare har olika tycken och erfarenheter.
Men OM man nu utför jobbet korrekt, följer anvisningar och regler.. och har en ”sak” som är godkänd att säljas i Sverige och har garanti i Sverige .. så bör inte just försäkringsbolagen ha något att säga om det nu (mot förmodan) skulle hända något.
skönt att det dräller av arbetslösa hantverkare runt dig så man kan välja och vraka, troligen är dessa odugliga iom att de inte efterfrågas från så många...Snigla skrev:
Har inga problem med att de/nån säger nej.. pga t ex deras erfarenhet/tycke/inbillning att något inte går att göra tillräckligt bra.. för att de vill ”sätta sin stämpel” på jobbet.
Har en sån plåtslagare .. och har full förståelse för att denne inte gillar mina idéer.. 😊 då får man vända sig till någon annan helt enkelt (om man vill ha det gjort). Inga problem.
Även hantverkare har olika tycken och erfarenheter.
Men OM man nu utför jobbet korrekt, följer anvisningar och regler.. och har en ”sak” som är godkänd att säljas i Sverige och har garanti i Sverige .. så bör inte just försäkringsbolagen ha något att säga om det nu (mot förmodan) skulle hända något.
Nu har jag bara läst första delen av tråden. Men för mig är valet enkelt om jag hade missat att man inte installerar en blandare från Ikea.
Alternativ 1 är om du ringer rörisen och frågar vad för blandare han kan ge garanti för och köper den själv. Sen låter han installera den.
Alternativ 2 att du ringer rörisen och ber han installera en riktig kran. Sen frågar om han kan bjuda på arbetskostnaden då han inte informerade om Kina-blandaren från Ikea inte skulle bli godkänd.
Onödigt att dra detta i långbänk och lägga onödig energi på det. Se det som en läropeng.
Alternativ 1 är om du ringer rörisen och frågar vad för blandare han kan ge garanti för och köper den själv. Sen låter han installera den.
Alternativ 2 att du ringer rörisen och ber han installera en riktig kran. Sen frågar om han kan bjuda på arbetskostnaden då han inte informerade om Kina-blandaren från Ikea inte skulle bli godkänd.
Onödigt att dra detta i långbänk och lägga onödig energi på det. Se det som en läropeng.
Haha, nja de finns nog inga arbetslösa hantverkare här direkt (som jag vet om iaf).returen skrev:
När vi gjorde om badrummet sist var det 1 års väntetid. och när vi kollade takomläggning sist (förra året) var det mer än 1 års väntetid på den saken. Så det gäller att planera väl.. och ha många hinkar o samla vatten i..
Men är man snäll och go.. så går det bra ändå
Jag brukar försöka hjälpa dem att få ihop schemat.. då jag inte är så kinkig med dagar o tider.. ligger de efter på jobb säger jag åt dem att prioritera andra (som har värre problem än vi) om det nu inte är akut hos mig. Behöver de åka iväg akut pga "whatever" (familjen, andra arbetsrelaterade akutfall osv).. får de göra det även om de håller på som bäst hemma hos mig.
.. jag tar heller aldrig offerter .. har alltid på löpande.. betalar mitt material efter varje moment de gör (även om inte hela jobbet är gjort) om de vill och betalar arbetstimmarna varefter momenten är klara (om de vill).. är mån om att speciellt småföretagen i trakten inte ska behöva ligga ute med pengar i onödan.. (då jag vet hur företagande funkar..).
Med lite vänlighet kommer man långt i livet!
Det har tagit ett par år att hitta rätt.. men nu har jag en "relation" till några av hantverkare av vardera slag.. som vet hur jag funkar - och jag vet hur de funkar (vi kan skälla på varandra).
Får alltid lite tid av dem om jag VERKLIGEN behöver.
(observera att detta inte är människor jag umgås med privat - hade det varit i Uppland hade det varit ännu lättare att få hjälp på fler sätt.. där jag faktiskt känner folk / bott mestadels av livet 👍 )
Fast frågan var väl inte huruvida blandaren installeras eller inte (den är redan installerad), utan vad som ska stå i intyget som kommunen vill ha.W WorldJ skrev:Nu har jag bara läst första delen av tråden. Men för mig är valet enkelt om jag hade missat att man inte installerar en blandare från Ikea.
Du verkar inte ha förstått den delen av tråden du säger att du läst…W WorldJ skrev:Nu har jag bara läst första delen av tråden. Men för mig är valet enkelt om jag hade missat att man inte installerar en blandare från Ikea.
Som rörfirma kan man bara lämna garanti på material som firman köpt in. Rör firman har ju inga juridiska relationer (dokument) till IKEA m.flP pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Garanti får du ta med dina inköpsställe, detta är praxis i branchen och de är inget att bråka om
Firman kommer aldrig att ge någon garanti på en blandare som kunden själv har köpt.W WorldJ skrev:
Utan kunden kommer att ha sin lagstadgade reklamationsrätt gentemot det företag där blandaren är köpt, och även eventuell garanti kommer också finnas i den affärsrelationen.
Gentemot rörmokaren kommer det endast finnas en reklamationsrätt för själva arbetets utförande och det ev material de har levererat.