22 354 läst ·
157 svar
22k läst
157 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Fungerar ditt garage?pacman42 skrev:
Enligt manualen ska den ha fritt med 1,5 m på vardera sida. Även en serviceverkstad som kommenterade mitt FB inlägg med samma information. Har byggt ett hus och ska köra in nya klipparen ikväll...
Ska man följa de säkerhetsinstruktioner som någon skrev tidigare så krävs ju att man i princip vaktar klipparen när den jobbar. Skulle vara kul att fråga någon säljare av robotgräsklippare hur viktigt det är att följa säkerhetsinstruktionerna. Man tappar ju lite vitsen av dessa ifall man ändå måste bevaka den.I Incinerator skrev:
Garaget fungerar kalas. Jag har täckning för GPS i det. Inte perfekt men tillräckligt.K KevinA123 skrev:
Testade precis med ny Dreame A2 med lidar+kamera. Den vänder normalt sett genom att svänga runt, men backar ibland någon cm i samband med svängen. Mer sällan väljer den att backa lite mer (kanske 10cm) och svänga för att sedan svänga färdigt framåt, ungefär som när man backar ut från parkeringsplats. Vet inte när den gör vad.
Testade att ställa benet bakom och den bromsade inte. Efter ett par sekunder tog den istället i och tryckte till rejält så det gjorde ont. Även när den svänger och man har benet för så stannar den inte utan bumpar i och backar med tryck mot benet.
Framåt är den grymt effektiv på att undvika hinder, men bakåt är den alltså helt värdelös tydligen. Problemet bör vara marginellt eftersom den när den backar gör det åt det håll den precis har klippt och undvikit eventuella hinder med lidar eller kamera, men ändå. Den tar i istället för att avbryta helt klart.
Testade att ställa benet bakom och den bromsade inte. Efter ett par sekunder tog den istället i och tryckte till rejält så det gjorde ont. Även när den svänger och man har benet för så stannar den inte utan bumpar i och backar med tryck mot benet.
Framåt är den grymt effektiv på att undvika hinder, men bakåt är den alltså helt värdelös tydligen. Problemet bör vara marginellt eftersom den när den backar gör det åt det håll den precis har klippt och undvikit eventuella hinder med lidar eller kamera, men ändå. Den tar i istället för att avbryta helt klart.
Man undrar ju hur många som råkat köpa en Stiga-robot och blivit tvungna att bygga ett högt staket runt tomten?L lbgu skrev:Ska man följa de säkerhetsinstruktioner som någon skrev tidigare så krävs ju att man i princip vaktar klipparen när den jobbar. Skulle vara kul att fråga någon säljare av robotgräsklippare hur viktigt det är att följa säkerhetsinstruktionerna. Man tappar ju lite vitsen av dessa ifall man ändå måste bevaka den.
"OBS:
Driftområdet måste avgränsas av ett staket som man inte kan klättra över."
https://pop.stiga.com/RESTAdapter/cc_rest_dms_get/?document_code=171501849/P3 SV
Att lämna en 15 månaders på gräsmattan samtidigt som en autonom robot med knivar kör omkring är både oansvarigt och idiotiskt. Alla som har ägt robotklippare ett par säsonger vet att de inte alltid detekterar hinder som de bör.
Även om jag hade haft en klippare som varit hundraprocentig fram tills dess hade jag ändå inte litat på den i den utsträckning att jag hade chansat.
Har även mycket svårt att se att det finns någon tillverkare som inte avråder att köra klipparen när yngre/barn vistas i området.
Även om jag hade haft en klippare som varit hundraprocentig fram tills dess hade jag ändå inte litat på den i den utsträckning att jag hade chansat.
Har även mycket svårt att se att det finns någon tillverkare som inte avråder att köra klipparen när yngre/barn vistas i området.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Den kör ut från laddaren backar in. Men jo sant och jag har sett den backa i vissa situationer. Svårt testa hur bra den är när man inte vet när den kommer backa.A A_Camera skrev:
Edit: testade precis när den backdockar till laddaren så verkar den helt blind. Hjulen måste börja slira för den ska förstå något är där
Redigerat:
Det hade ju lika gärna kunna varit en gpsklippare som rymmt hemifrån från granntomten och föräldern är inne och hämtar mellis eller vad som helst.bogani skrev:
Att lämna en 15 månaders på gräsmattan samtidigt som en autonom robot med knivar kör omkring är både oansvarigt och idiotiskt. Alla som har ägt robotklippare ett par säsonger vet att de inte alltid detekterar hinder som de bör.
Det är rätt allvarligt att den saknar kollisionskontroll när den backar.