P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Felet är ej på utrustningen, felet är dina yttre omständigheter som gör livet svårt för en netRTK styrd klippare att fungera korrekt.
Är pacman42 utsatt för ryska GPS-störningar? 😉😀🤔

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
såg en husqvarna klippare köra rakt över en gren som låg på grannens gräsmatta idag.. Grenen var ca 30-40mm tjock , det gick till och med frammåt när den körde över den så en barnfot går garanterat också in under där..

Jag tror folk starkt överskattar dom påkörningsskydd och olika säkerhets system som används..

Det räcker att komma in lite från sidan i färdvägen så missar dom flesta helt att det finns hinder och skulle sen barnfoten råka vara i en grop i gräsmattan så går det nog nära på att halka in foten under även om man är vuxen..

Gräsklippare ska man inte vara nära runt när dom används för dom flesta system har luckor och brister på hur man kan göra illa sig om råkar göra nåt dumt .. vuxna som skadats på sin vanliga gräsklippare som "bara" ska fixa lite och råkar kapa diverse kroppsdelar är ju ändå rätt tydligt..

inga husdjur eller ungar runt gräsklippare varken traditionella eller robotklippare
Husqvarna har klippare med AI vision from i år.
Den reagerar och styr undan för skuggor emellanåt. 😂

Kan säkert göra så en igelkott klarar sig, men jag skulle inte på något vis chansa och ha småbarn på gräset.

P polaris78 skrev:
inga husdjur eller ungar runt gräsklippare varken traditionella eller robotklippare
Men igelkottar och andra djur är det ok att lemlästa enligt dig. Tänkte så eftersom du skrev husdjur.

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Säger som jag sa till ungarna när de nyss tippade med fyrhjuling. Bästa lektionen hittills: Gör rent maskinen som inte gjort något fel, sen plåstra om er själva och kör saktare eller bli duktigare.
Du kanske också ska säga till ungarnas föräldrar att inte låta sina barn köra fyrhjuling.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Den stora skillnaden (som jag också misstänker är huvudorsaken till problemen med positioneringen) är avsaknaden av fysisk RTK i Luba 2 mini.
Jag kör med iNavi via 4G mestadels.
Men för att experimentera, lära mig mer, hjälpa andra så kör jag också via WiFi och RTK antenn.
Alla metoder fungerar för mig.

P pmd skrev:
Du kanske också ska säga till ungarnas föräldrar att inte låta sina barn köra fyrhjuling.
Sker mycket olyckor med fyrhjulingar nuförtiden som inte slutar väl. 😔

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Om du ej lyckas få din klippare att utföra det den ska, detta utan att den börjar att klättra på saker.
Då vet du ej vad du håller på med.
Följer ej råd som jag tex skapat här idag på Robotklippar forumet.
Du har enbart tid för att häckla och nedvärdera anda.
Detta i stället för att leta kunskap om din klippare.
Knepig individ du är ....
Sista inlägget till dig nu. Fortsätter du ditt mästrande så blockar jag tråd och användare och går vidare i livet. Jag har mest skrivit i väntan på lim som torkat, men nu är jag klar.

Vad du skriver i din fanboy-tråd intresserar mig inte, då du har en mer än ett år gammal klippare som du baserar dina sanningar på. Det det är som stenåldern om det handlar om maskiner med AI. Som andra skrivit, så är tillverkaren medveten om problemet, men inte du. Ett skäl till att inte ta råd från dig.

• Gilla
Baba_yaga och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Sista inlägget till dig nu. Fortsätter du ditt mästrande så blockar jag tråd och användare och går vidare i livet. Jag har mest skrivit i väntan på lim som torkat, men nu är jag klar.

Vad du skriver i din fanboy-tråd intresserar mig inte, då du har en mer än ett år gammal klippare som du baserar dina sanningar på. Det det är som stenåldern om det handlar om maskiner med AI. Som andra skrivit, så är tillverkaren medveten om problemet, men inte du. Ett skäl till att inte ta råd från dig.
Lycka till i ditt liv med din robot klippare 😆

Tyvärr går det att lemlästa djur även med vanlig gräsklippare. Min mammotion är på service(eller lagning då den klippte av sin sladd när jag gjorde ny karta) Jag klippte en kopparödla då jag klippte ner högt gräs då jag tänkte att det skulle vara bättre för smådjur att gömma sig utanför tomten. Trist!

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
De kan få göra precis vad de vill men gråt inte ut om lillprinsen får en bula när de själva gör fel.

Men det är bra när vanliga personer gör en jättesak av ingenting och går ut med namn och ort. Då tänker jag att stackarn har väl aldrig mött en motgång så då får man väl härda dem.

Mycket sandlådedrama i denna tråd, moderatorer saknas som vanligt..

Att lämna ett så litet barn ute samtidigt som roboten går är ju direkt oansvarigt och de skyldiga bör skämmas rejält.

Oavsett fabrikat eller modell på RTK robotar så är installationen/placering/tomtens förhållande helt avgörande för robotens prestanda och navigering.
Det blir lite som att jämföra äpplen och päron då förutsättningarna sannolikt varierar rätt kraftigt mellan era fastigheter.

Bara för att roboten är klanderfri hos en så betyder det inte att den inte kan spåra ur hos en annan.

Lite mer ödmjukhet på forumet vore klädsamt.

• Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Tyvärr går det att lemlästa djur även med vanlig gräsklippare. Min mammotion är på service(eller lagning då den klippte av sin sladd när jag gjorde ny karta) Jag klippte en kopparödla då jag klippte ner högt gräs då jag tänkte att det skulle vara bättre för smådjur att gömma sig utanför tomten. Trist!
Visst går det men du har fördelen att åtminstone kunna se ifall det är någon före klipparen ifall du själv är närvarande. Med en robot är det ju snarare att man får hoppas att någon inte är i vägen. Olyckor kan alltid ske, själv har jag lyckats slå ihjäl en fasanhona med lie i högt gräs.

• Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Mycket sandlådedrama i denna tråd, moderatorer saknas som vanligt..

Att lämna ett så litet barn ute samtidigt som roboten går är ju direkt oansvarigt och de skyldiga bör skämmas rejält.

Oavsett fabrikat eller modell på RTK robotar så är installationen/placering/tomtens förhållande helt avgörande för robotens prestanda och navigering.
Det blir lite som att jämföra äpplen och päron då förutsättningarna sannolikt varierar rätt kraftigt mellan era fastigheter.

Bara för att roboten är klanderfri hos en betyder det inte att den inte kan spåra ur hos en annan.

Lite mer ödmjukhet på forumet vore klädsamt.
RTK känns irrelevant i sammanhanget. Det är hinderdetekteringen som är problemet. Både min slingklippare och nu RTK-klippare med vision/kameror har klättrat på saker de borde känt/sett.

Det hela borde egentligen inte ens vara en diskussion. Har man så små barn så ser man till att klipparen inte klipper när barnet vistas på gräset, speciellt om man av någon märklig anledning inte har uppsikt över barnet 100% av tiden.

P
Har en Luba 2 X, den backar ej över barn, har inga barn längre 😉
Tog barnen slut efter att ha umgåtts med gräsklipparen?

Lycka till i ditt liv med din robot klippare 😆
Detsamma. Inget blir bättre av att vi fortsätter här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.