24 232 läst ·
189 svar
24k läst
189 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jaha nu anser du att 5 arbetsdagar är tillämpligt i en annan tråd ansåg du att hantverkaren skulle komma på lör-sön när kunden hörde av sig på fredag eftermiddag lite väl godtyckligt..H hempularen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Det är ju en enorm skillnad. I det andra fallet hade hantverkaren lovat att vara klar en viss dag.J Jansson69 skrev:
Löften betyder kanske inte så mycket i branschen...
Aldrig roligt när nya saker börja läcka med en gång. Hoppas det löste sig för dig.K Kjellot skrev:Rörfirma installerade IKEA's diskbänk och anslutningar. Några veckor senare blev det läckage och köksgolvet behövde rivas upp och bytas. Kontaktade rörfirman, "Skitgrejer från IKEA" Jag ringde IKEA som då sa att det fixar vi, deras jurist ringde rörfirman... . Golven byttes och vi betala absolut noll. Rörfirman fick montera in IKEA igen, utan klagan. Och det har inte läckt efter installation två.
IKEA är så pass stora så dom vill absolut inte sälja några dåliga saker, läckaget berodde på slarvigt montage av rörfirman.
För ca 15 år sedan köpte jag ett kök med svart kran från Ikea och det har fungerat perfekt i alla dessa år, när Rörmokaren monterade kranen minns jag att han sa att den satt otroligt bra för att komma ifrån Ikea.
Köket lika fint idag som när det var nytt.
Som tur är så kan det vara olika.
Så allt är inte bara "skit" från Ikea... Marie 🤶🏼🧙🏼
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Tror du allt kommer vara löst nästa vecka om någon som läser denna tråd (inte omöjligt att någon kan lista ut vem du är) anmäler till din kommun att ni ljuger i kontrollpunkterna?P pizzaslizze skrev:
Om du är extremt tydlig med att du inte kommer betala för de jobb de inte intygar att de har gjort så bör det lösa sig snabbt på ett av två sätt. Vill de ändå inte intyga jobbet så har du ett papper på att de inte har gjort jobbet och det du har papper på att de inte har gjort kan du så klart inte betala för vilket gör att som sämst monterar de loss kranen och du får montera tillbaka den och som bäst så får du den monterad gratis. Eller så inser de det orimliga i sitt krav och gör som man ska med ett intyg och en notering på fakturan om att garantier inte gäller på produkter kunden köpt in
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Jansson69: Kommer flyget vara framme på fredagkväll, kan ni lova det för jag ska på bröllop på lördagen?J Jansson69 skrev:
Flygbolag: Absolut, vi lovar att det är framme i tid, inget problem
..
Inget flyg avgår...
Jansson69: Det fick inget plan så hur ska jag lösa detta, ni lovade att jag skulle vara framme på fredagkväll, hur gör vi nu?
Flygbolag: Ibland blir det inte som man tänkt. Det var inget problem med vare sig sjukdom eller planet, men det blev bara fel. Ingen fara, vi har ju rätt att korrigera så du måste betala fullt för din biljett så ska vi se om vi kan hitta en plats på ett flyg nästa vecka.
Jansson69: Ja felet är helt mitt, jag borde varit mindre naiv och åkte i tisdags.
Allt är inte svart eller vit...
@Fairlane ska du flygs nu med, ingett förvånar mig längre😢IT slår alla rekord!Fairlane skrev:
Jansson69: Kommer flyget vara framme på fredagkväll, kan ni lova det för jag ska på bröllop på lördagen?
Flygbolag: Absolut, vi lovar att det är framme i tid, inget problem
..
Inget flyg avgår...
Jansson69: Det fick inget plan så hur ska jag lösa detta, ni lovade att jag skulle vara framme på fredagkväll, hur gör vi nu?
Flygbolag: Ibland blir det inte som man tänkt. Det var inget problem med vare sig sjukdom eller planet, men det blev bara fel. Ingen fara, vi har ju rätt att korrigera så du måste betala fullt för din biljett så ska vi se om vi kan hitta en plats på ett flyg nästa vecka.
Jansson69: Ja felet är helt mitt, jag borde varit mindre naiv och åkte i tisdags.
Allt är inte svart eller vit...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Du kan välja vilken bransch du vill, jag tycker att man lovar något så är man till att hålla sitt löfte om inget oförväntat inträffar. Din inställning är mer "Om man lovar något så behöver man inte alls hålla det även om inget oförväntat inträffar, för man har ju rätt att korrigera sen".J Jansson69 skrev:
Vi har helt enkelt olika syn på värdet av ett löfte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Jag anser snarare att du tar för lätt på en angiven tid. Det var inte frågan om bara en uppskattad tid utan ett löfte om att vara klar en viss tid, väl medveten om att om man inte skulle klara det så skulle kunden få problem. Jag är fullständigt övertygad om att om flygbolaget hade resonerat som du gör så hade du varit jävligt förbannad.J Jansson69 skrev:
Återigen, saker kan gå fel och det går man ta höjd för när man lovar saker. Sen finns det saker som man inte kan påverka och som kommer helt oförväntat, då har jag och förmodligen alla förståelse för att man inte kan hålla sitt löfte, men när inget oförväntat inträffar så får man helt enkelt jobba över om man missat, eller ta in någon annan, inte bara lämna kunden i sticket.