Tomture61 Tomture61 skrev:
Tag dina klippar bekymmer i en annan tråd.
Var det för en för svår fråga?

Det är tack och lov inte du som bestämmer var jag får skriva. Själv tyckte jag det passade rätt bra att ta upp problem med backning i en tråd om problem med backning.

• Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Var det för en för svår fråga?

Det är tack och lov inte du som bestämmer var jag får skriva. Själv tyckte jag det passade rätt bra att ta upp problem med backning i en tråd om problem med backning.
Finns en del trådar där TS behöver hjälp med vilken spik han skal använda.
100 inlägg senare handlar det om vilken färg som passar bäst i hallen.
Tippar att det blir mer informativt om man håller sig till ämnet i rubriken.
Eller .....

Jarlingar Jarlingar skrev:
De verkar ju va ren skit deras programvara.
Har du några fakta bakom ditt uttalande?

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
När backar ens en mammotion? Min vänder såhär

Hep Hep skrev:
Luba 3 AWD 3000 tror jag den heter. Men dess beteende är väldigt varierande och lynnigt, så vad den valde att göra i går betyder inte nödvändigtvis något alls.
Hur vet du det? Jag har inte sett någon bild, och den som är på extrapris nu är Luba 2. Både 2 och 3 finns i 3000 varianten, men 3 har Lidar och 2 har bara en kamera, så skillnaden är lätt att se.

I Incinerator skrev:
Så du menar att man måste vara hemma om man kör sin robot på dagtid så att man kan stänga av den om det börjar att regna eller kommer en igelkott eller något annat djur gående på gräsmattan?
Igelkottar är inte ute dagtid. Det finns väl regnsensor på alla robotar som är något att ha...

Farstatjej90
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När backar ens en mammotion? Min vänder såhär

[video]
Du har någon mini/mikro-variant jag inte sett innan men dom "riktiga" har inställningar i appen för hur dom vänder..

På bilden från Sveriges radio så saknar roboten Lidar. Ytterligare en anledning välja en modell med 360 Lidar

Finns en del trådar där TS behöver hjälp med vilken spik han skal använda.
100 inlägg senare handlar det om vilken färg som passar bäst i hallen.
Tippar att det blir mer informativt om man håller sig till ämnet i rubriken.
Eller .....
Du kan inte förklara alltså. Tråden handlar om att en klippare backar på/över saker. Min gör det, precis som den som ligger bakom att tråden skapades.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Hur vet du det? Jag har inte sett någon bild, och den som är på extrapris nu är Luba 2. Både 2 och 3 finns i 3000 varianten, men 3 har Lidar och 2 har bara en kamera, så skillnaden är lätt att se.
Hur jag vet vad?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På bilden från Sveriges radio så saknar roboten Lidar. Ytterligare en anledning välja en modell med 360 Lidar
Min som backar utan att se sig för har Lidar, så förutsättningarna för att veta om den är på väg att backa på något finns.

Tomture61
Hep Hep skrev:
Du kan inte förklara alltså. Tråden handlar om att en klippare backar på/över saker. Min gör det, precis som den som ligger bakom att tråden skapades.
Har en Luba 2 X, den backar ej över barn, har inga barn längre 😉
Lösspringande katter, ja, men de är smarta 🙂
Har en platt tomt utan större höjdskillnader, den är aldrig utanför perimetern, aldrig .....

Nja, om det ej finns sensorer bakåt så är det ej ngt som mjukvara kan fixa.
Däremot att lära ägarna till robot klippare.
LÄMNA FÖR JÄRNSPIKAR EJ ETT BARN OÖVERVAKAT I TRÄDGÅRDEN NÄR EN KLIPPARE JOBBAR !
Jo genom att så fort den backar så stannar knivarna.

Tomture61
J Jodenmarck skrev:
Jo genom att så fort den backar så stannar knivarna.
Risken är då att det blir oklippt gräs.
Men kan vara en bra lösning.
Är troligtvis borstlösa motorer så borde ej påverka slitaget.

Vi har en Husqvarna med begränsningskabel och vi har varit med om något liknande. Naiva som jag och min fru var så hade vi våran 1,5-åring på gräsmattan när gräsklipparen körde runt och klippte. Vi trodde vi hade koll och att gräsklipparen hade säkerhetsfunktioner, men när vi tittade bord en sekund så klättrade den upp på sonens fot och hann göra 4 djupa snitt I foten innan den stängde av knivarna och backade. Ett mirakel att att han har tårna kvar!
Paniken var total och det var 15 minuter av ren skräck innan två ambulanser kom. Grannar ställde upp och tog hand om det äldre syskonet medans jag och frun hade panik. Det hela löste sig i slutändan då han idag är helt återställd utan några men. Han måste haft änglavakt (obs, är ej religös!) Några millimeter från både pulsådror och viktiga senor kunde slutat på ett helt annat sätt. Idag sätter vi naturligtvis inte på klipparen när NÅGON är i trädgården och jag brukar varna andra som har småbarn att robotgräsklipparna är livsfarliga!

• Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.