pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Den är stark när den backar...

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Den är stark när den backar...
Fungerar ditt garage?
Enligt manualen ska den ha fritt med 1,5 m på vardera sida. Även en serviceverkstad som kommenterade mitt FB inlägg med samma information. Har byggt ett hus och ska köra in nya klipparen ikväll...

• PXL_20260630_170100067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 Tomture61 skrev:
HQ som säljs idag, årsmodell 2026 🤔
Bosch Indigo, hela ytterskalet "flyter" och påverkar en joystick som stannar klipparen om skalet flyttar på sig oberoende av riktning.

I Incinerator skrev:
Så du menar att man måste vara hemma om man kör sin robot på dagtid så att man kan stänga av den om det börjar att regna eller kommer en igelkott eller något annat djur gående på gräsmattan?
Ska man följa de säkerhetsinstruktioner som någon skrev tidigare så krävs ju att man i princip vaktar klipparen när den jobbar. Skulle vara kul att fråga någon säljare av robotgräsklippare hur viktigt det är att följa säkerhetsinstruktionerna. Man tappar ju lite vitsen av dessa ifall man ändå måste bevaka den.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Farstatjej90
K KevinA123 skrev:
Fungerar ditt garage?
Enligt manualen ska den ha fritt med 1,5 m på vardera sida. Även en serviceverkstad som kommenterade mitt FB inlägg med samma information. Har byggt ett hus och ska köra in nya klipparen ikväll...
Det fungerar förmodligen.

• Gilla
KevinA123
  • Laddar…
K KevinA123 skrev:
Fungerar ditt garage?
Garaget fungerar kalas. Jag har täckning för GPS i det. Inte perfekt men tillräckligt.

• Gilla
KevinA123
  • Laddar…
J
Testade precis med ny Dreame A2 med lidar+kamera. Den vänder normalt sett genom att svänga runt, men backar ibland någon cm i samband med svängen. Mer sällan väljer den att backa lite mer (kanske 10cm) och svänga för att sedan svänga färdigt framåt, ungefär som när man backar ut från parkeringsplats. Vet inte när den gör vad.

Testade att ställa benet bakom och den bromsade inte. Efter ett par sekunder tog den istället i och tryckte till rejält så det gjorde ont. Även när den svänger och man har benet för så stannar den inte utan bumpar i och backar med tryck mot benet.

Framåt är den grymt effektiv på att undvika hinder, men bakåt är den alltså helt värdelös tydligen. Problemet bör vara marginellt eftersom den när den backar gör det åt det håll den precis har klippt och undvikit eventuella hinder med lidar eller kamera, men ändå. Den tar i istället för att avbryta helt klart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ska man följa de säkerhetsinstruktioner som någon skrev tidigare så krävs ju att man i princip vaktar klipparen när den jobbar. Skulle vara kul att fråga någon säljare av robotgräsklippare hur viktigt det är att följa säkerhetsinstruktionerna. Man tappar ju lite vitsen av dessa ifall man ändå måste bevaka den.
Man undrar ju hur många som råkat köpa en Stiga-robot och blivit tvungna att bygga ett högt staket runt tomten?

"OBS:
Driftområdet måste avgränsas av ett staket som man inte kan klättra över."

https://pop.stiga.com/RESTAdapter/cc_rest_dms_get/?document_code=171501849/P3 SV

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hur jag vet vad?
Att den är Luba 3 3000.

Att lämna en 15 månaders på gräsmattan samtidigt som en autonom robot med knivar kör omkring är både oansvarigt och idiotiskt. Alla som har ägt robotklippare ett par säsonger vet att de inte alltid detekterar hinder som de bör.

Även om jag hade haft en klippare som varit hundraprocentig fram tills dess hade jag ändå inte litat på den i den utsträckning att jag hade chansat.

Har även mycket svårt att se att det finns någon tillverkare som inte avråder att köra klipparen när yngre/barn vistas i området.

• Gilla
Annia och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När backar ens en mammotion? Min vänder såhär

[video]
Den kan vända på två olika sätt, dessutom måste den backa ut från laddaren. Den backar också i vissa situationer när den kör fast eller kommer fram till ett hinder.

• Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Den kan vända på två olika sätt, dessutom måste den backa ut från laddaren. Den backar också i vissa situationer när den kör fast eller kommer fram till ett hinder.
Den kör ut från laddaren backar in. Men jo sant och jag har sett den backa i vissa situationer. Svårt testa hur bra den är när man inte vet när den kommer backa.

Edit: testade precis när den backdockar till laddaren så verkar den helt blind. Hjulen måste börja slira för den ska förstå något är där

Redigerat:
  • Gilla
A_Camera
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Att den är Luba 3 3000.
Jag tolkar det som att det sin egen klippare Hep talar om, och man bör ju veta vilken klippare som åker runt i ens egna trädgård, och kanske har hyss för sig? 🙂

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Unikt namn
bogani bogani skrev:
Att lämna en 15 månaders på gräsmattan samtidigt som en autonom robot med knivar kör omkring är både oansvarigt och idiotiskt. Alla som har ägt robotklippare ett par säsonger vet att de inte alltid detekterar hinder som de bör.

Även om jag hade haft en klippare som varit hundraprocentig fram tills dess hade jag ändå inte litat på den i den utsträckning att jag hade chansat.

Har även mycket svårt att se att det finns någon tillverkare som inte avråder att köra klipparen när yngre/barn vistas i området.
Det hade ju lika gärna kunna varit en gpsklippare som rymmt hemifrån från granntomten och föräldern är inne och hämtar mellis eller vad som helst.

Det är rätt allvarligt att den saknar kollisionskontroll när den backar.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.