Klipper den när den backar? Min gamla fick sig en uppdatering tillsedd för första gången sedan förra sommaren och noterar att den nu låter klipparen snurra medans den backar vilket den inte gjorde innan. Det är ju bättre för klippningen men mindre bra för små fötter, dock är jag rätt säker på att den märker när den backar in i något för den står aldrig o kämpar i de trånga utrymmena mellan studsmattan, stegen o skydden som jag har runt benen till studsmattan o där blir det ett jäkla studsande fram och tillbaka.

P Pligg85 skrev:
15 månaders bör ju ha föräldrar födda 90 eller senare och de kan aldrig göra ett fel. Nu är det fel på klipparen, grannen, grösfröet, kommunen, vädret, internet mm så det får vi väl se i stämningsansökan vad som händer.

Det jävliga är väl någon syster som inte blev skadad så nu är klipparen varken jämställd eller könsneutral.
Ja, denna familj kan gott ha detta! Och tänk så det har blivit, men man får väl knappt ens säga sanningen i DDR-Sverige 😢

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den kör ut från laddaren backar in. Men jo sant och jag har sett den backa i vissa situationer. Svårt testa hur bra den är när man inte vet när den kommer backa.

Edit: testade precis när den backdockar till laddaren så verkar den helt blind. Hjulen måste börja slira för den ska förstå något är där
Ok. Vissa kör in med nosen och backar ut, andra backar in och kör ut när den skall klippa, men alla robotar backar då och då.

bogani bogani skrev:
Att lämna en 15 månaders på gräsmattan samtidigt som en autonom robot med knivar kör omkring är både oansvarigt och idiotiskt. Alla som har ägt robotklippare ett par säsonger vet att de inte alltid detekterar hinder som de bör.

Även om jag hade haft en klippare som varit hundraprocentig fram tills dess hade jag ändå inte litat på den i den utsträckning att jag hade chansat.

Har även mycket svårt att se att det finns någon tillverkare som inte avråder att köra klipparen när yngre/barn vistas i området.
Jag håller med. Att sen kontakta tidningar och klaga över roboten är lite väl magstarkt. Människan inte ens verkar kunna föreställa sig att ALLA maskiner kan gå sönder eller få för sig att göra något oväntat, så även om den hade sensorer över allt skulle jag inte till 100% lita på den. Sen är det rent generellt nonchalant ansvarslöst att lämna en 15 månader gammal obevakad även i en trädgård utan robot.

• Gilla
Annia
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Att den är Luba 3 3000.
Det stod så på kartongen.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Luba 2 X, den backar ej över barn, har inga barn längre 😉
Lösspringande katter, ja, men de är smarta 🙂
Har en platt tomt utan större höjdskillnader, den är aldrig utanför perimetern, aldrig .....
Ok, så din egen erfarenhet är från en äldre modell som använder en annan teknik för att veta var den är. Men utan att ens fundera en sekund om min kan ha andra buggar än din så fortsätter du mala på om att den är felfri. Jag har träffat både scientologer och jehovas vittnen som varit mer öppna för att de kan ha fel, än du.

Fanatiker, oavsett om det rör politik, veganism eller bilmärken, blir till slut bara pinsamma, men saknar tyvärr helt förmågan att inse det.

• Gilla
  • Haha
snaggletooth och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har all info som behövs. Gräs längs en tio meter lång vägg där klipparens område går parallellt med väggen och ska klippa så nära som den gör i deras reklamfilmer. Inga zoner, dubbla klippområden, virtuella staket. Bara en gräsmatta längs ett hus. Det funkar nästan alltid, men ibland får den plötsligt för sig att vända utan synlig förklaring och då kan den få för sig att antingen lyckas med sin vändning, gräva ner hjulen eller backa uppför väggen.

Senaste programvaran, två varv runt gränserna och jag har låtit den själv välja hur den vill lägga ränderna på gräsmattan.

Kan du inte bara acceptera att det finns de som faktiskt gjort allt de kan och ändå har problem? Det finns rätt många maskiner där ute som ägs av folk som inte du haft kontakt med. Maskinen är trevlig på många sätt, men inte så felfri som du påstår. Inte svårare än så.

Du låter ungefär som Apple gjorde när deras telefon inte funkade som den skulle. "Du håller telefonen fel".
Jag har läst att om man har hinderdetekteringen ställd för känslig så kan den uppfatta ensamma höga grässtrån eller ogräs som hinder och kommer då försöka att undvika det. Kan det vara något sådant som har skett, eftersom den börjar svänga och backa mitt på en raksträcka?

I IngoRååd skrev:
Jag har läst att om man har hinderdetekteringen ställd för känslig så kan den uppfatta ensamma höga grässtrån eller ogräs som hinder och kommer då försöka att undvika det. Kan det vara något sådant som har skett, eftersom den börjar svänga och backa mitt på en raksträcka?
Jag testade det läget en gång för att jag var nyfiken, men den väjde mycket riktigt för vad som helst - verkligt eller inbillat. Så jag har den inställd på det sätt som de påstår ska ge det bästa resultatet och det minsta slitaget.

Nu släpper jag nog det här, då det saknas expertis om min klippare i tråden och resten av diskussionen är mer religion än något annat. Men jag kan bara bjuda på en sista sak. Gräsklipparen klipper vinkelrätt mot den här häcken. Den är inställd på att först klippa tre varv runt tomten först för att få bättre kantklippning och den vänder på det skonsamma sättet. Fram till i år har det varit grönt fram till häcken, men det tog bara ett par veckor med Luban innan det såg ut så här. Fint va?
IMG_8606.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
tttomten och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Varför köra klipparen på dagtid om man har småbarn?
Kompisen köpte en stor Robomow som han bara kör på natten och hans barnbarn lärde sej direkt att plocka upp sina leksaker från gräsmattan på kvällen för annars så var det bara smulor kvar på morronen.
Nattetid kommer igelkottarna ut…

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Ok, så din egen erfarenhet är från en äldre modell som använder en annan teknik för att veta var den är. Men utan att ens fundera en sekund om min kan ha andra buggar än din så fortsätter du mala på om att den är felfri. Jag har träffat både scientologer och jehovas vittnen som varit mer öppna för att de kan ha fel, än du.

Fanatiker, oavsett om det rör politik, veganism eller bilmärken, blir till slut bara pinsamma, men saknar tyvärr helt förmågan att inse det.
Vart fick du luft ifrån.
Känns det bättre för dig när du häcklar andra 🤔

Vart fick du luft ifrån.
Känns det bättre för dig när du häcklar andra 🤔
Du som, utan erfarenhet av senaste modellen av klippare, envist påstår att det är okunskap, skit bakom spakarna och andra nedvärderande omdömen som ligger bakom andras problem kanske ska fundera på hur du uttrycker dig själv innan du blir kränkt.

• Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Du som, utan erfarenhet av senaste modellen av klippare, envist påstår att det är okunskap, skit bakom spakarna och andra nedvärderande omdömen som ligger bakom andras problem kanske ska fundera på hur du uttrycker dig själv innan du blir kränkt.
Om du ej lyckas få din klippare att utföra det den ska, detta utan att den börjar att klättra på saker.
Då vet du ej vad du håller på med.
Följer ej råd som jag tex skapat här idag på Robotklippar forumet.
Du har enbart tid för att häckla och nedvärdera anda.
Detta i stället för att leta kunskap om din klippare.
Knepig individ du är ....

• Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Om du ej lyckas få din klippare att utföra det den ska, detta utan att den börjar att klättra på saker.
Då vet du ej vad du håller på med.
Följer ej råd som jag tex skapat här idag på Robotklippar forumet.
Du har enbart tid för att häckla och nedvärdera anda.
Detta i stället för att leta kunskap om din klippare.
Knepig individ du är ....
Nu är det ett av Mammotion erkänt problemet att den ibland backar utanför gränsen när den vänder. Det var det som hände när min ställde sig på nosen.

• Gilla
  • Haha
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det ett av Mammotion erkänt problemet att den ibland backar utanför gränsen när den vänder. Det var det som hände när min ställde sig på nosen.
Vet ej vilken gång i ordningen jag informerat dig om min klippare.
Den backar aldrig utanför perimetern.
Din gjorde detta tills du installerade en uppdatering.
Om den fortsätter att bete sig fel så har jag informerat exakt just
dig om varför.
Och nej, det handlar ej om korrekt omstart.
Min årsmodell har ej funktionen staket i appen.
Den fixar detta galant ändå.
Och nej det är ej ngt känt problem som du vill få det till.

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vet ej vilken gång i ordningen jag informerat dig om min klippare.
Den backar aldrig utanför perimetern.
Din gjorde detta tills du installerade en uppdatering.
Om den fortsätter att bete sig fel så har jag informerat exakt just
dig om varför.
Och nej, det handlar ej om korrekt omstart.
Min årsmodell har ej funktionen staket i appen.
Den fixar detta galant ändå.
Och nej det är ej ngt känt problem som du vill få det till.
Du vet bättre än Mammotion?
Eller hur kan du säga att @pacman42 har fel i det han påstår?

Du har en äldre klippare som bevisligen skiljer sig från 2026 modellerna.

Hep's rand runt häcken var fin, om man inte gillar gräset vill säga.

Men vaken Hep eller pacman tar nog in sina klippare efter att dom klippt klart... tappar lite av poängen med en robotklippare då känns det som. 😂

• Arg
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.