15 073 läst ·
119 svar
15k läst
119 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
Det är mycket mycket sällsynt att klipparen förorsakar vägg och träd klättring.Hep skrev:
Nu får du för f-n skärpa dig. Kan du som tydligen vet hur det ser ut hos mig berätta vad jag gjort för fel. Jag tycker att det är märkligt att den försöker backa uppför en husvägg. Mitt på långsidan av en vägg. Inte i närheten av ett hörn, någon gräns, zon eller annat.Dess uppgift är att klippa längs väggen då det är gräs där. Det ska den klara enligt både reklamen och instruktionen.
Du som tycker att det är mitt fel - kan du berätta hur utan att bara säga skit bakom spakarna.
Det beror på yttre omständigheter / hur man installerat / programmerat .
Har dock noll kunskap om din trädgård och dess förutsättningar eller ens vad du har för klippare.
Dock skickar ej Mammotion ut klippare som är halvfärdiga.
Kan dock behövas uppdateringar för mjukvaran, detta om det kommer in många fall för förbättrings åtgärder.
Vilket fel på installation/programmering har man gjort om en autonom självgående gräsklippare som ska kunna upptäcka hinder helt plötsligt klättrar upp på väggen mitt på husets långsida?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
Har i detta nu skapat en tråd för Mammotion ägare.useless skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-som-soker-rad-och-tips.578336/#post-6686447
Ta denna diskussion där, ej här.
Detta inlägg handlar om en klippare som backat över ett barn.
Plus det viktiga att ha uppsikt över sina småttingar.
Du har all info som behövs. Gräs längs en tio meter lång vägg där klipparens område går parallellt med väggen och ska klippa så nära som den gör i deras reklamfilmer. Inga zoner, dubbla klippområden, virtuella staket. Bara en gräsmatta längs ett hus. Det funkar nästan alltid, men ibland får den plötsligt för sig att vända utan synlig förklaring och då kan den få för sig att antingen lyckas med sin vändning, gräva ner hjulen eller backa uppför väggen.Tomture61 skrev:
Det är mycket mycket sällsynt att klipparen förorsakar vägg och träd klättring.
Det beror på yttre omständigheter / hur man installerat / programmerat .
Har dock noll kunskap om din trädgård och dess förutsättningar eller ens vad du har för klippare.
Dock skickar ej Mammotion ut klippare som är halvfärdiga.
Kan dock behövas uppdateringar för mjukvaran, detta om det kommer in många fall för förbättrings åtgärder.
Senaste programvaran, två varv runt gränserna och jag har låtit den själv välja hur den vill lägga ränderna på gräsmattan.
Kan du inte bara acceptera att det finns de som faktiskt gjort allt de kan och ändå har problem? Det finns rätt många maskiner där ute som ägs av folk som inte du haft kontakt med. Maskinen är trevlig på många sätt, men inte så felfri som du påstår. Inte svårare än så.
Du låter ungefär som Apple gjorde när deras telefon inte funkade som den skulle. "Du håller telefonen fel".
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
Tag dina klippar bekymmer i en annan tråd.Hep skrev:
Du har all info som behövs. Gräs längs en tio meter lång vägg där klipparens område går parallellt med väggen och ska klippa så nära som den gör i deras reklamfilmer. Inga zoner, dubbla klippområden, virtuella staket. Bara en gräsmatta längs ett hus. Det funkar nästan alltid, men ibland får den plötsligt för sig att vända utan synlig förklaring och då kan den få för sig att antingen lyckas med sin vändning, gräva ner hjulen eller backa uppför väggen.
Senaste programvaran, två varv runt gränserna och jag har låtit den själv välja hur den vill lägga ränderna på gräsmattan.
Kan du inte bara acceptera att det finns de som faktiskt gjort allt de kan och ändå har problem? Det finns rätt många maskiner där ute som ägs av folk som inte du haft kontakt med. Maskinen är trevlig på många sätt, men inte så felfri som du påstår. Inte svårare än så.
Du låter ungefär som Apple gjorde när deras telefon inte funkade som den skulle. "Du håller telefonen fel".
Det var du som drog upp de allmänna problemen med klipparen i denna tråd och hävdade att det var användarfel. Jag visade bara en bild på hur stark den är när den backar. Iofs liknande förutsättningar som @Hep har. Gränsen är uppmappad längs med väggen.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
#5 .....pacman42 skrev:
Första personen med andra skills än robot klippare.
Räkna gärna upp modeller / fabrikat som har avkännare / kamera bakåt / åt sidorna istället.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
Om du har en Mammotion kom med tips eller sök råd.FredrikR skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...klippare-for-de-som-soker-rad-och-tips.578336
HQ har krocksensorer som fungerar när de backar. Bara för att nämna ett märke. Min förra klippare som var 15 år gammal klarade av att detektera kollisioner när den backade.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 374 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 374 inlägg
På min Luba kan man även ställa hur känslig den är på främre sensorerna. Tar man det aggressiva läget för att få bra kantklippning så använder den knappt kameran utan stannar bara när det verkligen tar stopp.
Sen håller jag med om att just när den vänder så verkar inte klippzoner och no-go zoner vara speciellt heligt.
Oavsett, trist med skada men skönt att det gick ganska bra ändå. Hade jag så små barn hemma hade jag nog ordentligt testat så att klipparen stannar innan det var fri lek runt den
Sen håller jag med om att just när den vänder så verkar inte klippzoner och no-go zoner vara speciellt heligt.
Oavsett, trist med skada men skönt att det gick ganska bra ändå. Hade jag så små barn hemma hade jag nog ordentligt testat så att klipparen stannar innan det var fri lek runt den
Jag har fått för mig att de har gjort egna subrutiner för vändningar, leta efter GPS mm. När dessa kör så gör den inte beräkningar om gränser överskrids - annat än virtuella staket. Detta är orsaken till att jag har virtuella staket längs gränser och Nogo på känsliga områden.D.M. skrev:
På min Luba kan man även ställa hur känslig den är på främre sensorerna. Tar man det aggressiva läget för att få bra kantklippning så använder den knappt kameran utan stannar bara när det verkligen tar stopp.
Men just när det gäller att den letar efter bättre GPS, då är ju all karthantering värdelös. Positionen kan vara flera meter fel.