75 043 läst ·
672 svar
75k läst
672 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 578 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 578 inlägg
Barn som kör fyrhjuling kan råka värre ut än så. De kan få svårt att få körkortstillstånd senare i livet.P Pligg85 skrev:
Deras föräldrar kan få böter för "tillåtande av olovlig körning". 3 § i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Renoverare
· Stockholm
· 21 113 inlägg
Min analogi med skyddsanordning runt sin pool handlar inte om att minska risken för att gräsklipparroboten skulle rymma. Det skulle bli en dålig analogi. Poolvattens rymningsbenägenhet torde vara ganska liten.AndersMalmgren skrev:
Det handlar snarare om att minimera en fastighetsägares risk för att ställas till svars för olyckor med andras barn eller sällskapsdjur inblandade.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 578 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 578 inlägg
Är då en viss skillnad på att ett barn olyckligtvis hamnar bakom / på sidan om en robot klippare.Hep skrev:
Men du verkar ha en självisk tendens att enbart tänka på dig själv i denna tråd.
Hur fick du ens ihop tanken att ett fast föremål vs ett barn på fel ställe är fel på klipparen.
En förälder måste alltid ha i huvudet att en 15 månaders barn kan förflytta sig.
En vit pryl som förflyttar sig på gräsmattan kan te sig spännande.
Behöver man ha en altandörr öppen, barnsäkra med en grind för böveln.
Gällande dig och din inkompetens att ej få din klippare att fungera som du vill, du är en vuxen person.
Man får hoppas du ej har tårna på fel ställe när din klippare jobbar.
Men att den backar med knivarna igång ser jag som ett fel på en klippare utan backsensorer. Jag kan gissa att klipparen kört mot barnet, gjort en flerpunktsvändning där det sista steget är att backa tillbaka mot ursprungs positionen. Om då barnet flyttat sig, eller om klipparen kommit ur position, exempelvis glidit, så...Tomture61 skrev:
Är då en viss skillnad på att ett barn olyckligtvis hamnar bakom / på sidan om en robot klippare.
Men du verkar ha en självisk tendens att enbart tänka på dig själv i denna tråd.
Hur fick du ens ihop tanken att ett fast föremål vs ett barn på fel ställe är fel på klipparen.
En förälder måste alltid ha i huvudet att en 15 månaders barn kan förflytta sig.
En vit pryl som förflyttar sig på gräsmattan kan te sig spännande.
Behöver man ha en altandörr öppen, barnsäkra med en grind för böveln.
Renoverare
· Stockholm
· 21 113 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 113 inlägg
Poängen är att det finns redan skyddsannorning i form av staket. Du måste bara köpa en modell som inte är beroende av RTKP pmd skrev:Min analogi med skyddsanordning runt sin pool handlar inte om att minska risken för att gräsklipparroboten skulle rymma. Det skulle bli en dålig analogi. Poolvattens rymningsbenägenhet torde vara ganska liten.
Det handlar snarare om att minimera en fastighetsägares risk för att ställas till svars för olyckor med andras barn eller sällskapsdjur inblandade.
Edit: nu pratar jag om att den ska hålla sig inom gränsen. Barn måste man såklart hålla under uppsikt.