Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är mycket mycket sällsynt att klipparen förorsakar vägg och träd klättring.
Material till ny signatur right there!

• Gilla
Robin Hjärtfors och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Du vet bättre än Mammotion?
Eller hur kan du säga att @pacman42 har fel i det han påstår?

Du har en äldre klippare som bevisligen skiljer sig från 2026 modellerna.

Hep's rand runt häcken var fin, om man inte gillar gräset vill säga.

Men vaken Hep eller pacman tar nog in sina klippare efter att dom klippt klart... tappar lite av poängen med en robotklippare då känns det som. 😂
Luba mini 2 AWD 1000 har netRTK - kamera med 3 st linser.
Min Luba 2 AWD 3000X (2025) har netRTK + RTK antenn (som jag ej använder)
Kamera med 2 linser.
Hur skiljer sig dessa åt förutom storleken på klippare och batteri.
Berätta gärna för mig hur de skiljer sig åt, du verkar ha mer kunskap på just detta 🤔

Tomture61
H HJ-C skrev:
Material till ny signatur right there!
Äger du ens en Mammotion eller ens en robotklippare !

Kamera med 2 linser.
Berätta gärna för mig hur de skiljer sig åt, du verkar ha mer kunskap på just detta 🤔
Du verkar sakna funktioner i appen som @pacman42 har, skrev du väl?
Eller gjorde du inte det? 👇
Min årsmodell har ej funktionen staket i appen.
Den fixar detta galant ändå.
Och nej det är ej ngt känt problem som du vill få det till.
Kan du inte bara acceptera att både pacman och Hep verkar ha bekymmer sina klippare, medans du inte har det, på en platt okomplicerad tomt där klipparna får spendera sin lediga tid inomhus!?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Varför undrar du?

Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Varför undrar du?
Svarar du för vem som nu 😄

Näppeligen!
Gött frågetecken förresten!

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Svarar du för vem som nu 😄
Det var en fråga.

Jag har varit med om att flera olika märken på robotklippare har "stegrat" och inte stannat upp, fastän de säkerhetsfunktioner som finns. Såklart kan kan inte lita på alla sensorer till fullo, det märker man lätt efter att ha plockat ner ett par stycken klippare i delar...

Att lämna småbarn och djur runt en robotgräsklippare är ingenting man borde göra någonsin. Tillika tycker jag att man bör vara väldigt restriktiv i körschemat för att skona de stackars igelkottarna. De kommer inte springa iväg likt en hare eller dylikt...

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En robotgräsklippare körde över en 15 månader gammal pojke i Haväng när den backade på familjens tomt. Pojken klarade sig med ett blodigt knä och sönderskurna skor, men händelsen har fått familjen att ifrågasätta säkerheten hos robotgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Så går det folk ska snåla och köpa skräp, köp en Husqvarna så slipper ni vara rädda att skada barn eller igelkottar..

• Haha
  • Gilla
A_Camera och 5 till
  • Laddar…
P
Grundfelet är ju att lämna både en 15 månaders unge och en robotklippare som kan komma till varandra...

finns garanterat många fler gräsklippare som är klart farliga för 15 månaders ungar som kan få in både händer och fötter på olämpliga ställen..om vi ska börja resonera så

Vanliga gräsklippare och åkgräsklippare saknar helt funktioner för att skydda folk som stoppar in kroppsdelar på olämpliga ställen

Men bara för att det är en robot så ska den vara totalt idiotsäker att lämna med 15 mån unge... vart fan tog ansvaret som förälder vägen?

• Gilla
Byggaren Bengt och 8 till
  • Laddar…
Därför att en autonom robot för konsumentbruk förväntar jag mig är (hyggligt) säker, medan en gräsklippare som rattas av en människa tillåts kräva lite omdöme av brukaren. Tydligen har dumma robotklippare haft lite för bråttom ut på marknaden.

Det står säkert bland säkerhetsanvisningarna att gräsmattan ska inhägnas av ett 1 meter högt staket, dock utan förklaring.

R R0ffe4all skrev:
Så går det folk ska snåla och köpa skräp, köp en Husqvarna så slipper ni vara rädda att skada barn eller igelkottar..
Du har ingen Husqvarna? Kan lova att min skulle köra rakt över en igelkott utan att bry sig, men jag låter den bara köra dagtid för att undvika att det händer. En krypande ett-åring tror jag hade haft 50/50 chans att den körde upp ovanpå något ben eller arm

Kamera med 2 linser.
Den stora skillnaden (som jag också misstänker är huvudorsaken till problemen med positioneringen) är avsaknaden av fysisk RTK i Luba 2 mini.

P
såg en husqvarna klippare köra rakt över en gren som låg på grannens gräsmatta idag.. Grenen var ca 30-40mm tjock , det gick till och med frammåt när den körde över den så en barnfot går garanterat också in under där..

Jag tror folk starkt överskattar dom påkörningsskydd och olika säkerhets system som används..

Det räcker att komma in lite från sidan i färdvägen så missar dom flesta helt att det finns hinder och skulle sen barnfoten råka vara i en grop i gräsmattan så går det nog nära på att halka in foten under även om man är vuxen..

Gräsklippare ska man inte vara nära runt när dom används för dom flesta system har luckor och brister på hur man kan göra illa sig om råkar göra nåt dumt .. vuxna som skadats på sin vanliga gräsklippare som "bara" ska fixa lite och råkar kapa diverse kroppsdelar är ju ändå rätt tydligt..

inga husdjur eller ungar runt gräsklippare varken traditionella eller robotklippare

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.